P0232 YAKIT POMPASI İKİNCİL DEVRE YÜKSEK VOLTAJ
Yakıt
pompasını kumanda eden röle ile yakıt pompası ve bu ikisinin arasındaki
tesisatta (ikincil devrede) bir arızadan dolayı, ECU tarafından yüksek voltaj
tespit edildiğinde P0232 arıza kodu OBD sisteminde hafızaya kaydedilir. Örneğin
kontak açık, marşa basılmadı, birkaç saniye sonra yakıt pompasının çalışması
durması gerekir, fakat durmuyor sürekli çalışıyorsa P0232 arızası söz
konusudur. Örneğin, kontak kapalıyken pompanın çalışmaya devam etmesi gibi.
Bunun tipik örneği, yakıt pompası rölesinin ON konumunda tutukluk yapıp sürekli
ON konumunda kalmasıdır, ECU kumanda sinyalini kesse bile röle ON konumunda
kalmaya devam eder ve pompaya besleme geriliminin ulaşmaya devam etmesini
sağlar.
İkincil
devre (Yük devresi veya besleme devresi): Akü geriliminin, çalıştırılmak istenen elektronik cihaza
gönderildiği, cihazın çalışma akımının sağlandığı devredir. Rölenin ikincil
devre uçları: 30 (giriş-besleme) ve 87 (87a – 87b) çıkış terminalleridir. Bu
devrede gerilim 12 volttur fakat çekilen akım (amper) yüksektir , 1 amperden
fazladır, çekilen akım çalıştırılan
elektrikli alete göre değişir.
P0232
Arızasının Belirtileri:
*Motor arıza lambası yanar.
*Yakıt
pompası sürekli çalışabilir (kontak kapalıyken veya kontak açıkken motor
çalışmıyorken).
P0232
Arızasının Sebepleri:
*Yakıt
pompası rölesi arızalı.
*Yakıt pompası tesisatında kısa devre.
*Röle
kumanda (birincil) devresinde kısa devre.
P0232
Arızasının Kontrolleri ve Çözümleri:
*Pompanın
çalışması, dinlenerek kontrol edilebilir. Kontak açıldıktan sonra marşa
basmadan bir süre beklenir ve pompanın çalışmasını durdurup durdurmadığı
dinleyerek kontrol edilebilir. Depodaki yakıt pompasının elektrik
bağlantılarında multimetre ile voltaj ölçümü yapılabilir.
*Rölenin
değişmesine rağmen, arıza devam ediyorsa, ECU’den röleye kontrol akımının
geldiği tesisatta kısa devre vardır veya
ECU arızalıdır.
*Kısa
devre kontrolü için ilgili tesisatta direnç ölçümü yapılır.
Genel
arıza kontrolleri:
*Sessiz
bir ortamda kontak açılır (ON) ve pompanın birkaç saniye çalışıp çalışmadığı
dinlenir.
*Diyagnostik tekniği adımları sırasıyla uygulanır ve arıza kodları kesinleştirilir.
*Diyagnostik
cihazıyla aktör testi yapılır ve bilgisayardan yakıt pompasını çalış komutu
verilir, çalışıp çalışmadığı gözlemlenir.
*Pompa
çalışmıyorsa, sigortayı kontrol edilir.
*Röleye
iki ayrı +12 volt gerilim gelir, biri
röleyi kumanda etmek (çalıştırmak) için (ECU’den gelir), diğer ise yakıt
pompasına gönderilen beseleme gerilimidir. Her ikisi de kontak açıkken, sigorta
kutusundaki yuvasından multimetre ile kontrol edilir (ECU’den gelen röle
kumanda gerilimi kontak açık motor çalışmıyorken sadece ilk birkaç saniye
gelecektir).
*Pompa
çalışmıyorsa röle kontrol edilir. Röle kontak uçları kontrol edilir, korozyon
varsa temizlenir. Rölenin sigorta kutusundaki yuvasındaki uçları kontrol
edilir, ECU’den gelen kumanda voltajı bir multimetre veya seri lambayla kontrol
edilir. Rölenin terminal uçları ve anlamları için röle konusuna bakılır.
* Röleyi
basitçe denemek için uygun başka bir röle takılabilir, röle çalıştığında “klik”
şeklinde ses gelir.
*Röle ve
sigorta sağlam olmasına rağmen pompa çalışmıyorsa, röle ile pompa arasındaki
elektrik tesisatı kontrol edilir. Bunun için önce depodaki pompanın elektrik
bağlantı soketleri çıkarılır ve elektrik gelip gelmediği, kaç volt elektrik
geldiği multimetre ile ölçülür. Elektrik gelmiyorsa tesisatta
kopukluk-temassızlık-korozyon olabilir, giderilir. Elektrik gelmesine rağmen
pompa çalışmıyorsa, pompa arızalıdır, değiştirilir.
*Arıza
bulunamaz ve gerek görülürse; ECU, röle, sigorta ve yakıt pompası arasındaki
tüm tesisat ve tesisat elemanlarında: kopukluk, kısa devre, şasiye kaçak,
temassızlık-korozyon kontrolleri yapılır.
İlgili arıza kodları:
P0232 Yakıt Pompası İkincil Devre Yüksek Voltaj
(Bkz: Tüm Arıza Kodları)
Yorumlar
Yorum Gönder