EVAP-KARBON KANİSTER-BENZİN BUHARI EMİSYON KONTROL SİSTEMİ ÇALIŞMASININ SİSTEM (ECU) TARAFINDAN KONTROL EDİLMESİ
Benzin
buharı emisyon kontrol sisteminin (EVAP sistemi) doğru ve arızasın çalışıp
çalışmadığını kontrol etmek için, ECU bazı kontroller gerçekleştirir. Genel
olarak aşağıda açıklanan iki yöntemle bu kontroller yapılır.
Benzin Buharı Emisyon Kontrol Sistemi
Kaçak Testi (Evap Sistemi Kaçak Testi)
Benzin
buharı emisyon kontrol sistemi (EVAP sistemi), motor çalışmıyorken sistemde
kaçak olup olmadığını kontrol eder. Bunun için motor stop edildikten birkaç
saat sonra (5 saat kadar olabilir, sisteme göre değişir), benzin tamamen
soğuyup, benzin buharı basıncı durağan hale gelene kadar sistem bekler. Şartlar
uygun olduğunda, kanister kutusundaki vakum kaçak pompası vakum (negatif
basınç) oluşturur, vakum oluşturulduğunda sistemdeki mutlak basınç ölçülür.
Ölçülen bu basıncın zamanla değişmemesi gerekir, eğer ölçülen basınç
değişiyorsa sistemde kaçak var demektir.
Benzin Buharı Emisyon Kontrol Sistemi
Benzin Buharı Tahliye/Akış Kontrolü
Bu
kontrolün iki adımı vardır. İlk adım benzin buharı tahliye işlemi
gerçekleşirken her zaman yapılır. İkini kontrol ise sadece gerektiğinde
yapılır.
*Motor
çalışıyorken ve EVAP sisteminde benzin buharı tahliye valfi (Purge VSV) açık
(ON) konumdayken, kanister basınç sensöründen gelen sinyallere göre, EVAP
basıncını ölçer, bu basınç izlemesiyle benzin buharı akışını kontrol etmiş
olur. Kanisterden emme manifolduna benzin buharının akışı sırasında vakum
oluşması gerekir. Eğer vakum tespit edilmezse ikinci kontrole geçilir.
*EVAP
sistemindeki havalandırma valfine sinyal gönderilerek, sisteme atmosferik
basıncın etki etmesi sağlanır ve EVAP sistemi basıncı ölçülür. Eğer basınç
değişimi tanımlı değerden daha az ise, ECU, buharı tahliye valfinin (Purge VSV)
kapalı halde sıkışıp kaldığına hükmeder,
motor arıza lambasını yakar, P0441 arıza kodunu hafızaya kaydeder.
EVAP-KARBON KANİSTER-BENZİN BUHARI EMİSYON KONTROL SİSTEMİNDE YAPILAN KONTROLLER VE ARIZANIN TESPİTİ
Evap-karbon
kanister-benzin buharı emisyon kontrol sisteminde arıza meydana geldiğinde bu
OBD arıza kodlarından biri-birkaçı arıza hafızasına kaydedilecektir: P0440P0441 P0442 P0443 P0444 P0445 P0446 P0447 P0448 P0449 P0450 P0451 P0452 P0453P0454 P0455 P0456
*İlk
yapılması gereken işlem mutlaka Diyagnostik Tekniği adımlarını sırasıyla
uygulamaktır.
*Tüm arıza
kodları silindikten sonra, diyagnostik test cihazıyla EVAP sistemi kontrol
menüsüne girilir ve sistemin cihaz tarafından kontrol edilmesi sağlanır (bu
işlem sırasında depodaki benzin %90’dan fazla olmamaldır, fazla olursa yakıt
kesme valfi depo bağlantısını kapatır). Daha sonra tekrar arıza kodları okunur.
Hiçbir arıza kodu okunmuyorsa sistemin çalışması normaldir. Diyagnostik test
cihazının yönergelerine göre kontroller ve arıza tespitleri yapılır.
*Diyagnostiktekniği adımları sırasıyla uygulandıktan sonra ve arıza kodları kesin olarak
belirlendikten sonra, aşağıda detaylı olarak açıklanan kontrol ve testler
yapılarak arıza teşhisi yapılır, gerekli onarım ve değişim işlemlerine geçilir.
*Yukarıdaki
sistem kontrolleri yapıldıktan sonra tekrar “P0451 Benzin Buharı EmisyonKontrol Sistemi (EVAP), Basınç Sensörü Yanlış Sinyal DeğeriAralığı/Çalışma-Performans Arızası” okunuyorsa, kanister kutusu değiştirilir.
*”P0441 Benzin Buharı Emisyon Kontrol Sistemi (EVAP)
Yanlış Tahliye Akışı”
arızası
okunuyorsa, Emme manifolduyla, Benzin Buharı Tahliye Valfi (Purge VSV)
arasındaki hortumda kaçak-arıza olabilir veya Benzin Buharı Tahliye Valfi
(Purge VSV) valfi kapalı konumda sıkışıp kalmış olabilir.
* P0441 ve P0455 arızaları okunuyorsa sistemde büyük kaçak vardır ve Benzin Buharı Tahliye
Valfi (Purge VSV) açık konumda sıkışıp kalmış olabilir.
*Benzin
deposu kapağı kontrol edilmelidir, gevşek-iyi takılmamış/sıkılmamış,
arızalanmış veya uygun olmayan yedek parçayla değiştirilmiş olabilir.
Benzin Buharı Tahliye Valfinin (Purge VSV) Arıza Kontrolünün Yapılması
Kontrol 1:
Dİiyagnostik test cihazı "aktör testi" menüsünde, kanister valfi çalıştırılarak, "çalışma testi" yapılır.Benzin Buharı Tahliye Valfi (Purge VSV) çalışırken ses duyulur, ilk olarak bu şekilde gözlem yapılabilir ve selenoid valfin çalışıp çalışmadığı görülebilir. Yine bu test yapılırken diyagnostik yazılımından, valfin konumunun ON veya OFF olduğu görülebilir. Bu kontrolün yapılışı aşağıdaki videoda gösterilmiştir:
Dİiyagnostik test cihazı "aktör testi" menüsünde, kanister valfi çalıştırılarak, "çalışma testi" yapılır.Benzin Buharı Tahliye Valfi (Purge VSV) çalışırken ses duyulur, ilk olarak bu şekilde gözlem yapılabilir ve selenoid valfin çalışıp çalışmadığı görülebilir. Yine bu test yapılırken diyagnostik yazılımından, valfin konumunun ON veya OFF olduğu görülebilir. Bu kontrolün yapılışı aşağıdaki videoda gösterilmiştir:
Kontrol 2:
*Diyagnostik
test cihazıyla diyagnostik tekniği adımları uygulanır, programdan
“aktör/aktivatör testi” menüsünden, Benzin Buharı Tahliye Valfi (Purge VSV)
çalıştırma testi yapılır. Kanister kutusundan, Benzin Buharı Tahliye Valfine
(Purge VSV) gelen hortum, selenoid valfteki bağlantısından (kelepçeden)
sökülerek çıkartılır. Motor çalıştırılır. Diyagnostik test cihazından bu valf
(Benzin Buharı Tahliye Valfi (Purge VSV)) kapatılır (OFF), böylece havanın
kanisterden emme manifolduna akışı kesilmiş olur. Valfteki hortumun söküldüğü
uç parmakla kapatılır, valfteki bu uçtan hava emişi olup olmadığı tespit edilir
(hava emişi olmamalıdır). Tekrar diyagnostik test cihazıyla, “Benzin Buharı
Tahliye Valfi (Purge VSV) “ On açık konuma getirilir, yine parmakla valf ucu
kapatılır ve hava emişi olup olmadığına bakılır (hava emişi olmalıdır). Bu
durumda valf sağlamdır ve normal çalışıyordur.
**Cihazdan
valf kapatıldığında (OFF), valf ucunda hava emişi oluyorsa, bu durumda “Benzin
Buharı Tahliye Valfi (Purge VSV)” açık konumda sıkışıp kalmıştır. Bu durumda
valf kontrol edilmelidir.
**Cihazdan
valf açıldığında (ON), valf ucunda hava emişi oluşmuyorsa, “Benzin Buharı
Tahliye Valfi (Purge VSV)” kapalı konumda sıkışıp kalmıştır veya “Benzin Buharı
Tahliye Valfi (Purge VSV)” ile emme manifoldu arasındaki hortumda arıza-kaçak
vardır. İlk önce hortum kontrol edilir, hortum sağlamsa valf kontrol edilir.
Kontrol 3:
*Kontak
kapalı haldedir.
*Benzin
Buharı Tahliye Valfinin (Purge VSV) elektrik kablo soketi yerinden çıkartılır.
*Kanister
kutusu ile Benzin Buharı Tahliye Valfini birbirine bağlayan hortum yerinden
çıkartılır.
*Motor
çalıştırılır.
* Benzin
Buharı Tahliye Valfinde hortumun çıkartıldığı uç, parmakla kapatılır ve hava
emişi olup olmadığı kontrol edilir.
*Hava
emişi yoksa ECU arızalıdır. Tamir-değişim yapılmalıdır.
*Hava
emişi varsa, “Benzin Buharı Tahliye Valfi (Purge VSV)” arızalıdır. Değişim
yapılmalıdır.
Kontrol 4:
Benzin
Buharı Tahliye Valfi (elekrovalf) 12 volt elektrikle çalışır.
*Valf
hortum bağlantıları ve elektrik soketi sökülür ve valf kontrol amacıyla masaya
konur.
*12
voltluk bir aküyle valf elektrik bağlantısı yapılarak, valfe elektrik verilir.
*Valfe
elektrik verildiğinde, valf açılmalıdır. Valfe elektrik verildiğinde, valfteki
hortum uçlarından birinden hava girişi uygulanır ve diğer uçtan havanın çıkış
yapıp yapmadığı kontrol edilir. Hava çıkış yapmıyorsa valf arızalıdır,
değiştirilmelidir.
Benzin Buharı Hortumunun Kontrol Edilmesi (Emme Manifolduyla Tahliye Valfi Arasındaki Hortum)
*Benzin
Buharı Tahliye Valfinden emme manifolduna giden hortum, valf bağlantısından
sökülür.
*Motor
çalıştırılır.
*Hortumun
ucu parmakla kapatılır ve hava emişi olup olmadığı gözlenir.
*Hortumun
ucu kapatıldığında, hava emişi oluşuyorsa, hortum normaldir.
*Hortumun
ucu kapatıldığında, hava emişi oluşmuyorsa, hortum veya emme manifoldu
bağlantısı arızalı-tıkalıdır. Kontrol edilmelidir.
Benzin Buharı Tahliye Valfi Elektrik Soketinin ve Kablo Hattının Kontrol Edilmesi
*Benzin
Buharı Tahliye Valfi 12 volt elektrikle çalışır. Valfin kablo tesisatı
tarafındaki dişi soketinde iki adet pin vardır.
*Soket
yerinden çıkartılır.
*Kontak
açılır (IGN ON).
*Multimetre
(voltmetre) ile soket pinlerindeki gerilim ölçülür. Gerilim 11-14 volt arasında
olmalıdır.
*Ölçülen
voltaj gerilimi 11-14 volt arasındaki değerden farklıysa, kablo tesisatında
veya bağlantı noktalarında veya soketlerde veya aküde arıza var demektir.
Kontrol edilmelidir.
*Bu valfin kablo uçları motor kontrol ünitesine (ECU)
bağlıdır. Kontak kapalıyken, valf tarafındaki kablo uçları ile, ECU tarafındaki
kablo uçları arasındaki direnç, multimetre (ohmmetre) ile ölçülür, ölçülen
direnç değeri 1 ohm’dan az olmalıdır. Yüksek direnç, kablo hattında
gevşeklik-korozyon-oksitlenme demektir. Diğer tüm kontrollerden sonra her şey
normalse, ECU arızalı olabilir.
Havalandırma Valfi Kontrolü
Kanister
kutusunda (bazı modellerde olmayabilir), vakum kaçak pompasının da bulunduğu pompa
modülü vardır. Pompa modülünde havalandırma valfi vardır. Bu modülün kablo
soketinde valfe ait elektrik besleme uçları bulunarak, kontak açıkken
elektriğin gelip gelmediği kontrol edilebilir (11-14 volt arası gerilim
olmalı). Düşük gerilim geliyorsa, tesisat kontrol edilmelidir.
Havalandırma
valfinin çalışıp çalışmadığı kontrol edilebilir. Bunun için Kanister
gövdesindeki soket (erkek soket) uçlarından, havalandırma valfine ait olan iki
adet pin katalogdan bulunur ve 12 volt gerilim verilerek valfin çalışıp
çalışmadığı gözlemlenir. Valf arızalıysa kanister kutusu bütün olarak
değiştirilir. Bu testte havalandırma valfi çalışıyor fakat normalde
çalışmıyorsa, ECU ile valf arasındaki kablo hattında veya ECU’de arıza var
demektir.
Kanister
soket uçları ile ECU’ye bağlanan soket uçları sökülür ve kablo hattında
kopukluk veya kısa devre olup olmadığı kontrol edilir. Her bir kablo hattının
iki ucu arasında direnç testi yapılır, 1 ohm dan az olmalıdır. Kablo sağlamsa
ECU arızası vardır. Kopukluk tespit
edilirse (çok yüksek veya sonsuz direnç) kablo hattı değiştirilmelidir.
Vakum Kaçak Pompasının Kontrolü
Kanister
gövdesinde bulunan Pompa modülü içerisinde vakum kaçağı tespit pompası bulunur.
Bu pompanın arızalı olup olmadığını anlamak için, “Diyagnostik Tekniği”
adımları uygulanarak, “aktör/aktivatör testi” yapılır. Kontak kapatılır,
kanisterdeki soket çıkartılır, kontak açılır, diyagnostik sisteminden test
başlatılır. Kansitere bağlanan dişi soketten pompayı besleyen artı ve eksi
ilgili pin hatları (iki adet) katalogdan
bulunur, gerilim ölçümü yapılır. Bilgisayar tarafından pompaya çalışma komutu
verilir, bu durumda pompaya 11-14 volt gerilim gelmelidir, gerilim geliyorsa, ama pompa çalışmıyorsa, pompa
arızalıdır. Gerilim gelmiyorsa, kablo hattı veya ECU arızalıdır. Kablo hattında
multimetre ile kopukluk ve kısa devre kontrolü yapılmalıdır, kablo hatlarının
iki ucu arasındaki direnç 1 ohmdan az olmalıdır. Sonsuz direnç okunursa, kablo
kopuk demektir, kablo değiştirilir. Kablo sağlam, pompa sağlam fakat pompa
çalışmıyorsa ECU arızası üzerinde durulur.
Emme Manifoldundaki EVAP Hortum Ucunun Kontrolü
Kanister
kutusundan çıkan hortum, emme manifoldu üzerindeki bir noktadan emme manifolduna bağlanmaktadır, bu
sayede benzin buharı emilen havaya karışarak motorda yakılır. Motor stop
edilir, bu hortumun, emme manifoldu tarafındaki bağlantısı çıkarılır, motor
çalıştırılır, emme manifoldundaki uç parmakla kapatılır ve hava emişi olup
olmadığı kontrol edilir. Hava emişi olmalıdır. Hava emişi varsa, hortum
arızalıdır, değiştirilmelidir. Hava emişi yoksa emme manifoldu kontrol
edilmelidir.
EVAP Sistemindeki Kaçak Noktasının Tespit Edilmesi
Kanister
kutusuna bağlı olan havalandırma hortumu çıkarılır, buradan sisteme basınç
uygulanır (bunun için test aletleri vardır bunlar kullanılabilir), tüm bağlantı elemanlarına ve hortumlara
köpüklü sabun uygulanır, sabun köpüklerinin baloncuk yapıp yapmadığı
gözlemlenir, baloncuk yapan yerden kaçak var demektir, bu kısımlar
onarılır ve parça değiştirilir. Not: Bu
test sırasında kanister kutusu ve benzin deposu arasındaki hat kesilebilir,
bunun için hortum kanister kutusundan çıkarılır ve kanister kutusu bağlantı
noktası kapatılır (tıkanır). Bu sayede benzin deposu ve depoya giden evap
hattı, bu testten muaf tutulmuş olur.
Kanister Kutusunun Değişimi
Kanister kutusu değişiminde, kanister pompa modülünin iç
kısmı ve bağlı hortumlarda, su, yakıt ve diğer sıvıların var olup olmadığı
kontrol edilmelidir. Eğer sıvı varsa;
kanister pompa modülü hava giriş hortumunu, kanister filtresini ve yakıt deposu
havalandırma hortumunu çatlak-delik-yerinden çıkma bakımından kontrol ediniz.
Benzin Buharı Tahliye Valfinin Değişimi
Valfin
soketi ve bağlantı hortumları sökülür, daha sonra yenisi aynı şekilde takılır.
EVAP SİSTEMİ ARIZASININ
OBD (DTC) ARIZA KODLARI
Benzin Deposu Havalandırma Sistemi - EVAP Karbon Kanister Sistemi - Karbon Kanister OBD Arıza Kodları
Kolay gelsin bukar kanisterine hiren tahliye xortumunu ckaryorum hortuma parmaglml tkyorum hava emisi yok valfml bozukk acaba aracln vamlnl azaclk indirdiyimde seyir halindeyken aracln icine cig benzin kokusu gelyor sanki deponun icinde oturmissun gibi
YanıtlaSilMegane 1 aracım emme manifolduna giden kanister hortumundan hava kaçırıyor benzin kokusu var aractada tekleme var sebep olurmu
YanıtlaSil