P0110 P0112 P0113 Arıza Kodu
Emilen hava sıcaklık sensörü (IAT Sensor) motorda hava emiş hattında (emme manifoldunda) tek başına bir sensör olarak bulunabilir; Hava kütle ölçer (MAF) Sensörü içerisinde bu sensörle bütünleşik halde bulunabilir (yaygın); veya emme manifoldu basınç sensöründe (mutlak basınç sensörü-MAP Sensörü) bütünleşik olarak bulunabilir. Emilen hava sıcaklık sensörü (IAT) emme manifolduna alınan havanın sıcaklığını ölçerek elektronik kontrol ünitesine (ECU) voltaj sinyali gönderir. Emilen hava sıcaklık sensörü, direnç değeri sıcaklık arttıkça azalan bir dirence (termistör) sahiptir. Bu sayede sıcaklık değişimi, direnç değişimine sebep olurken, meydana gelen direnç değişimi, değişen voltaj sinyali olarak ECU’ye gönderilir.
Motora emilen
hava soğukken, IAT sensörünün direnci yüksektir. Emilen hava sıcaklığı
arttıkça, sensörün direnci azalacaktır. Örneğin -20 oC ile +120 oC
sıcaklık değerleri arasında, sensör farklı direnç değerleri gösterir. Emilen
hava sıcaklık sensörünün besleme (giriş) voltajı 5 volttur, bu 5 volt ECU
tarafından sensöre gönderilir.
Emilen hava
sıcaklık sensörünün gönderdiği sinyale göre, motor kontrol ünitesi (ECU), yakıt
enjeksiyonunu ayarlar.
Emilen hava
sıcaklık sensörü (IAT) arızalandığında aşağıdaki OBD hata kodları görülecektir:
P0110
Arıza Kodu:
Emilen Hava Sıcaklık Sensörü Devre Arızası,
P0112Arıza Kodu: Emilen Hava Sıcaklık Sensörü Devresi
Düşük Giriş Sinyali
P0113Arıza Kodu: Emilen Hava Sıcaklık Sensörü Devresi
Yüksek Giriş Sinyali
P0110 ARIZA KODU
IntakeAirTemperature
(IAT) Sensor CircuitMalfunction: Emilen Hava Sıcaklık Sensörü Devre Arızası. P0110
hata kodunun anlamı: Emilen hava sıcaklık sensörü, ECU’ye yanlış voltaj sinyali
göndermektedir. Gönderilen voltajın değeri, sınır değerlerin dışına çıkmıştır.
Bunun sonucunda ECU, yakıt sistemi tam doğru olarak yönetememektedir.
P0110 Arıza Kodunun Sebepleri
*Emilen hava sıcaklık sensörü arızalanmıştır (yaygın sebep)
*Kablo tesisatında,
soketlerde kopma, gevşeme, kısa devre.
*ECU arızası
(nadiren).
P0110 Arıza Kodunun Belirtileri
*Motor arıza
lambası yanar.
*Kararsız-düzensiz-kesintili hızlanma.
*Bozuk
rölanti devri
P0110 Arızasının Çözümü
İlk olarak
diyagnostik tekniği adımları dikkatle ve sırasıyla uygulanmalıdır. (Bkz: Diyagnostik Tekniği) Kablo-soketler
kontrol edilmelidir. Kopukluk, kısa devre olmadığından emin olunmalıdır. Daha
sonra sensöre 5 voltluk besleme voltajının gelip gelmediği kontrol edilmelidir.
Bunu yapmak için doğru pin bulunmalı ve bir voltmetre (multimetre) ile kontrol
edilmelidir; voltmetrenin siyah eksi ucu şasiye, + kırmızı ucu +5 volt
beslemenin olduğu soket pinine değdirilir.
Sensörün
kataloğu varsa ve kontrol direnç değerleri görülebiliyorsa, sensörünpin
uçlarından direnç değeri ölçülür. Örneğin ölçüm sonucunda verilen sıcaklık
değeri aralıkları için katalog direnç değeri okunuyorsa, sensör sağlamdır;
direnç değeri aralık dışındaysa sensör arızalıdır.
P0112 ve
P0113 arızalarının çözümünde de bu çözüm yöntemleri kullanılabilir.
P0112 ARIZA KODU
P0112Arıza Kodu:IntakeAirTemperature Sensor (IAT)CircuitLowInput:
Emilen Hava Sıcaklık Sensörü Devresi Düşük
Giriş Sinyali.
P0112Arızasının Sebebi
*Sensörün
bozuk olması
*Kablo-tesisatta
kısa devre
Sensörden
gelen voltaj sinyali aşırı düşük olduğunda, ECU bunu bir arıza olarak
değerlendirir ve P0112 arıza kodlu hatayı hafızaya kaydeder. (örneğin 0,18
volttan daha az).(katalog değerlerini baz alınız)
P0112Arızasının Belirtileri
*Motor arıza
lambası yanar,
*Yakıt
tüketimi artar,
*Motoru
çalıştırmak zorlaşır,
*Hızlanma
sırasında egzozdan siyah duman atar.
P0113 ARIZA KODU
P0113Arıza Kodu:IntakeAirTemperature Sensor (IAT)CircuitHigh
Input: Emilen Hava Sıcaklık Sensörü Devresi Yüksek Giriş Sinyali
P0113Arızasının Sebebi
Sensörün
çıkış voltajı, normal değer aralıklarının dışında, çok yüksekse, ECU bu arıza
kodunu hafızaya kaydeder. Örneğin voltaj 4,91 voltun üzerindeyse. (katalog
değerlerini baz alınız)
P0113Arızasının Belirtileri
*Motor arıza
lambası yanar,
*Motorun
çalışmasında problem,
*Motorun çok
fakir karışımla çalışması,
*Fakir
karışım sebebiyle motorda erken ateşlemenin görülmesi.
P0110 Arıza Kodu:Intake Air Temperature (IAT) Sensor CircuitMalfunction: Emilen Hava Sıcaklık Sensörü Devre Arızası
P0112 Arıza Kodu:Intake Air Temperature Sensor (IAT)Circuit LowInput: Emilen Hava Sıcaklık Sensörü Devresi Düşük Giriş Sinyali
P0113 Arıza Kodu:Intake Air Temperature Sensor (IAT)Circuit High Input: Emilen Hava Sıcaklık Sensörü Devresi Yüksek Giriş Sinyali
fiat stilo 1.6 benzinli (lpg siz) aracımda p0110 arıza kodu alıyorum.aracımdaki tek sorun şu. belli bir sıcaklıga cıktıgında araç gaz yemeyip bogulup stop ediyor.ardından çalışması için bir kaç dakika sogumasını bekkliyorum öyle çalışıyor.ve yine ısınınca stop ediyor.çözüm olarak beyin kelebek krank sente gibi akla gelen gelmeyen birçok sensör değişti.map sensörü ve map sensör kablosu değişti.yine aynı.map kablosuna 5v geliyor.henüz bir çözüme varamadım.
YanıtlaSilıat sensörunü baktırın şayet ďüzelmese
YanıtlaSilBende de seyir halinde hiç bir sorun yok gibi trafikte veya ışıklarda bı cikıp bı iner istop etmiyor ancak stop ve yağ lambası yanar gaza bastigım gibi kesiliyor pejo 206 benzinli
YanıtlaSil