Dünyada
otomotiv endüstrisinde kabul görmüş iki temel emisyon standardı (normu) vardır:
ABD emisyon normları ve Avrupa Emisyon Normları
ABD
Emisyon Standartları: Dünyada
öncü olan ve ilk uygulanan egzoz emisyon normudur. Emisyon değerleri, gram/mil
cinsinden verilir. Emisyonların ölçüm metotları farklıdır; azami hız, ortalama
hız, sürüş periyotları gibi.
Avrupa
Emisyon Standartları (Euro Normları): Avrupa
emisyon normları, otomobil üreticileri için, ürettikleri yeni araçların ilk
piyasaya çıktığında uyması gereken emisyon değerlerini belirlemektedir.
Piyasadaki her araç, üretildiği yılda geçerli olan emisyon normu bakımından
değerlendirilir, bu değerleri sağlaması gerekir. Yeni üretilen araçların,
geçerli euro standartlarını sağlaması halinde avrupa ülkelerine ihracatına
izin verilir, aksi halde ülkeye sokulmaz. Avrupa emisyon değerleri gram/km
cinsinden verilir. Bugün avrupa ülkelerinde ve Türkiye’de referans alınan
normlardır.
Euro
emisyon normları motorların teknolojik özelliklerini tipini büyük ölçüde
değiştirmiştir, öyle ki bazı motorlar söylenir Euro 5 motor, Euro 6 motor
şeklinde ifade edilmektedir. Üreticiler, emisyon standartlarını karşılayabilmek
amacıyla ar-ge faaliyetlerini arttırmışlardır; daha verimli motorlar
geliştirilmiş, daha düşük yakıt tüketimi elde edilmiş, daha küçük hacimli
motorlar (down sizing) yaygınlaşmış (1 litre, 1,2 litre) , emisyon düşürücü
ilave egzoz sistemleri kullanıma alınmıştır.
Emisyon değerleri tablosu, yıllara göre ve euro normlarına göre, binek benzinli otomobil ve dizel otomobil için ayrı ayrı düzenlenmiş şekilde aşağıdaki tabloda verilmiştir. Bu tablodan euro 3 euro 4 euro 5 euro 6 emisyon değerleri okunabilir.
Emisyon değerleri tablosu, yıllara göre ve euro normlarına göre, binek benzinli otomobil ve dizel otomobil için ayrı ayrı düzenlenmiş şekilde aşağıdaki tabloda verilmiştir. Bu tablodan euro 3 euro 4 euro 5 euro 6 emisyon değerleri okunabilir.
Euro 4
Motorlarda Bulunması Gereken Donanımlar:
*Lambda (oksijen) sensörleri (İki adet, biri katalizör öncesi, diğeri katalizör sonrası)
*Karter havalandırma sistemi (yağ buharı geri dönüşümü (blow by))
Euro 5 motorlarda dizel partikül filtresi zorunludur. Euro 6 dizel motorlarda SCR sistemi bulunur. (Bkz: Zararlı Egzoz Emisyonları)
Benzinli binek araçların emisyon değerleri:
Dizel binek araçların emisyon değerleri:
EMİSYONLARI ÖNLENMESİ VE AZALTILMASI
Emisyonların
Henüz Oluşmadan Önlenmesi ve Yakıt Tüketimini Azaltmak
Aerodinamik
gelişmeler: Saatte
100km/h hızla giden bir araçtaki hareket enerjisinin %70’i hava sürtünmesini
aşmak için kullanılmaktadır. Bu sebeple aerodinamik geliştirmelerle aracın hava
sürtünmesi azaltıldığında, yakıt tüketimi ve emisyon değerleri azalacaktır.
Daha
hafif taşıtlar:
Otomobiller eski yıllarda daha hafifti,
çünkü araçlarda çok fazla donanım bulunmuyordu. Bugün artan konfor ve güvenlik
donanımları sebebiyle araçların ağırlıkları da artmıştır. Bu, yakıt tüketimini
ve emisyonları arttıran bir etkendir. Üreticiler bu durumu değiştirmek için
daha hafif ve dayanıklı malzemeler kullanarak araçları hafifletmeye
çalışmaktadır. Örneğin şaside alüminyum kullanılması, motor bloğu ve kapağında
alüminyum alaşım kullanılması vb.
Gelişmiş
Motor Yönetimi: ECU
kontrolünde çalışan yakıt enjeksiyon ve ateşleme sistemi, motorun en verimli ve
en düşük emisyon üretecek şekilde çalışmasını sağlamaktadır. Daha hafif ve daha
düşük sürtünmeye sahip hareketli motor parçaları motorun verimini
arttırmaktadır. Motorun ısıl verimi iyileştirilmektedir. Kapalı devre yakıt
sistemiyle, motorun çalışması sürekli denetlenip hava-yakıt karışımı düzenlenmektedir. Yanma odası ve
supap tasarımları, yakıt tüketimi açısından önemlidir. Değişken supap
zamanlamasıyla, motorda dahili egr etkisi gerçekleşmekte ve NOx emisyonları
azaltılmaktadır. Ayrıca harici EGR donanımıyla da NOx emisyonlarının oluşması
azaltılmaktadır.
Yakıt
Deposu Havalandırma Sistemi:
Karbon kanister sistemi olarak da bilinen bu sistemle, benzin deposundaki
benzin buharı doğaya salınmaz, kontrollü olarak motora gönderilerek yakılması
sağlanır.
EGR
Sistemi: Azot oksitlerin
(NOx) oluşumunu azaltmak amacıyla, bir miktar egzoz gazı tekrar emme
manifolduna gönderilir. Buradan temiz havayla birlikte silindirlere dolan bir
miktar egzoz gazı, havadaki oksijen oranını azaltır ve yanmanın sıcaklığını ve
basıncını düşürür, böylece azot oksit oluşumu azaltılmış olur.
Egzoz
Hattında Emisyonların Düşürülmesi
Motorun
çalışması sonucu, kaçınılmaz olarak oluşan zararlı egzoz emisyonların
düşürülmesi için, egzoz hattında bazı sistemler kullanılır.
Ana konu (Bkz: Egzoz Emisyon Sistemleri)
Yorumlar
Yorum Gönder