Dizel Motorda Hava Külte Ölçer (MAF Sensörü) Görevi ve Arızası


Bölüm 1 - 2 - 3 - 4 
Common rail yakıt sistemine sahip bir dizel motorda, motora emilen havanın kütlesi, hava kütle ölçer tarafından algılanır ve ECU’ye bildirilir. MAF sensörünün yapısında bir sıcaklık ölçer (emilen hava sıcaklık sensörü) de vardır, böylece emilen havanın sıcaklığı da ölçülür. Maf sensörü (hava kütle ölçer), hava emiş hattında, hava filtresinden hemen sonra bulunur. Maf sensörü, motora emilen hava miktarını (genellikle havanın sıcaklığıyla birlikte) algılayarak ECU’ye bildirir. Sensörün çıkış sinyali, sensörün tipine göre “dijital sinyal” veya “analog sinyal” olabilir. Analog sinyal çıkışlı bir MAF sensörünün çıkış sinyali, ECU’de işlenmeden önce dijital sinyale dönüştürülür


Dizel motorda emilen havanın miktarının ölçülmesi (MAF Sensörü sinyali) şu işler için kullanılır:
*EGR sisteminin çalışması düzenlenir. Emilen havaya göre, ne kadar egzoz gazının emme manifolduna yönlendirileceği (EGR oranı) hesaplanır.
*Dizel partikül filtresinin yenilenme (rejenerasyon) işlemi sırasında motora emilen havanın kütle bilgisi kullanılır.
*Enjektörlerden püskürtülen yakıtın miktarının belirlenmesinde, yakıtın püskürtülme (enjeksiyon) zamanlamasının belirlenmesinde kullanılır.

MAF sensörü, emilen havanın sıcaklığını da ölçüyorsa, bu durumda maf sensörünün yapısında bir  “emilen hava sıcaklık sensörü (IAT Sensor)” de bulunuyor demektir. Bu durumda sensörün soketi çekilirse, hem maf sensörü, hem IAT emilen hava sıcaklık sensörü arızaları, OBD sisteminde bilgisayar ekranında aynı anda görülecektir.
Dizel motorlarda, EGR sisteminin çalışmasının yönetilmesinde MAF Sensörü (hava kütle ölçer) etkin bir şekilde kullanılır. Motora alına hava miktarının bilinmesi, EGR sistemi çalışırken, emme manifolduna gönderilecek egzoz gazı miktarının belirlenmesinde (hesaplamada) kullanılır. EGR sistemiyle emme manifolduna yönlendirilen egzoz gazı miktarı arttıkça, motora emilen temiz hava miktarı azalır, bunu maf sensörü algılar ve ECU’ye iletir. Temiz hava ve egzoz gazı karışımı arasındaki denge, bu şekilde kapalı bir çevrimle takip edilir ve düzenlenir.
Dizel Motorda Hava Kütle Ölçer (MAF Sensörü) Arızası
Hava kütle ölçer (maf sensörü) arızalandığına, motor çalışmaya devam eder. ECU, hafızasındaki bir  yedek değeri referans alarak sistemi çalıştırmayı sürdürür. Performans düşer, yakıt tüketimi artar.
MAF Sensörü  Arıza Durumu (Dizel Motor)
*Dizel araçlarda maf sensörü arızası, motorun stop etmesine veya çalışmamasına sebep olmaz.
*Arıza durumunda sistem, hafızadaki yedek bir değeri referans değer olarak kabul eder ve sistemi çalıştırmayı sürdürür. 
*Motor gücü düşebilir.
Dizel motorda MAF sensörü arızalandığında (burada sensörün soketi çıkarılmıştır); Hem maf sensörü arızası (P0100 P0102 P0103) hem de emilen hava sıcaklık sensörü arızası (P0110 P0112 P0113), hafızaya kaydedilir. Sensörün içinde aynı zamanda emilen hava sıcaklık sensörü de (IAT) bulunur.
Benzinli motorlarda, motora emilen hava miktarına göre (MAF sinyaline göre) enjeksiyon miktarı belirlendiğinden, bu motorlarda MAF sensörünün görevi çok daha hayatidir.
Bölüm 1 - 2 - 3 - 4 

Yorumlar

  1. iyi günler. ismim murat. 1.3 linea euro4 motor aracımda egr iptal edilmiş. gaza yüklendiğimde devir 2500 civarında öne atılıp sonra yığılıyor gibi oluyor hızlanması yavaşlıyor. map sensörünü değiştirdim biraz iyileşme oldu. maf sensörünün fişini çekersem araba kesintisiz şekilde gayet iyi son devire kadar hızlanıyor. takınca yine eski haline dönüyor. ve fiş çekildiğinde arıza ışığı vs olmuyor. ancak 2 yada 3 marştan sonra çalışmıyor fişi takınca çalışıyor. sorun maf sensörümü, oksijen sensörümü ne olabilir sizce.

    YanıtlaSil
  2. 2012 model 350 l transit egr iptal edildi enjektorler temizlendi beyin degisti sonrasinda hava akış sensor arizasi veemeye basladi orjinali ole digisti olmadi yan sanayi ile degisti olmadi beyin degisti yine olmadi ariza ışıģı kafasina göre yaniyor kafasina göre sönüyor arada başına gelen yada bilgi sahibi olan varsa yardımcı olursa cok sevinirim

    YanıtlaSil

Yorum Gönder