1) MAF Sensörü ve Tesisatı Diyagnostik Test Cihazıyla Kontrol Edilir
2) MAF Sensörü ve Tesisatı Elektronik Olarak (Multimetre ile Kontrol Edilir)
1) MAF Sensörü ve Tesisatı Diyagnostik Test Cihazıyla Kontrol Edilir (Diyagnostikle Arıza Tespiti)
*Maf sensörü hava emiş hortumundan sökülür.
*Maf
sensörünün soketi takılı halde olmalıdır.
*Diyagnostik
test cihazının OBD soketi araca takılır.
*Aracın
kontağı açılır (ON).
*Diyagnostik
cihazı bilgisayardan çalıştırılır, bilgisayardan parametre okuma (data list)
menüsü seçilir ve bu ekranda MAF sensörünün sinyalinin okunduğu, geçen hava
miktarının gram/saniye cinsinden gösterildiği değer bulunur.
*Bir hava
kompresörü kullanılarak, maf sensöründen hava geçirilir. Bu işlem motor çalışırken gaz verip bırakılarak da yapılabilir.
*Hava
geçirilirken, bilgisayar ekranından MAF sensörü sinyalinin (rakamların) değişip
değişmediğine bakılır, değerler değişmelidir. Eğer değerler hiç değişmiyorsa
MAF (hava akışmetre) arızalıdır, değiştirilmesi gerekir. Not: Öncelikle Maf
sensörünün soket ve kablolarının sağlam olduğundan emin olunmalıdır.
2) MAF Sensörü ve Tesisatı Elektronik Olarak Kontrol Edilir(Multimetre ile Arıza Tespiti)
Maf
sensörünün normal çalışmasında sinyal değer aralığı 0,2 volt ile 4,9 volt
arasındadır.
Maf sensörü
sinyal çıkış voltajı 0,2 volttan az
olamaz ve 4,9 volttan fazla olamaz; eğer bu değerlerin dışına çıkılırsa maf
sensörü arızalıdır demektir. Motor rölantide çalışıyorken maf sensörünün ECU ye
gönderdiği voltaj sinyali 1.1 volt ile 1,5 volt arasında değişir.
Örnekteki
denso maf sensörünün soket pin anlamları:
1 nolu pin
ucu +12 volt giriş ucudur.
2 nolu pin
ucu eksi (şasi) ucudur.
3 nolu pin
ucu sensör sinyal çıkış ucu (+)
4 nolu pin
+5 volt sensör besleme voltaj ucu
(Emilen hava sıcaklık sensörüne ait)
5 nolu pin
Eksi (şasi) hattı (Emilen hava sıcaklık sensörüne ait)
TESİSAT (KABLO) KOPUKLUK KONTROLÜ
Sensörden ECU ye giden kablo hatlarında kopukluk kontrolü yapılmalıdır. Sensör-ECU arasındaki kablonun direnci 1 ohm dan fazla olmamalıdır. Bu direnç testini yapabilmek için sensör soketindeki pine ait kablo rengi, aynı şekilde ECU tarafındaki soketteki kablo rengidir, kablo rengi takip edilerek kablo ucu bulunup ölçüm yapılabilir.
Sensörden ECU ye giden kablo hatlarında kopukluk kontrolü yapılmalıdır. Sensör-ECU arasındaki kablonun direnci 1 ohm dan fazla olmamalıdır. Bu direnç testini yapabilmek için sensör soketindeki pine ait kablo rengi, aynı şekilde ECU tarafındaki soketteki kablo rengidir, kablo rengi takip edilerek kablo ucu bulunup ölçüm yapılabilir.
Ölçülen
direnç 1 ohmdan fazla çıkarsa kabloda gevşeklik vardır.
Ölçülen
direnç sonsuz değerdeyse veya sesli konumda yapılan kontrolde multimetre
ötmüyorsa kablo kopuk demektir.
Sensör
tesisatında, sensör tarafındaki
soketteki pin uçları ile, ECU tarafındanki soketteki pin ucu arasındaki direnç
1 ohm dan fazla olmamalıdır. Bu direnç
testini yapabilmek için sensör soketindeki pine ait kablo rengi, aynı şekilde
ECU tarafındaki soketteki kablo rengidir, kablo rengi takip edilerek kablo ucu
bulunup ölçüm yapılabilir.
Ölçülen
direnç 1 ohmdan fazla çıkarsa kabloda-Sokette gevşeklik vardır.
Ölçülen
direnç sonsuz değerdeyse veya sesli konumda yapılan kontrolde multimetre
ötmüyorsa kablo kopuk demektir.
KABLO
ŞASİYE KAÇAK KONTROLÜ
Sensör
tesisatındaki pozitif hat kabloları, şasiye kaçak yapmamalıdır. Pozitif (+) hat
ile şasi arasında yapılan direnç ölçümünde, okunan değer 10 kilo ohm’dan fazla
(veya sonsuz direnç) okunmalıdır. Düşük direnç okunursa şasiye kaçak var
demektir.
12 VOLT
ISITICI BESLEME GERİLİMİ KONTROLÜ
Maf
sensörünün, sensör devresinin besleme voltajı 5 volttur.
Maf
sensörünün ısıtıcı hatının besleme voltajı ise
12 volttur, ısıtıcı hattına 12 volt gerilimin gelip gelmediği kontrol
edilir.
Sensörün
kablo tesisatı tarafındaki soketinden 12 volt gerilimin geldiği pin bulunur, bu
örnekte 1. nolu pin 12 volt gerilimin geldiği pindir (denso). Multimetrenin
artı ucu soketin 1 nolu pinine tutulur ve eksi ucu şasiye (veya akünün eksi
kutbuna) tutulur. 9 volt ile 14 volt
arasında bir voltaj değeri okunmalıdır.
Ana konu (Bkz: MAF Sensörü-Hava Kütle Ölçer).
İlgili arıza kodları:P0100, P0101, P0102, P0103,P0104
(Bkz: MAF Sensörü Arıza Belirtileri)
Ana konu (Bkz: MAF Sensörü-Hava Kütle Ölçer).
İlgili arıza kodları:P0100, P0101, P0102, P0103,P0104
(Bkz: MAF Sensörü Arıza Belirtileri)
YanıtlaSilAracım S40 2006 1.6 dizel ilk calistirmada 3000 deviri geçmiyor aç kapa yapınca düzeliyor maf sensörü den olabilir mi
Uzun süre geçmiş ama belki birine de yarar diye yazayım. 3000 deviri geçmiyorsa muhtemelen bir turbo problemi var demektir. Yurbonin egr vakfını kumanda eden ince hava borusu yerinden çıkmış olabilir egr valf arızalı olabilir. Turbo hortumların da ve turbo precooller de delik olabilir. Birde map sensörü kurum bağlamış yada arızalanmış olabilir. Bunların yanında gaz kelebeği kurum bağlamış da olabilir. Gaz pedalına basınca başlamış gibi hissedebilir. Kelebektwki potansiyo metrenin de ayarı kaçmış olabilir ama bunlar en son seçenek olarak düşünülmelidir.
SilSelamun aleyküm hava akış metremin soketinde 5 ci kablo yani şasi nin olmadığını farkettim yardımcı olabilirmisiniz
YanıtlaSilMerhaba, o hat şasi hattı değildir. Bu yazıyı okuyunuz
Silhayırlı işler ustam toyota corolla d4d aracımda multı metre kontrolünde 1.pin 14 v 3.pin 1.4 v 4.pin 2.2 v bilgisayara bağlandı araç maf sensörü arızalı dendi 5 km normal gidiyor sonra araç tekliyor yoğun siyah duman atıyor
YanıtlaSilBöyle bir değer nasıl olmuş ki? Mat sensörü beslemesi 5v olmalı. 2.2v geliyorsa ECU da sorun olması daha doğru seçenek olur. 14v tamam araba çalışırken olcmussundur. Ama 2.2v 5v olmalı. ECU problemi olması daha normal yada bir kisadevre de olabilir. Belki mat sensörü kısa devre olmuş olabilir. Anlamak için soketi söküp.olcmek lazım. 5v varsa laf aensoru arizalidir. Yoksa önce kabloları sonra da ECU daki 5v veren 7805 entwgreai arızalı olabilir.
SilVectra x20xev motor kodlu aracım ısındığını maf sensör voltaj alçak hatası veriyor ve araç stop ediyor soğukken sorun yok arıza vermiyor ve normal çalıyor maf sensörü den beyne giden kablolarda sorun yok acaba başka neden olabilir.
YanıtlaSilMerhaba arkadaşlar mıtsubishi l200 U1102 arızası nedir.bulamıyoruz.
YanıtlaSilSelamın aleyküm Ustam Araçta rolanti dalgalanması var arada stopta ediyor hava akışmetre değişti krank değişti ama düzelmedi araç 2006 e90 316i pc ye bağladığımızda hala akışmetre arızası diyor neden yapar
YanıtlaSilBn 10 tane BMW ustası gezdim hala aynı sorun aynı senin gibi daha yapan olmadı yaptırdıysan bana da söylermisin
SilUstam bunu sanayide sordu m kimse uğraşmıyor refarans varmı istanbulda alkışmetre sorunu çözecek
SilSelamün aleyküm bende 1.9 mutijet Doblo var bayram da memlekete giderken araç 3000 deviri geçmiyordu araç yolda adeta bayiliyordurdu busekilde gucde olsa memlekete vardım ilçede sanayiye gittim usta usta cihaza bağladı arıza olarak havaakismetre arızasını okudu cihaz ve yenisiyle değiştirdik araç adeta şağlanmaya başladı ve düzeldi şimdi tam performans calisiyor
Sil