Dizel Motorda Rölanti Devri Yönetimi

Motorun en az yakın tüketerek ve vuruntusuz (dengeli) bir şekilde çalışabileceği en düşük motor devrine rölanti denir. Çalışan bir motorda, gaz pedalına basılmadığı bilgisi (gaz pedalı konum sensöründen) geldiği anda, ECU rölantide çalışma işlemine başlar.
Common rail yakıt sistemine sahip bir dizel motorda, rölanti devrinin belirlenmesinde referans alınan en temel sensör bilgileri şunlardır;
*Krank konum (devir) sensörü (motor devri)
*Motor suyu sıcaklık sensörü (motor sıcaklığı)
*Gaz pedalı konum sensörü (gaz pedalına basılmadığını belirlemek için)
Bu sensörlerden gelen sinyallere göre, motorun rölanti devri, enjektörlerin kumanda edilmesiyle (püskürtme süreleri) ayarlanır. (Diğer sensörlerden gelen sinyaller düzeltici etkiye sahiptir.)

Motor kontrol ünitesi (ECU), motorun sıcaklığına, motora binen yüklere göre, rölanti devrini en uygun hedef değere getirir. Bir dizel motorda rölanti devri, püskürtülen yakıtın miktarına göre ayarlanır.
Rölantide çalışan bir motordan çekilen yük, rölanti devrini azaltıcı bir etki gösterir. Örneğin klima açılması, elektrikli alıcıların çalıştırılması (far, arka cam ısıtma vb.), alternatörden çekilen akımı arttırır, bu durumda alternatörün yeterince elektrik üretilebilmesi için ikaz voltajı arttırılır, bu durumda alternatörün motordan çektiği güç de  artar, bu durum motorun rölantisini aşağı çeken bir etki gösterir, bu durumda motorun rölantisi sabit tutulabilmesi (veya arttırılması) için püskürtülen yakıt miktarı arttırılır.

Motor rölanti devrinin arttırıldığı durumlar:
*Motor soğuk olduğunda
*Akü gerilimi düşük olduğunda (aküyü alternatör ile şarj etmek için)
*Hidrolik direksiyon sisteminde pompanın çalışması durumunda
*Otomatik şanzımanlı araçta, vitese (D’ye) geçilmesi
*Klimanın çalıştırılması

Common rail yakıt sistemine sahip bir dizel motorda, hedeflenen rölanti devrine ulaşmak için, püskürtülen yakıt miktarı otomatik olarak ayarlanır. Örneğin bu dizel binek araçta kalkış yapıldıktan sonra gaz pedalına basılmadan bir yokuşu çıkmak bile mümkündür, yokuşun çıkılması sırasında motora binen yük, enjeksiyonun arttırılmasıyla karşılanır, motor devri sabit tutulur ve dizel motorun yüksek torku sayesinde yokuş çıkılabilir. 
(Bkz: Dizel Rölanti Dalgalanması)
Ana konu: (Bkz: Dizel Motor Yönetimi)

Yorumlar