Motorlu araçların egzozundan çıkan gazlar (emisyonlar):
•Oksijen,
nitrojen (azot) ve su (nem); atmosferde doğal olarak bulunur ve zararsız egzoz
emisyonlarıdır.
•Karbonmonoksit,
hidrokarbonlar, kükürt dioksit, nitrojen oksitler ve kurum partikülleri
zehirli-zararlı egzoz emisyonlarıdır.
•Karbondioksit
zehirli gaz değildir fakat atmosferdeki oranı limit değerleri aştığında küresel
ısınmaya sebep olur.
Zararsız-Zehirsiz
emisyonlar: N2: Nitrojen (azot), O2: Oksijen, H2O:
Su (Nem), CO2: Karbondioksit
Zararlı-zehirli
emisyonlar: CO: Karbonmonoksit, NOx: Nitrojen Oksitler, SO2: Sülfür dioksit, HC:
Hidrokarbonlar, PM: Partikül (is-kurum)
Su (Buhar) (H2O)
İnsan ve
tüm canlıların yaşaması için gerekli olan en önemli bileşiklerden biri sudur.
Dünyanın 3/4’ ü suyla doludur. Çevre ve sağlığa hiçbir zararı yoktur.
Oksijen (O2)
İnsan için
yaşamsal öneme sahip olan oksijenin hava bulunma oranı %21’dir. İçten yanmalı
motorların çalışması için, silindirlere alınan yakıtın yakılabilmesi için
mutlaka gerekli olan bir gazdır. Renksiz, kokusuzdur. Hava yakıt karışımı
fakirleştikçe, egzozdaki (artan) oksijen oranı da yükselir. Dizel motorlar
sürekli aşırı fakir karışımla çalıştıklarından, bunların egzozlarında daha
fazla oksijen bulunur.
Azot (N2)
İnsanın
soluduğu çevre havasının %78’i azottan (N2) meydana gelir. %21’i
oksijen (O2) ve %1’i diğer gazlar. Azot (N2); renksiz,
kokusuz, zehirsiz bir gazdır. Motorda emme manifoldundan emilen havayla
birlikte yanma odasına giren azotun büyük bir kısmı, egzoz gazından aynen
çıkar. Az bir kısmı ise Oksijen ile reaksiyona girerek Azotoksitlerin (NOx)
oluşmasına sebep olur.
Azot oksitler (NOx)
Yakıtın
motorda yanması sırasında oluşan yüksek sıcaklık ve basınç, havadaki oksijen
(O) ile Azotun (N) reaksiyona girmesini sağlar, bunun sonucunda Azot monoksit
(NO) ve Azot dioksit (NO2) meydana gelir. Sıcaklık ve basınç arttıkça ve
silindirlere giren havanın (oksijen) miktarı arttıkça (karışım fakirleştikçe),
egzoz gazındaki azot oksitlerin miktarı da artar.
Motorlardaki
yakıt tüketimini azaltmak amacıyla, daha fakir karışımla çalışan motorların
kullanılması (katmanlı karışım-direkt enjeksiyon), Azot oksit (NOx)
emisyonlarının artmasına sebep olmuştur. Daha fazla bilgi için (Bkz: Azot Oksitler)
Hidrokarbonlar (HC)
Hidrokarbonlar,
yanma odasına alınan hava-yakıt karışımından, tam olarak yanmadan çıkan, yarım
yanmış yakıt bileşikleridir. Hidrokarbon bileşikleri çeşitli şekillerde
oluşabilirler, örneğin C6H6 (Benzen), C8H18
(izooktan) gibi.
Kurum Partikülleri (PM: Particulate
Matter: Parçacık Madde)
Egzoz
gazında bulunan küçük kurum partikülleridir. Dizel motorlarda çok miktarda
oluşurlar ve bu sebeple dizel araçlarda partikül filtresi kullanılır ve
partiküller %95 oranında tutulur. Benzinli araçlarda az miktarda oluştuğundan,
bunlarda partikül filtresi kullanılmaz. (Bkz: Kurum Partikülü) (Bkz: Kül Partikülü)
Kükürt Dioksit (SO2)
(Sülfür Dioksit)
Kükürt
Dioksit yanmayan, çok keskin kokulu, renksiz bir gazdır. Egzoz gazında çok az
miktarda bulunur. Nefes yolu hastalıklarını olumsuz etkiler.
Kurşun (Pb)
Eskiden
bezinin yapısında bulunurdu ve bu yakıt kurşunlu benzin olarak satılırdı.
Benzinde kurşun kullanılmasının sebebi, supap vuruntusunu engellemek ve yakıtın
kendiliğinden tutuşmasını geciktirmektir. Daha sonraki yıllarda benzinde kurşun
tamamen yasaklandı ve “kurşunsuz benzin” satılmaya başlandı. Supap yatakları
sertleştirilmiş yapıda üretildi ve benzinin oktan sayısı yükseltildi.
(Bkz: Karbondioksit Emisyonu)
Ana konu (Bkz: Emisyon Azaltıcı Sistemler)
Ana konu (Bkz: Emisyon Azaltıcı Sistemler)
Yorumlar
Yorum Gönder