Dizel Motor Gürültüsü ve Vuruntu (Common Rail)

Dizel motorlar, yüksek sıkıştırma oranıyla çalışmaları, hava-yakıt karışımının sıkıştırılarak kendiliğinden patlatılarak yakılması, sıkıştırma oranının yüksek olması (15:1 - 20:1), yanmanın tüm karışımda aynı anda başlaması, sıkıştırma sonu ve yanma basıncının yüksek olması, motorinin (mazotun) kimyasal özelliği gibi sebeplerle gürültülü ve titreşimli çalışırlar. Bu sebeplerle dizel motorlar daha ağır ve sağlam malzemeden yapılır. Blokları genelde dökme demirdir, yeni nesil bazı dizel motorlarda malzeme tekniğinin gelişmesiyle alüminyum alaşım gövdeye geçilmektedir.


Dizel motor gürültüsünü – titreşimini ve tutuşma gecikmesini azaltmak için;
*Common rail yakıt sisteminde yakıtın püskürtülme basıncı yükseltilmiştir, böylece yakıt daha iyi atomize olur, daha iyi ve daha sessiz bir şekilde yanar.
*Düşük motor yükü ve rölanti devirlerinde, ana enjeksiyondan önce “ön enjeksiyon” yapılır.
*Mazotun setan sayısı uygun değerde ayarlanır (yaklaşık 50)

Dizel motorda püskürtülen yakıt, silindir içerisinde yanma odasının her noktasında “aynı anda” patlayarak yanmaktadır. Bu yanma-patlama şekli, dizel motorun gürültülü ve titreşimli (darbeli) çalışmasına sebep olur. Dizel motorlardaki yüksek sıkıştırma oranı da bu etkiyi arttırır. Benzinli motordaysa yakıt, bujide çakan kıvılcımla bir alev çekirdeği oluşturur ve bu alev perdesi “düzenli olarak yayılarak” silindir içerisinde ilerler, böylece yanma daha sessiz ve daha az titreşimli (darbesiz) gerçekleşir.

Dizel motorlar en fazla gürültü ve titreşimi düşük motor devirlerinde ve rölanti devrinde yaparlar. Enjektörler ana enjeksiyon dışında, ana enjeksiyondan hemen önce bir ön enjeksiyon yaparak, yanmanın daha sessiz ve titreşimsiz gerçekleşmesini sağlarlar.
(Bkz: Dizel Tutuşma Gecikmesi - Enjeksiyon Avansı ve Zamanlaması

Yorumlar