Karter nedir ? Ne işe yarar?
Motor karteri, motor
bloğunun altında bulunur, karterin görevi motor yağının depolanmasını ve
soğutulmasını sağlar. Çelik sacdan yapılmıştır. Aynı zamanda motorun alt
kısmındaki krank bölmesini, krank mili ve yataklarını da kapatmış olur. Motor
yağı motor karterinde birikir, yağ pompası yağı buradan çeker ve basınçlı
olarak yağ kanalları vasıtasıyla hareketli motor parçalarını (silindir-piston,
supap mekanizması-krank mili vb.) yağlar. Motor yağı değiştirileceği
zaman,karterin altındaki boşaltma tapası gevşetilir ve yağ buradan tahliye
edilir. Karter tapalarının bazıları mıknatıslıdır, böylece küçük metal
parçacıklarını çekerek, yağdan ayırmış olur. Karterin içinde hareket
halindeyken yağın aşırı çalkalanmasını önlemek için sacdan delikli bölmeler
bulunur.
Karter nerede olur?
Karter arabanın ön motor kısmının en altındadır. Araç lift ile yukarı
kaldırıldığında, ön iki teker arasında, motor bloğuna bağlı olan siyah kapak
şeklindeki parçadır.
Karter koruma muhafazası nedir ?
Motorun en alt kısmında, yağ
karterinin altında bulunur ve motor karterini, yoldan gelebilecek darbelerden,
fırlayabilecek taş darbelerinden korur.
Karter nasıl sökülür nasıl temizlenir?
Motor çok sıcakken karter sökülmez, motorun biraz soğuması
beklenmelidir. Karter sökülmeden önce motor yağını boşaltmak gerekir, bunun
için karterin altına bir yağ boşaltma kabı koyulmalı. Karterin en altında bir
boşaltma tapası vardır, bu tapa gevşetilip sökülerek, yağın boşalması sağlanır.
Daha sonra karteri silindir bloğuna bağlayan çok sayıdaki cıvata sökülür.
Karterle motor bloğu arasında conta bulunur, bu conta da alınarak karter
yerinden sökülür. Günümüzdeki araçlardaysa yaygın olarak sıvı conta
kullanılmaktadır. Sıvı conta, karteri motor bloğuna sağlam bir şekilde
yapıştırdığından, civataları sökseniz bile karter yerinden çıkmayacaktır. Bu
durumda, uygun aletler veya çelik spatula gibi bir atletle, kartere zarar
vermeden ayırmak gerekir. Tekrar takılmadan önce eski sıvı conta tamamen
kazınıp, yeni sıvı conta sürülmelidir.
Karter söküldükten sonra, temizleyici sıvılarla (balata spreyi gibi) temizlenir, basınçlı havayla kurutulur.
Yerine takılırken contası düzgünce yerine yerleştirilir, sıvı contalıysa
sıvı conta sıkılır. Bağlantı cıvataları çapraz olarak karşılıklı olarak uygun
torkla sıkılır. Daha sonra yağ tapası yerine takılır ve motorun en üst
kısmındaki yağ dolum kapağı açılarak, üretici firmanın önerdiği uygun
özellikteki ve uygun miktardaki motor yağı doldurulur. Kullanılmış boşaltılan
yağ, mecbur kalmadıkça tekrar motora
konulmaz. Motor yağı değişiminde yağ filtresi de değiştirilmelidir. Tüm
işlemlerden sonra motor çalıştırılır, karterden yağ kaçağı olup olmadığına
bakılır. Tapadan yağ kaçağı varsa, yuvası ve dişleri kontrol edilmeli gerekirse
tapa değiştirilmelidir. Karter contasından yağ kaçağı varsa, civataların uygun
olarak sıkıldığından emin olunmalı ve sıkılmalı. Kaçak devam ederse en baştan
sökülüp tekrar conta-sıvı conta ve bağlantı işlemleri uygun olarak tekrar
yapılmalıdır.
Karter arızaları nelerdir?
Genelde araçlarda karter
delinmesi meydana gelebilir, sebebi yoldan gelen taş parçaları, bozuk yollarda
karterin yola sürtüp vurması, çukura düşülmesi gibi sebeplerdir. Bir diğer
arıza ise tapadan veya karter contasından yağ kaçağı olmasıdır. Contalar en
kısa sürede değiştirilmelidir.
Motor karteri yağ kaçırıyor yağ damlatıyor nedeni nedir?
Karter tapasından veya karter contasından yağ kaçırıyordur. Tapadansa tapanın sıkılığı kontrol edilmeli, karter contasından sızıyorda conta (veya sıvı conta) değiştirilmelidir. Karterde delik veya çatlak var mı bakılmalıdır. Bunların hiç biri yok ama karter yine de yağ kaçırıyorsa, karter havalandırma sistemi kontrol edilmelidir.
Yağ Karteri delinmesi ve tamiri
Aracın karteri delinmişse,
aracın motoru hemen stop edilmeli ve tekrar çalıştırılmamalıdır. Motor yağsız
kalacağından, piston-silindir-supap-krank-krank yatağı başta olmak üzere motora
çok büyük zarar verir. Kısaca motoru yiyebilirsiniz, sonuç yeni bir sandık
motor almak olur. Karter delinmesi durumunda, bir çekiciyle aracı servise
çektirin ve karteri yenisiyle değiştirin. Ya da işin ehli bir usta tarafından
delik-çatlak kaynakla kapatılabilir. Darbe sebebiyle karter yamulmuşsa mutlaka
değiştirilmelidir.
Bakınız: Karter havalandırma sistemi (pcv)
Bakınız: Karter havalandırma sistemi (pcv)
pcv hortumu beyaz yağ gibi bir madde ile dolmuş temizledim bu pcv valfinin çalışmamasındanmı olur
YanıtlaSilBayağı yararlı , teşekkürler :)
YanıtlaSilKartel sıcak olurmu
YanıtlaSil