Basınç Emniyet Valfi (Yakıt Aşırı Basınç Valfi) Nedir? Nasıl Çalışır?

Common rail yakıt sistemine sahip dizel motorların yüksek basınç pompalarında bulunur. Yakıt aşırı basınç valfi (basınç emniyet valfi), bazı yüksek basınç pompalarında, besleme pompasının bastığı yakıt basıncını yaklaşık 5 bar’da tutar.  Mekanik olarak çalışan bir valftir. Basıncı 5 bar olarak ayarlanan yakıt, daha sonra yüksek basınç pompası elemanına giriş yapar. 5 bar basıncın aşılması durumunda, fazla yakıt, yakıt geri dönüş hattından depoya geri gönderilir.
Bu valf sayesinde, yakıt içerisinde bulunabilecek hava, tekrar depoya gönderilmiş olur. Ayıca valf, yakıtın bir bölümünü, yağlama için pompanın eksantrik miline gönderir.

Yakıt aşırı basınç valfi (emniyet valfi), yüksek basınç pompasının gövdesinde, besleme pompası ile yüksek basınç pompası pompa elemanları arasındaki hatta bulunur. Pompadaki yakıt hatları gövde içerisindeki ince yakıt kanallarından oluşur ve dışarıdan bakıldığında görünmez.
Emniyet valfi, mekanik yapıda bir valftir. İçinde bir  yay ve bilye (piston) vardır. Valfteki yayın sertliği, hangi basınçta açılacağına bağlı olarak belirlenmiştir. Yakıtın basıncı sonucu oluşan itme kuvveti, valfi kapalı konumda tutan yayın itme kuvvetini yendiğinde, bilye geriye doğru hareket eder ve valf açılır. Açılan kanaldan, basınçlı yakıt geri dönüş hattına yönlendirilir, bu hattan da depoya akar. Tahliye edilen yakıt sayesinde basınç düşer. 
Besleme pompasının bastığı basınç, belilenmiş olan basıncın (örneğin 5 bar) altına düştüğünde, valfteki yayın itme kuvveti sayesinde valf tekrar kapanır. Böylece yüksek basınç pompa elemanı giriş hattına gönderilen yakıtın basıncı belirli bir değerde tutulur.

Ana konu (Bkz: Yüksek Basınç Pompası)

Yorumlar