Karbondioksit Nedir? Karbondioksit (CO2) Emisyonu - Karbon Salınımı (İçten Yanmalı Motorlar ve Karbondioksit Salınımı)


Karbondioksit (CO2), iki karbon ve bir oksijen gazından meydana gelen, renksiz, kokusuz, yanmayan, zehirsiz bir gazdır. Otomotivde karbondioksit (CO2), zehirli egzoz emisyonu olarak sayılmamaktadır ve içten yanmalı motorların egzoz sistemlerinde bu emisyonun azaltılması için bir sistem bulunmamaktadır, fakat karbondioksit (karbon) salınımı küresel ısınma ve iklim değişikliğine sebep olduğu için, azaltılması için tedbirler alınması gerekmiştir. Temel sera gazı karbondioksit olduğundan, karbondioksit salınımına kısaca "karbon salınımı" denmektedir. Hidrokarbonlardan oluşan fosil yakıtların (benzin, mazot, kömür) yanması sonucu kaçınılmaz olarak karbondioksit (CO2) gazı oluşmaktadır, yanma reaksiyonunun kaçınılmaz ürünü olan karbon dioksiti azaltmanın tek yolu, fosil yakıtların yakılmasını azaltmaktır.

“Yakmazsan karbondioksit (CO2) oluşmaz”.  İçten yanmalı motorlara (termik motor) sahip araçlar açısından karbondioksit emisyonunu azaltmanın tek yolu, daha az yakıt tüketen, küçük hacimli, direkt enjeksiyonlu, turbo şarjlı motorların geliştirilmesi olmuştur, bu bakımdan yakıt tüketimi son 30 yılda %50’ azalmıştır denebilir, fakat gelinen noktada bu yetersiz kalmıştır.
Aslında zehirsiz bir gaz olan karbondioksitin atmosferdeki oranı sürekli olarak artmakta, böylece küresel ısınmaya ve iklim değişikliğine sebep olmaktadır. Dünyanın karbondioksit dengesinin normale dönmesi için, fosil yakıtlara alternatifler (alternatif yakıtlar veya motorlar) geliştirilmesi zarureti ortaya çıkmıştır.

Endüstri devrimi öncesi zamanlardan 2050 yılına kadar, dünyadaki küresel ısınmanının 2°C ‘nin üzerine çıkmaması hedeflenmektedir.  Bu hedefin gerçekleşmesinin tek yolu karbondioksit (CO2)  emisyonlarının azaltılmasıdır. Günümüzde yaklaşık yıllık kişi başı 45 ton olan karbondioksit (CO2)  emisyon miktarının , 2050 yılı itibariyle kişi başı yıllık  0,7 tona indirilmesi hedeflenmektedir.

Elektrikli araçlar direkt olarak karbondioksit (CO2) üretmezler. Fakat karbon salınımı incelendiğinde, sadede aracın kullanımı sırasında değil, kullanılan elektriğin üretimin sırasında oluşan karbondioksit (CO2)  salınımı da değerlendirilmektedir (örneğin kömürden elektrik üreten termik santraller).

Kilometrede 120 gram karbondioksit (CO2) salınımı için;
100 kilometrede 5,2 litre benzin tüketimi (5,2litre/100km) sağlanmalıdır.
100 kilometrede 4,5 litre mazot tüketimi (4,5litre/100km) sağlanmalıdır.
100 kilometrede 4,4 kg doğalgaz tüketimi (4,4kg/100km) sağlanmalıdır.
Doğalgazdan 1 kg hidrojen üretebilmek için, 120 gram karbondioksit salınımı oluşur.
Termik santrallerde 20 kWh (kilowatt saat) elektrik üretmek için 120 gram karbondioksit salınımı oluşur.

2011 yılı itibariyle Almanya’da enerji üretimi sırasında salınan karbondioksit (CO2) miktarları:
*Dizel araç: 111 gr/km
*Benzinli araç: 132 gr/km
*Hidrojenin üretimi sırasında oluşan: 210 gr/km
*Rüzgar enerjisi: 1 gr/km
*Nükleer enerji: 6 gr/km
*Doğal gaz: 98 gr/km
*Taş kömürü: 171 gr/km
*Linyit kömürü: 188 gr/km
*2010 yılında Almanya’da karma kaynaklardan üretilen elektrik sırasında 115 gr/km
*2010 yılında Çin’de karma kaynaklardan üretilen elektrik sırasında 179 gr/km

Karondioksit (CO2) Salınımında Sektörlerin Payları:
Kömür yakılarak elektrik üretilmesi (Termik Santraller): % 42
Sanayi-ticaret: %26
Ulaştırma sektörü: %20
Meskenlerin ısınma ve konforu: %13
Görüldüğü gibi karbondioksit salınımı en fazla elektrik üretiminde gerçekleşiyor.

Ulaştırma sektöründe karbondioksit salınımının payları:
Kamyonlar-Otobüsler: %33
Binek araçlar: %29
Hava yolu: % 21
Demiryolu: %11
Denizyolu: %6 

Ana konu (Bkz: Alternatif Motorlar ve Yakıt Sistemleri
Ana konu (Bkz: Egzoz Emisyon Sistemleri)

Yorumlar