Yakıt Benzin Pompası Nedir Nasıl Çalışır?
Günümüzde elektrikli yakıt pompaları hem benzinli hem dizel
araçların yakıt depolarında bulunarak, motora yakıt beslemesi yapmaktadır.
Elektrikli yakıt pompaları, kontak açıldığı andan itibaren birkaç saniye
çalışır ve durur, böylece motor çalıştırılmadan önce yakıt sisteminde bir ön
yakıt basıncı oluştururlar. Motor çalıştıktan itibaren sürekli çalışmaya devam
ederler.
Benzin
Pompası Arıza Belirtileri Nelerdir? (Benzin pompası arızası nasıl anlaşılır)
Benzin pompası arızalanırsa
ne olur sorusunun cevabı, pompa tamamen durmuşsa , yakıt motora
gönderilemeyeceğinden, motor stop eder bir daha çalışmaz. Pompa tamamen
bozulmamışsa yani tıkanma vb sebeplerle basma miktarı azalmışsa, bu durumda
motor tekleme, gaz yememe, yüksek hızlara çıkamama gibi belirtileri olacaktır.
Marşa bastınız, motor marş
alıyor ama çalışmıyor, bunun iki temel sebebi vardır; ya ateşleme yapmıyor, ya
da benzin gelmiyor. Benzin pompasının çalışıp çalışmadığını, sessiz bir ortamda
kontağı açarak ve dinleyerek anlayabilirsiniz, aracın arkasından uğultu
şeklinde kısa süreli bir ses gelmeli. En kolay yöntem budur.
Yeni nesil araçlarda, yakıt
basıncı sürekli ölçüldüğünden, ve diyagnostikte benzin pompası çalışma testi
yapılabildiğinden, benzin pompası arızası kolaylıkla belirlenebilir.
Benzin pompasının çalışmama
sebebi, sigortanın atması, rölenin bozulması, bağlantı kabloları ve
soketlerdeki kopma-gevşeme-temassızlık olabilir. Benzin pompasını değiştirmeden
önce, sorunun tam olarak ne olduğu belirlenmelidir.
Benzin pompası neden arıza yapar neden yanar? (Yakıt pompası arıza sebepleri)
Benzin pompasının bozulma
sebebi genelde kirliktir. Eğer benzin deposunda toz-pas-tortu-katı parçacıklar
gibi kirler varsa, bu kirler benzin pompasını bozabilir, benzin pompasının
filtresini tıkayabilir ve pompanın yanmasına sebep olabilir. Bu sebeple, yakıt
deposunu temiz tutmak, kaliteli yakıt almak önemlidir.
Bir diğer yakıt pompası
arıza sebebiyse, aracı çok az benzinle kullanmaktır. Bu genelde lpg’li araç
sahiplerinin başına gelir. Araç lpg’de çalışsa bile, motor çalıştığı sürece,
yakıt pompası da sürekli çalışır. Depodaki benzin seviyesi çok az olduğunda,
benzin pompasının soğuması ve yağlanması zorlaşır, bu durumda aşırı ısınarak
arıza yapar. Bunu önlemek için, depoda her zaman 1/4 çeyrek depodan az olmayacak şekilde benzin
bulundurmak uygun olacaktır.
Elektrikli yakıt pompalarının görevi nedir?
*Çok noktalı enjeksiyonlu benzinli araçlarda (MPI) (benzin,
emme supapının arkasına püskürtülür), depodaki yakıtı yaklaşık 5 bar civarı bir
basınçla enjektörlere basar.
* Direkt enjeksiyonlu benzinli motorlarda (GDI) (benzin, direkt yanma odasına
püskürtülür), depodaki yakıtı motorda bulunan bir yüksek basınç pompasına basar.
Bu sistemde elektrikli yakıt pompası bir “ön besleme pompası” görevi görür.
Basınç yaklaşık 3-5 bar civarındadır.
*Dizel araçlarda kullanılan elektrikli yakıt pompası da
yine, depodan çektiği mazotu, dizel motorun common rail yüksek basınç pompasına
gönderir, burada da bir besleme pompası görevi görür.
Yeni nesil elektrikli yakıt pompaları, motorun ihtiyaç
duyduğu yakıt miktarına göre ayarlanabilir. Pompanın çalışma hızı, motor
kontrol ünitesi (ECU) tarafından değiştirilebilir.
Elektrikli yakıt pompaları, yakıt deposunun içinde bulunur.
Yakıt pompasının depo içinde olması sayesinde, pompa sesi önlenmiş olur,
pompanın soğutulması ve yağlanması yakıt tarafından gerçekleştirilir. Aracı
yakıt deposunda çeyrek depodan az benzinle sürekli kullanmak, pompa yeterince yağlanıp soğuyamadığı için,
ömrünün kısaltacaktır. Arıza yapma riskini yükseltecektir.
Elektrikli yakıt pompasının emiş hattı girişinde, depodaki
pas, kir vb. parçacıkların engellenmesi
için bir filtre bulunur.
Eski karbüratörlü araçlarda, elektrikli benzin pompası
bulunmaz, bu araçlarda benzin otomatiği dediğimiz diyaframlı tip bir benzin
pompası vardır. Bu benzin otomatiği motorda bulunur ve hareketini mekanik
olarak eksantrik milinden alarak çalışır. 90’lı yıllardan öncesine ait bir
sistem. (Karbüratörlü motorlardaki benzin otomatiği için (Bkz: Mekanik Benzin Pompası))
Elektrikli
Yakıt Pompası Çeşitleri Nelerdir?
En yaygın iki çeşidi:
* Roller cell pump (makaralı pompa silindir hücreli pompa)
Karbüratörlü motorlardaki benzin otomatiği için (Bkz: Mekanik Benzin Pompası))
Ana konu (Bkz: Yakıt Sistemi)
Ana konu (Bkz: Yakıt Sistemi)
Meraba. benim 1.4 15 vlf megane 2 var 4 deda benzin pompasi degistirdim serviste hemfe sanayide aracim gec mars alıyordu simdide yeni pompa taktirdim unultu şeklinde ses geliyor arac gene gec marş aliyor zor çalışıyor akü zayif gibi sanki o ses care bulamadık her usta poma diyor her ay pomoa değişiyor
YanıtlaSilKardeşim benzin basınç regülatörü ne baktir kontrol ettir diyaframın patlaksa benzini enjektörlere kaçırabilir Bu da aracın boğulmasına sebep olur. Map sensörünü de bir kontrol ettir
SilSlm Çok güzel açıklama olmuş. Bir araçda yakıt pompasının sigortası ve rölesi ni en kolay şekilde nasıl buluruz
YanıtlaSilMerhaba,
SilAracın teknik kitabında bulunur. Ya da kontak açıldığında pompa sesi duyulacaktır, deneme yanılma yaparak sigorta veya röleler çıkarılır, hangisi söküldüğünde pompa sesi gelmiyorsa, o sigorta veya röle pompaya aittir.
Mrb iyi geceler Benim aracım sabahları ilk çalıştırma da rolanti çok düşüyor 500 lere kadar inip stop ediyor . Rolanti motoru olduğunu düşündüm orijinal parça ile değiştirdim ama yine olmadı. Motor ısınıp LPG ye geçince düzeliyor aracın çalışması
YanıtlaSilMerhaba
Sillpg'ye geçince düzeliyorsa, demek ki sorun benzin enjektörleri veya benzin pompasından olabilir.
Ustam benim araba 2001 Focus cihia sedan kasa sabahları çalıştırıyor um benzin de geri 5 saniye sonra stop ediyor ama ısınınca benzin de 500 kilometre de yol yapsam sıkıntı yok sadece sabahları yapıyor bunu
SilMerhaba,motoru stop edince benzin deposndan garç diye bi ses geliyo,kısa mesafede yapmıyo,bikaç km gidince stop tan hemen snra yapiyo.motor çalisrken lpg den benzine alincada yapiyo
YanıtlaSilMerhaba aracim marşa basınca marş alıyor ama çalışmıyor neden olabilir
YanıtlaSilMerhaba, Bkz: Marş alıyor ama çalışmıyor.
SilMerhaba. Bende 2003 model 1.6 albea var. Benzin deposunu değiştikten sonra belli aralıklarla depoda gümleme sesi geliyor.(Bagajdaki bir cismin yuvarlarak sağa sola çarparken çıkardığı ses gibi)Kimisi yakıt pompası arızalı diyor kimisi havalandırma valfi diyor kimiside karbon filtreden dir diyor. Sizce sorun ne olabilir. Teşekkürler
YanıtlaSilMerhaba, Depo Havalandırma sistemi
SilMerhaba benim arac 1.4 kango benzin lı arabam soğuk çalışmıyordu pompa beslemiyor dediler degistirdim enjektor dediler degistirdim yine aynı enjektor 'le r 6 bar basınçla çalışıyor
YanıtlaSilArkadaslar aracim albea sole 1.4 lpg li aracim sabahlari zor calisiyor usta benzin enjeksiyonunda kurum var dedi enjeksiyon temizleyici yakit kullandim gene ayni benzin pompasi benzin filitresi samandira hangisi arizali anlamadim
YanıtlaSilSlm aracım 2001 Honda Civic VTEC sabahları benzinde iken gaz yememe tekleme boğulma sorunu oluyor tüpe geçince düzeliyor sorun nedir?
YanıtlaSilBen in aracim volvo s40 1.6 ve 2004 model km 240 bin desabah caluştirdigimda çok gürültülü çalışıyor ..katalizör değişimi yaptım hem gürültülü hemde çekişi iyi değil acaba nedeni var mı?
YanıtlaSilAstra 2014 j kasa sıralı sistem lpg li araç bazen geç marj alıyor bazen nerdeyse marjı bırakınca çalisiyor. Sorun Benzin pompasindanmidir acaba?? pompadansa herzaman zor çalışması gerekmez mi bazen yapıyor bazen tek seferde çalışıyor..yardımcı olursanız sevinirim.. teşekkürler..
YanıtlaSilAccent era benzin pompasi değişti soğukken yakıt çekiyor ilk çalışmada daha sonra çekmiyor ve zor çalışıyor arac bir iki saat soğuduktan sonra kontak açınca gene yakıt çekiyor sesi geliyor ve kolay çalışıyor ama tekrar ısınınca hem ses gelmiyor hemde çalışması çok zor oluyor tesekkurler
YanıtlaSilMerhabalar benim 2012 model golf 1.06 benzinli aracım var özellikle motor soğukken marş basıyor ancak üçüncü denemede ateşleme yapıp motor çalışıyor bilgisayara bağladık herhangi bir hata göstermedi sadece zengin yakıt gösteriyor oda önemsiz dediler bunun nedeni ne olabilir acaba
YanıtlaSilIyi aksamlar. 2007 1.3 yaris otomatik arabam. benzin deposunda belirli bir seviyede benzin varken yani 4/3 ü kadar. Araba arada tekleme yapıyor ve ışıklarda rolanti düşüyor bazen istop ediyor. Yarim depo ve altı benzin olunca bu sorun ortadan kalkıyor. Bunun sebebi nedir?
YanıtlaSilSlm arabam opel c kasa arabam ısınınca tekleme oluyor benzin pompası olabirmi
YanıtlaSilmerhabalar
YanıtlaSilaracım honda vtec2 otomatik
sorunum; araç ısınınca silkeleme mevcut hem lpg de hem benzinde
ve sadece araba dururken yapıyo giderken hiçbirşey yok
bobinler bujiler yeni subap ayarı yapıldı gaz ayarı yapıldı
obd cihazına bağladığımızda da herşey normal stabil çıkıyo
sebebi ne olabilir yardımcı olur musunuz ?