Kuru Karter Yağlama Nedir? Kuru Karterli Yağlama Sistemi
Kuru
karterli yağlama sistemi özellikle yüksek performanslı motorlarda (örneğin V8,
V10, W12 gibi), f1 motorlarında ve bazı motosiklet motorlarında
kullanılır. Motosikletler kuru karter
kullanılmasının sebebi yağı daha iyi soğutabilmek ve motoru daha küçük
yapabilmektir. Motorun alt kısmında yağı depolayan bir derin bir karter
bulunmaz, motor yağı ayrı bir yağ deposunda depolanır ve sürekli olarak yağ
pompasıyla motora basılarak devir daim ettirilir. Karter motor yağı karterde
depolanmadığı için bu sisteme kuru karterli yağlama sistemi denir. Motorun
altında bir karter kapağı vardır fakat burada yağ depolanmaz.
Tüm sürüş
şartlarında ve hızlı viraj dönüşlerinde motor parçalarının basınçlı yağ ile
yağlanabilmesini sağlamak için kuru karterli yağlama sistemi kullanılır. Bu
sistemde yağ pompasıyla birlikte, hareketli parçaları yağlayan yağın tekrar
emilmesini ve yağ deposuna gönderilmesini sağlayan bir emiş pompası bulunur.
Emilen yağ,
yağ pompası modülü vasıtasıyla bir yağ termostatı vasıtasıyla yağ deposuna
iletilir. Oradan yağ tekrar çekilir ve yağ pompası modülü tarafından basınç
altında yağ sirkülasyon sistemine pompalanır. Yağ, yağ haznesine
pompalandığında, yağ termostatının konumuna bağlı olarak ya doğrudan bir yol
alır ya da yolda yağ soğutucusunun içinden geçer. Yağı değiştirirken tüm yağ
tahliye tapalarının açık olduğundan emin olunmalıdır.
Kuru
Karterli Motorun Özellikleri:
*Motor
yağı karterde değil ayrı bir yağ deposunda depolanır. Kartere gelen yağ hemen
bir emiş pompasıyla yağ deposuna çekilir.
*Klasik
karterde yüksek hızlarda girilen virajlarda karterdeki yağ merkezkaç kuvveti
etkisiyle bir tarafa yığılır, çalkalanır, bu da pompanın yağı emmesini engeller
ve motor yağsız çalışır, kuru karterle bunun önüne geçilmiştir.
*Ayrı bir
konumda depolanan motor yağı daha iyi soğutulur.
*Motorun
altında derin bir karter olmadığından, motor yere daha yakın konumlandırılır ve
ağırlık merkezi aşağı çekilmiş olur, yol tutuşu ve viraj performansı artar.
*Kuru
karterli motorlar daha karmaşık ve maliyetlidir.
Yağ Deposu
Kurut
karterli motorlarda yağ pompası motordan ayrını bir parça olarak bulunur.
Yağ pompası modülünden yağ haznesine pompalanan yağ, hazne içindeki 2 kollu yağ borusuna geçerek siklonik ayırıcıya boşaltılır. Motor yağı siklonik (dairesel hareket yaptıran) ayırıcıya yönlendirilir, yağın içindeki hava-gazların yok olması sağlanır. Yağ, yağ deposuna girdiğinde, köpüğü gideren ve yağı çökelten dalga perdelerinden geçer.
Yağ deposunun üst kısmında yükselen blow by (motor üfleme) gazları yağ ayırıcıya geçer. Yağ deposuna entegre edilmiş yağ doldurma borusu, yağ seviye çubuğu ve yağ seviye ve sıcaklık sensörü vardır.
Yağ Pompası Modülü
Yağ pompası modülü motorun dışına monte edilmiştir ve zincir tahrik sistemi tarafından tahrik edilir.Yağ pompa modülü şu bileşenlerden oluşur: motordan yağı çeken emiş pompası, yağı yağ deposuna gönderen bir transfer pompası, motor parçalarını yağlayan ve yağı emen yağlama sistemi pompaları, turbo şarj ünitesindeki yağı çeken bir emiş pompası. Yağ pompası, soğutma sıvısı pompası ile tek bir ünite oluşturur, tek gövde içerisindedir.
Yorumlar
Yorum Gönder