P0231 YAKIT POMPASI İKİNCİL DEVRE DÜŞÜK VOLTAJ
Yakıt
pompasını kumanda eden röle ile yakıt pompası ve bu ikisinin arasındaki tesisatta
(ikincil devrede) bir arızadan dolayı, ECU tarafından düşük voltaj tespit
edildiğinde P0231 arıza kodu OBD sisteminde hafızaya kaydedilir. Örneğin kontak
açık, motor çalışıyor, yakıt pompası devresinde düşük voltaj tespit edilir veya hiç voltaj tespit edilmez.
İkincil
devre (Yük devresi veya besleme devresi): Akü geriliminin, çalıştırılmak istenen elektronik cihaza
gönderildiği, cihazın çalışma akımının sağlandığı devredir. Rölenin ikincil
devre uçları: 30 (giriş-besleme) ve 87 (87a – 87b) çıkış terminalleridir. Bu
devrede gerilim 12 volttur fakat çekilen akım (amper) yüksektir , 1 amperden
fazladır, çekilen akım çalıştırılan
elektrikli alete göre değişir.
P0231
Arızasının Belirtileri:
*Motor arıza lambası yanar.
*Motor
çalışmaz.
*Motor
çalışır fakat gaz yemez, yükte bayılır.
*Motora
(enjektörlere) yeterince yakıt gelmez.
P0231
Arızasının Sebepleri:
*Röle
arızalı.
*Röle, ECU
ve yakıt pompası arasındaki tüm tesisat kablosu ve soketlerde;
temassızlık-korozyon, kısa devre, şasiye kaçak var.
*Sigorta
atmış.
P0231
Arızasının Kontrolleri ve Çözümleri:
*Sessiz
bir ortamda kontak açılır (ON) ve pompanın birkaç saniye çalışıp çalışmadığı
dinlenir.
*Diyagnostik tekniği adımları sırasıyla uygulanır ve arıza kodları kesinleştirilir.
*Diyagnostik
cihazıyla aktör testi yapılır ve bilgisayardan yakıt pompasını çalış komutu
verilir, çalışıp çalışmadığı gözlemlenir.
*Pompa
çalışmıyorsa, sigortayı kontrol edilir.
*Röleye
iki ayrı +12 volt gerilim gelir, biri
röleyi kumanda etmek (çalıştırmak) için (ECU’den gelir), diğer ise yakıt pompasına gönderilen besleme gerilimidir. Her ikisi de kontak açıkken, sigorta
kutusundaki yuvasından multimetre ile kontrol edilir (ECU’den gelen röle
kumanda gerilimi kontak açık motor çalışmıyorken sadece ilk birkaç saniye
gelecektir).
*Pompa
çalışmıyorsa röle kontrol edilir. Röle kontak uçları kontrol edilir, korozyon
varsa temizlenir. Rölenin sigorta kutusundaki yuvasındaki uçları kontrol
edilir, ECU’den gelen kumanda voltajı bir multimetre veya seri lambayla kontrol
edilir. Rölenin terminal uçları ve anlamları için röle konusuna bakılır.
* Röleyi
basitçe denemek için uygun başka bir röle takılabilir, röle çalıştığında “klik”
şeklinde ses gelir.
*Röle ve
sigorta sağlam olmasına rağmen pompa çalışmıyorsa, röle ile pompa arasındaki
elektrik tesisatı kontrol edilir. Bunun için önce depodaki pompanın elektrik
bağlantı soketleri çıkarılır ve elektrik gelip gelmediği, kaç volt elektrik
geldiği multimetre ile ölçülür. Elektrik gelmiyorsa tesisatta
kopukluk-temassızlık-korozyon olabilir, giderilir. Elektrik gelmesine rağmen
pompa çalışmıyorsa, pompa arızalıdır, değiştirilir.
*Arıza
bulunamaz ve gerek görülürse; ECU, röle, sigorta ve yakıt pompası arasındaki
tüm tesisat ve tesisat elemanlarında: kopukluk, kısa devre, şasiye kaçak,
temassızlık-korozyon kontrolleri yapılır.
İlgili arıza kodları:
P0231 Yakıt Pompası İkincil Devre Düşük Voltaj
(Bkz: Tüm Arıza Kodları)
Yorumlar
Yorum Gönder