RÖLENİN YAPISI, ÇALIŞMA PRENSİBİ, BAĞLANTI UÇLARI VE DEVRE ŞEMASI
Röleler, küçük bir akım ve voltaj kullanılarak, büyük bir akım ve voltajın kontrol edilmesini sağlar. Röleler aslında elektromanyetik olarak çalışan açma-kapama şalterleridir. Yani normal bir şalter el ile açılıp kapatılırken, röle elektrikle açılıp kapanır. Röle içerisinde bulunan kontaklar (uçlar), manyetik etkiyle açılır veya kapatılır.
Motorlu
araçlarda röleler toplu halde sigorta kutusunda bulunur. Sigorta kutusu kaputun
altında uygun boş alanda görülebilecek plastik kapaklı bir kutudur.
Araçlarda genelde iki adet sigorta kutusu bulunur, biri motor bölmesinde kaputun altında, diğeri şoför mahallinde ön konsolun alt kısmında bulunur. Sigorta kutusunda çeşitli elektrik devrelerinin çok sayıda sigortaları ve röleleri bulunmaktadır. Bu sigorta ve rölelerin hangi donanıma ait oldukları, sigorta kutusunun kapağının altında gösterilmiştir.
Araçlarda genelde iki adet sigorta kutusu bulunur, biri motor bölmesinde kaputun altında, diğeri şoför mahallinde ön konsolun alt kısmında bulunur. Sigorta kutusunda çeşitli elektrik devrelerinin çok sayıda sigortaları ve röleleri bulunmaktadır. Bu sigorta ve rölelerin hangi donanıma ait oldukları, sigorta kutusunun kapağının altında gösterilmiştir.
Rölede iki
temel devre vardır: Kumanda devresi ve yük devresi.
Kumanda Devresi (Birincil Devre): Bu kısım rölenin içerisindeki bobin
ve bu bobini besleyen uçlardan oluşur. Bobini besleyen elektrik hattı ve soket
bağlantı uçları ayrıdır. Rölenin aktif edilmesi için, röleye akım beslemesinin
yapılması gerekir. Örneğin aracın far rölesinin açılması için, sürücü far
şalterini çevirir ve röle aktif olur. Demir çekirdek etrafına sarılmış olan
bakır telden oluşan bobin, manyetik etki (mıknatıslanma) ile açılıp kapatılmak
istenen diğer devrenin kontak uçlarını birleştirir veya ayırır. Far şalteri
açılır, far rölesi aktif hale geçer, farlara giden yüksek akım hattının kontak
uçları temas ettirilir, devre kapatılır, farlar yanar.
Yük Devresi (İkincil Devre):Yük devresi, çalıştırılmak istenen
elektrik devresinden meydana gelir; marş motoru, farlar, fan motoru vb. Bu
kısımda röle ile kumanda edilmek istenen elektrik devresi (hattı) vardır. Bu
elektrik hattının röle kutusundaki bağlantı soket uçları ayrıdır. Röle
içerisindeki kontak uçları, bu devrenin hattına bağlı durumdadır. Örneğin far
lambalarına giden elektrik hattının + ucu, bu röle üzerinden geçirilir. Röle
aktif olduğunda far lambası elektrik beslemesi gerçekleşir ve farlar yanar.
Röle
Çeşitleri: Akım röleleri (Marş, farlar, şarj sist, korna, radyatör fanı,
kalorifer fanı, kızdırma bujisi vb.) ve Emniyet röleleri olarak ikiye ayrılır.
Oto
elektrikte elektrikli donanımların kumandasında rölelerin kullanılması oldukça
faydalı bir yöntemdir. Örneğin far devresi oldukça yüksek bir akım çeker,
yüksek akım çeken devrede kalın elektrik kablosu kullanmak gerekir. Röle
olmasaydı, kalın kablodan oluşan far tesisatı sürücüye kadar çekilmesi
gerekirdi, sürücü bir anahtarla farları açıp kapatırdı. Bu durumda çok daha
uzun bakır kablo kullanılması gerekirdi. Ayrıca yüksek akım çeken bir devrenin
mekanik şalter (anahtar) ile sürücü tarafından sürekli açılıp kapatılması,
şalterlerin arıza yapmasına sebep olacaktır. Röle kullanımıyla, kalın far
tesisatı kısa tutulmuş ve bu tesisat far rölesi ile kumanda edilmiştir. Böylece
sistem güvenli ve ekonomik hale gelmiştir.
Röleler düşük
akımla çalıştıklarından, ince tesisat kabloları kullanılabilir.
Örneğin marş
sisteminde marş motoruna giden akım çok fazladır. Bu sebeple çok kalın kablo
ile direkt olarak marş selenoidine aküden hat çekilmiştir. Negatif (şasi) hattı
ise yine çok kalın kablo ile şasiye bağlanmıştır. Marş motoruna giden kalın
yüksek akım kablosu, marş selenoidine (marş şalteri) bağlanmıştır. Bu yüksek
akım, marş selenoidi ile kumanda edilir, aslında marş selenoidi de bir çeşit
güçlü röledir. Marş selenoidine giden kumanda akımı da yine kontak anahtarının
çevrilmesiyle, marş rölesinden gönderilir.
Rölenin Çalışma Prensibi
Röle
içerisinde demir çekirdek etrafına sarılmış bakır telden meydana gelen bir
“elektromıknatıs” bulunur. Sistem açılmak istendiğinde sürücü bir butona basar
veya elektronik kontrol ünitesi bir kumanda akımı gönderir. Kumanda akımı
verildiğinde, yani sistemin çalışması istendiğinde, bobine gelen kumanda akımı
bobinde bir elektromanyetik alan oluşturur ve bobinin merkezindeki demir
çekirdek bir mıknatısa dönüşür.
Mıknatıslanmayla birlikte kontak ucunu hareket ettirerek diğer kontak noktasına temas ettirir. Böylece kontaklar kapatılmış olur, yük devresindeki (ana devredeki) alıcıya elektrik akımı gönderilir, alıcı çalışır.
Mıknatıslanmayla birlikte kontak ucunu hareket ettirerek diğer kontak noktasına temas ettirir. Böylece kontaklar kapatılmış olur, yük devresindeki (ana devredeki) alıcıya elektrik akımı gönderilir, alıcı çalışır.
Rölenin
besleme (kumanda) akımı kesildiğinde, elektromıknatıs özelliği sona erer, yani
artık demir çekirdek mıknatıs gibi çekmeyi bırakır. Yaylı olarak bağlanmış
hareketli kontak, yay kuvveti etkisiyle açılır. Ana devrenin akımı kesilmiş
olur.
Bazı röleler
ters kontak şeklinde olabilir, yani röle normalde kontakları kapalı tutar
(normalde kapalı röle), sadece kumanda akımı verildiğinde devreyi açar ve
sistemin çalışmasını durdurur. Röleler elle bir şalter vasıtasıyla kumanda edilebileceği gibi, ECU tarafından da kumanda edilebilir.
RÖLE
BAĞLANTISI NASIL YAPILIR? RÖLE BAĞLANTI ŞEMASI
Röle Soket Uçları ve Anlamları
Yaygın Olarak Kullanılan Klasik Bir Rölenin Soket Uçları ve Anlamları
1: Röle
bobinin besleyen artı (+) uç. Bu uca açma-kapama butonu bağlanır. Yani bu buton
röleyi kumanda eder, röle de sistemi.
2:Röle
bobinine bağlı eksi (-) uç.
3: + GİRİŞ
UCU. Bu uç, çalıştırılmak istenen alıcıya (far, fan motoru vb.) gitmesi istenen
giriş (yük) akımıdır. Röle üzerinde anahtarlanacak olan akımdır.
5:(+) ÇIKIŞ
UCU Röle ile çalıştırılmak istenen alıcıya bağlanan artı (+) ÇIKIŞ UCUDUR. Bu
bir lamba, fan, elektrik motoru gibi bir alıcı olabilir.
Uzun ve kısa far için FAR RÖLESİ Bağlantı uçları
Uzun ve kısa
farları çalıştıracağından, içerisinde iki adet bobin (elektromıknatıs) ve iki
adet kontak seti bulunur.
1 (30) :
Çalışma (yük) devresinin + GİRİŞ UCU. Bu uç, çalıştırılmak istenen alıcıya
(far, fan motoru vb.) gitmesi istenen giriş (yük) akımıdır. Röle üzerinde
anahtarlanacak olan akımdır. (Alıcıya – uç zaten şasiden verilmiştir).
2 (56a):
Çalışma (yük) akımı birinci ÇIKIŞI. Bu örnekte KISA FAR çıkışı. Bu uçtan çıkan
hat, kısa farlara bağlanacak.
3 (56b):
Çalışma (yük) akımı ikinci ÇIKIŞI. Bu örnekte UZUN FAR çıkışı. Bu uçtan çıkan
hat, uzun farlara bağlanacak.
4: Kısa far
için kumanda akımı (+) GİRİŞİ. Bu uç, sürücünün KISA farları açmak için
kullandığı anahtara (şaltere) bağlanacak. Röle içerisindeki bobinlerden ilkini
(a) besleyen hattır bu.
5:Uzun far
için kumanda akımı (-) GİRİŞİ. Bu uç, sürücünün UZUN farları açmak için
kullandığı anahtara (şaltere) bağlanacak. Röle içerisindeki bobinlerden
ikincisini (b) besleyen hattır bu.
Not: Röle
bobinlerinin negatif (-) ucu, şasiden gelmektedir.
Değişken Kontaklı (Çift Kontaklı) Klasik Rölenin Bağlantı Uçları
30: Çalışma
(yük) devresinin artı (+) GİRİŞ UCU. Bu uç, çalıştırılmak istenen alıcıya (far,
fan motoru vb.) gitmesi istenen giriş (yük) akımıdır. Röle üzerinde
anahtarlanacak olan akımdır.
85: Röle
bobinini besleyen kumanda artı (+) GİRİŞ UCU. Bu uç, rölenin aktif edilmesini
(rölenin çalışmasını) sağlayan uçtur. Bir anahtar (buton-şalter) ile röle, bu
uçtan kumanda edilir. Bu uçtan akım verildiğinde röle çalışıp, kontak uçlarını
kapatacaktır.
86: Röle
bobinine bağı eksi (-) şasi ucudur. Şasiye bağlanacak.
87: Röle ile
çalıştırılmak istenen alıcıya bağlanan artı (+) ÇIKIŞ UCUDUR. Bu bir lamba,
fan, elektrik motoru gibi bir alıcı olabilir.
87a:Röle ile
çalıştırılmak istenen DİĞER alıcıya bağlanan artı (+) ÇIKIŞ UCUDUR. Bu bir
lamba, fan, elektrik motoru gibi bir alıcı olabilir. İhtiyaç yoksa bu uç boş
bırakılabilir.
Aşağıda korna rölesinin bağlantı şeması gösterilmiştir.
Örnek: Yakıt pompası ve rölesi devre şeması:
Pompanın
çalışmasını röle kumanda eder. Rölenin çalışmasını ECU kumanda eder. Yakıt
pompasının röle ile kumandasın iki devre söz konusudur:
Birincil
devre (kumanda veya kontrol devresi): ECU
ile röle arasındaki devredir, ecu, rölenin ON olması için bir kumanda gerilimi
gönderir ve röle kontakları kapatılarak röle çalıştırılır ve ON konumuna gelir.
Rölenin birincil devre uçları: 85 (+) ve 86 (-) terminalleridir. Bu devrede
gerilim 12 volttur fakat çekilen akım (amper) çok düşüktür (genelde 1 amperden
az)
İkincil
devre (Yük devresi veya besleme devresi): Akü geriliminin, çalıştırılmak istenen elektronik cihaza
gönderildiği, cihazın çalışma akımının sağlandığı devredir. Rölenin ikincil
devre uçları: 30 (giriş-besleme) ve 87 (87a – 87b) çıkış terminalleridir. Bu
devrede gerilim 12 volttur fakat çekilen akım (amper) yüksektir , 1 amperden
fazladır, çekilen akım çalıştırılan
elektrikli alete göre değişir.
sağlıklı ve fayda bilgi için site yönetimine çok teşşekürler.
YanıtlaSilÇok faydalı teşekkürlerimizi
SilÇok teşekkürler
YanıtlaSilrölelerde niçin 85 86 30 gibi rakmlar kullanılıyor.
YanıtlaSilNiye artı eksi diye yazmıyor.
Çünkü rölede birden çok artı uç var, birden çok bağlantı noktası var, girişi var çıkışı var. Otomotivde ISO DIN SAE gibi organizasyonlar tarafından belirlenmiş ve tüm endüstri tarafından ortak olarak kullanılan standartlar, isimlendirmeler, kodlamalar ve numaralandırmalar var. Endüstrinin kendi standart dili denebilir, böylece karışıklıklar giderilmiş, herkes aynı şeyi anlamış oluyor.
SilGerçekten mükemmel aydınlatıcı bir ders olmuş,emeğinize sağlık.Daha anlaşılabilir bir anlatım olamaz.Grafik,resim ve videolarla da daha somut ve öğrenmeyi kolaylaştırıcı bir yol izlemişsiniz.Teşekkürler.
YanıtlaSilAçıklayıcı, bilgilendirici bilgi, özverili bir hizmette bulundunuz.
YanıtlaSilTeşekkür ederim, elinize sağlık.
YanıtlaSilYakıt pompası röle bağlantısında,ECU'dan röleye gelen gerilim 12 volt mu,yoksa 5 volt mu?
YanıtlaSilAraçta bir roleden:far,silecek,sinyal gibi birçok alıcıyı besleyebilir miyiz?
YanıtlaSilYeni nesil araçlarda far rölesi,eski nesil araçlarda olduğu gibi uzun ve kısa farlar aynı röleden mi besleniyor,yoksa uzun ve kısa farların rölesi ayrı ayrı mı?
YanıtlaSilMerhaba, bir sorum olacak.
YanıtlaSil12v dc guce bagli iki ayri soketten tek lambaya role ile nasil baglanti yaparim? Araya bir anahtar koymak istiyorum. Aciksa bir soketten kapaliyda diger soketten enerji alsin.
Elinize sağlık beyendim eğitici ocam aracım seat ww grubundan gündüz farı bağaladim araç kontakta iken hiç sıkıntı yok ful çalışıyor motoru çalıştırdığım zaman sadece gündüz ışığı yanıyo Signal çalışmıyor bağlantıyı şöyle yaptım +ACC sigorta kutusu -akü direkt sarı signal bunu nasıl çözebiliriz röle işimi görür mü ve nasıl balayabilirim şimdiden teşekkürler
YanıtlaSilSigorta kutusundaki sis rölesinden kablo çıkarak kaput içindeki sis rölesine bağlantıyı nasıl yapmalıyız? Sigorta kutusundaki hangi bacaktan kablo çekip kaputtaki hangi bacağa bağlamalıyız? Cevaplar mısınız?
YanıtlaSilBilgilendirme için teşekkürler. Marin elektrik sisteminde röle kullanmak için araştırma yaparken yazınıza rastladım. Bağlantı şemasıyla değil ama bağlantıda kullanılan kablo kalınlıklarıyla alakalı bir sorum olacak size.
YanıtlaSil12V 150Ah 2 adet paralel bağlanmış aküden toplamda 7.5 metre hat uzunluğu olan bir DC motor hattına röle bağlıyoruz. 80A değerindeki bu rölenin yüzde 5 kaybın üstüne çıkmaması şartıyla uygun olan kablo kalınlığını 8.4 mm2 olarak bulduk (öncelikle bu doğru mudur?).
Ancak röle bağlantıları için kullanılabilen dişi faston uçları en fazla 6mm2 kabloyu destekliyor. Bağlantıyı ne şekilde yapabiliriz? Kablo kalınlığını düşürmek tehlikeli olabilir diye düşünüyorum.
Teşekkürler.
Başkan Allah aşkına şunu sanayideki oto elektrikçilere öğretin 30 a + girmesi gerekirken benim elektrikçim - bağlamış. Şaşırtıcı bir şekilde sistem çalışıyor, lakin tam performanslı değil. Karmaşık bir şekilde role bağlantısı yapmış, çözene kadar canım çıktı. Hepsini söküp attım ve standart bağlantı yaptım. Ama yapana kadar da canım çıktı, sıfırdan elektrik hattı çeksem bu kadar zorlamazdı
YanıtlaSilÇift röle bağlantısında birinci röle doğru bağlanmış ikinci rolede 30 a-si baglamis ve araç birinci kademede çalışır ikinci kademeye devreye girmiyor
SilBenim kafamı karıştıran motordan gelen 87 hattında elektrik var cozemedim bir türlü
Çift röle uygulaması şemasını yayınlarsanız sevinirim kilima için araç bir kademede cakisiyor ve 1 kademede çalışır ikinci kademede çalışmıyor buda aracı yoruyor hemen hararet yaptırıyor
YanıtlaSilMerhaba, aracımı sonradan otomatik cam yaptım ve kontağa bağladım. Yapmak istediğim sistem kontak kapalı iken bir tuş atayacağım ve bu tuşu açtığımda camları açıp kapatacağım. Düğmeyi açtığımda bağlantıdan dolayı + diğer tarafa gitmemesi için role koymayı düşünüyorum. Nasıl bir role koyabilirim yardımcı olabilir misiniz?
YanıtlaSilKonuyla fazla ilgim olmasada arac için role ararken roleyle ilgili acıklama notunuzla(bilgilerinizle) karşılaştım ve kendimce bilgi sahibi oldum. Teşekkür ederim.
YanıtlaSil