Evap Nedir? Karbon Kanister - Benzin Buharı Emisyon Kontrol Sistemi
Benzinli motorların yakıt deposunda bulunan sıvı benzinin üzerinde her zaman bir miktar benzin (yakıt) buharı bulunmaktadır. Bu yakıt buharının depodan çekilip, geçici olarak depolanmasını ve emme manifolduna (gaz kelebeği boğazına) gönderilmesini sağlayan sisteme EVAP Sistemi - "Benzin Buharı Emisyon Kontrol Sistemi" denir. Benzin deposu hava tahliye sistemi olarak da belirtilebilir. Benzin buharını depolayan kutuya karbon kanister kutusu denir. Benzin buharının emme manifolduna gönderilmesi sayesinde, hem benzin deposundaki benzin buharı (hidrokarbonlar) doğaya salınıp havayı kirletmemiş, hem de benzine verilen para (yakıt) boşa gitmemiş yakıt tasarrufu sağlanmış olur.
Bu konuya temel olarak Benzin-yakıt deposu havalandırma sistemi okunabilir.
Aktif karbon filtresinde depolanan benzin buharı, uygun zamanlarda elektronik kontrol ünitesinin (ECU) kontrolü altında, miktarı ayarlanarak, emme manifolduna (gaz kelebeğinin hemen sonrasına) gönderili ve motorda yakılması sağlanır.
EVAP: Evaporative Emission Control Canister : Buharlaşma emisyon kontrol kanisteri ya da Evaporative Emission Control System: Buharlaşma emisyon kontrol sistemi olarak da otomotiv literatüründe geçer. Burada kastedilen benzi buharı geri kazanımı/yeniden kullanımıdır.
Karbon kanister sisteminde farklı marka ve modellerde çok farklı uygulamalar kullanılmaktadır fakat genel olarak sistemin çalışması aşağıdaki temel parçalarla sağlanır:
*Kanister Kutusu
*Benzin buharı tahliye valfi - Kanister Selenoid valfi (Purge VSV)
*Yakıt Kesme Valfi
*Depo Dolum Valfi (Depo Basınç Kontrol Valfi)
*Devrilme Valfi
*Kanister Kutusu Pompa Modülü
*Havalandırma Valfi
EVAP: Evaporative Emission Control Canister : Buharlaşma emisyon kontrol kanisteri ya da Evaporative Emission Control System: Buharlaşma emisyon kontrol sistemi olarak da otomotiv literatüründe geçer. Burada kastedilen benzi buharı geri kazanımı/yeniden kullanımıdır.
Karbon kanister sisteminde farklı marka ve modellerde çok farklı uygulamalar kullanılmaktadır fakat genel olarak sistemin çalışması aşağıdaki temel parçalarla sağlanır:
*Karbon kanister + karbon kanister valfi + depo basınç sensörü + vakum çek valfli depo kapağı
*Karbon kanister + karbon kanister valfi + havalandırma selenoid valfi + depo basınç sensörü Sızdırmaz depo kapağı
Karbon Kanister - EVAP Benzin Buharı Emisyon Kontrol Sisteminin Parçaları:,*Kanister Kutusu
*Benzin buharı tahliye valfi - Kanister Selenoid valfi (Purge VSV)
*Yakıt Kesme Valfi
*Depo Dolum Valfi (Depo Basınç Kontrol Valfi)
*Devrilme Valfi
*Kanister Kutusu Pompa Modülü
*Havalandırma Valfi
Kanister Kutusu (Karbon Kanister)
Benzin
deposunda oluşan benzin buharının emilebilmesi için aktif karbon tanecikleri
içeren kutudur. Motor bölmesinde veya yakıt deposunun yanında bulunur. kutu içerisindeki karbon parçacıkları, benzin buharını emer ve tutar. Karbon kanister haznesi kolay kolay bozulmaz ve araç ömrü boyunca kullanılabilir. Karbon kanister haznesinin iki bağlantı hortumu vardır; girişine depodan gelen benzin buharı hortum bağlıdır, çıkış hortumu üzerinde ise karbon kanister selenoid valfi bulunur ve bu hortumun ucu emme manifoldu girişine, gaz kelebeğinden hemen sonra boğaza bağlıdır. Ayrıca üzerinde bir adet hava giriş deliği bulunur (bazı tiplerde hava girişi alttadır), yakıt buharı emme manifolduna gönderilirken, bu delikten gelen havayla birlikte gönderilir. Yeni nesil sistemlerde karbon kanister hava girişinde bir "havalandırma selenoid valfi" de bulunur.
Karbon Kanister Valfi Nedir? Görevi Nelerdir? Benzin Buharı Tahliye Valfinin (Purge VSV) Görevi?
Kanister kutusunda depolanan benzin buharının tahliye edilerek emme manifolduna gönderilmesini sağlayan selenoid valfe, "benzin buharı tahliye valfi" veya "karbon kanister selenoid valfi" veya "Purge VSV" denir.
Benzin buharı tahliye valfi (karbon kanister selenoid valfi), normalde kapalı olan bir elektromanyetik valftir ve açılıp kapanarak,
benzin buharının akışını kontrol eder. Çalışırken “tık tık tık” şeklinde sesi
duyulabilir, bu valfin açılıp kapanma sesidir normaldir. Bu ses her zaman gelmez,
sadece kanister haznesindeki benzin buharı boşaltılırken çalışır. Karbon kanister selenoid valfi, genelde emme manifolduna – gaz kelebeğine yakın, benzin buharı giriş hortumu üzerinde bulunur, benzin buharı hortumu gaz kelebeği boğazına kelepçeli olarak takılıdır.
Havalandırma Valfi
Havalandırma selenoid valfi; kanister haznesine giren temiz havayı kontrol eder, normalde açık bir valftir. ECU sızdırmazlık testi yaparken bu valfi kapatır. Karbon kanistere ve yakıt deposuna giren havayı kontrol eder. Benzin
buharı emisyon kontrol sisteminde (EVAP sisteminde), sisteme atmosferden hava
girmesini sağlar veya kapatır. Motor kontrol ünitesi, havalandırma valfine
elektrik gönderdiğinde (ON), Evap sistemi havalandırmaya kapatılır. Motor
kontrol ünitesi, havalandırma valfi enerjisini kestiğinde (OFF), havalandırma
valfi açılır ve sisteme hava girer. Sistemde kaçak testi yapılırken, vakum
kaçak pompası tarafından vakum oluşturulur; bu sırada “Benzin Buharı Tahliye
Valfi (Purge VSV)” valfi KAPALIDIR ve “havalandırma
valfi” açık (ON) konumdadır (yani dış ortamdan gelen hava kanalı kapatılmış
haldedir.)
Depo Dolum Valfi (Depo Basınç Kontrol Valfi)
Benzin
deposundan, kanister kutusuna bağlı olan hat üzerinde bulunur. Kanister
kutusuna, depodaki benzin buharının etki ettirdiği basıncı kontrol eder. Bu
valf, bir diyafram, bir yay ve bir sınırlayıcıdan meydana gelir. Benzin
deposunda basınç, sıcaklığın artmasıyla (buharın artmasıyla) veya depoya yakıt
doldurulurken artar. Depo içerisindeki basınç arttığında, bu valf açılır. EVAP
sisteminde benzin buharı tahliyesi gerçekleştirilirken, bu valf kapanır ve
sınırlayıcı, EVAP sistemindeki vakumun yakıt deposuna etki etmesini engeller.
Yakıt Kesme Valfi
Yakıt
deposunun içinde bulunur. Depo tamamen dolduğunda kapanır ve depo ile EVAP
sistemi (kanister) arasındaki bağlantıyı keser.
Devrilme Valfi
Yakıt
deposunun içinde bulunur ve araç takla atıp ters döndüğünde yakıtın akmasını
engeller.
Kanister Kutusu Pompa Modülü
Havalandıma
valfi, kanister basınç sensörü, kaçak tespit pompası ve referans kanalcığı gibi
kısımlardan oluşur ve sökülemez yapıdadır. (Bazı eski araçlarda bu modül bulunmayabilir)
KARBON KANİSTER (EVAP) SİSTEMİNİN ÇALIŞMASI
En basit anlatımla; yakıt deposunda oluşan benzin buharı bir hortumla kanister kutusuna aktarılır, kanister kutusunda geçici olarak depolanan benzin buharı, kanister selenoid valfiyle emme manifolduna gönderilerek, benzin buharının motorda yakılması sağlanır.
Motor
çalışıyorken, motor kontrol ünitesi, önceden belirlenmiş çalışma şartları
gerçekleştiğinde, benzin buharı tahliye valfini (kanister selenoid
valfini-Purge VSV) çalıştırır, kanister kutusunda depolanmış olan benzin buharı
emme manifolduna gönderilir. ECU, benzin buharı tahliye valfinin (Purge VSV)
çalışma döngüsünü, emme manifolduna gönderilen benzin buharı miktarına göre
değiştirir. Benzin buharının gönderilme miktarı (hacmi) ayrıca emme manifoldu
basıncı tarafından da belirlenir.
Benzin buharı tahliye valfi (kanister selenoid valfi) ECU tarafından açıldığında, emme manifoldunda bulunan vakum, kanister kutusuna etki eder (buradaki havayı içine çeker). Kanister kutusuna vakum (emme manifoldu vakumu) uygulandığında, benzin buharı akışının devam etmesi için, atmosferik basıncın, havalandırma valfinden kanister kutusuna girmesine izin verilir. Böylece kanister kutusuna atmosferik basınca sahip hava girerken, kanister kutusundaki benzin buharı da emme manifolduna doğru akar. Bu, benzin buharının emme manifolduna tahliye işlemidir, bu sırada “benzin buharı tahliye valfi (kanister selenoid valfi-Purge VSV)” açık durumdadır ve benzin buharını emme manifolduna göndermektedir.
Benzin buharı tahliye valfi (kanister selenoid valfi) ECU tarafından açıldığında, emme manifoldunda bulunan vakum, kanister kutusuna etki eder (buradaki havayı içine çeker). Kanister kutusuna vakum (emme manifoldu vakumu) uygulandığında, benzin buharı akışının devam etmesi için, atmosferik basıncın, havalandırma valfinden kanister kutusuna girmesine izin verilir. Böylece kanister kutusuna atmosferik basınca sahip hava girerken, kanister kutusundaki benzin buharı da emme manifolduna doğru akar. Bu, benzin buharının emme manifolduna tahliye işlemidir, bu sırada “benzin buharı tahliye valfi (kanister selenoid valfi-Purge VSV)” açık durumdadır ve benzin buharını emme manifolduna göndermektedir.
Karbon
kanister valfi açıldığında, emme manifoldundaki vakumun etkisiyle benzin
buharı, gaz kelebeğinden giren temiz havanın içine karışarak yanma odasına
gönderilir. Motorda direkt benzin enjeksiyon sistemi varsa da sistem aynı
çalışır.
Motor
soğukken karbon kanister valfi kapalıdır ve benzin buharını göndermez (aşırı
zengin karışım oluşmasın diye), motor ısındığında (yaklaşık 70o ‘den
sonra), kanister haznesi doluysa, valf açılarak benzin buharını gönderir. Yanma
odasına ilave olarak gönderilen benzin buharı, hava-yakıt karışımını oranını
değiştirir, bu değişim lambda sensörü tarafından algılanır ve ECU’ye iletilir,
ECU, enjeksiyon süresini azaltarak hava yakıt karışımını düzenler.
Yakıt
buharının geri kazanılmasında şu parçalar kullanılır: ECU, Motor devir sensörü,
soğutma suyu sıcaklık sensörü, gaz kelebeği konum sensörü, debimetre, karbon
kanister valfi, havalandırma selenoid valfi .
Benzin
deposundan benzin buharı karbon kanistere gitmeden önce yakıt buharı
ayrıştırıcısından geçer. Yakıt
buharı ayrıştırıcısı yakıt deposunun üst
kısmında bulunur ve depodaki sıvı benzini, benzin buharından ayırır, böylece
sıvı benzinin karbon kansiter haznesine ulaşmasını ve hemen dolmasını engeller.
Eğer yakıt buharı ayrıştırıcı arızalanırsa – tıkanırsa, yakıt deposu sağlıklı
bir şekilde havalandırılamaz ve yakıt beslemesi azalır ve depo zarar görür
(eğer depo kapağında havalandırma valfi yoksa).
Ayrıca yakıt deposunda bulunan depo basınç
sensöründen gelen bilgiler de sistemin yönetilmesinde kullanılır.
KARBON KANİSTER (EVAP) SİSTEMİNİN ARIZASI VE ÇÖZÜMÜ
Karbon Kanister Valfi Arızası ve Karbon Kanister – Yakıt Deposu
Havalandırma Sistemi Arızası
Karbon kanister arızalandığında
gösterge panelinde arıza lambası yanar. Karbon kanister arızasının genel
sebebi; kanister selenoid valfinin arızalanması, karbon kanister kutusunun
kırılması-çatlaması-kirlenip tıkanması veya benzin buharı hortum
bağlantılarında delik-çatlak sızıntı meydana gelmesi ya da hortumların
tıkanmasıdır. Benzin buharı hortumunun tıkanması arızası, hortumun depo ve
kanister uçlarının sökülüp hava basılması ve temizlenmesiyle çözülebilir.
Yakıt deposunun kapağı iyi
takılmadığında sıkılmadığında ya da depo kapağının kapatılması unutulduğunda da
sürücü gösterge panelinde arıza lambası yanacaktır, ECU bunu yakıt sisteminde
bir delik var diye algılar.
Karbon kanister valfinin arıza
kontrolü, soket bağlantısından elektrik verilip çalışıp çalışmadığına bakılarak
veya multimetreyle direnç kontrolüyle (kısa devre – kopukluk) yapılabilir.
Diyagnostik test cihazıyla kontrol etmek en doğru yol olacaktır.
Benzin almak için petrole gittiğinizde yakıt
depo kapağını açınca pıs diye bir ses duyuyorsanız (içeri hava çekme:vakum veya
dışarı hava salma:basınç), yakıt deponuzun havalandırma sisteminde; örneğin
yakıt deposu havalandırma valflerinde (çekvalflerde), genleşme haznesinde veya
karbon kanister sisteminde; örneğin karbon kanister haznesinde, karbon kanister
selenoid valfinde bir sorun var demektir.
Günümüzde üretilen otomobiller, OBD 2: On Board
Diagnostic 2: Araç üzerinde arıza tespiti sistemiyle beraber yakıt sisteminde
veya yakıt deposunda delik-sızıntı olup olmadığını otomatik olarak elektronik
kontrol ünitesinin kumandasında tespit edebilir. Yakıt deposundaki deliğin
büyük veya küçük olup olmadığını da tespit edebilir.
Yakıt sistemi sızdırmazlık testi için genelde
iki yöntem kullanılır; basınç testi ya da vakum testi.
(Karbon kanister sistemi çalışması ve sızıntı-kaçak tespiti)
Burada vakum testi sistemi anlatılacaktır. Bu
testi elektronik kontrol ünitesi kendiliğinden yapar. Arıza tespit edilirse
arıza lambası yanar. Yukarıda karbon kanister sistemi şeması görülmektedir.
Sistemde yakıt deposuna havanın girdiği tek yer, havalandırma valfidir.
*ECU, havalandırma valfini bir süre için
kapatır, havalandırma valfi kapanınca artık yakıt sistemine hava giremez.
*Daha sonra ecu, karbon kanister selenoid
valfini açar,böylece emme manifoldunun vakumu, yakıt buharı sistemine (depo
dahil) etki eder. Artık sistemde vakum vardır.
*ECU, yakıt deposu basınç sensöründen
basınç-vakum sinyalini alıp okur, eğer sistemde vakum oluşuyorsa, depoda delik,
hortumlarda çatlak vb. yoktur. Eğer sistemde vakum oluşmuyorsa, ya da vakum
değeri düşüyorsa, yakıt sisteminde sızıntı var demektir. Bu durumda arıza
lambası yanacaktır. Sistem komple kontrol edilmeli delik-çatlak kapatılmalıdır.
Daha fazla bilgi için;
Evap Karbon Kanister Sistemi OBD Arıza Kodları: P0440P0441 P0442 P0443 P0444 P0445 P0446 P0447 P0448 P0449 P0450 P0451 P0452 P0453 P0454 P0455 P0456
Arıza Kontrolleri ve Çözümler için:
Evap Karbon Kanister Sistemi Arıza Kontrolleri ve Arıza Çözümleri
Bu konuya temel olarak Benzin-yakıt deposu havalandırma sistemi okunabilir.Daha fazla bilgi için;
Evap Karbon Kanister Sistemi OBD Arıza Kodları: P0440P0441 P0442 P0443 P0444 P0445 P0446 P0447 P0448 P0449 P0450 P0451 P0452 P0453 P0454 P0455 P0456
Arıza Kontrolleri ve Çözümler için:
Evap Karbon Kanister Sistemi Arıza Kontrolleri ve Arıza Çözümleri
Teşekkürler, çok yardımcı oldu..
YanıtlaSilçok tesekkürler bilgi için
YanıtlaSilSalam kolay gelsin abi depo havalandlrma valfi arzalandlglnda sabahlarln motor soguken ilk callsdlrmada motorda vurma olurmu
YanıtlaSilHelal olsun büyük emek var. Hakkınızı helal edin çok şey öğrendim. Selam ve dua ile
YanıtlaSilTeşekkürler.
SilMerhaba. 2014 model 1.4 turbo 140 beygir benzinli Opel İnsignia aracımın motorundan içeriye kadar gelen ''tır tır tır'' şeklinde bir ses vardı. kendim takip ettim, birkaç ustaya sordum. ortak kanı ''benzin buharını tahliye eden valfin sesi, gayet normal, değiştirsek de yine aynı ses gelir'' şeklinde oldu. fakat bu sesin varlığı beni rahatsız ediyor. siz de yazınızda ''Çalışırken “tık tık tık” şeklinde sesi duyulabilir, bu valfin açılıp kapanma sesidir normaldir. Bu ses her zaman gelmez, sadece kanister haznesindeki benzin buharı boşaltılırken çalışır.'' demişsiniz fakat bu ses sürekli geliyor. yüksek devirde kullanıyorken motor sesinden duyulmuyor ama düşük devir ve rölantide son derece rahatsız edici sürekli bir ses. bu arada herhangi bir arıza lambası yanmıyor, Opel serviste genel kontrolde herhangi bir şeye rastlanmadı. yakıt tasarrufu noktasında ekonomik, performansında bir eksilme yok. açıkcası motor ustası olmadığım için sadece danıştığım ustalar ve sizin yazılarınız neticesinde kanister selenoid valf üzerinde duruyorum. sesin sürekliliği bu valfin herhangi bir arızasından mıdır yoksa başka bir sebepten de olabilir mi?
Silmerhaba,
Silaşağıdaki yazıda anlatılan adımları okuyunuz, videoyu izleyiniz, servistekiler de okuyup izleyebilir. opelin orjinal diyagnostik cihazının olduğu bir serviste
bu kontrolleri yapabilirler.
kanister selenoid valfin kontrolleri
Merhabalar. 2008 1.4 polo benzin lpg. Araç güneş altında kalınca en az 5. Marş basmamda çalışıyor. Sabahları soğukta hiçbir sıkıntı yok ilk marşta çalışıyor. Arızası bu selenoid valfinden olabilir mi.
YanıtlaSilKesinlikle bundan değişimi çok kolay ve ucuz işçilik dahil 220 civarı sorun çözülüyor
Silpeki hocam aracımızda böyle bir sorun varsa, bu yakıta % kaç etki eder?
YanıtlaSilbende p0441 hatası veriyor. sürekli lpg'de kullanamam rağmen, 50 liralık benzin 4-5 günde bitiyor. bu normal mi?
Yaz aylarında aracım güneşte kaldığında sabah çalıştığında gaz yemiyor boğuluyor.ve gup gup ses yapıyor tüpe geçince düzeliyor .bu manifolda buhari bırakan sensormu arızalı.
YanıtlaSilHocam merhaba aracim hyundai era 1.4 aracim gunes altinda kalinca, veya 1 saat kullanimdan sonra marşa bastigimda 3-4 marsta aliyor. En soguk havada tek marsta calisiyor. Geri dönüş walfinde problem yok tık tık diye calisiyor. Acaba kanister kutusundan olma durumu var mi?
YanıtlaSilYok girank sensörü
Sil2014 model 308 aracım var. Benzinli. Yakıt deposu tam dolum yapıldığı zaman rolanti bozukluğu yapıyor. Depo biraz azalınca normale dönüyor. Servis yakıt deposunun tamamen değişmesi gerektiğini söylüyor. Yarım depo üzerinde kullanmazsanız bir sorun olmayacağı söylendi. Depo değişmeden sorunu çözemez miyiz. Teşekkür ederim.
YanıtlaSilHocam merhaba Hyundai Accent 2000 model benzin LPG li aracım var depodan güm güm ses geliyor orijinal deposunu çatlattı 3 kere tamir ettirdim en son depoyu değiştirdim depo tekrar çatladı ( tabi deponun çatlamasını altını vurmayla bagdastirmistim ) motor kapudundaki valf sağlam çıt çıt çalışıyor kanister kutusunun hortumlarını çekip üfledim hava akıyor sorun yok depodan kanistere giden hortumu üfledim biraz zorlanarak hava gidiyor depoyu açtığımda tislama da oluyor sorun nerede hocam yardımcı olur musunuz
YanıtlaSilSelamlar saygilar benim 1.4 benzinli doblom var 1. Sorun. Kanister valfinin fisi takili olunca sabit 3000 4000 devir arasinda giderken arac atesleme hatasi veriyir ama kanisterin fisini cikartinca atesleme hatasi vermiyor 2. Sorun, kanister sistemi motor sogukken bile bazen devreye giriyor bu konuda yardimci olabilir misiniz nasil bir yol izlemeliyim sanayide bir kac ustaya gosterdim anlattim ama oyle birsey olamayacigi soyluyorlar
YanıtlaSil