Emiş Havası Sıcaklık Sensörü Nedir ? (Emilen Hava Sıcaklık Sensörü)
Emme manifolduna giren havanın sıcaklığını algılayan ve bu bilgiyi Elektronik kontrol ünitesine ileten parçaya emiş havası sıcaklık sensörü denir. Emilen
hava sıcaklık (IAT) sensörü, bazen tek başına ayrı bir sensör olarak, bazen MAF
sensörüyle birlikte tek gövdede, bazense turbo basınç sensörüyle birlikte tek
gövdede bulunabilir.
Emme havası sıcaklık sensörü, hava filtresinden sonra, emme manifoldu girişi üzerinde bulunur. Genelde debimetrenin yakınında bulunmaktadır. Bir civatayla hava giriş hattına takılmıştır.
Emme
manifoldu hava giriş hattında (boru-hortumun üzerinde), intercooler’’dan sonra,
emme manifoldundan önce bulunur. Emilen hava sıcaklık sensörü, genelde ayrı bir sensör olarak değil, MAF sensörüyle birlikte veya MAP sensörüyle birlikte bulunmaktadır. Yeni nesil araçlarda genellikle MAF (Hava akış ölçer) isimli parçanın içinde bulunur.
Dizel
motorda Emilen hava sıcaklık (IAT) sensörünün görevi:
*MAF
sensörüyle birlikte püskürtülen yakıt miktarının belirlenmesi için gereken
sinyali üretir.
*Yakıt
püskürtme zamanlamasının ayarlanması.
*EGR
sisteminin çalışmasında.
Emiş Havası Sıcaklık Sensörü motorda nerede bulunur ?
Motor kontrol ünitesi, emme manifolduyla yanma odasına alınan havanın sıcaklığını belirleyerek, havanın yoğunluğu hakkında bilgi sahibi olmak ister.
Havanın yoğunluğu, içerisinde bulunan oksijen miktarını belirler, böylece motor kontrol ünitesi, yanma odasına giren havanın-oksijenin miktarını tam olarak belirleyerek, enjektörler tarafından püskürtülmesi gereken yakıt miktarını hassas bir şekilde hesaplar.
Örneğin; soğuk hava daha yoğundur, bu durumda hava-yakıt karışımının ideal olması için daha fazla yakıt gönderilmesi gerekir. Bu durumda motor kontrol ünitesi, enjektörlerin enjeksiyon sürelerini uzatarak, daha fazla yakıt gönderilmesini sağlayacaktır.
Emiş Havası Sıcaklık Sensörü Nasıl Çalışır?
Emme hava sıcaklık sensörü, direnç değeri sıcaklık değişimiyle değişen bir termistor yapıdadır.Tıpkı soğutma suyu sıcaklık sensörü gibi çalışır.
Motor kontrol ünitesi, emiş havası sıcaklık sensörüne yaklaşık 5 voltluk bir referans gerilim gönderir, sensörün direnci sıcaklıkla değişmektedir, direnç değişince de, gönderilen voltajın geri dönüş değeri değişecektir. İşte bu voltaj değişimleri, bir sıcaklık skalasında karşılıklandırılmıştır. Yani voltaj değişimi, sıcak değişimini gösterir.
Emiş havası sıcaklık sensörleri, genelde NTC (Negatif sıcaklık katsayılı) tiptedir, yani sıcaklık arttıkça, direnç değeri ve voltaj azalacaktır.
Emiş Havası Sıcaklık Sensörü Arıza Belirtileri (IAT Emilen Hava Sıcaklık Sensörü Arızası Nasıl Anlaşılır?)
* Yakıt tüketimi
artar
* Hızlanma ve motor çekişi düşer
* Ateşleme avans zamanlaması tam olarak uygun ayarlanamaz,
motor vuruntu yapabilir.
Emiş Havası Sıcaklık Sensörü Arızaları ve Çözümleri
Ecu tarafından sınır değerlerin dışında bir değer tespit edilirse, bir yedek değerle sistemin çalışması sürdürülür. Arıza hafızasında arıza kaydı oluşturulur. Arıza diyagnostik test cihazıyla teşhis edilebilir.Emme havası sıcaklık sensöründe en sık görülen arızalar;
* Emme havası sıcaklık sensörünün bağlantı soketindeki kir-toz-oksitlenme gibi iletkenliği bozucu etkiler ve soketin gevşemesi çıkması gibi durumlardır. Soket konnektör uçlarını temizleyip, yerine sıkıca takınız.
* Emme havası sıcaklık sensörünün bağlantı kablosunda kopukluk veya kısa devre olması. Multimetreyle gerekli voltaj ölçülmlerini ve kopukluk testlerini yapınız. Kablo kopukluğu veya kısa devre varsa kabloyu değiştiriniz.
* Emme havası sıcaklık sensörünün iç kısma giren ucu, karbon ve yağ birikintileriyle kaplanmış olabilir ve sıcaklık ölçümlerinde sapmalar veya hassaslığında bozulmalar olabilir. Uygun şekilde temizlenmelidir.
Emme havası sıcaklık sensörü yanlış sıcaklık bilgisi verirse, motor kontrol ünitesi de, verilen bu yanlış hava sıcaklık bilgisine göre yakıt miktarını ayarlayacağından (zengin ya da fakir karışım), yakıt sarfiyatı artar ve motor performansı olumsuz etkilenebilir.
Emme havası sıcaklık sensörü arızalandığında, sürücü gösterge panelinde arıza lambası yanacaktır. İlgili OBD arıza kodları: P0110
(Bkz: Tüm Sensörler)
Merhabalar,
YanıtlaSilÖncelikler bu güzel bilgileri paylaştığınız için çok teşekkür ederim. MAF veya Emiş Hava Sıcaklık Sensörü nün arızalandığında, kesin olarak her silindirdeki ateşlemeyi mi etkiler, yoksa sadece bir veya iki silindirde ateşleme problemi yaratması mümkün müdür? Teşekkürler
Merhaba
SilHer silindirdeki yanma bundan etkilenir. Yani motor genel olarak olumsuz etkilenir.
Kolay gelsin..hava akışmetre ile aynı şey mi farklı mı tam anlayamadım.
YanıtlaSilMerhaba,
SilAkışmetre ile aynı şey değil, farklı şeyler. Sadece konum olarak Akışmetrenin (MAF) içinde bulunuyor genellikle. İkisi bir arada gibi yani.
Merhaba Bu emiş sensörü araçta patırdamaya sebebi olabilirmi
YanıtlaSilselamlar. benim aracım çekişten düşüp fazla yakıt tüketmeye başlayınca cihaza bağladılar ve bu parçanın arıza verdiğini söylediler. würth kimyasalları ile temizlediler. 1-2 gün sıkıntısız gitti ama yine motor ısındığında hafiften zıplamalar ve arada gaz yememeler yapıyor. yalnız cihazda arıza vermekle birlikte sürücü gösterge panelinde hiçbir arıza ışığı yanmadı ve şu anda da yanmıyor. acaba parçayı komple yenilemek mi kesin çözüm olur? bir de acaba bu parçanın arıza yapmasına bir başka yerdeki arıza mı neden olmaktadır?
YanıtlaSilMerhaba, bu gun aracimla onden kaza yaptim, cekici gelene kadar obd2 cihazimla arizalarina baktim ve 2 tane ariza gordum p0238 ve p0098 arastirdigim kadadiyla turbo basimc sensoru ile emis hava sicakligi sensoru hatasiymis. Aracim hyundai accent era 2006 model 1.5 crdi vgt hava sicaklik sensoru maf veya map sensoruyle birlikte demissiniz ancak bu sesor aracin hava filtresinin oradaysa benim arac o kisma kadar hasar almadi (sadece radyatorlere kadar hasarli) demekki bende bu sensor farkli yerde netten baktim bulamadim. Turbo basinc sensoru ise intercoler dan hemen sonra onu gordum ama mudahale etmedim kafama takilan birsey var netten accent era turbo basinc sensoru diye aratinca hic oyle bir sensor cikmiyor ama emis hava sicakligi sensoru siye aratinca sensor cikiyor siz map veya maf ile birliktedir demissiniz o halde benim intercoler da gordugun sensorun bu sensor olma ihtimali var mi?
YanıtlaSilMerhaba,
SilEvet genellikle map veya maf sensörleriyle birlikte bulunur emilen hava sıcaklık sensörü.
Turbo motorlu dizel araçlarda mutlaka turbo şarj basınç sensörü olmalıdır. Hem turbo şarj basıncı hem de emilen hava sıcaklığı sensörü arızasını aynı anda alıyor olmanız, bunun sıcaklığı da ölçen turbo basınç sensöründen olma ihtimalini güçlendiriyor.
Turbo basınç sensörü: http://otomobilteknoloji.blogspot.com.tr/2016/03/turbo-basinc-sensoru-ne-ise-yarar-gorevi-arizasi.html
cevap: evet bu ihtimal var.
Benim araç 2009 4X4 1,4 TSI wolksvagen tiguan motor arıza ışığı yanıyor ve 3000 devirde takılıyor bazen ara gazı verdiğimde düzeliyor cihaza baglandıgında (DEVREYE ALMA EMİŞ Havası İÇİN AYAR Kapağı elektrik arızası yazıyor yardımcı olursanız çok sevinirim
YanıtlaSilBenim araç 2009 4X4 1,4 TSI wolksvagen tiguan motor arıza ışığı yanıyor ve 3000 devirde takılıyor bazen ara gazı verdiğimde düzeliyor cihaza baglandıgında (DEVREYE ALMA EMİŞ Havası İÇİN AYAR Kapağı elektrik arızası yazıyor yardımcı olursanız çok sevinirim
YanıtlaSilMerhaba! Astra 1.3 cdtı aracım araç 10 gundür kullanılmıyor şimdi marşa bastık bıraz gec kaldı sanırım aku zayıflamıs ama çalıştı akabınde sarı anahtar lambası yakıp manifold giriş sezici düşük uyarısı verdı arabayı bı 10 dk çalıştırdıkdan snra marş olayı duzeldi herhangı bı problem gozukmuyor acaaba aku zayıf basıldığı için bu uyarıyı vermıs olabılırmı
YanıtlaSilSari anahtar lambasi immobilizer arizasi olabilir.anahtarinizi temizleyin duzelir.tozdan ve kirden gecirgenligi azaliyor.
SilMerhaba aracım 2005 scenic 1.6 16v benzin LPG li aracım benzinde normal çalışıyor LPG geçince Gaza yüklenirsem devam ediyo ama rolantiye bırakınca stop ediyo bunu iki gündür yapıyor biraz araştırdım map sensöründen olur diynde oldu senin aracında maf sensörü yok diyende oldu şimdi benim araçta bu sensör varmı varsa sorun ondan olabilir mi sizce teşekkür ederim cevabınız için
YanıtlaSilLpg filtresi dolmuş.degistirin duzelir
Silmerhabalar 2004 alfa romeo 156 aracımda motor soğukken çekiş problemi yok ama motor ısınıp 70 dereceyi geçince çekiş sorunu yaşıyorum bu parçadan diyebilir miyiz sorunu ?
YanıtlaSilMerhaba scenic 2007 dizel obd de eksi 50 derece gozteriyor malzeme pahali sadece isiyi olcen direnc degisirmi acaba
YanıtlaSilDış hava sıcaklığını gösteren müşiriniz soketinden çikmis veya kirdenbtemasi azalmis olabilir.
Sil1988 230 E MERCEDES SABAH 4-5 SEFER MARŞA BASTIKTAN SONRA ÇALIŞIYOR ÇİĞ GAZ ATIYOR BELLİ BİR SÜRE TEKLEME YAPIYOR SONRA DÜZELİYOR . BUJİ VE KABLOLARI DEĞİŞTİRİLDİ ANCAK DEĞİŞEN BİR ŞEY YOK. HAVA GİRİŞ SENSÖRÜNDEN KAYNAKLANABİLİRMİ CEVAP VERİRSENİZ MEMNUN OLURUM
YanıtlaSilSorunu buldunuz mu
SilMerhaba golf 5 FSI aracın motor arızası verdi cihaza bağladık emiş monifold sıcaklık çok yüksek uyarısı verdi bunu sebebi ne olabilir ve map sensörü üreticiler degişsek yada temizlesek düzelir mi
YanıtlaSilMerhabalar 2011 model opel astra j 1.3 dizel aracımda senelerdir çozemedigim bir problem mevcut arac kafasina gore dış sıcaklik degeri olcmekte misal disarida +1 derece iken arac icerde 25 gosteriyo arada duzeliyo gercek degeri veriyo ozaman sorun kalmiyo bu seferde derece normal gosterirken biyere park edip markete gidip gelince bakiyorum yukselmis yanlis deger bu durumlardada arac kalkislarda isteksizlik ve stop etme gibi vuruntulu hallere giriyor cig yakit kokusu geliyor defalarca termistor degisti fayda etmedi hava debimetre degisti fayda etmedi nasil bi yol izlenmeli cozemedik
YanıtlaSilMerhaba Opel insignia 1.6 T benzinli araç için P1101 emme havası akış sistemi performansı arızası nedemektir? Bununla ilgili ne yapabiliriz araca herhangi bir zararı varımdır
YanıtlaSilTeşekkürler
slmlar.98 corsa b aracım.valf ışığı yanıyordu arıza olarak.oksijen sensörümün arızalı olduğunu bildiğim için yenisi takıldı.arıza lambası söndü.asıl sorun emiş havası sıcaklık sensörü arızası çıkıyor.aracım halen daha sabahları sarsıntılı çalışıyor .kalkışlarda belli oluyor.toparlayasıya kadar bildiğin dengesiz çalışıyor. bu araçlarda maf yada map olarak hangisi geçerli.usta bulamadım usta...
YanıtlaSilSakaryadan Slmlar.98 astra g aracım bazen, gazda giderken tekleme gaza basınca silkeleme yapıyor.benzine aldığımda yapmıyor.bobin bujiler enjektör memeleri gaz filtresi hepsi değişti egr valfi temizlendi 1 senedir gitmedigim gazcı motorcu kalmadı lütfen yardımcı olurmusunuz.not araçda aşırı derecede yağ yakma olayı var.şimdiden teşekkürler.
YanıtlaSilAracın subap lastiklerini değiştirin ve sente ayarı yaptrın.güje güle kullanın.
SilSlm benim aracı citroen juper minibüs arabam giderkennbianda gaz kesiyor sonrada istopediyor bilgisayara bağlanıyorum sadece ariza emme hava sicakligi sensoru 2 devredışı diyor bundan dolayı yapa bilirmu
YanıtlaSilSlm hocam banada bir çare olursanız çok sevinecem 2012 sembol 1.5 dcı aracım var sorunum kış ayların da yanı soğuk havalarda ilk çalıştırdığımdan 30 sn sonra araç sanki stop edecekmiş gibi davranıyor ama etmıyor bu arada devir saatı aşağı yukarı oynuyor ama cok değil bu arada motorda one arkaya hareket etmiyor araba ısındıktan sonra bunu yapmıyor duzelıyor ama cok soğuk havalarda düzelmiyor yazın 0 sıkıntı hata yok bu arada sarfıyatı artıyor lutfen bana çare olun
YanıtlaSilMerhaba emme manifolt hava sıcaklığı sabit olarak -40 gösteriyor. Araba ilk çalıştırmada beyaz duman veriyor sebebi bu olabilirmi?Cihaza taktığımda başka bir sorun gözükmüyor çünkü.
YanıtlaSilMerhaba, olabilir. Kışın soğuk ilk çalıştırmada her araç biraz beyaz duman atar, bu normaldir, bunu da göz önünde bulundurmakta fayda var. Fakat sensörle ilgili arıza olduğu kesin, sensör arızalı ya da tesisatında kopukluk veya kısa devre var.
SilMerhaba. Selamün Aleyküm. Benim 2000 model 1.6 elentram var. Hava filtre kutusu üzerinde bir sensör var. Aylar önce bu sensör bakima zamanı çıkartilmış boşta duruyordu. Onu azda olsa temizledim taktim yerine. Fakat benim sorunum aracta temizlik yaptim birde oksijen sensörünün fişini çikarttım temizlemek için sökemeyince taktim yerine fişi. Araç ilk çalişmada 2000 den 4000 devire kadar çikip sonra sürekli devir dalgalanmaya başladı. 1500-2000. Durmadan sürekli. Sebebi nedir. Bircok usta anlamadı.
YanıtlaSilmerhabalar kolay gelsin aracım 2006 1.6 passat fsi blf motor p1031 arızası verdi açıklamada ( ısıtıcı akımı izleme kontrol devresi sıraları 1 ve 2 sensör 1; emme manifoldu hava kontrol valfi konumu sensör özelliği sağlanamadı ) diye verdi bu maf emiş hava sensörümüdür nedir yardımcı olabilirmisiniz tşk ederim
YanıtlaSilSelam aracım opel astra 1.3 h mazot filtresi değiştiğinde zor çalışıyor ve gaz yemiyor. Gaza bastığında stop ediyor.
YanıtlaSilbenim aracta iac sensor hatasi veriyor
YanıtlaSilmaf yok ama bu temizlencek gibi degil plastik aksam kapali soketlerine baktiracagim bu sorun muayaneden kalmamiza veya egzozdan benzin kokusu gelmesine neden olur mu ?
tesekkurler
Merhabalar lütfen bilgisi olan yardımcı olabilir mi yeni bir araç aldım citroen c eleyse araçta devir yükselmeye başladıkça kasmalar ve hızlanmada tam güç vermiyor p3007 hava akış referans değerden düşük arızası veriyor hava basınç Sensörü egr değişimi partekül temizliği maf Sensörü turbo bakımı yani çoğu işlem yapıldı hava kaçağıda bulamadılar ama arıza hala çözülmedi delirmek üzereyim yardımcı olabilir misiniz
YanıtlaSilAraba gaz yemiyor 1 ve 2 vites de gidiyorsan turbo hortumu çıkmıştır
SilMerhaba forum u yeni gördüm arastirken aracim 2013 model cmax diesel p0098 arizasi veriyor arada uyari veriyor sonra ac kapa yapinca gidiyor yakit tüketimi de artti cözüm olarak ne yapabilirim sensör hangi tarafta acaba temizlesem sorun kalkarmi yrd olabilirseniz mutlu olurum. Tesekkür ler
YanıtlaSilmerhaba scanic1 2000 motor hava emiş kablosuna 5 volt elektirik veriyormuş oto kontrol kalemini yaparmı bu
YanıtlaSilMerhaba ustam benim araç 2009 fiat fiorino araç motor arzasi göstergesi verdi soğuduğunda tekrar gitti sürekli oluyor ısındığında yada zora geldiğinde yanip sönüyor arza göstergesi yokken bilgisayara bağladılar p0640 kodu verdi her usta farklı bişey diyor ne yapmak gerekiyo size zahmet cvp yazarmisniz
YanıtlaSilP02e1 hata kodu nedır
YanıtlaSilMerhaba 2009 ford fiesta 1.4 tdci aracımda p0097 arızası var. Araç çalışmıyorken sıfırladığımda bile hemen arıza kodunu tekrar veriyor. Sensörü değiştim olmadı. Kaplosu 5 volt değerini veriyor. Sorun ne olabilir
YanıtlaSilMerhaba, BU hata hararet ibaresini yukseltirmi?aracım 2004 model peugeot partner 1.9 . Ve şu kaynatmasada ibre yükseliyor stop yazıyor başka bir yerde Bi sorun bulunmadı
YanıtlaSilÖncelikler selam aleyküm. Peugeot 206 var arac 3000 devir geçmiyor
YanıtlaSil