OBD Arıza Tespit Cihazı Kullanımı - Genel Bilgiler - Araca Bağlanması



OBD tespit cihazının araca bağlanması, arıza tespit programının çalıştırılması ve çalışma mantığı, yapılabilecek işlemler video anlatımla birlikte aşağıda açıklanmıştır. Öncelikle temel bilgiler için (Bkz: Arıza Teşhisinin Önemi ve Arıza Tespit Cihazları)

Diyagnostik test cihazının (obd arıza tespit cihazı) OBD bağlantı soketi araçtaki OBD soket yuvasına takılır. OBD soketi, 16 pinlidir ve asimetrik biçimiyle tek pozisyonda takılabilir. Araçta OBD soket yuvası, genellikle şoför mahallinde ve el ile rahatça uzanılabilecek konumdadır. Genelde şoför tarafı ön göğüsün sol alt kısmında (debriyaj pedalının olduğu alt-iç kısımdadır), burada genelde ön far yükseklik ayarı butonu bulunur. Bazı araçlardaysa torpido gözü tarafında alt kısımda, bazı araçlarda orta konsolda küllüğün altında bulunabilir.

Bilgisayar ve araç arasındaki bağlandı USB kablo veya Bluetooth ile kablosuz olarak yapılabilir.

OBD soketi takıldıktan sonra, aracın kontağı açılır. Kontak açılmazsa, Bilgisayar, aracın OBD sistemine bağlanamaz. Daha sonra bilgisayardan arıza tespit programı çalıştırılır ve araca bağlanması sağlanır.
Program araca bağlandıktan sonra aracın tanımlanması gerekir.

Bazı diyagnostik programları (yetkili servisteki) aracı detaylı olarak otomatik olarak tanır. Bazılarıysa bir kaç bilginin girilmesini ister, örneğin serisi, model yılı, üretim yeri vb.
Tüm araçlarda kullanılan üniversal diyagnostik programlardaysa bir araca ait bir çok bilgi girilerek tanımlama yapılır, örneğin; marka, model, araç serisi, kasa tipi, yakıt türü, beygir gücü vb.



Programda araç tanıtıldıktan sonra, bilgisayarın aracın OBD sistemine bağlanması sağlanır. Bu sırada diyagnostik programı, araçta bulunan tüm elektronik kontrol üniteleri (ECU) tarar, bağlanır ve bunları ekranda listeler.

Araçta bulunan ve elektronik kontrol ünitesi tarafından kumanda edilen tüm elektrikli (elektromekanik) donanımlara, bilgisayarlı diyagnostik test cihazı tarafından ulaşılabilir, test edilebilir. Örneğin aracın farları ECU üzerinden kumanda ediliyorsa, o zaman farlar program üzerinden de yakılabilir; eğer klasik elektrik tesisatı üzerinden farlar kumanda ediliyorsa, bu durumda program üzerinden farlar yakılamaz. Örneğin araçta anahtarsız çalıştırma sistemi varsa, yani aslında marş sistemi ECU tarafından kumanda ediliyorsa, bu durumda bilgisayarla araca marş yaptırıp çalıştırmak mümkündür; klasik anahtarlı marş sistemi varsa, programdan araç çalıştırılamaz. Özetle araçtaki sistemler-donanımlar elektronik kontrol ünitelerine bağlıysa ve yazılım da izin  veriliyorsa; aracın o donanıma yaptırdığı her işlem, bağımsız olarak diyagnostik yazılımıyla da yaptırılabilir. Sensörlerde de durum benzerdir, sisteme bağlı her sensörün sinyal verileri, ekrandan okunabilir.



Tüm ECU'lere ulaşıldıktan sonra "Diyagnostik Tekniği" adımları uygulanabilir.
*Genel bir sistem taraması yapmak, mevcut ve geçmiş arıza kodlarını görüntülemek.
*Bir Sistem veya ECU seçip, giriş yapmak. 
*Bir Sistem veya ECU'deki kayıtlı tüm arıza kodlarını okumak-görüntülemek-silmek-yorumlamak. Arızayı tespit edip, onarım işlemine geçmek.
*Bir Sistem veya ECU'deki tüm sensörlerden anlık (canlı olarak) verileri okumak. Buna parametre okumak denir. Örneğin: Data List. Parametre okumasıyla sistemin çalışması veya arızayla iligi yorumlar yapmak, çıkarımlarda bulunmak.
*Bir Sistem veya ECU'deki tüm donanımları, ayrı ayrı bilgisayar komutuyla çalıştırmak ve arıza kontrolü yapmak. Buna aktör (aktivatör) testi denir. Örneğin; fan motoru, vvt-i kumandası, yakıt pompası, klima kompresörü, vb...
*Bazı sistemlerde ayar değişiklikleri yapmak. Örneğin, kapı kapanınca iç aydınlatma kaç saniye sonra kapanacak. Örneğin aracın kilidi açılıp binilmezse, kaç saniye sonra tekrar otomatik olarak kilitlenecek vb...
*Değiştirilen bir donanımın kalibrasyonunun yapılması ve araca tanıtılması. Örneğin; elektronik gaz kelebeği veya enjektör.
*ECU yazılımının güncellenmesi, yeniden programlanması.
Ana konu (Bkz: Diyagnostik Tekniği)

Yorumlar