P0230 YAKIT POMPASI BİRİNCİL DEVRE ARIZASI
P0230
arızası, pompayı kumanda eden rölenin kontrol (birincil) tesisatında bir arıza
olduğunda ortaya çıkar. Bununla beraber; röle, tesisat, sigorta, pompa
arızaları da göz önünde bulundurulmalıdır.
Elektrikli
yakıt pompası benzin deposu içerisinde
bulunur ve enjektörlere basınçlı yakıt pompalar. Yakıt pompasının
elektrik beslemesi bir pompa rölesi ile sağlanır, röle elektriği pompaya
gönderir veya elektriği keser. Röle, kaputun altındaki sigorta kutusunda
bulunur. Pompa rölesini, ECU kumanda eder (çalıştırır). Yakıt pompası kontak
açıldığında çalışır ve motor çalışması boyunca çalışmaya devam eder. Kontak
açıldıktan sonra marş yapılmazsa, pompa bir iki saniye çalışır ve sonra durur. Öncelikle (Bkz: Elektrikli Yakıt Pompası)
Pompanın
çalışmasını röle kumanda eder. Rölenin çalışmasını ECU kumanda eder. Yakıt
pompasının röle ile kumandasında iki devre söz konusudur:
Birincil
devre (kumanda veya kontrol devresi): ECU
ile röle arasındaki devredir, ecu, rölenin ON olması için bir kumanda gerilimi
gönderir ve röle kontakları kapatılarak röle çalıştırılır ve ON konumuna gelir.
Rölenin birincil devre uçları: 85 (+) ve 86 (-) terminalleridir. Bu devrede
gerilim 12 volttur fakat çekilen akım (amper) çok düşüktür (genelde 1 amperden
az)
İkincil
devre (Yük devresi veya besleme devresi): Akü geriliminin, çalıştırılmak istenen elektronik cihaza
gönderildiği, cihazın çalışma akımının sağlandığı devredir. Rölenin ikincil
devre uçları: 30 (giriş-besleme) ve 87 (87a – 87b) çıkış terminalleridir. Bu
devrede gerilim 12 volttur fakat çekilen akım (amper) yüksektir , 1 amperden
fazladır, çekilen akım çalıştırılan
elektrikli alete göre değişir.
P0230
Yakıt Pompası Arızası Belirtileri:
*Motor arıza lambası yanar.
*Motor
marş yapar ama çalışmaz.
*Yakıt pompası çalışmaz.
*Yakıt
pompası kontak açıkken ve marş yapılmadan beklenirken, sürekli çalışmaya devam
eder (normalde marş yapılmayınca birkaç saniye sonra durmalıydı)
P0230
Yakıt Pompası Arızası Sebepleri:
*Pompa
rölesinin kontrol devresinde (röle ile ECU arasındaki tesisatta) şasiye kaçak,
kısa devre veya kopukluk var.
*Röle
arızalı.
*ECU
arızalı (nadiren)
P0230
Yakıt Pompası Arızasının Kontrolleri ve Çözümleri:
*Sessiz
bir ortamda kontak açılır (ON) ve pompanın birkaç saniye çalışıp çalışmadığı
dinlenir.
*Diyagnostik tekniği adımları sırasıyla uygulanır ve arıza kodları kesinleştirilir.
*Diyagnostik
cihazıyla aktör testi yapılır ve bilgisayardan yakıt pompasını çalış komutu
verilir, çalışıp çalışmadığı gözlemlenir.
*Pompa
çalışmıyorsa, sigortayı kontrol edilir.
*Röleye iki
ayrı +12 volt gerilim gelir, biri röleyi
kumanda etmek (çalıştırmak) için (ECU’den gelir), diğer ise yakıt pompasına
gönderilen beseleme gerilimidir. Her ikisi de kontak açıkken, sigorta
kutusundaki yuvasından multimetre ile kontrol edilir (ECU’den gelen röle
kumanda gerilimi kontak açık motor çalışmıyorken sadece ilk birkaç saniye
gelecektir).
*Pompa
çalışmıyorsa röle kontrol edilir. Röle kontak uçları kontrol edilir, korozyon
varsa temizlenir. Rölenin sigorta kutusundaki yuvasındaki uçları kontrol edilir,
ECU’den gelen kumanda voltajı bir multimetre veya seri lambayla kontrol edilir.
Rölenin terminal uçları ve anlamları için röle konusuna bakılır (Bkz: Röle).
* Röleyi
basitçe denemek için uygun başka bir röle takılabilir, röle çalıştığında “klik”
şeklinde ses gelir.
*Röle ve
sigorta sağlam olmasına rağmen pompa çalışmıyorsa, röle ile pompa arasındaki
elektrik tesisatı kontrol edilir. Bunun için önce depodaki pompanın elektrik
bağlantı soketleri çıkarılır ve elektrik gelip gelmediği, kaç volt elektrik
geldiği multimetre ile ölçülür. Elektrik gelmiyorsa tesisatta
kopukluk-temassızlık-korozyon olabilir, giderilir. Elektrik gelmesine rağmen
pompa çalışmıyorsa, pompa arızalıdır, değiştirilir.
*Arıza
bulunamaz ve gerek görülürse; ECU, röle, sigorta ve yakıt pompası arasındaki
tüm tesisat ve tesisat elemanlarında: kopukluk, kısa devre, şasiye kaçak,
temassızlık-korozyon kontrolleri yapılır.
İlgili arıza kodları:
P0230 Yakıt Pompası Birincil Devre Arızası
(Bkz: Tüm Arıza Kodları)
Yorumlar
Yorum Gönder