Dizel Yakıt (Mazot) Sıcaklık Sensörü Nedir? Arızası Yapısı Görevi


Yakıtın sıcaklığını ölçerek ECU’ye bildirir. Common rail yakıt sisteminde, sistemde dolaşan yakıtın sıcaklığı sürekli ölçülerek izlenir. Yakıtın sıcaklığı iki temel amaç için kullanılır:
*Yakıt enjeksiyon sisteminin güvenliği. Yakıtın sıcaklığı limit değeri aşarsa (örn: 90 oC), sistemin basıncı veya püskürtülen yakıt miktarı düşürülür. Common rail yüksek basınç pompasında bulunan "yakıt miktar ayar valfi" tarafından, pompaya gönderilen yakıtın miktarı azaltılır ve sonuçta geri dönüş hattındaki mazotun sıcaklığı düşürülmüş olur. Dönüş hattındaki mazotun sıcaklığı aşırı arttığında; motor performansı sınırlandırılır, motor arıza lambası yanmaz, arıza kodu kaydedilmez. Mazotun normal çalışma sıcaklığına dönmesiyle, motorun performansı normale döner.


*Enjektörlerin yakıt püskürtme miktarının hesaplanmasında. Yakıt sıcaklığı, miktar hesabında düzeltici bir veri olarak kullanılır.
Dizel common rail motorlarda yakıt sıcaklık sensörü, sistemin tipine göre iki farklı yerde bulunabilir:
*Yakıt geri dönüş hattında. Geri dönüş hortumu üzerinde veya yakıt filtresi üzerinde.
*Yüksek basınç pompasında. Yakıt pompasının hidrolik başlık kısmında (genelde yeşil renkli) bulunur. (Örneğin: Denso). Yakıt pompasındaki yakıt sıcaklık sensörü, filtreden gelen yakıtın sıcaklığını ölçer.
 
Yakıt sıcaklık sensörü, NTC tipi (negatif sıcaklık katsayılı tip) bir direnç elemanına sahiptir. Yakıtın sıcaklığı arttıkça, sensörün direnci (ohm değeri) azalır.

Yakıt Sıcaklık Sensörü Arıza Durumu
Sensörün arızalanması durumunda  Bosch ve Denso sistemlerinde; ECU, yakıt sıcaklığının maksimum değerde olduğu varsayımını yapar, yakıt basıncı ve püskürtülen yakıt miktarı düşürülür.
Siemens yakıt sisteminde arıza durumunda; emilen hava ve su sıcaklık sensöründen gelen sinyallerden yakıt sıcaklığı hesaplaması yapılarak, yedek değer olarak kullanılır. (Not: Sistemin markası ve nesillerine değişiklikler olabilir.)
Arıza, OBD sistemi üzerinde, diyagnositk tekniği adımları uygulanarak teşhis edilir.

Yorumlar

  1. Hocam cok tesekkur ederim yine arka arkaya bilgiler verdin sagolun

    YanıtlaSil
  2. Super bilgiler gercekten. Aydinlanma yasadim

    YanıtlaSil
  3. Sorunuma çözüm oldunuz tesekkurler

    YanıtlaSil
  4. bilgiler çok çok değerli teşekkür ederim, lakın bilgiyi sonuca dnüştürecek imkanlardan mahrumuz

    YanıtlaSil
  5. mazot ısı sensörü arı verdigi zaman arıza lambası yan mıyor ama çekiş düşüyor fişini çekilirse arıza lambası yanıyor ama mazot basınç sensörüne arıza verirmi bilgisayara baglandıgında arıza veriyor mazot ısı sensörünü degiştirmeye gerek varmı

    YanıtlaSil
  6. Hocam hayırlı günler palio1.3 Multijet var araç soğukken sıkıntı yok ama sicakken çalışmıyor yolda 120 yi geçince stop ediyor yardımcı olursanız sevinirim şimdiden teşekkürler

    YanıtlaSil
  7. Hocam merhaba. Bende 1.6 dizel elantra var. Benim aracım 120 den sonra. Seyir halinde gaz kesiyor ve ayagımı gazdan cekıp 1 2 saniye sonra basınca düzeliyor. 1 aydır soruunu çözemedim. Yakıt ısı sensörü olabilirmi?

    YanıtlaSil

Yorum Gönder