BÖLÜM-1 BÖLÜM-2
Karter
Havalandırma Sistemi Nedir ?
Yağın sürekli hareket halinde olması ve yüksek
sıcaklıklarda çalışması, yağ buharına sebep olur. Yağ buharının asit özelliği
sebebiyle motora zararlıdır, bu asidik özellik motor parçalarını aşındırıcı
etki gösterir.
Silindirlerde (yanma odasında) meydana gelen yanmadan
dolayı basınçlı olarak bir miktar gaz ve hidrokarbon, pistondaki sızdırmazlık
segmanlarından sızarak aşağıya, kartere kaçar, bu kaçak gazlar da motor yağının
özelliğini bozar, çamurlaşmaya sebep olur. Bu kaçak gazlara “blow by emissions
– Kaçak emisyonları” da denir. Bu gaz
sızıntısı özellikle sıkıştırma ve yanma (iş) zamanlarında meydana gelir.
Kartere sızan kaçak gazların büyük çoğunluğu (%80)
yanmamış gazlardır, geriye kalanlarsa yanma sonucu oluşan su buharı, asit vb.
gazlardır.
Kartere gelen kaçak gaz kaynaklarından bir diğeri de,
turbo şarjdır. Bilindiği gibi turbo şarjın yağlanması motor yağıyla
gerçekleşir. Turbonun içerisinde kompresör ve türbin kanatçıklarını taşıyan
turbo mili vardır, bu milin turbo gövdesine yataklandırılmıştır ve bu mil
yatağında yağ delikleri vardır. Tüm parçalar sızdırmaz yapılmış olsa da bir miktar
egzoz gazı, turboyu dolaşan yağın içerisine kaçak yapar ve turboyu yağlayıp
kartere dönen yağla beraber kartere sızar. (Bkz: Karter nedir?)
Araç ne kadar fazla kilometre yapmışsa, motor parçaları
ne kadar fazla aşınmışsa, kartere o kadar fazla gaz kaçacak demektir. Bu da
motor üflemesi denilen olayı meydana getirir.
Yağ buharı ve silindirlerden sızan bu gazların atmosfere
salınması çevreye zararlıdır (eskiden atmosfere salınıyordu). Salınmaması,
motor parçalarını aşındırdığından zarar verir, ayrıca karterde oluşacak yüksek
basınç, contalardan yağ kaçağına sebep olur.
Karter
Havalandırma Sisteminin Görevi Nedir?
Karter havalandırma sisteminin görevi, karterde oluşan
motor yağı buharının ve sızan gazların, tekrar yanabilmesi için emme
manifolduna gönderilmesini sağlamaktır. Bu sisteme, pozitif karter havalandırma
sistemi (PCV: Positive Crankcase Ventilation), motor havalandırma sistemi gibi
isimler de verilmektedir. Bu sistemle karterdeki kaçak gazlar yanmaya
gönderilirken, kartere temiz hava alınması da sağlanır. Motorun içinde, karter
ve supap kapağı arasında, bloktaki yağ kanalları vasıtasıyla gaz dolaşımı
olmaktadır.
Karter havalandırma sistemi parçaları şunlardır:
*Pcv valfi (karter havalandırma valfi) (Bkz: PCV Valfi Arızası)
*Pcv karter hava tahliye hortumu (pcv valfinin bağlı
olduğu hortum)
*Bir havalandırma hortumu (supap kapağına ve kartere hava
girişi buradan olur)
*Bazı sistemlere ilave yağ-buhar ayrıştırıcı (kutu
şeklinde)
Not: Motorlarda genelde iki hortum vardır; havalandırma (çıkış hortumu) ve hava giriş
hortumu
*Karter
Havalandırma Hortumu Ne İşe Yarar ?
Pcv valfinin olduğu karter havalandırma tahliye hortumu,
bu hortumdan karter gazları çıkar, bu hortumun bağlantıları kelepçeli ve
sızdırmazdır. Hortumun bir ucu supap kapağındaki pcv valfine, diğer ucu gaz
kelebeğini arkasına (kelebek sonrasına) bağlıdır.
*Karter
Hava Alma (Nefes Alma) Hortumu Ne İşe Yarar?
Diğeri hortum
karterin hava alma hortumudur(breather hose), bu hortumdan kartere hava girer.
Hortumun bir ucu supap kapağındaki boru uca, hortumun diğer ucuysa, gaz
kelebeğinin önüne (kelebekten önce) bağlıdır. Bu hortumda valf yoktur.
(Toyota corolla 2002 karter havalandırma sistemi)
PCV Valfi Nedir Ne İşe Yarar ? ( Karter
havalandırma valfi)
Karterde oluşan yağ buharı ve gaz kaçakları, motor
bloğundaki yağ kanallarından yukarıya, supapların olduğu yere gelirler. Supap
kapağında (külbür kapağı), bu yağ buharı ve kaçak gazların emme manifolduna
gönderilmesi için bir boru çıkış bulunur. PCV valfi (karter havalandırma valfi)
genellikle bu boru çıkışın içinde veya havalandırma hortumunun üzerinde
bulunur.
PCV karter havalandırma valfinin görevi, supap
kapağındaki bu yağ buharı ve gaz kaçaklarını (blow by emisyonları), açılıp
kapanarak, gaz kelebeği boğazına göndermektir. Böylece emilen havaya karışan bu
gazlar, yanma odasında yakılırlar. PCV
valfi, supap kapağından emme manifolduna gönderilen gazları kontrol eder.
Uygulamada çeşitli tasarımlar bulunmaktadır:
Bazı araçlarda Pcv valfi bulunmayabilir, bu tip araçlarda
karter havalandırması, sadece hat üzerindeki bir buhar-yağ ayrıştırıcısıyla
sağlanır.
Bazı araçlarda hem pcv valfi hem de yağ ayrıştırıcı sistem (kutu)
bulunabilmektedir.
Bazı araçlarda yağ ayrıştırıcı, külbütör kapağının içinde
bulunur ve çıkışında pcv valfi vardır.
Bazı eski karbüratörlü motorlarda hortumun içerisinde
basit bir tel sargıyla bu ayrıştırma işlemi gerçekleştirilir, böylece hava emiş
kanalının aşırı yağlanması engellenir.
(Pcv valfi çeşitleri)
PCV Valfi Nasıl Çalışır ? (Karter havalandırma valfinin çalışması)
PCV karter havalandırma valfi mekanik bir yaylı valftir.
Bir ucu supap kapağına (külbütör kapağına), diğer ucu emme manifoldu girişine bağlıdır. Bu iki uç
arasındaki basınç farkı, valfin içindeki yayı hareket ettirir (çünkü akışkanlar
yüksek basınçtan alçak basınca doğru hareket ederler) ve geçiş kanalındaki
plancır-iğne deliği açar, kısar ya da kapatır.
Valfin çalışmasının kolay anlaşılması açısından 3 temel çalışma durumu anlatılabilir.
1) Rölanti durumu/gaz pedalına basılmayan durum: Motor rölantide çalışırken, gaz kelebeği neredeyse kapalı olduğundan, emme manifoldunda vakum maksimumdur. Devir ve yük de düşük olduğundan, kartere gaz kaçağı da minimumdur, yani kaçak gaz (blow by) ve karter basıncı çok azdır. Bu durumda pcv karter havalandırma valfi çok az açık veya kapalı konumda olacaktır. Valfdeki yay ve plancır mekanizması buna uygun olarak tasarlanmıştır.
1) Rölanti durumu/gaz pedalına basılmayan durum: Motor rölantide çalışırken, gaz kelebeği neredeyse kapalı olduğundan, emme manifoldunda vakum maksimumdur. Devir ve yük de düşük olduğundan, kartere gaz kaçağı da minimumdur, yani kaçak gaz (blow by) ve karter basıncı çok azdır. Bu durumda pcv karter havalandırma valfi çok az açık veya kapalı konumda olacaktır. Valfdeki yay ve plancır mekanizması buna uygun olarak tasarlanmıştır.
2) Orta yükte, normal sabit hızda sürüşte, pcv valfi orta
açıklıkta olacaktır.
3)Motor devri yükseldiğinde, tam gaz yapıldığında, motorun
yükü arttığında, emme manifoldu vakumu iyice azalır, kartere kaçak yapan gaz miktarı artar ve karter
basıncı yükselir, bu durumda pcv valfine emme manifoldundan etki eden vakum da çok azdır, böylece valf tam açılarak kaçak gazların emme manifolduna
geçmesini sağlar.
Motor stop edilince (çalışmıyorken) havalandırma valfi
kapalı konumdadır, gaz geçişine izin vermez.
Pcv valfi, gaz geçişi kontrol edip ayarlarken, emme
manifoldundan supap kapağına gaz geçişini (geri tepme-erken ateşleme durumunda)
engellemiş de olur.
Turbo şarjlı motorlarda karter havalandırma sisteminde,
basınç ayar valfi iki kademeli çalışır. Eğer emme manifoldunda vakum varsa ,
kaçak gazlar direkt emme manifolduna gönderilir. Eğer emme manifoldunda basınç
oluşursa, yani devir yükselip turbo aşırı hava beslemesi yaparsa, emme
manifoldunda vakum olmaz, tam tersine basınç olur, bu durumda kaçak gazlar
basınç ayar valfi tarafından, turbonun temiz hava girişine gönderilir.
BÖLÜM-1 BÖLÜM-2
BÖLÜM-1 BÖLÜM-2
Güzel bir açıklama
YanıtlaSilTeşekkürler
Merhabalar opel corsa d 2011 1.2 aracım var yaklaşık 15 gündür bir sorunla uğraşıyorum kimse çözemedi ilk başta havalandırma valfi dedikleri bişeyden çıt çıt çıt ses geliyodu araba hafifte tekliyordu gaz kelebeğini temizledi ve bobinleri değiştirdik tekleme gitti fakat araç deviri vites boşta iken gaza basınca çok geç inip kalkmaya başladı ayrıca arıza lambası yandı musluk işareti olan daha sonra başka biyere götürdüm oda baktı gaz kelebeğini temizledi yapamadı bu sefer iki tane arıza lambası yandı musluk işareti ve araba içinde anahtar işareti araba hiç gaz yememeye başladı daha sonra aracı beyinciye gönderdi orasıda tech-2 cihazına bağladı gaz pedalı konum sensörü arızası verdi onuda değiştik hala aynı bu konuda yardımcı olursanız sevinirim
YanıtlaSilAynı sorun bende de var 2014 model ustalar hiç bişiden anlamıyo.Ses buhar valfi dedikleri şeyden geliyor.Devra dışı bırakınca araç saat gibi.Yenisi 180 tl imiş ,ama sorunun çözülüp çözülmeyecepğini garanti edemiyor.
SilÇok guzel acıklama elınıze saglık.
YanıtlaSilÇok zekice
SilSelamun aleyküm
YanıtlaSilAracım 1992 mercedes 190e 2.0 pcv valfi bizim araçta yok galiba direk külübratör kapaktan hava filtresi kutusuna baglı hortum ile baglanmış LPG montajından sonra hava emiş daraltıldıgı için yüksek devirlerde yakıt hava dengesi için gerekli hava olmadığından gerekli havayı blow by dan çekmeye çalışıyor dogal olarak buharlaşan motor yagı ile hava, hava filtre elemanlarını yag ile kapanmasına hava filtresi nin yaglanıp tıkanmasına önemli olanda krank yatağında gereksiz vakuma sebep oldugu için yaglama düzensizligine sebep olarak subap sesi gelmesine, kelebek ve karbüratörün aşırı kirlenmesine vesile olması. Çözüm: LPG ayarı yapılırken ya LPG çok açılıp hava emiş agzı kapatılmadan ayar yapılmalı (buda fazla yakma sebebi) veya LPG uygun şekilde ayarlanır hava emiş agzı daraltılacaksa bu külübratör den çıkan hava filtresine giren hortuma kırank havalandırma filtresi takılıp bu gazın buradan tahliye edilmesi gerekir bu şekilde hava filtresi yaglama işi çözülmüş olur.