DİYOT NEDİR? GÖREVİ ÇEŞİTLERİ VE ÇALIŞMA PRENSİBİ
Diyotlar, elektrik akımını bir yönde geçirip, diğer yönde geçirmeyen elektronik devre elemanlarıdır. Tüm elektrik - elektronik devrelerde kullanılan diyotlar, otomotivde alternatörlerde alternatif akımı doğru akıma çevirmek için kullanılır. Motorlu araçlarda tesisat gerilimi doğru akımdır, akü bir doğru akım kaynağıdır, alıcılar doğru akımla çalışır; bu sebeple elektrik akımının doğru (DC) akıma dönüştürülmesi gerekir. Bu bölümde normal diyotlar (alternatörde doğrultma için kullanılan diyotlar) anlatılacaktır.
Diyotların Çalışma Prensibi ve Yapısı
Diyotlar, p ve n yarı iletken
katmanlardan oluşan devre elemanlarıdır. Diyotlar; P ve N katmanlarından oluşan yarı iletken
kristalinden oluşur. P katmanına bağlı uca anot, n katmanına bağlı uca katot
denir.
Pozitif diyot; pozitif (+) yönlü
elektrik akımını geçirirken, negatif yönlü elektrik akımını
geçirmez. Negatif diyotlarsa, negatif elektrik akımını geçirirken, pozitif
yönlü elektrik akımını geçirmez.
Doğrultucu diyotların bu özelliğinden yararlanılarak, alternatif akım (AC), doğru akıma (DC) dönüştürülür.
Doğrultucu diyotların bu özelliğinden yararlanılarak, alternatif akım (AC), doğru akıma (DC) dönüştürülür.
Diyotun sembolündeki ok işareti, elektriğin teknik akım yönünü gösterir, yani artıdan (+), eksiye (-) doğru.
ALTERNATİF AKIMIN DOĞRU AKIMA ÇEVRİLMESİ
Diyotların elektrik akımını
sadece bir yönde geçirip, diğer yönde geçirmeme özellikleri kullanılarak,
alternatörün ürettiği alternatif (AC) akım, doğru akıma (DC) çevrilir. Bunun
için alternatörün arka kapağında diyotlar bulunmaktadır. Diyotlar, alternatörün
statör uçlarında oluşan 3 fazlı alternatif (AC) akımı, doğru akıma çevirirler.
Alternatörün statör sargılarında
üretilen elektrik akımı, alternatif akımdır (AC).
Alternatif akım; yönü ve şiddeti sürekli değişen elektrik akımına denir. Yani statör uçlarından çıkan elektrik akımının yönü, sürekli olarak artı (+) ve eksi (-) olmak üzere değişmektedir.
Alternatif akım; yönü ve şiddeti sürekli değişen elektrik akımına denir. Yani statör uçlarından çıkan elektrik akımının yönü, sürekli olarak artı (+) ve eksi (-) olmak üzere değişmektedir.
Otomotivde ise araçlarda
alternatif akım kullanılmaz, doğru akım (DC) kullanılır. Alternatörde üretilen alternatif
elektrik akımının doğru akıma çevrilmesi gerekir. Alternatif akımı doğru akıma
dönüştürmek için diyotlar kullanılır. Diyotlar, alternatörün arka kapağındaki
diyot tablasında bulunur. Diyot tablasında genelde pozitif diyotlar, gövde
içerisine gömülü halde ise negatif diyotlar bulunur.
Alternatif akımda tek bir telden
hem pozitif (+) hem de negatif (-)
elektrik akımı geçer. Doğru akımda ise, pozitif (+)
elektrik akımı bir telden; negatif (-) elektrik akımı diğer telden geçer. Amaç
budur.
Alternatörlerde genelde; 3 sargı
ucu, 3 pozitif ve 3 negatif olmak üzere toplam 6 diyot veya 6 sargı ucu, 6
pozitif ve 6 negatif olmak üzere toplam 12 diyot bulunur. Bu diyotlara ilave
olarak; nötr nokta diyotu ve uyartım diyotu da bulunabilir.
Alternatörün statör sargılarından
çıkan her uç, peşpeşe birbirine bağlı iki diyotun ortasına bağlanmıştır. Yani
her uç, pozitif ve negatif yönde doğrultma yapan girişine bağlanmış durumdadır, her uç bir
diyot çiftine bağlıdır.
Her uçta alternatif (AC) vardır, yani her statör ucu sırayla hem pozitif (+) hem negatif (-) yönlü elektrik akımı üretir. Eğer statör çıkış ucuna tek bir tane diyot takılmış olsaydı, bu ya pozitif ya da negatif diyot olacaktı, bu durumda uçta üretilen akımın ya sadece pozitif ya da negatif dalgası kullanılabilecekti, bu durumda diğer elektrik dalgası, yani alternatif akımın yarısı “ziyan” olurdu. Hem pozitif hem negatif yönlü akımı doğru akıma çevirip kullanabilmek için, diyot çifti kullanılır.
Her uçta alternatif (AC) vardır, yani her statör ucu sırayla hem pozitif (+) hem negatif (-) yönlü elektrik akımı üretir. Eğer statör çıkış ucuna tek bir tane diyot takılmış olsaydı, bu ya pozitif ya da negatif diyot olacaktı, bu durumda uçta üretilen akımın ya sadece pozitif ya da negatif dalgası kullanılabilecekti, bu durumda diğer elektrik dalgası, yani alternatif akımın yarısı “ziyan” olurdu. Hem pozitif hem negatif yönlü akımı doğru akıma çevirip kullanabilmek için, diyot çifti kullanılır.
Pozitif yönlü elektrik akımı
dalgasını, pozitif diyot geçirerek alternatör B+ çıkış ucundan aküye
gönderirken; yine aynı uçta üretilen negatif (-) yönlü elektrik akımı dalgasını
geçirmez.
Statör sargı ucunda oluşan
negatif (-) yönlü elektrik akımı dalgasını ise, negatif diyot geçirerek gövdeye
(şasiye) yani akünün eksi kutbuna iletir. Böylece bir uçta üretilen alternatif
akım, doğru akıma çevrilmiş olur, bu şekilde her ucun bağlı olduğu pozitif ne
negatif diyot çifti sayesinde, üretilen AC akım tamamen doğru akıma
dönüştürülmüş olur.
Diyot Eşik Gerilimi (Atlama Gerilimi)
Diyotlarda kullanılan yarı
iletkenin çeşidine göre “eşik gerilimi” meydana gelir. Yani diyota 0,5 volt
gerilim uygulandığında akımı geçirmiyorken, 0,7 volttan itibaren elektrik
akımını geçirmeye başlayabilir.
Eşik gerilimden daha düşük voltaj verildiğinde, diyot elektriği iletmez. Sıkça kullanılan bazı yarı iletkenlerin eşik gerilimleri şöyledir: Germanyum 0,3 Volt, Silisyum 0,7V, Galyum arsenid 1,8V, Galyum fosfit 2,3V.
Eşik gerilimden daha düşük voltaj verildiğinde, diyot elektriği iletmez. Sıkça kullanılan bazı yarı iletkenlerin eşik gerilimleri şöyledir: Germanyum 0,3 Volt, Silisyum 0,7V, Galyum arsenid 1,8V, Galyum fosfit 2,3V.
Alternatif akımın
doğrultulmasında kullanılan diyotlarda, alternatif akımın voltajı, geçirme
gerilimi kadar azaldıktan sonra doğrultulur. Örneğin diyotun geçirme gerilimi
0,5 volt olsun, diyota giren 15 voltluk AC gerilim, 14,5 volt olarak doğru
akıma dönüştürülür.
Alternatörün genel yapısı, parçaları ve çalışması video:
DİYOT ÇEŞİTLERİ
Diyot çeşitleri:
*Normal diyotlar
*Işık Yayan Diyotlar (LED: Light Emmiting Diode): Örneğin led ampuller, led farlar, led gündüz farları.
*Foto Diyotlar (Işıkla Çalışan Diyot)
*Foto Diyotlar (Işıkla Çalışan Diyot)
*Zener Diyotlar:
Zener diyota “Z” diyot da denir. Diğer diyotlar gibi akımı sadece bir yönde geçirir. Akımı sadece devre sembolündeki üçgen yönünde geçirir, yani teknik akım yönü olan artıdan eksiye doğru. Zener diyotun klasik diyottan farkı, akımı sadece belirli bir eşik gerilime kadar geçirmemesi ve eşik gerilim aşıldığında iletime geçmesidir. Dolayısıyla bir alternatörün doğrultma bölümü (diyor seti) normal diyotlar yerine Zener diyotlarla yapıldığında, araç şebekesindeki belirli bir yüksekliğe kadar olan bozucu gerilim tepeleri kesilir.
Zener diyota “Z” diyot da denir. Diğer diyotlar gibi akımı sadece bir yönde geçirir. Akımı sadece devre sembolündeki üçgen yönünde geçirir, yani teknik akım yönü olan artıdan eksiye doğru. Zener diyotun klasik diyottan farkı, akımı sadece belirli bir eşik gerilime kadar geçirmemesi ve eşik gerilim aşıldığında iletime geçmesidir. Dolayısıyla bir alternatörün doğrultma bölümü (diyor seti) normal diyotlar yerine Zener diyotlarla yapıldığında, araç şebekesindeki belirli bir yüksekliğe kadar olan bozucu gerilim tepeleri kesilir.
*Yüksek Gerilim Diyotları
*Yüksek Güçlü Diyotlar
DİYOTLARIN ARIZA KONTROLLERİ
Diyotlar temel olarak üç şekilde
kontrol edilir:
*Ohmmetre ile dirençleri
ölçülerek
Ohmmetre ile dirençleri ölçülerek diyot kontrolü:
Ohmmetre (multimetrenin ohm
konumuyla) diyot kontrolü şu şekilde yapılır:
Ohmmetrenin kırmızı prop ucu;
diodun bir ucuna, siyah probu diğer ucuna bağlanır. Ohmmetrede okunan değer
düşük ise; tam tersi bir bağlantıda, yüksek değer görülmesi gerekir. Bu sağlanabiliyorsa,
diyot sağlamdır.
Diyot arıza kontrolü için Bakınız: Diyotların multimetre ve seri lamba ile kontrolü
Ana konu için (Bkz: Şarj Sistemi ve Alternatör)
Ana konu için (Bkz: Şarj Sistemi ve Alternatör)
Hocam sokete neden diyot takarlar hava akismetrenin ve devir sensorunun soketine fiyot atmaktadır amaç ney lutfen beni bilgilendirir misiniz
YanıtlaSil