Sınırlı
hidrokarbon yakıtların azalması, zararlı emisyonlarıyla çevreye zararlı
olmaları gibi temel sebeplerle, otomotiv üreticileri iki temel çözüm
geliştirmişlerdir.
*Alternatif
motorlar (alternatif tahrik sistemleri)
*Alternatif
yakıtlar
Alternatif
Yakıtlar:
*LPG
(Sıvılaştırılmış Petrol Gazı) (Benzinli motorlarda)
*CNG
(Sıkıştırılmış Doğal Gaz) (Benzinli veya Dizel motorlarda)
*Bio
Etanol (Benzin yerine)
*Bio
Metanol (Benzin yerine)
*Bio Dizel
(Mazot yerine)
*Bio Gaz (Doğalgaz
yerine)
Alternatif
Motorlar (Alternatif Tahrik Sistemleri)
Elektrikli
Araç Çeşitleri (EV Çeşitleri):
2)HEV:
Hibrit Elektrikli Araçlar (Hybrid Electric Vehicle)
2a)PHEV:
Kabloyla Şarj Edilebilir Hibirt Araçlar (Plug-in Hybrid Vehicle)
3)FCEV:
Yakıt Hücreli Elektrikli Araçlar (Fuel Cell Electric Vehicle)
Otomotiv
endüstrisi önce içten yanmalı motorda yakılan yakıtlarda farklılığa gitmiştir,
devam eden süreçteyse içten yanmalı motora alternatif motor sistemleri
geliştirilmiştir. İçten yanmalı motorlarda LPG ve doğal gaz kullanımı en yaygın
alternatif yakıt kullanımıdır. Özellikle Türkiye’de otobüslerde doğalgaz (CNG)
kullanımı yaygınken, otomobillerdeki LPG kullanımı oranı benzini geçmiştir.
Doğal gaz ve lpg kullanımı zararlı emisyonların azaltılması (HC, CO, CO2, NOx)
bakımından olumlu olsa da, yakılan yakıt fosil (hidrokarbon) olduğundan,
sınırlı kaynakların tüketilmesi devam etmiştir. Ayrıca karbondioksit ve zararlı egzoz gazlarının salınımı
engellenememiştir.
Fosil
yakıtlar yerine üretilen bitkilerden ve bitkisel atıklardan üretilen bio
yakıtlar kullanılmıştır fakat motora tam uyumlu olmadığından fosil yakıta katkı
olarak kullanımı yaygınlaşmıştır. Tek başına kullanımı yaygınlaşmamıştır.
Ayrıca bitkilerin gıda yerine yakıt olarak kullanılmasına eleştiriler
getirilmiştir. Gıda arzının tehlikeye
girmesi, tarım alanlarının yakıt üretimine ayrılması vb. Bio yakıtların üretim
miktarı ve yakıtın maliyeti, piyasa için uygun değildir.
Atık
bitkilerden sentetik olarak üretilen bio yakıtlarsa en zararsız alternatif
yakıttır fakat üretim miktarı ve maliyeti piyasa için uygun değildir.
Dünyadaki Petrol Yatakları ve Tüketim
Petrol,
yer altından çıkarılan fosil yakıtlardır, bu yakıtlara genel olarak hidrokarbon
yakıtlar da denmektedir. Dünyadaki petrol yatakları sınırlıdır ve rezervlerin
yarısı tüketilmiş durumdadır. Petrol tüketimi hızla artarken, yeni rezervler
bulunamamaktadır, bu durum petrol fiyatlarının artmasına sebep olmaktadır.
Üretilen
petrolün %46’sı ulaşımda yakıt olarak, %42’si endüstride ısıtma prosesi için, %
8’i kimyasal maddeler ve gübre-ilaç üretiminde,
% 4’ü plastiklerin üretiminde kullanılmaktadır. Görüldüğü gibi
ulaştırmada yakıt olarak (benzin, dizel) kullanım %46 ile en yüksek orana
sahiptir.
Karbondioksit (CO2) Emisyonu (İçten
Yanmalı Motorlar ve Karbondioksit Salınımı)
(Bkz: Karbondioksit (CO2) Emisyonu - Karbon Salınımı (İçten Yanmalı Motorlar ve Karbondioksit Salınımı)
Emisyonların Düşürülmesi İçin Çözümler
*İçten
Yanmalı Motora Sahip Araçlarda İyileştirmeler
-Daha
düşük yakıt tüketimine sahip küçük hacimli, direkt enjeksiyonlu, turbo şarjlı
verimli içten yanmalı motorlar (downsizing).
-Emisyon
düşürücü sistemler; Katalitik konvertör, EGR, Dizel Partikül Filtresi, SCR
(Adblue).
-Daha az
hava direnci (daha iyi aerodinamik).
-Daha
hafif araçlar.
*Alternatif
Yakıtların Kullanılması
-Biyo
yakıtlar
-LPG-CNG
Kullanımı
-Sentetik
yakıtlar
*Hibrit
Araçlar
*Yakıt
Hücreli (Hidrojenli) Araçlar
*Yenilenebilir Enerji Kaynaklarının
Kullanılması
(Bkz: Yenilenebilir Enerji Kaynakları)
Yorumlar
Yorum Gönder