Bu parça için farklı isimlendirmeler kullanılmaktadır:
Basınç ayar valfi, yakıt debi elektrovanası, yakıt dozaj valfi, miktar ayar
valfi. Tüm isimlendirmeler aynı parçayı anlatır.
Besleme pompası ile, yüksek basınç pompasının arasında
bulunan hat üzerinde bulunur. Besleme pompasından gelen yakıtın geçtiği yolun
kesit alanı, bir selenoid valf ile daraltılır veya genişletilir.Yakıtın geçtiği kanal genişletilirse, yüksek basınç
pompasının bastığı basınç büyük olur. Valf, yakıt kanalını küçültürse, yüksek
basınç pompasının bastığı yakıt basıncı küçük olur. Bu konudan önce (Bkz: Yüksek Basıncın Ayarlanması) konusu okunmalıdır.
Eğer pompada “basınç regülatörü” yoksa, yakıt ayar valfinin
miktarını ayarladığı yakıt ile, common rail sistemindeki (enjektörlere giden)
yakıt basıncı ayarlanmış olur.
Yüksek basınç pompasına gönderilen yakıtın miktarı, önce
yakıt ayar valfinde ayarlanır ve daha sonra yüksek basınç pompası elemanına
(basınç odasına) gönderilir. Yakıt miktar ayar valfi, pompa gövdesinde
alüminyum kısımda bulunur. Common rail yakıt pompası gövdesi üzerindeki besleme
pompası (transfer pompası) ile yüksek basınç pompası arasındaki hat
üzerindedir. (Bkz: Yakıt Miktar Ayar Valfi Arızası)
Besleme pompasından, yüksek basınç pompasına gönderilen
“yakıt miktarını” ayarlayarak, yüksek basınç pompasının bastığı yakıtın
basıncını düzenler (basıncı arttırır veya azaltır). Basınç regülatörü, zaten
yüksek basınç kazanmış yakıtın bir miktarını geri dönüş hattına göndererek
basıncın ayarlanmasını sağlıyordu, yakıt debi valfi ise henüz yüksek basınç
oluşmadan, alçak basınç hattında, yüksek basınç değerini ayarlar, yakıt henüz
yüksek basınç pompası kısmına girmeden sınırlandırılır.
Yüksek basınç pompasına giren yakıtı düzenlemenin
avantajları:
*Yakıt pompasından, rail borusuna ve
enjektörlere, sadece gerektiği kadar miktarda yakıt gönderilir.
*Pompalanan yakıtın miktarının
azaltılması, dönüş hattındaki yakıtın daha az ısınmasını sağlar. Yakıt
soğutucusuna gerek kalmaz.
*Pompa, motordan daha az yük çeker.
Yakıt
basınç ayar valfi PWM sinyaliyle çalışır.
*Selenoid valfe dar pwm sinyali gönderildiğinde, yüksek
basınç pompasına AZ MİKTARDA yakıt
gönderilir. Basma basıncı azalır.
*Selenoid valfe geniş pwm sinyali gönderildiğinde, yüksek
basınç pompasına ÇOK MİKTARDA yakıt
gönderilir. Basma basıncı artar.
ECU, motor yüküne bağlı olarak pwm sinyalini değiştirir ve
uygun yakıt basıncının oluşmasını sağlar.
Yakıt
Basıncının Ayarlanmasında Kullanılan Sensör Sinyalleri
*Gaz pedalı konum sensörü
*Motor devir sensörü
*Yakıt basınç sensörü
*Su sıcaklık sensörü
*Hava kütle ölçer (MAF)
*Emme manifoldu basınç sensörü (turbo basınç sensörü)
Üst konu (Bkz: Yüksek Basıncın Ayarlanması)
Yorumlar
Yorum Gönder