Kuru Karter Yağlama Nedir? Kuru Karterli Yağlama Sistemi

Kuru Karter Yağlama Nedir? Kuru Karterli Yağlama Sistemi

Kuru karterli yağlama sistemi özellikle yüksek performanslı motorlarda (örneğin V8, V10, W12 gibi), f1 motorlarında ve bazı motosiklet motorlarında kullanılır.  Motosikletler kuru karter kullanılmasının sebebi yağı daha iyi soğutabilmek ve motoru daha küçük yapabilmektir. Motorun alt kısmında yağı depolayan bir derin bir karter bulunmaz, motor yağı ayrı bir yağ deposunda depolanır ve sürekli olarak yağ pompasıyla motora basılarak devir daim ettirilir. Karter motor yağı karterde depolanmadığı için bu sisteme kuru karterli yağlama sistemi denir. Motorun altında bir karter kapağı vardır fakat burada yağ depolanmaz.

Tüm sürüş şartlarında ve hızlı viraj dönüşlerinde motor parçalarının basınçlı yağ ile yağlanabilmesini sağlamak için kuru karterli yağlama sistemi kullanılır. Bu sistemde yağ pompasıyla birlikte, hareketli parçaları yağlayan yağın tekrar emilmesini ve yağ deposuna gönderilmesini sağlayan bir emiş pompası bulunur.

Emilen yağ, yağ pompası modülü vasıtasıyla bir yağ termostatı vasıtasıyla yağ deposuna iletilir. Oradan yağ tekrar çekilir ve yağ pompası modülü tarafından basınç altında yağ sirkülasyon sistemine pompalanır. Yağ, yağ haznesine pompalandığında, yağ termostatının konumuna bağlı olarak ya doğrudan bir yol alır ya da yolda yağ soğutucusunun içinden geçer. Yağı değiştirirken tüm yağ tahliye tapalarının açık olduğundan emin olunmalıdır.


 

Kuru Karterli Motorun Özellikleri:

*Motor yağı karterde değil ayrı bir yağ deposunda depolanır. Kartere gelen yağ hemen bir emiş pompasıyla yağ deposuna çekilir.

*Klasik karterde yüksek hızlarda girilen virajlarda karterdeki yağ merkezkaç kuvveti etkisiyle bir tarafa yığılır, çalkalanır, bu da pompanın yağı emmesini engeller ve motor yağsız çalışır, kuru karterle bunun önüne geçilmiştir.

*Ayrı bir konumda depolanan motor yağı daha iyi soğutulur.

*Motorun altında derin bir karter olmadığından, motor yere daha yakın konumlandırılır ve ağırlık merkezi aşağı çekilmiş olur, yol tutuşu ve viraj performansı artar.

*Kuru karterli motorlar daha karmaşık ve maliyetlidir.

Yağ Deposu

Kurut karterli motorlarda yağ pompası motordan ayrını bir parça olarak bulunur.

Yağ pompası modülünden yağ haznesine pompalanan yağ, hazne içindeki 2 kollu yağ borusuna geçerek siklonik ayırıcıya boşaltılır. Motor yağı siklonik (dairesel hareket yaptıran) ayırıcıya yönlendirilir, yağın içindeki hava-gazların yok olması sağlanır. Yağ, yağ deposuna girdiğinde, köpüğü gideren ve yağı çökelten dalga perdelerinden geçer.

Yağ deposunun üst kısmında yükselen blow by (motor üfleme) gazları yağ ayırıcıya geçer. Yağ deposuna entegre edilmiş yağ doldurma borusu, yağ seviye çubuğu ve yağ seviye ve sıcaklık sensörü vardır.

Yağ Pompası Modülü

Yağ pompası modülü motorun dışına monte edilmiştir ve zincir tahrik sistemi tarafından tahrik edilir.Yağ pompa modülü şu bileşenlerden oluşur: motordan yağı çeken emiş pompası, yağı yağ deposuna gönderen bir transfer pompası, motor parçalarını yağlayan ve yağı emen yağlama sistemi pompaları, turbo şarj ünitesindeki yağı çeken bir emiş pompası. Yağ pompası, soğutma sıvısı pompası ile tek bir ünite oluşturur, tek gövde içerisindedir.

(Bkz: Karter)
Ana konu (Bkz: Yağlama Sistemi)

Yorumlar