Karbondioksit Nedir? Karbondioksit (CO2) Emisyonu - Karbon Salınımı (İçten Yanmalı Motorlar ve Karbondioksit Salınımı)
Karbondioksit (CO2), iki karbon ve bir oksijen gazından meydana gelen, renksiz, kokusuz, yanmayan, zehirsiz bir gazdır. Otomotivde karbondioksit
(CO2), zehirli egzoz emisyonu olarak sayılmamaktadır ve içten yanmalı
motorların egzoz sistemlerinde bu emisyonun azaltılması için bir sistem
bulunmamaktadır, fakat karbondioksit (karbon) salınımı küresel ısınma ve iklim
değişikliğine sebep olduğu için, azaltılması için tedbirler alınması
gerekmiştir. Temel sera gazı karbondioksit olduğundan, karbondioksit salınımına kısaca "karbon salınımı" denmektedir. Hidrokarbonlardan oluşan fosil yakıtların (benzin, mazot, kömür)
yanması sonucu kaçınılmaz olarak karbondioksit (CO2) gazı oluşmaktadır, yanma
reaksiyonunun kaçınılmaz ürünü olan karbon dioksiti azaltmanın tek yolu, fosil
yakıtların yakılmasını azaltmaktır.
“Yakmazsan
karbondioksit (CO2) oluşmaz”. İçten
yanmalı motorlara (termik motor) sahip araçlar açısından karbondioksit
emisyonunu azaltmanın tek yolu, daha az yakıt tüketen, küçük hacimli, direkt
enjeksiyonlu, turbo şarjlı motorların geliştirilmesi olmuştur, bu bakımdan
yakıt tüketimi son 30 yılda %50’ azalmıştır denebilir, fakat gelinen noktada bu
yetersiz kalmıştır.
Aslında
zehirsiz bir gaz olan karbondioksitin atmosferdeki oranı sürekli olarak
artmakta, böylece küresel ısınmaya ve iklim değişikliğine sebep olmaktadır.
Dünyanın karbondioksit dengesinin normale dönmesi için, fosil yakıtlara
alternatifler (alternatif yakıtlar veya motorlar) geliştirilmesi zarureti
ortaya çıkmıştır.
Endüstri
devrimi öncesi zamanlardan 2050 yılına kadar, dünyadaki küresel ısınmanının 2°C
‘nin üzerine çıkmaması hedeflenmektedir.
Bu hedefin gerçekleşmesinin tek yolu karbondioksit (CO2) emisyonlarının azaltılmasıdır. Günümüzde
yaklaşık yıllık kişi başı 45 ton olan karbondioksit (CO2) emisyon miktarının , 2050 yılı itibariyle kişi
başı yıllık 0,7 tona indirilmesi
hedeflenmektedir.
Elektrikli
araçlar direkt olarak karbondioksit (CO2) üretmezler. Fakat karbon salınımı
incelendiğinde, sadede aracın kullanımı sırasında değil, kullanılan elektriğin
üretimin sırasında oluşan karbondioksit (CO2)
salınımı da değerlendirilmektedir (örneğin kömürden elektrik üreten
termik santraller).
Kilometrede
120 gram karbondioksit (CO2) salınımı için;
100
kilometrede 5,2 litre benzin tüketimi (5,2litre/100km) sağlanmalıdır.
100
kilometrede 4,5 litre mazot tüketimi (4,5litre/100km) sağlanmalıdır.
100
kilometrede 4,4 kg doğalgaz tüketimi (4,4kg/100km) sağlanmalıdır.
Doğalgazdan
1 kg hidrojen üretebilmek için, 120 gram karbondioksit salınımı oluşur.
Termik
santrallerde 20 kWh (kilowatt saat) elektrik üretmek için 120 gram
karbondioksit salınımı oluşur.
2011 yılı
itibariyle Almanya’da enerji üretimi sırasında salınan karbondioksit (CO2)
miktarları:
*Dizel
araç: 111 gr/km
*Benzinli
araç: 132 gr/km
*Hidrojenin
üretimi sırasında oluşan: 210 gr/km
*Rüzgar
enerjisi: 1 gr/km
*Nükleer
enerji: 6 gr/km
*Doğal
gaz: 98 gr/km
*Taş
kömürü: 171 gr/km
*Linyit
kömürü: 188 gr/km
*2010
yılında Almanya’da karma kaynaklardan üretilen elektrik sırasında 115 gr/km
*2010
yılında Çin’de karma kaynaklardan üretilen elektrik sırasında 179 gr/km
Karondioksit
(CO2) Salınımında Sektörlerin Payları:
Kömür
yakılarak elektrik üretilmesi (Termik Santraller): % 42
Sanayi-ticaret:
%26
Ulaştırma
sektörü: %20
Meskenlerin
ısınma ve konforu: %13
Görüldüğü
gibi karbondioksit salınımı en fazla elektrik üretiminde gerçekleşiyor.
Ulaştırma sektöründe karbondioksit salınımının payları:
Kamyonlar-Otobüsler:
%33
Binek
araçlar: %29
Hava yolu:
% 21
Demiryolu:
%11
Ana konu (Bkz: Egzoz Emisyon Sistemleri)
Yorumlar
Yorum Gönder