Devreden
yüksek akım çekilmesi durumunda devreyi keserek (atarak), tesisatın ve devre
elemanlarının korunmasını sağlayan elemana sigorta denir. Sigorta bir elektrik
devresinde en zayıf elemandır, kasıtlı olarak en zayıf eleman olması sayesinde devreyi aşırı akımlardan korur. Bir kablo
tesisatından aşırı akım (amper) çekilmesi, kablonun ısınmasına, hasar görmesine
yanmasına sebep olabilir. Kablo-tesisat yanması sonucu yangın çıkabilir.
Bir
elektrik devresinden şu durumlarda aşırı yüksek akım geçebilir:
*Tesisatın
çekilmesi sırasında yanlış kablo seçilmesi veya yanlış bağlanması.
*Tesisattaki
bir elemanın veya kablonun hasar görmesi, kablonun soyulması gibi sebeplerle
şasiye (eksi) kısa devre yapması.
*Mevcut
tesisattan çok fazla akım çekilmesi, örneğin tesisata çok yüksek akım çeken bir
alıcının bağlanması.
Sigorta Neden Atar?
Basitçe
sigortanın değerinden daha yüksek bir akım geçtiğinde sigorta atar. Örneğin 5
amper sigortadan 6 amper akım çekilirse sigorta atar.
Sigortaların
üzerinde amper değerleri yazmaktadır, bu değer sigortanın sürekli
taşıyabileceği maksimum akım (amper) değeridir. Eğer üzerinde yazan amper
değerinden daha yüksek bir akım geçerse sigorta atar ve devreyi keser.
Sigortanın üzerinde yazan amper değerinin %75’inin aşılmaması uygundur.
Motorlu
araçlarda ve tüm elektrik tesisatında, her bir elektrik hattının ayrı ayrı
sigortalanması gerekir. Böylece her bir devre güvence altına alınmış olur ve
bir arıza durumunda sigortasına kolayca ulaşılabilir.
Araçta Sigorta Kutusu Nerededir?
Motorlu araçlarda
sigortalama işlemi pozitif hat üzerinden yapılır ve sigortalar sigorta
kutusunda toplu halde bulunur. Otomobillerde genellikle iki sigorta kutusu
bulunur, biri kaputun altında diğeri aracın içinde ön göğsün altında veya
yanındadır (kitapçığına bakınız).
Oto Elektrik Tesisatı ve Sigorta
Akünün
artı kutbundan sigorta kutusuna giden ana hat üzerinde bir ana sigorta bulunur,
bu sigortanın amperi, sigorta kutusundaki tüm hatlardan aynı anda akım çekilse
bile atmayacak kadar yüksek olmalıdır, çünkü bağlı olan tüm tesisattaki akımın
toplamı (toplam amperaj) bu kablodan geçmektedir. Aksi halde normal kullanım
durumunda da bu sigorta atardı. Bu ana sigortanın amper değerinin yüksek olması
zorunluluğundan dolayı, bu kablo sağlam-korumalı ve olabildiğince kısa
tutulmalıdır, bu sebeple akü ile sigorta kutusu birbirine çok yakın
konumlandırılmıştır. Örneğin bu ana hatta bir kısa devre oluşsa ve çekilen
akım, sigortasındaki amper değerini aşmasa, bu durumda yangın çıkacaktır.
Ayrıca bu kablonun kalınlığı da çekilen ampere uyumlu olarak yeterince kalın
olmalıdır.
Sigorta
kutusuna giriş yapan pozitif hat, buradan sigortalardan geçerek ilgili
devrelere (tesisatlara) bağlanır. Sigorta kutusunda röleler de bulunur (minik
kutu şeklinde).
Motorlu
araçlarda sigorta bulunmayan tek bir hat vardır: akünün artı + kutbundan marş
motoruna bağlanan kalın kırmızı kablo hattında sigorta bulunmaz. Marş motoru
çalışırken 50-150 amper akım çektiğinden bu hatta sigorta konmaz. Bazı
tesisatlarda esnek sigortalar kullanılır, bunlar daha ince ve aşırı akım
çekildiğinde eriyerek kopan kablo kısımlarıdır, aşırı akım çekildiğinde
koparlar.
Sigorta Değişimi ve Seçimi (Sigorta Amper Değerleri)
Atmış
sigortanın yerine aynı amper değerinde aynı boyutlarda ve türde yeni sigorta
takılır. Eski sigorta 10 amperse yenisi de 10 amper olmalıdır. Sigorta
kutularında yedek sigortalar bulunur, hangi sigortaların yedek (boşta)
oldukları sigorta kutusunun kapağında
“spare-yedek” ibaresiyle belirtilmiştir (gerekirse torpido gözündeki araç
kitapçığına bakılır). Ayrıca acil durumlarda ve yolda kalma söz konusu
olduğunda, korna sigortası gibi sigortalar durumu kurtarmak için kullanılabilir.
Sigortayı yerinden çıkarmak için kutu kapağında plastik bir sigorta çekme
aparatı bulunabilir.
Atmış
sigorta yerine lehimlenmiş sigorta veya iletken tel takmak tehlikelidir, bu
durumda tesisatta kısa devre olsa bile bu lehimlenmiş sigorta atmaz ve yangın
çıkabilir.
Araçta
atmış bir sigorta değiştirilmeden önce, mutlaka sigortanın neden attığı
araştırılmalı ve tesisat kontrol edilmelidir. Yeni sigorta takılmasına rağmen
sürekli sigorta atıyorsa, bu elektrik tesisatında veya bağlantılarında kesinlikle
sorun var demektir. Sigorta sürekli atıyor diye yüksek amperli sigorta takmak
çok tehlikelidir ve yapılmamalıdır. Sigorta atması durumunda tesisatta ve bağlı
donanıma kısa devre-şasiye kaçak, kablo soyulması, kablo yanması, soketlerin
yerinden çıkması, elektrikli donanımın arızalı olup olmadığı kontrol
edilmelidir.
Sigorta Amper Değerinin Belirlenmesi
Sigortanın
amper değeri üzerinde yazmaktadır ve sigorta kutusunda sigortalar amper
değerlerine göre farklı renklerde bulunmaktadır. İlgili elektrik devresinin
normal şartlarda çalışma durumunda çektiği elektrik akımı (amper) tespit
edilmelidir. Bu amper değerine uygun olarak kablo kalınlığı belirlenmelidir,
çekilen akım şiddetine göre güvenle iletim yapabilecek kablo kalınlığı,
tablolarda belirtilmiştir. Sigorta, devredeki en zayıf halka olmak zorundadır,
yani devredeki en düşük akım kapasitesine sahip eleman sigorta olmalıdır. Bu
durumda iki temel faktör, sigortanın amper değerini belirler; devrenin normal
şartlarda çektiği amper değeri ve kablo tesisatındaki en ince kablonun güvenle
(ısınmadan) iletebileceği amper değer. Sigorta değeri bu iki değerin arasında
olmalıdır. Örneğin devreden normal şartlardan 10 amper akım geçsin, tesisattaki
kablo 25 amper akımı iletebilecek kapasitede olsun, bu durumda 15 amperlik
sigorta kullanılması uygun olur. Kısaca ve basitçe; sigortanın amper seçimi,
çekilen akımın en yakın bir üst değeri olmalıdır. 10 amper çekiliyorsa 15
amperlik sigorta. 2 amper çekiliyorsa 5
amperlik sigorta uygundur.
Sigorta Çeşitleri Nelerdir? (Oto Elektrik Sigorta Çeşitleri)
Otomotivde
kullanılan sigorta çeşitleri:
*Bıçak
Sigortalar
*Link
Sigortalar
*Cam
Sigortalar
*Seramik
Sigorta
Bıçak
Sigorta
Otomotivde
en çok kullanılan sigorta türü bıçak sigortalardır. Sigorta kutusundaki
yuvasına itilerek sıkıca geçer ve çekerek çıkarılır. Bıçak şeklinde iki bacağı
vardır ve iç yapısında ince bir sigorta teli bulunur, sigorta attığında bu
telin kopmuş olduğu görülebilir.
Bıçak sigortaların boyutlarına göre 4 farklı
türü vardır; standart bıçak sigorta, mikro, mini ve büyük (maksi) bıçak
sigorta. Mini bıçak sigortalar az yer kapladıkları için giderek daha fazla tercih
edilirken, büyük boy bıçak sigortalar yüksek amperli devrelerde
kullanılmaktadır. Sigortalar renkli plastikten yapılmıştır ve üzerinde amper
değerleri yazmaktadır, sigortaların renkleri amper değerlerine göre farklılık
gösterir.
Link
Sigorta
Link
sigortalar yüksek amper çeken devrelerde kullanılır ve sigorta kutusuna
civatayla sıkıca bağlanmıştır. Küçük (tel), orta ve büyük boyları vardır.
Cam
Sigorta (Cam Tüp Sigorta)
En eski
tip sigorta tipidir. Günümüzde otomotivde kullanılmaz, düşük amper değerleri
için tercih edilir. Buna kartuş sigorta da denir. İki ucu metal bir cam tüpün
içinde sigorta teli bulunur. Yuvalarına pil gibi yaylı şekilde geçer. Maksimum
değerinden daha fazla akım geçtiğinde tüpün içindeki tel eriyerek kopar ve
sigorta atar.
Seramik
Sigorta (Bosch Tipi Sigorta)
Otomotivde
eski model araçlarda, klasik otomobillerde kullanılmaktadır. Buna Bosch tipi
sigorta da denir. Yaylı iki kontak arasına geçirilerek takılır. Yüksek akım
geçtiğinde üzerindeki tel kopar ve sigorta atar.
Renklerine göre amper
değerleri şöyledir:
Sarı: 5
amper
Beyaz: 8
amper
Kırmızı:
16 amper
Mavi: 25
amper
Gri: 40
amper
Üst konu (Bkz: Oto Elektrik Tesisatı ve Devre Elemanları)
Ana konu (Bkz: Temel Elektrik Bilgisi)
Cok basit bir parca gibi gözüküyor ancak arıza durumunda ilk bakılacak parca
YanıtlaSilArızada yenisini bulmak zor
YanıtlaSilHocam merak ediyorumda. Diyelimki ben teyp sigortasını söktüm. Teyp baglantılarında ne olursa olsun akım kesilmiş mi olur ? Mesela sizin dediginiz gibi şaseye degip kısa devre yapıyorsa belki de benim cektigim sigortaya hic ugramadan devresini tamamlıyordur ? Yani sigortayı çekince akü yine de teyp yüzünddn boşalabilir mi? Ben teyp sigortasını söktükten sonra akü bitmeye devam ediyorsa artık teyp defterini kapatmalı mıyım ?
YanıtlaSilSigortayı çekince başka bir yerde + beslemesi yoksa (zaten öyledir) teybe giden akım kesilmiş olur.
SilTeybe giden + kablo önce sigortaya gider, sonra sigortadan geçip teype gider, sigorta bir köprü gibidir, burada sigortayı çekersek, köprüyü patlatmış oluruz, artık elektrik bu yoldan devam edemez, köprünün karşısındaki yolda elektrik olmadığından, oradaki kablolar istediği kadar kısa devre yapabilir, sorun değil, zaten boş kablo (sigortayı çektik, elektrik yok). Ama sigortadan (köprüden) önceki kablo direkt akü + ya bağlıdır, kabloların bu kısmı sigortasız kısımdır, bu sebeple mümkün olduğunca kısa tutulur ve sigorta kutusu aküye yakın konuma getirilmiştir, işte bu kısımda bir kısa devre varsa (düşük ihtimal); teybin kendisinin ve sigorta-teyp hattının bir suçu yoktur, akü-sigorta arasındaki o kısımdan şaselenip kısa devre yapıyordur, aküyü bitiriyordur (bu durum yangına sebep olabilir).
Yani sigortayı çekince; teybin kendisi yüzünden akü boşalamaz, sigorta ile teyp arasındaki kablo hattındaki olası şaselenme sebebiyle de akü boşalamaz.
Akü ile sigorta arasındaki kablodaki şaselenmeden akü boşalabilir
Ayrıca konunun teyp ve teyp tesisatıyla hiç ilgisi de olmayabilir. Başka bir tesisatta kısa devre (şaseye kaçak) olabilir.
Doğru teşhis için tesisatta multimetre ile kontroller yapılır.
Motorla ilgili olan sigorta hangisi hocam
YanıtlaSil