Maf Sensörü (Hava Akış Sensörü) Arıza Belirtisi Nelerdir? Nasıl Anlaşılır?


Maf Sensörü (Hava Akış Sensörü) Arıza Belirtisi Nelerdir? Maf Sensörü Arızası Nasıl Anlaşılır?
Maf sensörü (hava kütle ölçer) arızalandığında;
* Motor rölanti devrinde dalgalanma (düzensiz rölanti)
* Motorun hızlanmada kesiklik yapması, zayıf hızlanma
* Motorun zor çalışması 
* Motorun zengin karışımla çalışmasına (yakıt artar, katalitik konvertör tıkanabilir, oksijen sensörü arıza lambasını yakabilir) sebep olabilir. Ya da fakir karışımla çalışmasına (yine motor arıza lambası yanabilir) sebep olabilir. Aşırı zengin karışım egzozda çiğ benzin kokusuna sebep olabilir.
* Bazı araçlarda maf sensörünün soketi çıkarıldığında motor stop etmektedir ve tekrar çalışmaktadır. Böylece  bağlantı kopmasından motorun çalışmayacağı sonucu da çıkarılabilir. Bazı araçlardaysa sinyal kesilse bile motor çalışmaya devam edebilir, ECU; hafızasındaki yedek verilere göre motoru sınırlı güç modunda çalıştırmaya devam eder. Bu durum ECU yazılımıyla ilgilidir.


(Not: Maf sensörü, hava akış ölçer, debimetre, hava akışmetre; tümü aynı parçanın farklı isimleridir)
Maf sensörü soketi çıkarılırsa (bağlantı koparsa) motor stop edecektir ve çalışmayacaktır (bazı araçlarda çalışabilir, ecu yazılımına bağlıdır bu durum).
Maf sensörü sağlam olmasına rağmen, hava emiş hattında (manifold ve hava emiş boruları vb.) hava kaçağı (vakum kaçağı) varsa, veya maf sensörü kirlenmiş – yağlanmışsa, veya hava filtresi tıkalıysa yine yukarıdaki arızaları gözlemlemek mümkündür.
İlgili OBD arıza kodları: P0100, P0101
Daha fazla bilgi için bakınız: MAF Sensörü Nedir Nasıl Çalışır?
(Maf sensörü ve ECU - Corolla dizel) 

Maf  Sensörünün (Hava Akış Sensörünün) Yapısal Özellikleri

Yeni nesil araçlarda, sıcak film tipli ve geri hava akışını tespit edebilen maf sensörleri kullanılmaktadır. Ayrıca emilen havanın sıcaklığını da maf sensörü ölçer.  Besleme voltajı 5 volttur fakat ısıtıcı devrenin besleme voltajı 12 volttur.


Emilen havanın sıcaklığını ölçen maf sensörü 5 pinli, sadece emilen havanın miktarını ölçen; sıcaklığını ölçmeyen tip ise 4 pinlidir.
Maf sensörü soket bağlantı  pinler:
1. Pin: Emilen hava sıcaklık sensörü (IAT sensörü) ucu
2. Pin: 12 volt + ısıtıcı besleme ucu
3. Pin: Şasi (eksi) ucu
4. Pin: 5 volt + Sensör referans besleme voltaj ucu
5. Pin: MAF sensörünün çıkış sinyal ucu

Maf Sensörü Arıza Kontrolleri

Bir multimetre (voltmetre) ile maf sensörünün sinyal çıkış voltajı ölçülüp kontrolleri yapılabilir.
Voltmetrenin + ucu, sensrün sinyal çıkış ucuna, eksi ucu şasiye tutulur.
Kontak açık, motor çalışmıyorken, sinyal çıkış voltajı: 5 volt
Motor rölantide çalışıyorken sinyal çıkış voltajı: yaklaşık 1 - 1,5 volt
Motor 3 bin – 4 bin devirdeyken yaklaşık: 1,5 – 2 volt
Motor çalışıyorken tam gaz (gaz kelebeği sonuna kadar açık) yapıldığında, sinyal çıkış voltajı yaklaşık 4,7 volt olmalıdır.
NOT: Firma katalog değerleri baz alınmalıdır.


Yorumlar

  1. Aracım 2013 dizel Hyundai i30. Uzun zamandır ilk çalışmada rölanti dalgalanması ve gaza sabit basarken daha çok 1500 devir civarı başlayıp 2000devire kadar olmak üzere ard arda anlık kesilmeler meydana geliyor.Serviste depodan enjektörüne kadar herşeye bakıldı.Sonunda maf sensörünün fişini çıkarıp bi süre kullandım motor 3000 deviri geçmedi arıza lambası yaktı ama problemleri yaşamadım.
    Serviste tekrar kontrol ettiler başka araçtan denediler yine kesilmeyi yapmış.Dolayısıyla MAF sensöründen değilmiş.Acaba bağlantılı olarak neyden kaynaklanabilir bu problem?
    Cevabınız için şimdiden teşekkürler..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Maf değil map sansoru bozuk

      Sil
    2. Arızayı çözdünüz mü

      Sil
  2. Salam benim arac 2010 model chevrolet aveo motor soguken zorla calısyor rönslti dalgslanmadı olyor motor duracak gibi araba titryor kontagı kapatıp tekrar calısfırdıgımda araba sorunsuz calısıyor motor sıcakken ilk kontaga calısyor sorunun nerden kaynaklandıgımı bulamadık yardımcı olurmusunuz simdiden Allah razı olsun

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. https://youtu.be/qefi3DPDbMs

      Sil
    2. Aynı araç ve aynı sıkıntıyı ben Yaşıyorum maf sensörü kardes malesef 800 tl masraf demek

      Sil
  3. Aracim elantra 2000 arac ilk calismada zor calisiyor daha sonra stop ettikten 15 20 dakika sonra calistirma esnasinda yine 2 marsda aliyor pompa degisti

    YanıtlaSil
  4. aracım 2010 model caddy motor 3000 devri geçmiyor hava akışmetre kablosunu çıkarıyorum
    devir yükselyor tekrar çalıştırınca yine aynı arıza bilen varsa yardım lütfen... tşk

    YanıtlaSil
  5. selamunaleykum opel vectra 2001 model 2000 motor aracimizin hizlaninca her viteste 3000 ila 4000 devri gecince bir defa bi kesinti oluyor tekrar hizlaniyo birde rolantideyken dalgalnma oluyor ve sabahlari calisinca cig benzin kokusu gelio ustaya goturdugumuzde usta kullandi arabayi bi sikinti bulamadi kesin cok sıkıstırıyosun kesiciye biniyodur dedi baska bi ustaya goturdum oda bilgisayara bagladi detayli bi inceleme yapti ve hava akismetre si voltaji dusuk diye bi ariza cikti yani desimetrenin yada akismetrenin degismesimi gerekiyo yada ara ara motor ariza lambasi yaniyor oksijen sensorundemi bi sikinti vardir akismetre sokulup temizlenebilirmi degismesi gerkiyosa masraf ne kadar tutar cevaplariniz icin simdiden cok tesekkur ediyorum

    YanıtlaSil
  6. s.a aracım peugeot 307 1.6 benzin lpg motor. 2. viteste hızlanırken aracım tekliyor. hızlanmasında kesilmeler oluyor. özellikle lpg de. benzinde olmuyor. acaba hava debimetresinde mi sorun. maf sensörün demi acaba sorun tesekkürler

    YanıtlaSil
  7. Aracım 2008 1,5 dci symbol. Geçen sene rölanti dalgalanması sorunundan dolayı pompacıya götürdüm cihaza bağladılar pompanın basınç regülatörü arızalı gözüktü değişim yapıldı basınç düşük gözüktüğünden pompa basınç elemanları da değişti. Usta test sürüşünde arıza ışığı tekrar yandığı için maf sensörünü çalışan başka bir sensörle değiştirip tekrar denemiş yine ışık yanınca maf sensörünün jakını çıkarıp tekrar test etmiş bu sefer ışık yanmamış jak sökülmüş vaziyette teslim ettiler ve bu işlerden anlayan bir elektrikçiye gitmemi söylediler ben de sıkıntı olmasın diye jakı tekrar taktım. Aslında sorun şu 130km ye çıkınca ve 5er km arar ile 150-155 km ye kadar arıza ışığı birkaç sn yanıyor ve sönüyor ışık yandığı an araçta anlık tutulma oluyor ışık söner sönmez araç hızlanmaya devam ediyor pompa ustası da arızayı bu şekilde tesbit etmişti. 130 km ye kadar arıza ışığı yanmıyor ve tutulma olmuyor. 130 km bulmadıktan sonra yakıt sarfiyatında anormallik yok ve hızlanırken de anlık tutulma olmuyor

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Enjektörlere baktırabildiniz mı.

      Sil
  8. Merhaba 2001 320cı aracımın benzin yememe problemi var arabaya baktırdım bobin ve bujilerine bır sıkıntı bulamadılar araba çok sarsıntılı çalışıyor bunun nedeni ne olabilir.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aynı problemi 2001 siena 1.6 16v arabamda yaşadım benzin kokusu da geliyordu ince bi sente ayarıyla kurtardım benzinde fazla yemiyordu tüpte canavar benzin pompası da arızalıymış

      Sil
  9. 2012 sprinter hava akismetre arizalandi temizligi oluyormu yoksa parca defisikligimi gerekir

    YanıtlaSil
  10. Selamün aleyküm 2011 model hyundai accent era modeli bir araban var benzinli tüplü aracım normal sürenin üstünde marş süresiyle çalışıyor ve diğer arkadaşların dediği gibi kalkışta gaza bastığım 1-2 saniye arasında tekleme yapıyor. Daha önce era kullanan tanıdıklarım dürdüğündeyse omlarım aracına göre çok daha hantal olduğunu söylüyor hiçbir tamirci çözüm bulamadı

    YanıtlaSil
  11. 2012 chevrolet aveo aracim siyah duman atiyo 2 kere katalitazoru doldurdu acaba sorun nerde

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. bakınız:
      https://otomobilteknoloji.blogspot.com/2017/01/egzozdan-siyah-beyaz-ve-mavi-duman-gelmesi.html

      Sil
  12. merhaba,
    peugeot 307 dizel 1.6 hdi 2006 model aracım çok fazla yakıt tüketiyor 100 km= 7-8 litre enjektörleri temizlettim motorun arka kısmındaki elektro vanayı değiştirdim turbo sökülüp revizyon geçirdi ama sonuç halen aynı araç 110 hp lik teste girdiğimde 70 hp çıkıyor 40 hp lik güç kaybı mevcut birinci vitesten ikiye geçerken araç boğuluyor ciddi güç kaybı oluyor konu hakkında yardımlarınızı rica ederim

    YanıtlaSil
  13. Benim aracım 2007 model Logan 1.4 MPİ aracım tüplü benim sorunum aracım sıcak havada güneş altında uzun süre kalınca ilk marşta zor çalışıyor çalışırsa rolanti devri yavaş yavaş dalgalı olarak yükseliyor ve ikinci veya bazen üçüncü marşta normal çalışıyor bu arıza hem tüpte hemde benzinde yapıyor bilgisayar da arıza kaydı sadece arka oksijen sensörü arızası görüyor sanayide çare bulan usta yok sıcak havada Zor çalışan aracı kimse duymamış arıza maf sensörü olabilirmi

    YanıtlaSil
  14. Mrb benim aracım opel insignia 1.6 turbo aracımda sabah geç çalışma yavaş hızlanma yolda giderken stop etme rönaltide uğultulu ve tekleme yapıyo araba cabuk ısınıyo ve fan acıyo eskiden böle değildi sebebi ne olabilir. Araç modeli 2010 1.6 turbo bi aractır

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba,

      https://otomobilteknoloji.blogspot.com/2017/02/araba-calismiyor-mars-basmiyor-yolda-stop-ediyor.html

      https://otomobilteknoloji.blogspot.com/2016/01/motor-rolantide-vuruntu-yapyor-cozum.html

      https://otomobilteknoloji.blogspot.com/2017/02/motor-arizasi-rolanti-dalgalanmasi-vuruntu-dusuk-cekis.html

      Sil

Yorum Gönder

Arızalarla ilgili soru ve cevaplar için: https://otomobilteknoloji.blogspot.com.tr/p/oto-arza-soru-ve-cevaplar.html