P0233 YAKIT POMPASI İKİNCİL DEVRE KESİNTİLİ VOLTAJ
Yakıt
pompasını kumanda eden röle ile yakıt pompası ve bu ikisinin arasındaki
tesisatta (ikincil devrede) bir arızadan dolayı, ECU tarafından yüksek voltaj
tespit edildiğinde P0233 arıza kodu OBD sisteminde hafızaya kaydedilir. Yakıt pompasının çalışması için gönderilen elektrik akımında kesinti (git gel)
meydana geldiğinde P0233 arızası oluşur.
P0233
Arızasının Belirtileri:
*Motor arıza lambası yanar.
*Motor zor
çalışabilir, motor gücünde azalma olabilir veya sürücü tarafından bir fark
hissedilmeyebilir.
P0233
Arızasının Sebepleri:
*Yakıt
pompası rölesi arızalı.
*ECU,
röle, sigorta, pompa tesisatlarında ve devre elemanlarında kısa devre, şasiye
kaçak, temassızlık-korozyon var.
*ECU
arızası.
P0233
Arızasının Kontrolleri ve Çözümleri:
*Sessiz
bir ortamda kontak açılır (ON) ve pompanın birkaç saniye çalışıp çalışmadığı
dinlenir.
*Diyagnostik tekniği adımları sırasıyla uygulanır ve arıza kodları kesinleştirilir.
*Diyagnostik
cihazıyla aktör testi yapılır ve bilgisayardan yakıt pompasını çalış komutu
verilir, çalışıp çalışmadığı gözlemlenir.
*Pompa
çalışmıyorsa, sigortayı kontrol edilir.
*Röleye
iki ayrı +12 volt gerilim gelir, biri
röleyi kumanda etmek (çalıştırmak) için (ECU’den gelir), diğer ise yakıt pompasına gönderilen beseleme gerilimidir. Her ikisi de kontak açıkken, sigorta
kutusundaki yuvasından multimetre ile kontrol edilir (ECU’den gelen röle
kumanda gerilimi kontak açık motor çalışmıyorken sadece ilk birkaç saniye
gelecektir).
*Pompa
çalışmıyorsa röle kontrol edilir. Röle kontak uçları kontrol edilir, korozyon
varsa temizlenir. Rölenin sigorta kutusundaki yuvasındaki uçları kontrol
edilir, ECU’den gelen kumanda voltajı bir multimetre veya seri lambayla kontrol
edilir. Rölenin terminal uçları ve anlamları için röle konusuna bakılır.
* Röleyi
basitçe denemek için uygun başka bir röle takılabilir, röle çalıştığında “klik”
şeklinde ses gelir.
*Röle ve
sigorta sağlam olmasına rağmen pompa çalışmıyorsa, röle ile pompa arasındaki
elektrik tesisatı kontrol edilir. Bunun için önce depodaki pompanın elektrik
bağlantı soketleri çıkarılır ve elektrik gelip gelmediği, kaç volt elektrik
geldiği multimetre ile ölçülür. Elektrik gelmiyorsa tesisatta
kopukluk-temassızlık-korozyon olabilir, giderilir. Elektrik gelmesine rağmen
pompa çalışmıyorsa, pompa arızalıdır, değiştirilir.
*Arıza
bulunamaz ve gerek görülürse; ECU, röle, sigorta ve yakıt pompası arasındaki
tüm tesisat ve tesisat elemanlarında: kopukluk, kısa devre, şasiye kaçak,
temassızlık-korozyon kontrolleri yapılır.
İlgili arıza kodları:
P0233 Yakıt Pompası İkincil Devre Kesintili Voltaj
(Bkz: Tüm Arıza Kodları)
Yorumlar
Yorum Gönder