P0232 Arıza Kodu Yakıt Pompası İkincil Devre Yüksek Voltaj


P0232 YAKIT POMPASI İKİNCİL DEVRE YÜKSEK VOLTAJ

Yakıt pompasını kumanda eden röle ile yakıt pompası ve bu ikisinin arasındaki tesisatta (ikincil devrede) bir arızadan dolayı, ECU tarafından yüksek voltaj tespit edildiğinde P0232 arıza kodu OBD sisteminde hafızaya kaydedilir. Örneğin kontak açık, marşa basılmadı, birkaç saniye sonra yakıt pompasının çalışması durması gerekir, fakat durmuyor sürekli çalışıyorsa P0232 arızası söz konusudur. Örneğin, kontak kapalıyken pompanın çalışmaya devam etmesi gibi. Bunun tipik örneği, yakıt pompası rölesinin ON konumunda tutukluk yapıp sürekli ON konumunda kalmasıdır, ECU kumanda sinyalini kesse bile röle ON konumunda kalmaya devam eder ve pompaya besleme geriliminin ulaşmaya devam etmesini sağlar.
İkincil devre (Yük devresi veya besleme devresi): Akü geriliminin, çalıştırılmak istenen elektronik cihaza gönderildiği, cihazın çalışma akımının sağlandığı devredir. Rölenin ikincil devre uçları: 30 (giriş-besleme) ve 87 (87a – 87b) çıkış terminalleridir. Bu devrede gerilim 12 volttur fakat çekilen akım (amper) yüksektir , 1 amperden fazladır,  çekilen akım çalıştırılan elektrikli alete göre değişir.
  
P0232 Arızasının Belirtileri:
*Yakıt pompası sürekli çalışabilir (kontak kapalıyken veya kontak açıkken motor çalışmıyorken).

P0232 Arızasının Sebepleri:
*Yakıt pompası rölesi arızalı.
*Yakıt pompası tesisatında kısa devre.
*Röle kumanda (birincil) devresinde kısa devre.

P0232 Arızasının Kontrolleri ve Çözümleri:
*Pompanın çalışması, dinlenerek kontrol edilebilir. Kontak açıldıktan sonra marşa basmadan bir süre beklenir ve pompanın çalışmasını durdurup durdurmadığı dinleyerek kontrol edilebilir. Depodaki yakıt pompasının elektrik bağlantılarında multimetre ile voltaj ölçümü yapılabilir.
*Rölenin değişmesine rağmen, arıza devam ediyorsa, ECU’den röleye kontrol akımının geldiği  tesisatta kısa devre vardır veya ECU arızalıdır.
*Kısa devre kontrolü için ilgili tesisatta direnç ölçümü yapılır.
Genel arıza kontrolleri:
*Sessiz bir ortamda kontak açılır (ON) ve pompanın birkaç saniye çalışıp çalışmadığı dinlenir.
*Diyagnostik tekniği adımları sırasıyla uygulanır ve arıza kodları kesinleştirilir.
*Diyagnostik cihazıyla aktör testi yapılır ve bilgisayardan yakıt pompasını çalış komutu verilir, çalışıp çalışmadığı gözlemlenir.
*Pompa çalışmıyorsa, sigortayı kontrol edilir.
*Röleye iki ayrı +12 volt  gerilim gelir, biri röleyi kumanda etmek (çalıştırmak) için (ECU’den gelir), diğer ise yakıt pompasına gönderilen beseleme gerilimidir. Her ikisi de kontak açıkken, sigorta kutusundaki yuvasından multimetre ile kontrol edilir (ECU’den gelen röle kumanda gerilimi kontak açık motor çalışmıyorken sadece ilk birkaç saniye gelecektir).
*Pompa çalışmıyorsa röle kontrol edilir. Röle kontak uçları kontrol edilir, korozyon varsa temizlenir. Rölenin sigorta kutusundaki yuvasındaki uçları kontrol edilir, ECU’den gelen kumanda voltajı bir multimetre veya seri lambayla kontrol edilir. Rölenin terminal uçları ve anlamları için röle konusuna bakılır.
* Röleyi basitçe denemek için uygun başka bir röle takılabilir, röle çalıştığında “klik” şeklinde ses gelir.
*Röle ve sigorta sağlam olmasına rağmen pompa çalışmıyorsa, röle ile pompa arasındaki elektrik tesisatı kontrol edilir. Bunun için önce depodaki pompanın elektrik bağlantı soketleri çıkarılır ve elektrik gelip gelmediği, kaç volt elektrik geldiği multimetre ile ölçülür. Elektrik gelmiyorsa tesisatta kopukluk-temassızlık-korozyon olabilir, giderilir. Elektrik gelmesine rağmen pompa çalışmıyorsa, pompa arızalıdır, değiştirilir.
*Arıza bulunamaz ve gerek görülürse; ECU, röle, sigorta ve yakıt pompası arasındaki tüm tesisat ve tesisat elemanlarında: kopukluk, kısa devre, şasiye kaçak, temassızlık-korozyon kontrolleri yapılır.

İlgili arıza kodları:
P0232 Yakıt Pompası İkincil Devre Yüksek Voltaj
Ana konu (Bkz: Elektrikli Yakıt Pompası)

Yorumlar