Alternatif Motorlar ve Yakıt Sistemleri (Alternatif Tahrik Sistemleri)


Sınırlı hidrokarbon yakıtların azalması, zararlı emisyonlarıyla çevreye zararlı olmaları gibi temel sebeplerle, otomotiv üreticileri iki temel çözüm geliştirmişlerdir.
*Alternatif motorlar (alternatif tahrik sistemleri)
*Alternatif yakıtlar

Alternatif Yakıtlar:
*LPG (Sıvılaştırılmış Petrol Gazı) (Benzinli motorlarda)
*CNG (Sıkıştırılmış Doğal Gaz) (Benzinli veya Dizel motorlarda)
*Bio Etanol (Benzin yerine)
*Bio Metanol (Benzin yerine)
*Bio Dizel (Mazot yerine)
*Bio Gaz (Doğalgaz yerine)

Alternatif Motorlar (Alternatif Tahrik Sistemleri)
Elektrikli Araç Çeşitleri (EV Çeşitleri):
2)HEV: Hibrit Elektrikli Araçlar (Hybrid Electric Vehicle)
    2a)PHEV: Kabloyla Şarj Edilebilir Hibirt Araçlar (Plug-in Hybrid Vehicle)
3)FCEV: Yakıt Hücreli Elektrikli Araçlar (Fuel Cell Electric Vehicle)

Otomotiv endüstrisi önce içten yanmalı motorda yakılan yakıtlarda farklılığa gitmiştir, devam eden süreçteyse içten yanmalı motora alternatif motor sistemleri geliştirilmiştir. İçten yanmalı motorlarda LPG ve doğal gaz kullanımı en yaygın alternatif yakıt kullanımıdır. Özellikle Türkiye’de otobüslerde doğalgaz (CNG) kullanımı yaygınken, otomobillerdeki LPG kullanımı oranı benzini geçmiştir. Doğal gaz ve lpg kullanımı zararlı emisyonların azaltılması (HC, CO, CO2, NOx) bakımından olumlu olsa da, yakılan yakıt fosil (hidrokarbon) olduğundan, sınırlı kaynakların tüketilmesi devam etmiştir. Ayrıca karbondioksit  ve zararlı egzoz gazlarının salınımı engellenememiştir.
Fosil yakıtlar yerine üretilen bitkilerden ve bitkisel atıklardan üretilen bio yakıtlar kullanılmıştır fakat motora tam uyumlu olmadığından fosil yakıta katkı olarak kullanımı yaygınlaşmıştır. Tek başına kullanımı yaygınlaşmamıştır. Ayrıca bitkilerin gıda yerine yakıt olarak kullanılmasına eleştiriler getirilmiştir.  Gıda arzının tehlikeye girmesi, tarım alanlarının yakıt üretimine ayrılması vb. Bio yakıtların üretim miktarı ve yakıtın maliyeti, piyasa için uygun değildir.
Atık bitkilerden sentetik olarak üretilen bio yakıtlarsa en zararsız alternatif yakıttır fakat üretim miktarı ve maliyeti piyasa için uygun değildir.

Dünyadaki Petrol Yatakları ve Tüketim
Petrol, yer altından çıkarılan fosil yakıtlardır, bu yakıtlara genel olarak hidrokarbon yakıtlar da denmektedir. Dünyadaki petrol yatakları sınırlıdır ve rezervlerin yarısı tüketilmiş durumdadır. Petrol tüketimi hızla artarken, yeni rezervler bulunamamaktadır, bu durum petrol fiyatlarının artmasına sebep olmaktadır.
Üretilen petrolün %46’sı ulaşımda yakıt olarak, %42’si endüstride ısıtma prosesi için, % 8’i kimyasal maddeler ve gübre-ilaç üretiminde,  % 4’ü plastiklerin üretiminde kullanılmaktadır. Görüldüğü gibi ulaştırmada yakıt olarak (benzin, dizel) kullanım %46 ile en yüksek orana sahiptir.

Karbondioksit (CO2) Emisyonu (İçten Yanmalı Motorlar ve Karbondioksit Salınımı)
Emisyonların Düşürülmesi İçin Çözümler
*İçten Yanmalı Motora Sahip Araçlarda İyileştirmeler
-Daha düşük yakıt tüketimine sahip küçük hacimli, direkt enjeksiyonlu, turbo şarjlı verimli içten yanmalı motorlar (downsizing).
-Emisyon düşürücü sistemler; Katalitik konvertör, EGR, Dizel Partikül Filtresi, SCR (Adblue).
-Daha az hava direnci (daha iyi aerodinamik).
-Daha hafif araçlar.

*Alternatif Yakıtların Kullanılması
-Biyo yakıtlar
-LPG-CNG Kullanımı
-Sentetik yakıtlar
*Hibrit Araçlar
*Yakıt Hücreli (Hidrojenli) Araçlar
(Bkz: Yenilenebilir Enerji Kaynakları)

Yorumlar