MAF Sensörü Arıza Tespiti Nasıl Yapılır? Arıza Kontrolleri

Maf sensörü arızasında, arıza tespiti için iki temel yöntem kullanılır:
1) MAF Sensörü ve Tesisatı Diyagnostik Test Cihazıyla Kontrol Edilir
2) MAF Sensörü ve Tesisatı Elektronik Olarak (Multimetre ile Kontrol Edilir)

1) MAF Sensörü ve Tesisatı Diyagnostik Test Cihazıyla Kontrol Edilir (Diyagnostikle Arıza Tespiti)
*Maf sensörü hava emiş hortumundan sökülür.
*Maf sensörünün soketi takılı halde olmalıdır.
*Diyagnostik test cihazının OBD soketi araca takılır.
*Aracın kontağı açılır (ON).
*Diyagnostik cihazı bilgisayardan çalıştırılır, bilgisayardan parametre okuma (data list) menüsü seçilir ve bu ekranda MAF sensörünün sinyalinin okunduğu, geçen hava miktarının gram/saniye cinsinden gösterildiği değer bulunur.
*Bir hava kompresörü kullanılarak, maf sensöründen hava geçirilir. Bu işlem motor çalışırken gaz verip bırakılarak da yapılabilir.
*Hava geçirilirken, bilgisayar ekranından MAF sensörü sinyalinin (rakamların) değişip değişmediğine bakılır, değerler değişmelidir. Eğer değerler hiç değişmiyorsa MAF (hava akışmetre) arızalıdır, değiştirilmesi gerekir. Not: Öncelikle Maf sensörünün soket ve kablolarının sağlam olduğundan emin olunmalıdır.



2) MAF Sensörü ve Tesisatı Elektronik Olarak Kontrol Edilir(Multimetre ile Arıza Tespiti)
Maf sensörünün normal çalışmasında sinyal değer aralığı 0,2 volt ile 4,9 volt arasındadır.
Maf sensörü sinyal çıkış voltajı  0,2 volttan az olamaz ve 4,9 volttan fazla olamaz; eğer bu değerlerin dışına çıkılırsa maf sensörü arızalıdır demektir. Motor rölantide çalışıyorken maf sensörünün ECU ye gönderdiği voltaj sinyali 1.1 volt ile 1,5 volt arasında değişir.
Örnekteki denso maf sensörünün soket pin anlamları:
1 nolu pin ucu +12 volt giriş ucudur.
2 nolu pin ucu  eksi (şasi) ucudur.
3 nolu pin ucu sensör sinyal çıkış ucu (+)
4 nolu pin +5 volt  sensör besleme voltaj ucu (Emilen hava sıcaklık sensörüne ait)
5 nolu pin Eksi (şasi) hattı (Emilen hava sıcaklık sensörüne ait)
TESİSAT (KABLO) KOPUKLUK KONTROLÜ
Sensörden ECU ye giden kablo hatlarında kopukluk kontrolü yapılmalıdır. Sensör-ECU arasındaki kablonun direnci 1 ohm dan fazla olmamalıdır.  Bu direnç testini yapabilmek için sensör soketindeki pine ait kablo rengi, aynı şekilde ECU tarafındaki soketteki kablo rengidir, kablo rengi takip edilerek kablo ucu bulunup ölçüm yapılabilir.
Ölçülen direnç 1 ohmdan fazla çıkarsa kabloda gevşeklik vardır.
Ölçülen direnç sonsuz değerdeyse veya sesli konumda yapılan kontrolde multimetre ötmüyorsa kablo kopuk demektir.
   
Sensör tesisatında, sensör  tarafındaki soketteki pin uçları ile, ECU tarafındanki soketteki pin ucu arasındaki direnç 1 ohm dan fazla olmamalıdır.  Bu direnç testini yapabilmek için sensör soketindeki pine ait kablo rengi, aynı şekilde ECU tarafındaki soketteki kablo rengidir, kablo rengi takip edilerek kablo ucu bulunup ölçüm yapılabilir.
Ölçülen direnç 1 ohmdan fazla çıkarsa kabloda-Sokette gevşeklik vardır.
Ölçülen direnç sonsuz değerdeyse veya sesli konumda yapılan kontrolde multimetre ötmüyorsa kablo kopuk demektir.

KABLO ŞASİYE KAÇAK KONTROLÜ
Sensör tesisatındaki pozitif hat kabloları, şasiye kaçak yapmamalıdır. Pozitif (+) hat ile şasi arasında yapılan direnç ölçümünde, okunan değer 10 kilo ohm’dan fazla (veya sonsuz direnç) okunmalıdır. Düşük direnç okunursa şasiye kaçak var demektir.

12 VOLT ISITICI BESLEME GERİLİMİ KONTROLÜ
Maf sensörünün, sensör devresinin besleme voltajı 5 volttur.
Maf sensörünün ısıtıcı hatının besleme voltajı ise  12 volttur, ısıtıcı hattına 12 volt gerilimin gelip gelmediği kontrol edilir.
Sensörün kablo tesisatı tarafındaki soketinden 12 volt gerilimin geldiği pin bulunur, bu örnekte 1. nolu pin 12 volt gerilimin geldiği pindir (denso). Multimetrenin artı ucu soketin 1 nolu pinine tutulur ve eksi ucu şasiye (veya akünün eksi kutbuna) tutulur.  9 volt ile 14 volt arasında bir voltaj değeri  okunmalıdır. 
Ana konu (Bkz: MAF Sensörü-Hava Kütle Ölçer).
İlgili arıza kodları:P0100P0101, P0102, P0103,P0104
(Bkz: MAF Sensörü Arıza Belirtileri)

Yorumlar


  1. Aracım S40 2006 1.6 dizel ilk calistirmada 3000 deviri geçmiyor aç kapa yapınca düzeliyor maf sensörü den olabilir mi

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Uzun süre geçmiş ama belki birine de yarar diye yazayım. 3000 deviri geçmiyorsa muhtemelen bir turbo problemi var demektir. Yurbonin egr vakfını kumanda eden ince hava borusu yerinden çıkmış olabilir egr valf arızalı olabilir. Turbo hortumların da ve turbo precooller de delik olabilir. Birde map sensörü kurum bağlamış yada arızalanmış olabilir. Bunların yanında gaz kelebeği kurum bağlamış da olabilir. Gaz pedalına basınca başlamış gibi hissedebilir. Kelebektwki potansiyo metrenin de ayarı kaçmış olabilir ama bunlar en son seçenek olarak düşünülmelidir.

      Sil
  2. Selamun aleyküm hava akış metremin soketinde 5 ci kablo yani şasi nin olmadığını farkettim yardımcı olabilirmisiniz

    YanıtlaSil
  3. hayırlı işler ustam toyota corolla d4d aracımda multı metre kontrolünde 1.pin 14 v 3.pin 1.4 v 4.pin 2.2 v bilgisayara bağlandı araç maf sensörü arızalı dendi 5 km normal gidiyor sonra araç tekliyor yoğun siyah duman atıyor

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Böyle bir değer nasıl olmuş ki? Mat sensörü beslemesi 5v olmalı. 2.2v geliyorsa ECU da sorun olması daha doğru seçenek olur. 14v tamam araba çalışırken olcmussundur. Ama 2.2v 5v olmalı. ECU problemi olması daha normal yada bir kisadevre de olabilir. Belki mat sensörü kısa devre olmuş olabilir. Anlamak için soketi söküp.olcmek lazım. 5v varsa laf aensoru arizalidir. Yoksa önce kabloları sonra da ECU daki 5v veren 7805 entwgreai arızalı olabilir.

      Sil
  4. Vectra x20xev motor kodlu aracım ısındığını maf sensör voltaj alçak hatası veriyor ve araç stop ediyor soğukken sorun yok arıza vermiyor ve normal çalıyor maf sensörü den beyne giden kablolarda sorun yok acaba başka neden olabilir.

    YanıtlaSil
  5. Merhaba arkadaşlar mıtsubishi l200 U1102 arızası nedir.bulamıyoruz.

    YanıtlaSil
  6. Selamın aleyküm Ustam Araçta rolanti dalgalanması var arada stopta ediyor hava akışmetre değişti krank değişti ama düzelmedi araç 2006 e90 316i pc ye bağladığımızda hala akışmetre arızası diyor neden yapar

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bn 10 tane BMW ustası gezdim hala aynı sorun aynı senin gibi daha yapan olmadı yaptırdıysan bana da söylermisin

      Sil
    2. Ustam bunu sanayide sordu m kimse uğraşmıyor refarans varmı istanbulda alkışmetre sorunu çözecek

      Sil
    3. Selamün aleyküm bende 1.9 mutijet Doblo var bayram da memlekete giderken araç 3000 deviri geçmiyordu araç yolda adeta bayiliyordurdu busekilde gucde olsa memlekete vardım ilçede sanayiye gittim usta usta cihaza bağladı arıza olarak havaakismetre arızasını okudu cihaz ve yenisiyle değiştirdik araç adeta şağlanmaya başladı ve düzeldi şimdi tam performans calisiyor

      Sil

Yorum Gönder