Mazot Filtresi Nedir? Ne İşe Yarar? Filtre Değişimi Arızası ve Çeşitleri

Mazot Filtresi Nedir? Ne İşe Yarar? Ne Zaman Değişir? Arızası ve Çeşitleri
Yakıt filtresi (mazot filtresi) depodan emilen mazot içerisindeki yabancı maddeleri-pislikleri süzerek, yakıt pompasına temiz mazotun gönderilmesini sağlar. Mazot filtreleri, 5 veya 3 mikronluk hassasiyetle yakıtı temizler. Kağıt filtre elemanının gözenek büyüklüğü 3-5 mikrondur. Kaliteli mazot filtresi, pompa ve enjektörlerin uzun ömürlü olmasını sağlar.
*Mazot filtresi yakıtı süzmesi yanında, yakıt içerisindeki suyu da ayrıştırabilir. (Bkz:Mazot Filtresi Su Sensörü ve Su Boşaltma Sistemi)
*Mazot filtrelerinde, yakıtı ısıtması için bir yakıt ısıtıcı sistemi (mekanik veya elektrikli sistem) bulunur.(Bkz: Mazot Filtre Isıtıcısı - Yakıt Ön Isıtma Sistemi)
Bazı mazot filtrelerinde hava alma pompası veya hava alma vidası bulunur.

Yakıt hattında kirlilik, yakıt kirli olmasından, filtrenin bozuk-kirli olmasından veya tamir sırasında borulara yabancı maddelerin girmesinden kaynaklanabilir.

Common rail yakıt hattına yabancı maddelerden kaynaklanan kirlilik meydana geldiğinde;
*Yakıt pompası arızasına sebep olur.
*Enjektör arızasına sebep olur. Filtre elemanından parça kopması, pompa veya enjektörde arızaya sebep olur.
*Motorun mekanik olarak arızalanmasına sebep olur.
Kirlilik sebebiyle enjektörler tam kapanamaz, silindir içine sızdırma-damlatma yaparsa; aşırı sıcaklıktan doları piston delinmesi, motorun kol (biyel) çıkarması gibi büyük arızalar oluşabilir.
Mazot Filtresi Arızaları
*Filtre elemanı kirlenir ve tıkanır.
*Filtre elemanının yapısı veya parça kopar (parça kopması tehlikelidir.)
*Filtredeki su haznesi dolabilir.



Mazot Filtresi Tıkanırsa Ne Olur?
*Motor çekişi düşer, 
*Yakıt sarfiyatı artar, 
*Rölanti devri dalgalanır, 
*Motor zor çalışır,
*Yakıt hava yapar: Tıkanmış filtre, yakıt emiş hattındaki vakumu arttıracağı için, alçak basınç hattındaki hortumlarda vakum kaçağı oluşabilir, buradan hortumların içine hava girebilir. Bu durumda motor çalışmaz, zor çalışır, stop edebilir, performans düşer.
 
Mazot Filtresi Ne Zaman Değişir ( Mazot Filtresi Kaç Km’de Değişir?)
Yakıt filtre elemanı periyodik bakımlarda değiştirilir. Değişim filtre kutusunun içindeki elemanın (kartuşun) değiştirilmesi şeklinde yapılır, arıza durumunda komple filtre değiştirilir. Mazot filtresi genelde 40 bin km veya 4 yılda bir değiştirilir, Bununla beraber her yağ değişiminde veya 2 periyodik bakımda bir mazot filtresi değiştirilebilir.  (firmanın önerdiği değişim aralığına uyulmalıdır). 

Örneğin Volkswagen dizel binek araçlarda yakıt filtresi 20 bin 30 bin km’de, transporter ve caddy’de 40 bin km’de bir değişir. Bazı araçlarda 60 bin de bir değişir.
Yakıt filtresi değiştirildiğinde, filtre elemanının iç hacmi kadar miktarda, yakıt emiş sistemi hava yapar.
Sistemde bir el pompası varsa, hava bu el pompasıyla alınır (bunlarda depoda elektrikli yakıt pompası yoktur). Depoda bir elektrikli yakıt pompası varsa, sistemdeki hava birkaç marş yapılarak kendiliğinden atılır. 
Mazot Filtresi Çeşitleri
Filtre elemanına göre filtre çeşitleri:
a)Metal elemanlı filtre,
b)Metal elemanlı olmayan filtre
Metal elemanlı olmayan filtre çeşitleri:
•Keçe Elemanlı Filtre (50 saatte bir temizlenir)
Katlanmış Kağıt Elemanlı Filtre ( En çok kullanılan, 3-5 mikron hassasiyet)
•Kağıt Disk Elemanlı Filtre
•Bez Elemanlı Filtre
•Pamuk Elyaf Elemanlı Filtre
•Kil Elemanlı Filtre ( En hassas olan, fakat araçlarda kullanılmaz)



Birden çok filtre kullanılması durumunda, filtreler iki türlü bağlanabilir:
*Yakıtın çok iyi süzülmesi isteniyorsa iki filtre/filtre elemanı devreye seri bağlantı yapılır.
*Süzme kapasitesi (debi) artırılmak (daha fazla yakıt süzülmek) isteniyorsa, iki filtre/filtre elemanı devreye paralel bağlantı yapılır.
Mazot (Yakıt) Yakıt Filtresi Bakım Zamanları
Mazot filtrelerinin içindeki filtre elemanı alınabiliyorsa temizleme işlemi yapılabilir. Yeni nesil dizel motorlarda ve common rail yakıt sisteminde, filtreler temizlenmez, yenisi ile değiştirilir. Eski tip filtreler, boşaltma tapaları açılarak temizlendiği gibi, tamamen sökülerek de temizlenir. Temizleme işi gaz yağı, motorin veya karbon tetra klorür ile yapılmalıdır. Benzin kullanılmamalıdır. Bir keçe elemanlı filtrenin elemanı 3~4 defadan fazla temizlenemez.
Kâğıt elemanlı filtrelerdeki kağıt eleman temizlenmez, tıkanınca yenisi ile değiştirilir. Kağıt elemanlı filtre Yaklaşık olarak 600 çalışma saati veya 10.000 – 15.000 km kullanımdan sonra değiştirilmesi önerilir.
Keçe elemanlı filtrelerde; eleman 50 saatlik çalışma süresinde bir defa temizlenir ve 200 saat çalışmadan sonra yenisi ile değiştirilir. 
Ana konu (Bkz: Dizel Motor Yönetimi)

Yorumlar

  1. Golf 2 turbo dizel arabam var mazot filtresinden pompaya giden hortumda hava var bu araçlarda hava almak için el pompası veya depoda elektrik pompası yok havasını alamadım.Enjektör rekorunu gevşetip marşa bastım araba çalıştı rekoru sıktım ama hala hava kabarcıkları var motor rölantide duracak gibi oluyor gaz verince çalışıyor .Hortumdaki havayı nasıl alabilirim.Lütfen el pompasıyla alın demeyin EL POMPASI YOK

    YanıtlaSil

Yorum Gönder