Oto Kliması Nasıl Çalışır ?
Araç klimaları, havayı hem soğutur, hem temizler, hem de nemini
alır. Araç klima sisteminde, havayı temizlemek için polen filtresi ve aktif
karbon filtresi kullanılır. Alerjik hastalığı olan sürücüler için sağlıklı bir
ortam sağlanır.
Araçta sürücü için en uygun sıcaklık 20 ile 22°C arasındadır. Klima ayarı sağlık açısından 20°C ‘ye ayarlanmalıdır.
Klimanın çalışma prensibi şu
esaslara dayanır:
- Maddeler, sıvı halinden gaz haline geçerken ısı alır.
- Maddeler, gaz halinden sıvı haline geçerken ısı verir.
- Isı her zaman, daha sıcak maddeden daha soğuk maddeye akar.
-“ Bir madde, sıvı halinden gaz haline geçerken ısı alır (yani
bulunduğu ortamdan ısı çeker).” Yasası klima mantığının temelini oluşturur.
Sıvılarda, basınç ne kadar azalırsa, kaynama noktası da o kadar
düşer, yani düşük basınçta çok daha kolay sıvıdan gaz haline geçer. Sıvıdan gaz
haline geçme olayı, çevreden ısı çeker
, yani bulunduğu çevrenin sıcaklığını azaltır. Klima sisteminde
çok kolay bir şekilde düşük sıcaklıklarda kaynayan özel bir sıvı kullanılır,
buna soğutucu madde denir. Klimalarda kullanılan R134a gazı, atmosfer
basıncında, -26,5 derecede kaynıyor (buharlaşıyor).
Basınç, sıcaklık ve faz değişimi arasındaki bu fiziksel
kurallar, klima sistemine uyarlanarak, soğutma sağlanmaktadır.
Klima sisteminde;
*Buhar basıncı sabitken, sıcaklık azaltıldığında, soğutucu madde
gaz halinden sıvı haline geçer. Bu işlem radyatörün önündeki klima
kondenserinde gerçekleşir.
*Yüksek basınçlı buharın, aniden basıncı düşürülürse, gaz
halinden sıvı haline geçer ve çok fazla soğur. Klima sisteminde bu işlem evoparatörde
gerçekleşir. Yani bizi serinleten olay budur.
Klima soğuk hava üretmez, dışarıdan gelen havayı veya aracın
içinden çekilen havayı, soğutucudan (evaporatörden) geçirerek soğutur (havadan
ısı çeker) ve bu hava bir fanla aracın içine üflenir.
Araç kliması nasıl çalışır adım adım anlatımı:
1) Kompresör; evaporatörden soğuk gaz halindeki maddeyi düşük
basınçla emer, Daha sonra sıkıştırır, sıkışan madde; yüksek sıcaklık ve
basınçta gaz halinde,
Kompresörden à Kondensere basılır.
2) Dış ortamdan vuran
daha soğuk hava, içerdeki çok sıcak klima gazını soğutarak, sıvı hale
geçirir. Kondenserden à SIVI halde, Yüksek basınçlı, orta ısıda çıkar.
3) Yüksek basınçlı sıvı maddenin,
“genleşme valfi” tarafından basıncı
düşürülür ve evaporatöre gönderilir. Yüksek basınçtan düşük basınca
geçer. Evaporatörde , sıvı halden gaz haline geçen klima gazı, ortamdan ısı
çeker, yani soğutur. Bir fan ile evaporatörden geçirilen temiz hava, ısısını evaporatörde bırakarak, soğumuş
olarak aracın içine gelir. Yani aracın içine üflenen hava burada soğur.
Klima sisteminde dolaşan klima gazının yaklaşık sıcaklık ve
basınç değerleri:
Kompresörde basınç 14 bar a, sıcaklık 65 dereceye çıkar. (1,2
bar girip 14 bar çıkıyor)
Kondenserde (yoğuşturucuda)
basınç aynı 14 bar, sıcaklık 10 dereceye düşer.
Genleşme valfi ve avoparatörde basınç 1,2 bara, sıcaklık -7
dereceye düşer.
EVAPORATÖRde, klima gazı sıvı halden gaz haline geçer.
Araç Klima Sstemini Parçaları Nelerdir?
*Kondenser
*Nem Tutucu Filtre
*Genleşme Valfi
*Evoparatör
*Klima Fanı
*Klima Gazı ve Yağı
*Sensörler
Araç Klima Gazı Nedir?
Ozon tabakasına ve çevreye zararlı
olan R12 gazı yasaklanmıştır ve artık kullanılmıyor. Klima sistemlerinde R134a
isimli zararsız renksiz soğutucu madde kullanılmaktadır. Soğutucu madde R134a – Tetrafloroetan kimyasal formülü CH2F-CF3 olan bir Flor-Klor-Hidrat (FKW) tır. Klima gazının miktarı,
klimanın iyi soğutması için çok önemlidir ve her yıl bahar aylarında kontrol
edilmelidir. Klima gazı dolumu
Klima Yağı Nedir? (Klima Kompresör Yağı)
Araç kliması soğutucu
madde yağı, klima sistemindeki hareketli parçaları (özellikle kompresör)
yağlayarak aşınmaları önler ve sızdırmazlık sağlar. Klima sisteminde bu iş için
özel klima yağı kullanılmaktadır. Klima yağı, klima gazının içinde çözünürek çalışır.
Bakım sırasında klima gazı kontrolü yapılırken, yağ miktarına da bakılır,
gerekirse sisteme yağ ilavesi yapılır. R134a ile soğutucu madde
için özel, PAG=Poli-Alkilen-Glükol sentetik yağı kullanılmaktadır.
Kondenser Nedir? (Kondenser Çalışma Prensibi)
Kondenser
(yoğuşturucu) aracın ön kısmında radyatörün önünde bulunur, kondenser soğutucu
fanı da ön kısımdadır. Kompresör kondensere bağlıdır ve gazı buraya basar. Peteklerin
içerisinde dolaşan sıcak klima gazı, önden vuran rüzgar (araç giderken) ve/veya
kondenser fanı (soğutma fanı) tarafından soğutulur. Soğuyan klima gazı sıvı
hale geçer, ama halen yüksek basınçlıdır.
Nem Tutucu Filtre (Kurutucu) Nedir?
Nem
tutucu filtrenin görevi, kondenserden gelen sıvı haldeki klima soğutucu
maddesini, kurutup depolamaktır. İçerisinde sügeç ve kurutucu madde vardır.
Burada su ve pislikler soğutma gazından ayrıştırılır.Yani soğutma gazının nemi
alınır. Buradan çıkan klima gazı, genleşme valfine geçer.
Genleşme Valfi Nedir? Ne İşe Yarar?
Genleşme
valfi, klima gazının basıncını düşürür, basıncı düşen klima gazı soğur. Basınç,
yaklaşık 15 bardan 1,2 bara düşer. Sıcaklık ise yaklaşık 50 dereceden yaklaşık
-7 dereceye kadar azalır.
Genleşme
valfi, dolaşımdaki soğutma gazı miktarını değiştirerek, soğutma kapasitesini
ideal seviyede ayarlar.
evoparatörün
çıkışında bir sıcaklık sensörü vardır, giren soğuk gaz, ısınarak çıkar;
sıcaklık sensörü bu ısınma miktarını algılayarak, genleşme valfine bir sinyal
gönderir ve genleşme valfi, geçen klima gazı miktarını arttırır veya azaltır.
Sıvı girer, sıvı çıkar; yüksek basınçlı girer, düşük basınçlı çıkar; orta
sıcaklıkta girer, çok soğuk çıkar.
Evoparatör Nedir? (Evoparatör Çalışma Prensibi)
Havanın
soğutulup aracın içine girdiği kısımdır. Buharlaştırıcı olarak da bilinen EVAPORATÖRde,
klima gazı, sıvı halde gaz haline geçer.
KompresöràKondenserà Nem tutucu filtreàGenleşme valfinden sonra evoparatör bulunur.
Torpidonun arkasında motor tarafında bulunur. Genleşme valfinden gelen soğuk
klima gazı buradaki peteklerde dolaşarak soğutulur. Peteğin dış gözeneklerinden
geçen dışarıdan gelen hava, burada soğuyarak ve nemi alınarak aracın içine
üflenir. Klima açıkken aracın altından gelen su, evoparatörde soğuyan sıcak
havanın bıraktığı nemden gelir, yani klima açıkken aracın altından su gelmesi
damlaması normaldir, bir arıza değildir. Klima gazı evoparatörde: sıvı girer,
gaz halinde çıkar; soğuk girer, ısınarak çıkar. Basınç değişmez. evoparatörden
gaz halinde çıkan düşük basınçlı klima gazı, kompresör tarafından emilip
basılır. Döngü tekrar başlar.
Araç Klima Sistemi Havayı Nasıl Soğutur?
Evoparatörün
arkasında üfleyici fan vardır, bu fan havayı Evoparatörün peteklerinden
geçirerek aracın içine üfler. Seçime göre dışarıdaki havayı (dış hava modu)
veya aracın içindeki havayı (iç hava sirkülasyon modu) çekip üfleyebilir, bu
hava kanalı değişimi elektrik motoruyla hareket eden bir klapeyle yapılır.
Aracın içinden kademesini-hızını değiştirdiğimiz bu fanı kontrol ederiz,
içerideki havayı sirküle etmek için oklu butona bastığımızda da bu klape
motorunu çalıştırmış oluruz.
Evoparatörün
önünde kalorifer peteği vardır. Bu ikisinin arasında havayı yönlendirmek için
bir klape (kapakçık) vardır, bu klape elektrik motoruyla döndürülür. Sıcaklık
ayarına göre, havanın bir kısmı kalorifer peteğinden geçirilerek ısıtılır ve
aracın içine gönderilir. En soğuk ayardayken bu klape tamamen kapanır ve soğuk
hava hiç ısıtılmadan direkt aracın içine gönderilir.
Klima-kalorifer sisteminin çalışması, butonları, havanın akışı:
(Bakınız:Klima Kompresörü Çalışması)
Cok guzel anlatmissiniz internet hep bos bilgilerle dolu.Allah ne demis once "OKU"...Velhasim 900 tl sanayide arabaya para bayildik. Radyator delinmis,klima iflas calismiyor yaptikdik eski performansindan eser yok yarin gidip adamin basina eksiyecegim.Burada yazilanlarla bana yol yordam gosterdiniz,aydinlattiniz tesekkur ederim. Polo 1.4 2004 model 80 bindeki arac klimasi fabrikasyon verimi alamiyorum ustelik orjinal parcalarla degisim yapmamiza ragmen. Klima kompresor calisiyor ama sogutmasi yetersiz,ya evaporator yada genlesme valfi(sensoru,mekanigi) arizali...veya kasitli bozdular. Gazida bastirdik sifirdan yeniledim yok yok :(
YanıtlaSilcok anlamli yazmissiniz. tesekkuller
YanıtlaSileinize sağlıkkk
YanıtlaSilKolay gelsin benim klima 10 dk soğutuyor sonra kesiyor klima radyatoru ve soğuk olan borular çok ısınıyor ariza neden olabilir
YanıtlaSilEmeginize saglik... peki hava isitilirken nasil oluyor? Motordan gelen sicak su kalorifer peteginden gecip isitiyor ve ayni sekilde iceri ufleyen havayi isitiyor diye biliyorum ama buradaki sistemde evoparatörden klima gazi geciyor motor antifrizinin gectigi ayri bi petekmi var ? Sicak ve soguk havalarda ayri peteklerimi kullaniyor arac?
YanıtlaSilEvet iki ayrı petek var.
SilTebrikler, çok güzel anlatım.
YanıtlaSilBenim arac seyir halindeyken belli bir süre sonra hararet gostergesi Sifira iniyor ve klima sicak üfürmeye basliyor. Sebebi ne olabilir
YanıtlaSilteşekkürler
YanıtlaSil