Dizel Motorda Oksijen Sensörü Görevi ve Arızası

Oksijen sensörü, egzoz gazındaki oksijen miktarını algılayarak ECU’ye bildirir. Oksijen sensörü, egzoz hattında, turbo şarj ünitesinden sonra, oksidasyon katalizörü ve partikül filtresinden önce, egzoz borusuna sonda şeklinde vidalanmış halde bulunur. Dizel motorlarda geniş bant oksijen sensörü kullanılır, geniş bant oksijen sensörü, aşırı fakir karışımla çalışan motorlarda (örneğin: dizel motor), egzoz gazındaki oksijen miktarını ölçebilme kabiliyetine sahiptir.
Dizel motorda egzozdaki oksijen miktarının ölçülmesiyle, motora alınan hava-yakıt oranı (lambda değeri) hesaplanabilir.


Dizel motorda Oksijen sensörünün sinyali şu işler için kullanılır:
*EGR sisteminin hassas bir şekilde çalıştırılması (daha iyi EGR oranı). Düzeltici etki.
*Dizel partikül filtresinin doluluk oranının tespit edilmesinde.
 
Dizel motorlarda oksijen sensörünün gönderdiği sinyallerin kullanılmasıyla, egzoz emisyon sistemindeki donanımların daha hassas olarak çalışması sağlanır, bunlar EGR sistemi, Oksidayson katalizörü ve dizel partikül filtresidir.
Dizel motorlardaki EGR sistemi, ECU kumandasında çalışır. ECU, egzoz hatındaki egzoz gazının ne kadar miktarının, emme manifolduna gönderileceğini (EGR oranını), hafızasındaki yazılım, hava kütle ölçer (MAF) sinyali ve oksijen sensörünün sinyalini kullanarak hassas bir şekilde belirler.
Emme manifolduna yönlendirilen egzoz gazı miktarı (EGR oranı) fazla olursa, motora alınan oksijen miktarı çok az olur, bu durumda motor performansı azalır, egzozdaki partikül miktarı, karbonmonoksit (CO) ve hidrokarbon (HC) emisyonları artar. Bu sebepler EGR sisteminde, yeniden çevrime sokulan egzoz gazının miktarı hassas ve doğru olarak ayarlanmalıdır. Bu ayarlamayı ECU, egr valfi ile yapar.      


Dizel Araçta Oksijen Sensörünün Arızası:
*EGR sisteminde, EGR oranı çok hassas ayarlanamadığı için, azot oksit (NOx) emisyonu az miktarda artar. EGR sistemi arızalanmaz ve çalışmasına devam eder.
*Dizel partikül filtresinin (DPF) doluluk oranı daha az hassas hesaplanıp belirlenir. Dizel partikül filtresinin çalışması, temizlenmesi-yenilenmesi (rejenerasyon işlemi) çalışmaya devam eder.
*Motorun çalışmasında, benzinli motorlardaki gibi bir problem oluşturmaz.
Bölüm 1 - 2

Yorumlar

  1. Merhabalar sitenizi çok beğendim. Gerçekten takdire şayan açıklamalar. Benim aracım 2012 model 1.6 dizel 95 hp Ford Focus 3 araç. Aracımda 2 buçuk yıldır hız gösterge ekranına düşmeyen ama OBD ile bakıldığında sürekli görünen p0135 hata kodu var. Kodun açıklaması :O2 ısıtıcı devresi (sıra 1 algılayıcı 1) - Açık Devre
    Bu sensor katalizör öncesi sensör. Temizledim ama aynı hata kodu devam ediyor. 2 gün önce 4 temmuz 2019 da bir özel Ford servisinde o2 sensörünü değiştirdik hata kodu yine geldi. Bir şey değişmedi. Ben de acaba sensöre elektrik gelmiyor mu diye kendim kontrol etmek istedim. Sensörün takıldığı soketin yuvasına uçlarına multimetrenin + ve - uçlarını bağladım. Bu aşamada sensör takılı değil. Sensörün gireceği soketin uçlarında kırmızı ve siyah probun uçları bağlı. Multimetreyi de 20 volta getirdim.Bu aşamada aracın uzun süre kapıları açılıp kapanmadığı için multimetre 0 voltu gösteriyordu. Aracın kapısını açınca elektirik gerekli yerlere gidiyor galiba, bu sefer multimetre 5 voltu gösterdi hemen. Aracı çalıştırmadan kontak açılı hale getirdim. Yine 5 volt gösterdi. Ben de kendimce sokete elektirik geldiği kanısına vardım. Elektirik bilgim yok açıkçası. Sadece amatörce bunu yapabildim. Şimdi benim sorunum bozuk o2 sensörü mü yoksa kablo tesisatindaki bir kopukluk mu? Aracın çekişi güzel. Hızlanması, anı hızlanması güzel. Yakıt tüketimi 100 km de 5.2 litre ya da 5 litre. Ama bu arıza kodu hep duruyor.DPF temizliğini yapıyor. Enjektörlerin bakımını bosch yetkili servisinde yaptırdım. Dediğine göre enjektörler sorunsuz %100 kapasiteli çalışıyor.Ama motor çalışırken daha çok vuruntu gibi dizel motorda olmaması gereken bir ses var. Acaba bu sesi o2 sensöründen dolayı mı duyuyorum. Bir de şu var bu çok önemli. Sabah ya da öğlen fark etmez aracı ilk çalıştırmamda rolantide dengesizlik oluyor ara ara. Motor ısınınca gidiyor bu dengesizlik. Ama devir ibresi yerinden oynamıyor. Yani bu rolanti dengesizliği vuruntu devir göstergesine yansımıyor? Sensörü test etmek için ya da sensöre akım geliyor mu bunu anlamak için ne yapabilirim? Bu sorun ciddi bir sorun değil galiba? Yoksa 2 yıldır bu şekilde kullanıyorum bir sorun yaşamadım.Ama galiba 6 ayda bir gibi 'Motor arızası servise götürün' gibi bir uyarı alıyorum ve bu uyarının ardından OBD ile baktığımda u0418:Fren Sistemi Kontrol Modülü A'dan Alınan Veriler Geçersiz açıklamalı hata kodunu görüyorum.Sanırım bu ayrı bir mesele o2 sensöründen. Cevabınızı dört gözle bekliyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba,
      Öncelikle oksijen sensörü yazısını, yazının içinde link verilen ilave açıklamalarıyla birlikte baştan sona okuyunuz.
      Daha sonra, P0135 yazısını okuyunuz.
      Sensör ısıtıcısı 12 volt ile çalışır, sensör soketinde 4-5 kablo olmalı, doğru uçlar seçilmemiş olabilir, 5 volt mantıklı bir değer değil. Büyük ihtimalle hatta kopukluk veya temassızlık olabilir. Çekiş, yakıt normalse ve arıza lambası da yanmıyorsa çok önemli bir durum olamayabilir. Sensör ısıtıcısını test etmek için motor çalışıyorken doğru kablo uçlarına multimetre uçları batırılıp 12 volt geliyor mu bakılabilir, ya da sensör egzoz hattından çıkarılır, soket sensöre takılı haldedir, motor çalıştırılır, sensörün ucu ısınmalıdır, bu durum gözlemlenebilir.

      Diğer arıza: "u0418:Fren Sistemi Kontrol Modülü A'dan Alınan Veriler Geçersiz"
      bu arızalar ECU'ler arası (ABS modülünden) iletişimde anlık kesintiler meydana geldiğinde veya abs tekerlek hız sensörlerinden geçersiz sinyaller geldiğinde oluşabilir.
      yetkili serviste ford'un kendi cihazına bağlatarak daha net sonuca ulaşılabilir.

      Sil
    2. Aynı sorun benim araçtada var nasıl çözüldü acaba

      Sil
  2. Mrb. 2012 1.3 linea e5 motor araçta dpf ve egr iptal ettirdim oksijen sensor hatası veriyor ne yapmalıyım. Sensorü ecu dan iptal ettirsem sıkıntı olur mu???

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. dpf ve egr iptallerinden sonra ecu yazılımı değiştirilerek arıza lambaları söndürülüyor sanayide. Sıkıntı olmadığı söyleniyor, bu kullanıcıların kendilerinin aldığı bir risk. Tabi ki bu işlemler emisyon ve çevre açısından doğru değildir.

      Sil
  3. 2020model Nissan Qashqai aracım aldığım ilk gün 155 km gittikten sonra yürür vaziyetteyken stop etti çekiciyle servise götürüldü .

    Oksijen sensörünün soketi çıkmış yerine taktık düzeldi dendi.

    Aracın başka bir kusuru olduğunu düşünüyorum Buradaki bilgilendirme ve yorumlardan anladığım kadarıyla sadece dedikleri arıza olsa aracın stop etmemesi gerekirdi.

    Cevaplayabilirseniz çok memnun olurum

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba, bu sensör aracın stop etmesine sebep olmaz, başka bir problem olmalı.

      Sil
    2. Merhaba ,
      Hyundai 2015 dizel 1.4 aracım motor arıza ışığı yakmaya başladı sensörü temizleyin fakat yeniden arıza ışığı yanıyor ustaya gittim partikül doluluk oranına baktı normal olduğunu söyledi benim gözlemlediğim aracım çekişten düşüyor ve biraz normalinden daha fazla yakıyor sorun genelde otobanda hızlı sürdükten sonra ortaya çıkıyor yaklaşık 2 aydır bu sorunla karşılaşıyorum 4 hafta sonra silinen hata geri geliyor sensörü değiştirmeden önce ustaya baktırmak gereken yerler neresidir arıza tespit olarak nerelere baktirabilirim lütfen yardımcı olun

      Sil
  4. Merhabalar 2007 model ford connet 110 lük.araç ilk çalıştığında herhangi bir şey yapmıyor.fakat hararet 90 olunca rolantide çalışırken sersemliyor bu devir saatindede bariz belli oluyor ve sersemlik anında egzozdan beyaz duman atıyor duman da çiğ mazot kokusuda oluyor bunu her zaman yapmaya biliyor bazende rölantide çalışırken dumansız çiğ mazot kokusu oluyor o kadarki insanın gözlerini yakıyor 2018 yılında turbo tamiri yaptırdım yaptırdıktan 3 ay sonra başladı 2 senedir böyle kullanıyorum.bilgisayar ariza göstermiyor 4 tane ford servisten ayrılma ustaya gittim her biri ayrı birşey söyledi yapılacak işlemler pahalı olunca nokta atışı olmayınca bende yaptırmadım.acaba sizin görüşünüz ne olabilir şimdiden teşekkürler

    YanıtlaSil
  5. 2000 motor dizel otamatik nissan kaşgai Aracım var.sürekli partikül arızası veriyor temizledim bir kaç kere en son motor arızası vermeye başladı.servis aracın partikül filtresini komple boşaltım yazılım atılarak iptal edilmesi lazım dediler.bende yaptırdım komple partikül içini boşaltılar ve yazılım atdım dım fakat 1 hafta sonra tekrar motor arıza lambasınin yandı.aracın çekiş ve performansında düşme yok.gayet iyi.bu arıza lambasınin yanması çok sinir bozucu ne yapmam lazım bilemedim.

    YanıtlaSil
  6. Merhabalar , Opel Astra 1.6 dizel aracımın dpf sini temizledik , sıkıntı ortadan kalktı derken arıza isigi yandı ve egr ve oksijen sensörü arızası verdi.
    Şimdi napmamiz gerekli araç 2.5 deviri geçmiyor arkadaşlar lütfen yardım eder misiniz?

    YanıtlaSil

Yorum Gönder