Dizel Basınç Regülatörü Nedir Ne İşe Yarar? (Dizel Basınç Kontrol Valfi)

Common rail yakıt sistemine sahip dizel motorlarda, yakıt pompasının enjektörlere gönderiği yakıtın basıncını, olması gereken değerde olacak şekilde, ECU kumandasında ayarlayan valfe, basınç regülatörü veya basınç kontrol valfi denir. Yapısal olarak bir elektrovalf (elektrovana) veya selenoid valftir, buna basınç kontrol selenoid valfi de denir. Bu konudan önce (Bkz: Yüksek Basıncın Ayarlanması) konusu okunmalıdır.


Basınç Regülatörü (Basınç kontrol  selenoid valfi – basınç kumanda valfi) common rail sisteminde iki farklı yerde olabilir:
1) Yüksek basınç pompasının üzerinde,
2) Rail borusunun (rampanın) üzerinde. Basınç kontrol valfi (regülatör), rail borusunun üzerindeyse, borunun uç kısmındadır ve bir hortum bağlantısı vardır, bu hortum yakıtın geri dönüş hattına bağlanmasını sağlar.
Basınç regülatörünün yakıt basıncını ayarlaması aşağıdaki değişkenlere bağlıdır:
*Sürücünün güç talebi (gaz pedalı konum sensöründen).
*O anki yakıt basıncı (yakıt basınç sensöründen) ve olması gereken yakıt basınç değeri (ECU yazılımı).
*Motor devri (krank konum sensöründen).

YAKIT POMPASI ÜZERİNDEKİ BASINÇ REGÜLATÖRÜ
Common rail  yakıt sisteminde piezo enjektör kullanılıyorsa, bu sistemdeki yüksek basınç pompasında “basınç regülatörü”  mutlaka kullanılır, selenoid valfli enjektör kullanılan sistemlerin çoğunda da basınç regülatörü vardır.
Yüksek basınç pompasının hidrolik başlık kısmında (arka kısımda) veya rail borusunda bulunur. Bir selenoid (elektromanyetik) valftir (elektrovanadır), üzerinde elektrik bağlantı soketi vardır, ECU’den gönderilen PWM sinyaliyle kumanda edilir. Basınç regülatörü, yüksek basınç pompası çıkış hattına bağlıdır ve pompadan çıkan yüksek basınçlı yakıtın basıncını ayarlar. Basınç, istenen değerin üzerine çıktığında valf açılarak, yüksek basınçlı yakıtın bir kısmının geri dönüş hattına gönderir. Yüksek basınçlı yakıtın bir kısmını geri dönüş hattına gönderdiğine göre, regülatörden geri dönüş hattına bir bağlantı hattı vardır.
Regülatörden depoya dönen yakıtın soğutulması gerekir, bazı sistemlerde bu sebeple dönüş hattında bir yakıt soğutucusu bulunur.



RAIL (YAKIT KÜTÜĞÜ) ÜZERİNDEKİ BASINÇ REGÜLATÖRÜ
ECU kumandasında elektronik olarak çalışan bir valftir, basınç sınır değeri aştığında tahliye kanalını açarak, yakıtın geri dönüş hattına akmasını ve basıncın düşmesini sağlar. Valfin elektrik soketi vardır. Valf, elektromanyetik olarak çalışır ve yakıt geri dönüş kanalını açarak, basınçlı yakıtın bir kısmının geri dönüş hattına geçmesini sağlar.
Elektrovalf, ECU tarafından gönderilen voltaj (PWM sinyali) ile çalıştırılır. Yakıt dozaj (debi) elektrovalfi kullanılan yüksek basınç pompasında, rail borusunda bulunan selenoid basınç kontrol valfi (basınç regülatörü) oldukça hassas ve hızlı bir yakıt basınç kontrolü sağlar.

Yorumlar