Oto Elektrik Tesisatı-Parçaları - Devre Elemanları - Sembolleri
Motorlu
araçlarda yüzlerce elektrikli donanım ve bağlantı elemanları bulunur. Akü ve
alternatörden gelen doğru akım (DC) elektrik, tüm elektrikli alıcılara elektrik
tesisatı ve bağlantı elemanlarıyla iletilir. Oto elektrikte eksi (-) şasi hat
akünün eksi kutbundan aracın gövdesine bağlanmıştır ve aracın tüm metal kısmından
alıcılar (donanımlar) şasilenerek devresini tamamlayabilir. Böylece çoğu
elektrikli donanım için ayrıca bir eksi hat (kablo) çekmeye gerek kalmaz. Oto
elektrik tesisatında artı (+) elektrik hattı ise tamamen yalıtılmıştır, tüm
kontrol ve kumanda işlemi pozitif (+) hat üzerinden gerçekleştirilir.
Elektrikli
donanımlar, kumanda butonlarıyla ve/veya elektronik kontrol üniteleriyle (ECU)
kumanda edilirler. Elektriğin iletilmesinde bakır kablolar kullanılır.
Kabloların birbirine eklenmesinde çeşitli
soketler kullanılır. Tesisatın kısa devre ve yüksek akımdan korunmasında
sigortalar kullanılır. Sigortalar
sigorta kutusunda toplanmıştır, genelde motor bölümünde ve sürücü mahallinde
olmak üzere iki adet sigorta kutusu vardır.
Nispeten yüksek akım çeken elektrikli alıcıların kumandasında
anahtarlamada genelde röleler kullanılır; röleler bir butonla sürücü tarafından
kumanda edilebileceği gibi, ECU’ye bağlıysa, ECU tarafından da kumanda
edilebilir (Örneğin radyatör fan motoru, elektrikli yakıt pompası, otomatik
silecekler, otomatik farlar vb.)
Araçtaki
elektronik sistemler ve devreler, oto elektrik sisteminden özellik bakımından
ayrıdır, biraz daha karmaşıktır ve özellikle ECU tarafından kumanda edilen
donanımların hem artı hem eksi hattı için ayrı kablolama yapılabilir ve bazen
devrenin kumandası eksi (-) hattan ECU ile yapılabilir. Motorlu araçlarda
elektronik kontrol ünitelerinin kullanılmaya başlanmasıyla, “oto elektroniği”
ve “otomotiv elektromekanik” gibi yeni kavramlar gelmiştir. Oto elektroniğinde
ECU, CAN BUS hattı, Sensörler (algılayıcılar) ve aktörler (uygulayıcılar)
bulunur. Sensörler genellikle 5 volt gerilimle çalışırlar ve bu açıdan da “oto
elektrik” kapsamından ayrılırlar. Farklı yapısal özellikleri sebebiyle kontrol
ve arıza tespiti yapılırken sistemin, temel oto elektrik sistemi mi yoksa
elektronik kontrol ünitesine bağlı bir sistem mi olduğu iyi bilinmelidir.
Elektrik
devrelerinin çalışması, tesisat yapısı iyi bilindiğinde ve kontrol aletleri
(kontrol lambası veya multimetre) doğru kullanıldığında, sistemin elektrik
devre şeması doğru okunabildiğinde, sistemdeki tüm arızalar tespit edilebilir
ve giderilebilir. Arızanın tespit edilebilmesi için sistemin elektrik aldığı
noktalar, kablolar, röleler, soketler, kablo bağlantı
kutuları, sigortalar ve sigorta kutusu adım adım takip edilerek kontrol
edilmeli. Elektrik hattının nereden geçtiği, hat üzerinde hangi devre
elemanlarının olduğu, kontrollerin nerelerden yapılması gerektiği bilgisi için;
sistemin elektrik devre şeması okunmalıdır.
Oto
elektrik sistemlerinin çalışmasının anlaşılabilmesi, kontrollerinin
yapılabilmesi, arızaların bulunabilmesi (arızacılık-teşhis) için:
*Temelelektrik bilgisi (voltaj – akım - direnç)
*Elektrik
devre elemanlarının yapısı-çalışması ve görevleri,
*Elektrik
devre elemanlarının sembolleri,
*Elektrik
devre şemalarının okunması,
*Seri lamba
(kontrol lambasının) kullanılması
gibi temel
bilgilerin bilinmesi gerekir.
Motorlu araçlarda elektrikle çalışan
temel sistemler:
*Elektrik-Elektronik
Tesisatı-Devre Elemanları
*Akü
*Aydınlatma
ve Uyarı Sistemleri
Otomotiv elektronik-elektromekanik
sistemler de dahil edildiğinde:
*Araç Gösterge
Sistemleri
*Araç
Güvenlik Sistemleri
*Konfor
Sistemleri
*İklimlendirme
Sistemleri (Isıtma-Havalandırma-Klima Sistemleri)
*Navigasyon-Multimedya-Müzik
Sistemleri
OTO ELEKTRİK-ELEKTRONİĞİNDE DEVRE ELEMANLARI VE SEMBOLLERİ
*AKÜ (BATARYA)
Daha fazla bilgi için (Bkz: Akü)
*ELEKTRİK KABLOLARI VE KABLO BAĞLANTI ŞEKİLLERİ (DEVRE ŞEMASINDA)
Devre şemalarında kablo hatları her zaman düz bir şekilde çizilir ve gösterilir. Çapraz gelen hatların gösterimdeki birleşme noktalarında siyah nokta yoksa, bu hatlar birleşik hatlar değildir, yani elektrik aktarımı yoktur. Soldan gelen hatlar, aynı şekilde sağ taraftaki hatlara bağlıdır; yukarıdan gelen hatlarla bağlantısı yoktur. Çapraz gelen hatların birleşim noktalarında şekildeki gibi; içi dolu siyah nokta veya sekizgen varsa, bu kablo hatların birbirine bağlıdır ve elektrik aktarımı yaparlar. Daha fazla bilgi için (Bkz: Kablo Tesisatı Yapısı ve Özellikleri)
*ŞASİ HATTI (EKSİ HAT)
*ANAHTARLAR (ŞALTERLER)
*KONTAK ANAHTARI
*RÖLE
Daha fazla bilgi için (Bkz: Röle)
*SİGORTA VE SİGORTA KUTUSU
(Bkz: Sigortalar)
*SENSÖR (TERMİSTÖR)
Daha fazla bilgi için (Bkz: Sensörler)
*KONDANSATÖR
*DİYOT
Daha fazla bilgi için (Bkz: Diyotlar)
*LAMBALAR (AMPULLER)
*KORNA
*LED
*ELEKTRİK MOTORU
*DİRENÇ
*SELENOİD
*TRANSİSTÖR
Ana konu (Bkz: Oto Elektrik)
Emeğinize sağlık tesekkur ederim hocam acaba devre şeması okumayida ogretermisiniz ve sunuda belirtiyim bana çok şey ogrettiniz
YanıtlaSilMerhaba,
SilAdım adım temel konulardan sonra devre şeması okuma konusu da gelecek. Ne güzel, bu site sizin için var.
Siz ve sizler gibi bilge,ışık saçan insanlara ihtiyacımız var.Cânı gönülden sonsuz teşekkürlerimi arzederim...
YanıtlaSilHocam devre semasi okumanda gösterir misiniz. Bu araca gösterge konusu blog yok yayınlar misiniz
YanıtlaSilMerhaba iletişim numarası varmıdır eğitim almak istiyorum
YanıtlaSilMerhaba, eğitim vermiyoruz fakat sitedeki içerikler de bir online eğitim aracıdır, bolca okuyabilirsiniz.
Silçok güzel çalışmalar yapılmış büyük emek sarfedilmiş teşekkür ederiz
YanıtlaSilDispirötr nasil elektironik ateşlemeye döndere bilirm bobine 4 uc giryor 12v -şase ve devir ucu geriye kaldi 1 kaplo yardimci olursaniz minnattar duyarmm
YanıtlaSilTEŞEKKÜR EDERİM
YanıtlaSilemek vermişsiniz . elinize sağlık..
YanıtlaSilBenim bir aracım var elektrik tesisatı arzalı nasıl yapacağız
YanıtlaSil