Yakıt Miktar Ayar Valfi (Yüksek Basınç Pompası) Yakıt Debi Elektrovanası


Bu parça için farklı isimlendirmeler kullanılmaktadır: Basınç ayar valfi, yakıt debi elektrovanası, yakıt dozaj valfi, miktar ayar valfi. Tüm isimlendirmeler aynı parçayı anlatır.
Besleme pompası ile, yüksek basınç pompasının arasında bulunan hat üzerinde bulunur. Besleme pompasından gelen yakıtın geçtiği yolun kesit alanı, bir selenoid valf ile daraltılır veya genişletilir.Yakıtın geçtiği kanal genişletilirse, yüksek basınç pompasının bastığı basınç büyük olur. Valf, yakıt kanalını küçültürse, yüksek basınç pompasının bastığı yakıt basıncı küçük olur. Bu konudan önce (Bkz: Yüksek Basıncın Ayarlanması) konusu okunmalıdır.
Eğer pompada “basınç regülatörü” yoksa, yakıt ayar valfinin miktarını ayarladığı yakıt ile, common rail sistemindeki (enjektörlere giden) yakıt basıncı ayarlanmış olur.


Yüksek basınç pompasına gönderilen yakıtın miktarı, önce yakıt ayar valfinde ayarlanır ve daha sonra yüksek basınç pompası elemanına (basınç odasına) gönderilir. Yakıt miktar ayar valfi, pompa gövdesinde alüminyum kısımda bulunur. Common rail yakıt pompası gövdesi üzerindeki besleme pompası (transfer pompası) ile yüksek basınç pompası arasındaki hat üzerindedir. (Bkz: Yakıt Miktar Ayar Valfi Arızası)
Besleme pompasından, yüksek basınç pompasına gönderilen “yakıt miktarını” ayarlayarak, yüksek basınç pompasının bastığı yakıtın basıncını düzenler (basıncı arttırır veya azaltır). Basınç regülatörü, zaten yüksek basınç kazanmış yakıtın bir miktarını geri dönüş hattına göndererek basıncın ayarlanmasını sağlıyordu, yakıt debi valfi ise henüz yüksek basınç oluşmadan, alçak basınç hattında, yüksek basınç değerini ayarlar, yakıt henüz yüksek basınç pompası kısmına girmeden sınırlandırılır.

Yüksek  basınç pompasına giren yakıtı düzenlemenin avantajları:
*Yakıt pompasından, rail borusuna ve enjektörlere, sadece gerektiği kadar miktarda yakıt gönderilir.
*Pompalanan yakıtın miktarının azaltılması, dönüş hattındaki yakıtın daha az ısınmasını sağlar. Yakıt soğutucusuna gerek kalmaz.
*Pompa, motordan daha az yük çeker.
Yakıt basınç ayar valfi PWM sinyaliyle çalışır.
*Selenoid valfe dar pwm sinyali gönderildiğinde, yüksek basınç pompasına AZ MİKTARDA yakıt gönderilir. Basma basıncı azalır.
*Selenoid valfe geniş pwm sinyali gönderildiğinde, yüksek basınç pompasına ÇOK MİKTARDA yakıt gönderilir. Basma basıncı artar.
ECU, motor yüküne bağlı olarak pwm sinyalini değiştirir ve uygun yakıt basıncının oluşmasını sağlar.
Yakıt Basıncının Ayarlanmasında Kullanılan Sensör Sinyalleri
*Gaz pedalı konum sensörü
*Motor devir sensörü
*Yakıt basınç sensörü
*Su sıcaklık sensörü
*Hava kütle ölçer (MAF)
*Emme manifoldu basınç sensörü (turbo basınç sensörü)
*Emilen hava sıcaklık sensörü
(Bkz: Yakıt Miktar Ayar Valfi Arızası)
Üst konu (Bkz: Yüksek Basıncın Ayarlanması)

Yorumlar