Soket Nedir? Oto Elektrik Soketleri Yapısı Özellikleri Çeşitleri
Oto elektrik
tesisatında terminal uçlar vardır. Terminal uç bir elektrikli donanımın iletken
uç olabilir veya bir kablonun ucu olabilir. Kablolardaki terminal uçları;
tesisattaki iletken kablo ucunun bittiği yerdir. Kablo hattının bittiği bu
iletken nokta bir bağlantı elemanıyla(soket-fiş) başka bir tesisatla
birleştirilebilir. Kablo uçlarını birleştirmek için fiş (plug) ve prizler (jaklar)
kullanılır. Fiş uçları çıkıntı
şeklindedir (erkek) ve karşılığı jaklar ise girinti şeklindedir (dişi). Oto
elektrikte bu bağlantı uçlarına soket uç denir. Soketler yine erkek soket ve
dişi soket olarak ikiye ayrılır. Erkek soketler, bıçak uçlu yapıdadır ve dişi
sokete sıkıca geçerler.
Tekli soketlerde
geçtikten sonra çıkmaması için bir kilit yaylı kilit pimi de bulunabilir. Soketler
tek bir hattı birbirine bağlıyorsa tekli soket kullanılır.
Birçok kablo
demetinden oluşan tesisat uçlarının birleştirilmesinde çoklu soketler
kullanılır. Çoklu soket uçları, yalıtkan bir soket muhafazası içerisine belirli
bir sırayla yerleştirilmiştir. Bazı soketler su geçirmez yapıdadır, böylece dış
ortamdan gelen su, soketlerin yapısını bozmaz.
Oto elektrik
tesisatında kullanılan çoklu soketlerdeki uçlara “pin” denir. Her pin,
tesisattaki bir kabloya bağlıdır. Her pinin değişmez bir numarası vardır.
Soketlerdeki pinlerin okunması, devreyi anlamak ve arıza gidermek açısının çok
önemlidir.
Soketlerin Özellikleri
*Soketlerin
kilitleri her zaman üstte kalacak şekilde tutulur ve soketlere her zaman önden
(soket uçlarının göründüğü taraftan) bakılır.
*Soketlerin
pin numaraları, dişi ve erkekte farklıdır. Bu, soketler takıldığında aynı pin
numaralı soketlerin birbirine kavuşması içindir. Dişi soketlerde pin
numaralandırması SOL ÜSTTEN başlar ve yine sol alttan ilerlemeye devam eder.
Erkek soketlerde pin numaraları SAĞ ÜSTTEN başlar ve yine sağ alttan ilerlemeye
devam eder.
*Soketler
takılı haldeyken kilitlenmiş durumdadır, soketleri çıkarmak için kilitleri
açmak gerekir. Soketlerde tek kilit veya çift kilit bulunabilir. Kilitler
birbirinden genellikle iki şekilde ayrılır, bastırarak veya kaldırarak.
Soket kilidi açıldıktan sonra, kablolardan tutup çekmemek gerekir, bunun yerine her iki soket muhafazasından tutarak ve sağa sola oynatarak çekmek doğru olacaktır. Aksi halde soket uçlarının kabloyla birleştiği kısımlarda gevşeme-çıkma oluşabilir.
Soket kilidi açıldıktan sonra, kablolardan tutup çekmemek gerekir, bunun yerine her iki soket muhafazasından tutarak ve sağa sola oynatarak çekmek doğru olacaktır. Aksi halde soket uçlarının kabloyla birleştiği kısımlarda gevşeme-çıkma oluşabilir.
*Soketleri
takarken kilitler yerine oturuncaya kadar erkek soket bastırılmalıdır.
*Fabrikada soket
uçları (pinler), plastik soket muhafazası içine kilitli şekilde takılmıştır.
Soket ucunda (pinlerde) yaylı tırnak şeklinde bir kilit vardır, eğer pin
gövdeden çıkarılacaksa, bu kilit açılmalıdır, aksi halde yerinden çıkmaz.
*Bir sokete
giriş yapan mavi kablo karşılık gelen diğer soketteki mavi kablodan devam eder
fakat bazen diğer sokette kablo renginin değiştiği de olabilir.
*Bazı
soketlerde boş pin gözleri bulunabilir. Örneğin 4 pinli bir sokette sadece 2
pin kullanılıyor olabilir.
Oto Elektrik Kablo Soketlerinin Devre Şemasında Gösterimi
Soketlerin
devre şemasında gösterilmesinde genellikle ok işaretleri kullanılır. Baz devre
şemalarında iç içe geçmiş kutu şeklinde de gösterilmektedir. Aşağıda kutucukla
gösterilen devre şeması örnek olarak görülmektedir. Bu gösterimde kablo
renkleri, kabloların ait oldukları pinler ve pin numaraları ve soketlerin ait
oldukları tesisatlar belirtilmiştir.
Br :(Brown) kahverengi kablo, soketteki 1
nolu pine bağlı
RW: (Red-White) kırmızı beyaz kablo,
soketteki 3 nolu pine bağlı
F4: Soldaki erkek sokete verilen etiket.
Burada ilk karakter “F” bu soketin bağlı olduğu hattın araçtaki yerini ifade eder,
F: Front, aracın önündeki tesisata ait. İkinci karakter bir rakamdır, bu rakam
“4” soketin numarasını ifade eder.
i2: Sağdaki dişi sokete verilen etiket.
Dişi soketin kablo tesisatı i2’ye aittir.
i: instrument
panel. Gösterge paneli tesisatına aittir. Anlamı: Gösterge paneli tesisatının 2
numaralı soketi.
A: Dişi soketin A yüzünün görünümü, yani
önden görünümü.
Soketlerin
numaraları rakam ile gösterilmiştir. Soketlerin ait oldukları tesisatın araç
üzerindeki yerleri ise harflerle gösterilmiştir. Anlamları şöyledir: F: Ön
tesisat, B: Ara bölme tesisatı, E: Motor elektrik tesisatı, T: şanzıman, D:
kapılar, i: gösterge paneli tesisatı, R: arka taraftaki tesisat, AB: hava
yastığı.
Soket Arızaları
*Kopukluk-Gevşeme: Soketlerde kabloların sokete bağlı
olduğu kısımda gevşeme veya kopma olabilir. Özellikle sonradan yapılmış
soketlerde ablo, soket ile birleştiği noktada aşırı derece ezilmiş olabilir, bu kısımdan gevşeyip
kopabilir. Kablo soket bağlantısı
yenilenmelidir. Tam tersi olarak soket-kablo birleşimi gevşek yapılmış veya
sonradan gevşemiş-oksitlenmiş-korozyon oluşmuş olabilir, bu durumda temas zayıflar, direnç
oluşur, tam bu kısımda gerilim düşmesi oluşur, ısınma meydana gelebilir, bu
durumda alıcıya giden voltaj azalır (örneğin bir lambaysa lamba sönük yanar). Yetersiz temas sonucu artan direnç sebebiyle
ısınma çok fazla olursa, kablo eriyerek kopabilir.
*Kısa Devre: Soket uçları soket gövdesi içerisinde
yalıtılmış durumdadır ve kabloların da dış yüzeyi izolasyonla (plastik) kaplıdır.
Buna rağmen bazen dış etkilerle, aşırı ısınma sonucu erime sebebiyle yalıtkan
kısım eriyebilir, fiziksel bir etkiyle iki ayrı hat temas edebilir, bu durumda
kısa devre oluşur. Soket, kabloların sokete girdiği kısımlar ve tüm kablolar
kontrol edilmelidir. Araç çalıştığında, titreşim olduğunda arıza oluşuyorsa,
soketlerde arıza olmuş olabilir, soketler elle sallanarak gözlem yapılmalı ve
arıza bulunmalıdır.
Ana konu (Bkz: Oto Elektrik Tesisatı)
Hocam soketlerin harf numaralarında paylaşır mısınız hepsini .
YanıtlaSilSoketlerin harf veya numaraları araca göre değişir, aracın atölye el kitabındaki şemalarına bakmak gerekir.
SilGenel bi sıralama yok yani hocam
YanıtlaSil