P0110 Arıza Kodu P0112 Arıza Kodu P0113 Arıza Kodu Anlamı Sebebi Çözümü

P0110  P0112  P0113 Arıza Kodu 

Emilen hava sıcaklık sensörü (IAT Sensor) motorda hava emiş hattında (emme manifoldunda) tek başına bir sensör olarak bulunabilir; Hava kütle ölçer (MAF) Sensörü içerisinde bu sensörle bütünleşik halde bulunabilir (yaygın); veya emme manifoldu basınç sensöründe (mutlak basınç sensörü-MAP Sensörü) bütünleşik olarak bulunabilir. Emilen hava sıcaklık sensörü (IAT) emme manifolduna alınan havanın sıcaklığını ölçerek elektronik kontrol ünitesine (ECU) voltaj sinyali gönderir.  Emilen hava sıcaklık sensörü, direnç değeri sıcaklık arttıkça azalan bir dirence (termistör) sahiptir. Bu sayede sıcaklık değişimi, direnç değişimine sebep olurken, meydana gelen direnç değişimi, değişen voltaj sinyali olarak ECU’ye gönderilir. 


Motora emilen hava soğukken, IAT sensörünün direnci yüksektir. Emilen hava sıcaklığı arttıkça, sensörün direnci azalacaktır. Örneğin -20 oC ile +120 oC sıcaklık değerleri arasında, sensör farklı direnç değerleri gösterir. Emilen hava sıcaklık sensörünün besleme (giriş) voltajı 5 volttur, bu 5 volt ECU tarafından sensöre gönderilir.
Emilen hava sıcaklık sensörünün gönderdiği sinyale göre, motor kontrol ünitesi (ECU), yakıt enjeksiyonunu ayarlar. 


Emilen hava sıcaklık sensörü (IAT) arızalandığında aşağıdaki OBD hata kodları görülecektir:
P0110  Arıza Kodu: Emilen Hava Sıcaklık Sensörü Devre Arızası,
P0112Arıza Kodu: Emilen Hava Sıcaklık Sensörü Devresi Düşük Giriş Sinyali
P0113Arıza Kodu: Emilen Hava Sıcaklık Sensörü Devresi Yüksek Giriş Sinyali

P0110 ARIZA KODU

IntakeAirTemperature (IAT) Sensor CircuitMalfunction: Emilen Hava Sıcaklık Sensörü Devre Arızası. P0110 hata kodunun anlamı: Emilen hava sıcaklık sensörü, ECU’ye yanlış voltaj sinyali göndermektedir. Gönderilen voltajın değeri, sınır değerlerin dışına çıkmıştır. Bunun sonucunda ECU, yakıt sistemi tam doğru olarak yönetememektedir.

P0110 Arıza Kodunun Sebepleri
*Emilen hava sıcaklık sensörü arızalanmıştır (yaygın sebep)
*Kablo tesisatında, soketlerde kopma, gevşeme, kısa devre.
*ECU arızası (nadiren).

P0110 Arıza Kodunun Belirtileri
*Motor arıza lambası yanar.
*Kararsız-düzensiz-kesintili hızlanma.
*Bozuk rölanti devri 



P0110 Arızasının Çözümü
İlk olarak diyagnostik tekniği adımları dikkatle ve sırasıyla uygulanmalıdır. (Bkz: Diyagnostik Tekniği) Kablo-soketler kontrol edilmelidir. Kopukluk, kısa devre olmadığından emin olunmalıdır. Daha sonra sensöre 5 voltluk besleme voltajının gelip gelmediği kontrol edilmelidir. Bunu yapmak için doğru pin bulunmalı ve bir voltmetre (multimetre) ile kontrol edilmelidir; voltmetrenin siyah eksi ucu şasiye, + kırmızı ucu +5 volt beslemenin olduğu soket pinine değdirilir.
Sensörün kataloğu varsa ve kontrol direnç değerleri görülebiliyorsa, sensörünpin uçlarından direnç değeri ölçülür. Örneğin ölçüm sonucunda verilen sıcaklık değeri aralıkları için katalog direnç değeri okunuyorsa, sensör sağlamdır; direnç değeri aralık dışındaysa sensör arızalıdır.
P0112 ve P0113 arızalarının çözümünde de bu çözüm yöntemleri kullanılabilir.


P0112 ARIZA KODU

P0112Arıza Kodu:IntakeAirTemperature Sensor (IAT)CircuitLowInput: Emilen Hava Sıcaklık Sensörü Devresi Düşük Giriş Sinyali.

P0112Arızasının Sebebi
*Sensörün bozuk olması
*Kablo-tesisatta kısa devre
Sensörden gelen voltaj sinyali aşırı düşük olduğunda, ECU bunu bir arıza olarak değerlendirir ve P0112 arıza kodlu hatayı hafızaya kaydeder. (örneğin 0,18 volttan daha az).(katalog değerlerini baz alınız)

P0112Arızasının Belirtileri
*Motor arıza lambası yanar,
*Yakıt tüketimi artar,
*Motoru çalıştırmak zorlaşır,
*Hızlanma sırasında egzozdan siyah duman atar.


P0113 ARIZA KODU

P0113Arıza Kodu:IntakeAirTemperature Sensor (IAT)CircuitHigh Input: Emilen Hava Sıcaklık Sensörü Devresi Yüksek Giriş Sinyali

P0113Arızasının Sebebi
Sensörün çıkış voltajı, normal değer aralıklarının dışında, çok yüksekse, ECU bu arıza kodunu hafızaya kaydeder. Örneğin voltaj 4,91 voltun üzerindeyse. (katalog değerlerini baz alınız)
P0113Arızasının Belirtileri
*Motor arıza lambası yanar,
*Motorun çalışmasında problem,
*Motorun çok fakir karışımla çalışması,
*Fakir karışım sebebiyle motorda erken ateşlemenin görülmesi.

P0110  Arıza Kodu:Intake Air Temperature (IAT) Sensor CircuitMalfunction: Emilen Hava Sıcaklık Sensörü Devre Arızası
P0112 Arıza Kodu:Intake Air Temperature Sensor (IAT)Circuit LowInput: Emilen Hava Sıcaklık Sensörü Devresi Düşük Giriş Sinyali

P0113 Arıza Kodu:Intake Air Temperature Sensor (IAT)Circuit High Input: Emilen Hava Sıcaklık Sensörü Devresi Yüksek Giriş Sinyali

Ana konu (Bkz: Diyagnostik Tekniği)

Yorumlar

  1. fiat stilo 1.6 benzinli (lpg siz) aracımda p0110 arıza kodu alıyorum.aracımdaki tek sorun şu. belli bir sıcaklıga cıktıgında araç gaz yemeyip bogulup stop ediyor.ardından çalışması için bir kaç dakika sogumasını bekkliyorum öyle çalışıyor.ve yine ısınınca stop ediyor.çözüm olarak beyin kelebek krank sente gibi akla gelen gelmeyen birçok sensör değişti.map sensörü ve map sensör kablosu değişti.yine aynı.map kablosuna 5v geliyor.henüz bir çözüme varamadım.

    YanıtlaSil
  2. ıat sensörunü baktırın şayet ďüzelmese

    YanıtlaSil
  3. Bende de seyir halinde hiç bir sorun yok gibi trafikte veya ışıklarda bı cikıp bı iner istop etmiyor ancak stop ve yağ lambası yanar gaza bastigım gibi kesiliyor pejo 206 benzinli

    YanıtlaSil

Yorum Gönder