P0230 Arıza Kodu Yakıt Pompası Birincil Devre Arızası Açıklaması Sebepleri Belirtileri Çözümü

P0230 YAKIT POMPASI BİRİNCİL DEVRE ARIZASI

P0230 arızası, pompayı kumanda eden rölenin kontrol (birincil) tesisatında bir arıza olduğunda ortaya çıkar. Bununla beraber; röle, tesisat, sigorta, pompa arızaları da göz önünde bulundurulmalıdır.
Elektrikli yakıt pompası benzin deposu içerisinde  bulunur ve enjektörlere basınçlı yakıt pompalar. Yakıt pompasının elektrik beslemesi bir pompa rölesi ile sağlanır, röle elektriği pompaya gönderir veya elektriği keser. Röle, kaputun altındaki sigorta kutusunda bulunur. Pompa rölesini, ECU kumanda eder (çalıştırır). Yakıt pompası kontak açıldığında çalışır ve motor çalışması boyunca çalışmaya devam eder. Kontak açıldıktan sonra marş yapılmazsa, pompa bir iki saniye çalışır ve sonra durur. Öncelikle (Bkz: Elektrikli Yakıt Pompası)
Pompanın çalışmasını röle kumanda eder. Rölenin çalışmasını ECU kumanda eder. Yakıt pompasının röle ile kumandasında iki devre söz konusudur:
Birincil devre (kumanda veya kontrol devresi): ECU ile röle arasındaki devredir, ecu, rölenin ON olması için bir kumanda gerilimi gönderir ve röle kontakları kapatılarak röle çalıştırılır ve ON konumuna gelir. Rölenin birincil devre uçları: 85 (+) ve 86 (-) terminalleridir. Bu devrede gerilim 12 volttur fakat çekilen akım (amper) çok düşüktür (genelde 1 amperden az)
İkincil devre (Yük devresi veya besleme devresi): Akü geriliminin, çalıştırılmak istenen elektronik cihaza gönderildiği, cihazın çalışma akımının sağlandığı devredir. Rölenin ikincil devre uçları: 30 (giriş-besleme) ve 87 (87a – 87b) çıkış terminalleridir. Bu devrede gerilim 12 volttur fakat çekilen akım (amper) yüksektir , 1 amperden fazladır,  çekilen akım çalıştırılan elektrikli alete göre değişir.
 
P0230 Yakıt Pompası Arızası Belirtileri:
*Motor marş yapar ama çalışmaz.
*Yakıt pompası çalışmaz.
*Yakıt pompası kontak açıkken ve marş yapılmadan beklenirken, sürekli çalışmaya devam eder (normalde marş yapılmayınca birkaç saniye sonra durmalıydı)

P0230 Yakıt Pompası Arızası Sebepleri:
*Pompa rölesinin kontrol devresinde (röle ile ECU arasındaki tesisatta) şasiye kaçak, kısa devre veya kopukluk var.
*Röle arızalı.
*ECU arızalı (nadiren)

P0230 Yakıt Pompası Arızasının Kontrolleri ve Çözümleri:
*Sessiz bir ortamda kontak açılır (ON) ve pompanın birkaç saniye çalışıp çalışmadığı dinlenir.
*Diyagnostik tekniği adımları sırasıyla uygulanır ve arıza kodları kesinleştirilir.
*Diyagnostik cihazıyla aktör testi yapılır ve bilgisayardan yakıt pompasını çalış komutu verilir, çalışıp çalışmadığı gözlemlenir.
*Pompa çalışmıyorsa, sigortayı kontrol edilir.
*Röleye iki ayrı +12 volt  gerilim gelir, biri röleyi kumanda etmek (çalıştırmak) için (ECU’den gelir), diğer ise yakıt pompasına gönderilen beseleme gerilimidir. Her ikisi de kontak açıkken, sigorta kutusundaki yuvasından multimetre ile kontrol edilir (ECU’den gelen röle kumanda gerilimi kontak açık motor çalışmıyorken sadece ilk birkaç saniye gelecektir).
*Pompa çalışmıyorsa röle kontrol edilir. Röle kontak uçları kontrol edilir, korozyon varsa temizlenir. Rölenin sigorta kutusundaki yuvasındaki uçları kontrol edilir, ECU’den gelen kumanda voltajı bir multimetre veya seri lambayla kontrol edilir. Rölenin terminal uçları ve anlamları için röle konusuna bakılır (Bkz: Röle).
* Röleyi basitçe denemek için uygun başka bir röle takılabilir, röle çalıştığında “klik” şeklinde ses gelir.
*Röle ve sigorta sağlam olmasına rağmen pompa çalışmıyorsa, röle ile pompa arasındaki elektrik tesisatı kontrol edilir. Bunun için önce depodaki pompanın elektrik bağlantı soketleri çıkarılır ve elektrik gelip gelmediği, kaç volt elektrik geldiği multimetre ile ölçülür. Elektrik gelmiyorsa tesisatta kopukluk-temassızlık-korozyon olabilir, giderilir. Elektrik gelmesine rağmen pompa çalışmıyorsa, pompa arızalıdır, değiştirilir.
*Arıza bulunamaz ve gerek görülürse; ECU, röle, sigorta ve yakıt pompası arasındaki tüm tesisat ve tesisat elemanlarında: kopukluk, kısa devre, şasiye kaçak, temassızlık-korozyon kontrolleri yapılır.
İlgili arıza kodları:
P0230 Yakıt Pompası Birincil Devre Arızası
Ana konu (Bkz: Elektrikli Yakıt Pompası)

Yorumlar