Diyagnostik Test Cihazıyla Parametre (Anlık Sensör Verilerinin) Okunması
Diyagnostik tekniği
adımlarından biri olan, Diyagnostik test (arıza tespit) cihazıyla yapılabilecek
en önemli işlemlerden biri de, araçtaki tüm sistemlere ait sensörlerin
sinyallerini anlık olarak (canlı) görüntülemeyi-okumayı sağlayan parametre
okuma işlemidir. Parametre okuma= aktüel değerler okuma=data list okuma. Parametre
kelimesi: anlık değer, gerçek değişken değer anlamında kullanılmaktadır.
Motorlu araçlarda sensörler; sürekli olarak değişen bir fiziksel büyüklüğü
algılarlar ve bu fiziksel değişime göre bir elektrik sinyali üreterek elektronik kontrol ünitesine (ECU’ye) iletirler.
Sonuç olarak sensörler sürekli olarak değişen elektrik sinyallerini ECU’ye iletir, ECU ise bu elektrik sinyallerini bir veriye (işlenmiş bilgiye) dönüştürür ve yorumlar. Örneğin sürekli değişen; motor devri, tekerlek hızı, turbo basıncı, yağ basıncı, soğutma suyu sıcaklığı, ivmelenme miktarı, savrulma oranı, akü voltajı, alternatör besleme akımı (amper) vb. sensörlerden gelen sinyaller kullanılarak hesaplanan yüzlerce veri bulunmaktadır. Bu veriler; motorun ve araçtaki tüm sistemlerin çalıştırılmasında ve yönetilmesinde kullanılır.
Sonuç olarak sensörler sürekli olarak değişen elektrik sinyallerini ECU’ye iletir, ECU ise bu elektrik sinyallerini bir veriye (işlenmiş bilgiye) dönüştürür ve yorumlar. Örneğin sürekli değişen; motor devri, tekerlek hızı, turbo basıncı, yağ basıncı, soğutma suyu sıcaklığı, ivmelenme miktarı, savrulma oranı, akü voltajı, alternatör besleme akımı (amper) vb. sensörlerden gelen sinyaller kullanılarak hesaplanan yüzlerce veri bulunmaktadır. Bu veriler; motorun ve araçtaki tüm sistemlerin çalıştırılmasında ve yönetilmesinde kullanılır.
Ne sensörü
olursa olsun, ne ölçüyor olursa olsun, aslında her sensör bir elektrik sinyali
üretir veya mevcut elektrik sinyalinde bir sebepten bir değişime sebep olur.
Sonuçta sensörün yaptığı iş elektriksel bir sinyalin meydana getirilmesini
sağlamaktır. Elektriksel sinyal bir analog büyüklüktür. Bu analog sinyal ECU
tarafından bir dijital sinyale dönüştürülür
ve daha sonra anlamlandırılır.
Artık bir elektrik sinyali yerine; basınç (bar), sıcaklık (oC
derece), hız (km/h veya RPM) … gibi anlamlı verilere dönüştürülür. Araçtaki tüm sensörler için (Bkz:Tüm Sensörler)
Araçta
kullanılan her sensör, bağlı bulunduğu elektronik kontrol ünitesine bilgi
gönderir. Bağlı olduğu elektronik kontrol ünitesi de gerekiyorsa bu bilgiyi
kullanan diğer elektronik kontrol ünitelerine, CAN-BUS ağı üzerinden
gönderebilir. Araçta yapılan işlere-görevlere göre farklı kontrol üniteleri
bulunur, örneğin motor kontrol ünitesi, hava yastığı kontrol ünitesi, ABS
kontrol ünitesi, klima kontrol ünitesi, gövde-konfor kontrol ünitesi, otomatik
şanzıman kontrol ünitesi vb.
Arıza teşhis yazılımı bu ECU’leri bilgisayar
ekranında görevlerine göre sıralar, örneğin:
Powertrain
(güç aktarma sistemleri) grubunda: motor kontrol ünitesi + otomatik şanzıman
kontrol ünitesi + hız kontrol sistemi (Cruise control) bulunur.
Şasi grubunda:
ABS/VSC (ESP)/TRC ECU’sü + Lastik basınç kontrol sistemi ECU’sü + Elektrikli
direksiyon sistemi ECU’sü bulunur.
Her sensör,
kendi kontrol ünitesine bağlıdır. Tekerlek hızı öğrenilmek isteniyorsa,
tekerlek hız sensörünün bağlı olduğu ABS kontrol üntesi seçilmelidir.
Direksiyon simidinin ne kadar torkla döndürüldüğü görülecekse, direksiyon
sisteminin ECU’süne girilmelidir. Enjektörlerin püskürtme süreleri görüntülenecekse,
motor kontrol ünitesine (Motor ECU’süne) girilmelidir.
OBD arıza
tespit sisteminde, parametre okuma işlemi yapılarak arızaların teşhis edilmesi,
arızanın sebepleri ve çözüm yolunun bulunması mümkündür.
Örneğin motor
henüz soğuk olmasına rağmen, motor suyu sıcaklığı cihaz ile okunduğunda yüksek
bir sıcaklık okunuyorsa (90 derece vb.) sensörün arızalı olduğu sonucuna
varılabilir.
Örneğin
oksijen (lambda) sensörünün voltaj sinyali okunarak motorun zengin ya da fakir karışımla
çalıştığı veya oksijen sensörünün sağlam olup olmadığı konularında yorum yapılabilir.
Örneğin
alternatörden çekilen voltaj (volt) ve çekilen akım (amper) bilgisi anlık değer
olarak okunabilir. Böylece alternatörün sağlıklık çalışıp çalışmadığından emin
olunabilir.
Ateşleme
avansı, püskürtülen yakıt miktarı, emilen havanın kütlesi gibi çok önemli
bilgiler okunabilir ve yorumlanabilir.
Aracın
motorunda veya herhangi bir sisteminde bir değişiklik yapılarak, ilgili
sistemin sensöründe bu değişimini algılanıp algılanmadığı kontrol edilebilir.
Örneğin aktör testiyle motor enjektörlerinin yakıt püskürtme miktarları
arttırılır, bu işlem hava-yakıt karışımını zenginleştireceğinden, egzozdaki
oksijen miktarı azalacaktır ve sensörün çıkış voltajı artacaktır. Bu işlem
sırada oksijen (lambda) sensörünün çıkış voltajının değişimi gözlenir, yani
parametre okuma yapılır. Eğer değişim olmuyorsa, oksijen sensörü bozuk hükmüne
varılabilir; sinyal değişimi gözleniyorsa her şey yolundadır.
Parametre
okuma (gerçek değerler okuma) işlemi sırasında, grafik görünümü de
kullanılabilir. Bu sayede ilgili sensörden gelen sinyal, zaman bağlı olarak
değişen bir görsele dönüştürülür ve yorumlamada kolaylık sağlanır.
Parametre Okuma (Aktüel Değerler-Data List) İşlem Basamakları:
*Sensör
sinyal bilgilerine ulaşılmak istenen sistem (ECU) seçilir.
*Data list,
gerçek değerler, aktüel değerler (program hangi ismi kullanılıyorsa) seçilerek
tüm değerler görüntülenir.
*Birbiriyle
ilgili olan donanımlarla ilişkili sensörler seçilerek, değerlerin kontrol
edilebilir, arıza teşhisi, yorumlama yapılabilir.
*Sinyal
verileri grafik olarak da görüntülenebilir.
Ana konu (Bkz: Diyagnostik Tekniği)
Yorumlar
Yorum Gönder