Basınç
Regülatörü (Basınç kontrol selenoid
valfi – basınç kumanda valfi) common rail sisteminde iki farklı yerde olabilir:
1) Yüksek basınç pompasının üzerinde,
2) Rail borusunun (rampanın) üzerinde. Basınç kontrol valfi
(regülatör), rail borusunun üzerindeyse, borunun uç kısmındadır ve bir hortum
bağlantısı vardır, bu hortum yakıtın geri dönüş hattına bağlanmasını sağlar.
Basınç regülatörünün
yakıt basıncını ayarlaması aşağıdaki değişkenlere bağlıdır:
*Sürücünün güç talebi (gaz pedalı konum sensöründen).
*O anki yakıt basıncı (yakıt basınç sensöründen) ve olması
gereken yakıt basınç değeri (ECU yazılımı).
*Motor devri (krank konum sensöründen).
YAKIT POMPASI ÜZERİNDEKİ BASINÇ REGÜLATÖRÜ
Common rail yakıt
sisteminde piezo enjektör kullanılıyorsa, bu sistemdeki yüksek basınç
pompasında “basınç regülatörü” mutlaka
kullanılır, selenoid valfli enjektör kullanılan sistemlerin çoğunda da basınç
regülatörü vardır.
Yüksek basınç pompasının hidrolik başlık kısmında (arka
kısımda) veya rail borusunda bulunur. Bir selenoid (elektromanyetik) valftir
(elektrovanadır), üzerinde elektrik bağlantı soketi vardır, ECU’den gönderilen
PWM sinyaliyle kumanda edilir. Basınç regülatörü, yüksek basınç pompası çıkış
hattına bağlıdır ve pompadan çıkan yüksek basınçlı yakıtın basıncını ayarlar.
Basınç, istenen değerin üzerine çıktığında valf açılarak, yüksek basınçlı
yakıtın bir kısmının geri dönüş hattına gönderir. Yüksek basınçlı yakıtın bir
kısmını geri dönüş hattına gönderdiğine göre, regülatörden geri dönüş hattına
bir bağlantı hattı vardır.
Regülatörden depoya dönen yakıtın soğutulması gerekir, bazı
sistemlerde bu sebeple dönüş hattında bir yakıt soğutucusu bulunur.
RAIL (YAKIT KÜTÜĞÜ) ÜZERİNDEKİ BASINÇ REGÜLATÖRÜ
ECU kumandasında elektronik olarak çalışan bir valftir,
basınç sınır değeri aştığında tahliye kanalını açarak, yakıtın geri dönüş
hattına akmasını ve basıncın düşmesini sağlar. Valfin elektrik soketi vardır.
Valf, elektromanyetik olarak çalışır ve yakıt geri dönüş kanalını açarak,
basınçlı yakıtın bir kısmının geri dönüş hattına geçmesini sağlar.
Elektrovalf, ECU tarafından gönderilen voltaj (PWM sinyali)
ile çalıştırılır. Yakıt dozaj (debi) elektrovalfi kullanılan yüksek basınç
pompasında, rail borusunda bulunan selenoid basınç kontrol valfi (basınç
regülatörü) oldukça hassas ve hızlı bir yakıt basınç kontrolü sağlar.
Üst konu (Bkz: Yüksek Basıncın Ayarlanması)
Ana konu (Bkz: Dizel Motor Yönetimi-Common Rail)
Yorumlar
Yorum Gönder