Oto Elektrik Tesisatı-Parçaları ve Devre Elemanları

Oto Elektrik Tesisatı-Parçaları - Devre Elemanları - Sembolleri

Motorlu araçlarda yüzlerce elektrikli donanım ve bağlantı elemanları bulunur. Akü ve alternatörden gelen doğru akım (DC) elektrik, tüm elektrikli alıcılara elektrik tesisatı ve bağlantı elemanlarıyla iletilir. Oto elektrikte eksi (-) şasi hat akünün eksi kutbundan aracın gövdesine bağlanmıştır ve aracın tüm metal kısmından alıcılar (donanımlar) şasilenerek devresini tamamlayabilir. Böylece çoğu elektrikli donanım için ayrıca bir eksi hat (kablo) çekmeye gerek kalmaz. Oto elektrik tesisatında artı (+) elektrik hattı ise tamamen yalıtılmıştır, tüm kontrol ve kumanda işlemi pozitif (+) hat üzerinden gerçekleştirilir.
Elektrikli donanımlar, kumanda butonlarıyla ve/veya elektronik kontrol üniteleriyle (ECU) kumanda edilirler. Elektriğin iletilmesinde bakır kablolar kullanılır. Kabloların birbirine eklenmesinde çeşitli  soketler kullanılır. Tesisatın kısa devre ve yüksek akımdan korunmasında sigortalar  kullanılır. Sigortalar sigorta kutusunda toplanmıştır, genelde motor bölümünde ve sürücü mahallinde olmak üzere iki adet sigorta kutusu vardır.  Nispeten yüksek akım çeken elektrikli alıcıların kumandasında anahtarlamada genelde röleler kullanılır; röleler bir butonla sürücü tarafından kumanda edilebileceği gibi, ECU’ye bağlıysa, ECU tarafından da kumanda edilebilir (Örneğin radyatör fan motoru, elektrikli yakıt pompası, otomatik silecekler, otomatik farlar vb.)


Araçtaki elektronik sistemler ve devreler, oto elektrik sisteminden özellik bakımından ayrıdır, biraz daha karmaşıktır ve özellikle ECU tarafından kumanda edilen donanımların hem artı hem eksi hattı için ayrı kablolama yapılabilir ve bazen devrenin kumandası eksi (-) hattan ECU ile yapılabilir. Motorlu araçlarda elektronik kontrol ünitelerinin kullanılmaya başlanmasıyla, “oto elektroniği” ve “otomotiv elektromekanik” gibi yeni kavramlar gelmiştir. Oto elektroniğinde ECU, CAN BUS hattı, Sensörler (algılayıcılar) ve aktörler (uygulayıcılar) bulunur. Sensörler genellikle 5 volt gerilimle çalışırlar ve bu açıdan da “oto elektrik” kapsamından ayrılırlar. Farklı yapısal özellikleri sebebiyle kontrol ve arıza tespiti yapılırken sistemin, temel oto elektrik sistemi mi yoksa elektronik kontrol ünitesine bağlı bir sistem mi olduğu iyi bilinmelidir.
 
Elektrik devrelerinin çalışması, tesisat yapısı iyi bilindiğinde ve kontrol aletleri (kontrol lambası veya multimetre) doğru kullanıldığında, sistemin elektrik devre şeması doğru okunabildiğinde, sistemdeki tüm arızalar tespit edilebilir ve giderilebilir. Arızanın tespit edilebilmesi için sistemin elektrik aldığı noktalar, kablolar, röleler, soketler, kablo bağlantı kutuları, sigortalar ve sigorta kutusu adım adım takip edilerek kontrol edilmeli. Elektrik hattının nereden geçtiği, hat üzerinde hangi devre elemanlarının olduğu, kontrollerin nerelerden yapılması gerektiği bilgisi için; sistemin elektrik devre şeması okunmalıdır.




Oto elektrik sistemlerinin çalışmasının anlaşılabilmesi, kontrollerinin yapılabilmesi, arızaların bulunabilmesi (arızacılık-teşhis) için:
*Elektrik devre elemanlarının yapısı-çalışması ve görevleri,
*Elektrik devre elemanlarının sembolleri,
*Elektrik devre şemalarının okunması,
*Seri lamba (kontrol lambasının) kullanılması
gibi temel bilgilerin bilinmesi gerekir.
 
Motorlu araçlarda elektrikle çalışan temel sistemler:
*Elektrik-Elektronik Tesisatı-Devre Elemanları
*Aydınlatma ve Uyarı Sistemleri
Otomotiv elektronik-elektromekanik sistemler de dahil edildiğinde:
*Araç ve Motor Yönetim Sistemleri (ECU) (SENSÖRLER) (AKTÖRLER)
*Araç Gösterge Sistemleri
*Araç Güvenlik Sistemleri
*Konfor Sistemleri
*İklimlendirme Sistemleri (Isıtma-Havalandırma-Klima Sistemleri)
*Navigasyon-Multimedya-Müzik Sistemleri



OTO ELEKTRİK-ELEKTRONİĞİNDE DEVRE ELEMANLARI VE SEMBOLLERİ

*AKÜ (BATARYA)
Daha fazla bilgi için (Bkz: Akü)

*ELEKTRİK KABLOLARI VE KABLO BAĞLANTI ŞEKİLLERİ (DEVRE ŞEMASINDA)
Devre şemalarında kablo hatları her zaman düz bir şekilde çizilir ve gösterilir. Çapraz gelen hatların gösterimdeki birleşme noktalarında siyah nokta yoksa, bu hatlar birleşik hatlar değildir, yani elektrik aktarımı yoktur. Soldan gelen hatlar, aynı şekilde sağ taraftaki hatlara bağlıdır; yukarıdan gelen hatlarla bağlantısı yoktur. Çapraz gelen hatların birleşim noktalarında şekildeki gibi; içi dolu siyah nokta veya sekizgen varsa, bu kablo hatların birbirine bağlıdır ve elektrik aktarımı yaparlar. Daha fazla bilgi için (Bkz: Kablo Tesisatı Yapısı ve Özellikleri)

*ŞASİ HATTI (EKSİ HAT)


* KABLO SOKETLERİ
Daha fazla bilgi için (Bkz: Soketler)

*ANAHTARLAR (ŞALTERLER)
*KONTAK ANAHTARI

*RÖLE
Daha fazla bilgi için (Bkz: Röle)

*SİGORTA VE SİGORTA KUTUSU
(Bkz: Sigortalar)

*SENSÖR (TERMİSTÖR)
Daha fazla bilgi için (Bkz: Sensörler)

*KONDANSATÖR
Daha fazla bilgi için (Bkz: Kondansatör)

*DİYOT
Daha fazla bilgi için (Bkz: Diyotlar)

*LAMBALAR (AMPULLER)

*KORNA

*LED

*ELEKTRİK MOTORU
*DİRENÇ
Daha fazla bilgi için (Bkz: Direnç)


*SELENOİD

*TRANSİSTÖR
Ana konu (Bkz: Oto Elektrik)

Yorumlar

  1. Emeğinize sağlık tesekkur ederim hocam acaba devre şeması okumayida ogretermisiniz ve sunuda belirtiyim bana çok şey ogrettiniz

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba,
      Adım adım temel konulardan sonra devre şeması okuma konusu da gelecek. Ne güzel, bu site sizin için var.

      Sil
  2. Siz ve sizler gibi bilge,ışık saçan insanlara ihtiyacımız var.Cânı gönülden sonsuz teşekkürlerimi arzederim...

    YanıtlaSil
  3. Hocam devre semasi okumanda gösterir misiniz. Bu araca gösterge konusu blog yok yayınlar misiniz

    YanıtlaSil
  4. Merhaba iletişim numarası varmıdır eğitim almak istiyorum

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba, eğitim vermiyoruz fakat sitedeki içerikler de bir online eğitim aracıdır, bolca okuyabilirsiniz.

      Sil
  5. çok güzel çalışmalar yapılmış büyük emek sarfedilmiş teşekkür ederiz

    YanıtlaSil
  6. Dispirötr nasil elektironik ateşlemeye döndere bilirm bobine 4 uc giryor 12v -şase ve devir ucu geriye kaldi 1 kaplo yardimci olursaniz minnattar duyarmm

    YanıtlaSil
  7. TEŞEKKÜR EDERİM

    YanıtlaSil
  8. emek vermişsiniz . elinize sağlık..

    YanıtlaSil

Yorum Gönder