Oto Elektrik Kablosu Kablo Renkleri ve Özellikleri

Oto Elektrik Kablosu Kablo Renkleri ve Özellikleri

Oto elektrik tesisatında elektrik iletimi için iletken bakır kablolar kullanılır. Kabloların dış yüzeyleri yalıtım amacıyla renkli yalıtkan malzemeyle (plastikle) kaplanmıştır. Kabloların yalıtkan kaplamaları, tesisatta kolayca teşhis edilebilmeleri için çeşitli renklerde (renk çiftlerinde) imal edilirler. Kablolar araçta birçok kısımda eğilip kıvrılarak kullanılırlar; kablonun kolayca bükülebilmesi (esnek olabilmesi), kolayca bağlantılarının yapılabilmesi, zarar görmeden ve titreşimlerden etkilenmeden kullanılabilmesi için, yapısı ince bakır tel demetleri şeklinde üretilirler. Tek bir kalın bakır teli eğip bükmek ve tesisatta kullanmak zordur fakat aynı kalınlıkta çok telli bakır kablo kolayca eğilip bükülebilir ve aynı amper değerinde elektriği iletebilir.

Elektrik Tesisatında Kablo Seçimi

Oto elektrikte kullanılan kablolar, üzerlerinden geçecek elektriğin akım şiddetine (amperajına) göre belirlenir. Kablodan geçen akıma göre, kablonun kesiti mm2 cinsinden belirlenir. Düşük amperli elektriğin geçeceği kablolar ince kesitli, yüksek amperli elektriğin geçeceği kablolar kalın kesitli seçilir. Örneğin gösterge panelindeki küçük lambalar için çok ince kablolar yeterlidir, buradan çok çok düşük değerde amper  geçer. Marş motoruna giden kırmızı marş kablosu ise araçtaki en kalın kablodur, marş sırasında buradan 80-150 amperlik elektrik akımı geçer, kablonun bu yüksek akıma dayanabilmesi için kalın olması gerekir. Yüksek akım geçen tesisatta ince kablo kullanılırsa, çalışma sırasında bu kablo aşırı ısınır ve yanar, yangın çıkarabilir.
Bakıldığında kalın marş motoru kablosu da, ince lamba kablosu da 12 volt ile çalışır, burada belirleyici olan voltaj (gerilim) değil, akım şiddetidir (amper).
 

Elektrik Kablosu Renkleri ve Anlamları

Oto elektrik tesisatında kullanılan kablolar, karmaşıklığın azaltılması ve kolay teşhis amacıyla çeşitli renklerde veya renk çiftlerinde üretilirler. Kabloların farklı renklerde kullanılması sayesinde, elektrik devreleri diyagramlardan (devre şemalarından) daha kolay okunabilir, araç üzerinde daha kolay bulunabilir ve tesisat üzerinde kablo uçlarının takibi daha kolay yapılabilir. Böylece arıza teşhisi ve testler kolayca uygulanabilir.
Her araçta ve her ayrı tesisatta kabloların renkleri ve anlamları farklı olacaktır, bu sebeple araç tesisatında belirlenmiş olan kablonun görevi, katalogdan ve kablo takibi yapılarak deneme yoluyla öğrenilebilir. Elektrik devre şemalarında kablo renkleri İngilizce karşılıklarının kısaltmaları şeklinde belirtilir, RB gibi, anlamı kablonun kırmızı siyah olduğudur.

Kablo renkleri ve anlamları:
B: Black-Siyah
L: Blue-Mavi
R: Red-Kırmızı
P: Pink-Pembe
O: Orange-Turuncu
W: White-Beyaz
V: Violet-Mor
G: Green-Yeşil
Y: Yellow-Sarı
Br: Brown-Kahverengi
Lg: Light gren-Açık yeşil
Gr: Gray-Gri
Sb: Sky blue-Gök mavisi
SA: Sealed (Inner)-İçten izoleli
SB: Sealed (Outer)-Dıştan İzoleli

Çoğu elektrik tesisat kablosunda, renk çeşidinden daha fazla kablo çeşidi olduğu için, genelde tek bir renk yerine iki renk kullanılır (renk çifti).  Bu kablolar da renk etiketleriyle belirtilir ve iki rengin baş harfleri yan yana yazılır. Örneğin RW-Red White: Kırmızı Beyaz. Buradaki ilk renk (R) kırmızı kablonun temek rengidir (referans rengidir), (W) beyaz renk ise ikincil (işaret rengidir) ve kırmızı kablonun üzerinde ince bir şerit şeklinde bulunur, yani kablo baskın olarak kırmızı renktedir ve üzerinde beyaz renk de vardır. İlk harf temel rengi, ikinci harf ikincil rengi belirtir.
Ana konu (Bkz: Oto Elektrik Tesisatı)

Yorumlar

  1. Süpersiniz bilgilendirmeleriniz on numara beş yıldız

    YanıtlaSil
  2. Çok açıklayıcı emeğinize sağlık

    YanıtlaSil
  3. Bu kabloları nerelerden temin edebiliriz acaba

    YanıtlaSil

Yorum Gönder