Dizel Basınç Regülatörü Arızası Nedir Nasıl Anlaşılır? Kontrolü ve Çözümü


Common rail yakıt yüksek basınç regülatörü, ECU kumandasında çalışan bir elektrovalftir. ECU, regülatörü kumanda etmek için PWM voltaj  sinyali gönderir. Regülatör, enerji verildiğinde kapalı konumda kalıp, basıncın yüksek kalmasını sağlamaktadır, bu sebeple enerji verilmediğinde rail hattında yeterli yakıt basıncı oluşamaz.  Motorun çalışması için  railde yaklaşık minimum 300 bar yakıt basıncı olmalıdır. Rail hattında yeterli yakıt basıncı oluşmadığında, ECU bunu basınç sensörüyle algılar ve motorun çalışmasına izin vermez.


Basınç Regülatörü Arızalandığında Ne Olur? (Arıza Belirtileri)
*Motor çalışmaz, motor stop eder.
*Motor arıza lambası yanar.
Örneğin Bosch common rail yakıt sistemine sahip 2015 dizel toyota corolla araçta, basınç regülatörünün soketi çıkarıldığında motor stop etmekte ve bir daha çalışmamaktadır. Arıza durumunda motor arıza lambası yanmaktadır.
Basınç Regülatörü (Basınç Kontrol Valfi) Arızasının Sebepleri:
*Regülatörün elektrik soketi çıkmıştır veya soket temassızlık yapıyordur. Kir, yağ, korozyon, gevşeklik vb sebeplerle temassızlık olmuştur.
*Regülatörün elektrik kablolarında kopukluk, kısa devre veya şasiye kaçak vardır.
*Regülatör bozulmuştur.
*Regülatörün iç yapısında mekanik bir arıza vardır. İçinde valf ve yaylarda sıkışıp kalma gibi bir durum söz konusudur.


Valf mekanik olarak açık pozisyonda sıkışıp kalırsa; yakıt basıncı çok düşük olur, motor stop eder, motor çalışmaz.
Valf mekanik olarak kapalı pozisyonda sıkışıp kalırsa; yakıt basıncı çok yüksek olur, motor stop eder, motor çalışmaz. ECU, olması gerekenden yüksek bir basınç algılarsa sistemi kapatabilir.
Basınç Regülatörü Arızasının Çözümü
*İlk yapılması gereken işlem diyagnostik test cihazıyla sırasıyla Diyagnostik Tekniği Adımlarını uygulamaktır. Regülatör arızalandığında mutlaka sistem hafızasına arıza kodu kaydedilir.
*Sensörün kablo ve soketi kontrol edilmelidir. Kısa devre, kopukluk, şasiye kaçak, temassızlık, gevşeklik varsa giderilmelidir.
*Regülatörün arızalı olması durumunda, üreticiler komple rail borusuyla birlikte değiştirilmesini önermektedirler.
*Arıza giderildikten sonra, Diyagnostik cihazıyla arıza kodları silinmeden, motorun çalışması mümkün olmayabilir, bu sebeple onarımdan sonra arızalar silinmeli, daha sonra motor çalıştırılmalıdır.
Basınç Regülatörünün Kontrolleri
Basınç regülatörü, içinde bakır tel sargıları (bobin) olan bir elektrovalftir. Bu sebeple bobinin direnci ölçülerek sağlamlık kontrolü yapılabilir. Ölçülen direnç değeri, olması gereken (katalog) değerlerle karşılaştırılır. Düşük direnç; kısa devre, yüksek direnç; temassızlık-gevşeklik, Çok yüksek veya sonsuz direnç; kopukluk anlamına gelir. Örneğin tipik bir regülatörün direnci 3,6 ohm’dur (üreticinin katalog değeri referans alınmalıdır)

Yorumlar

  1. Ariza vardi giderildi ama titreme gec calisma cok yakma devam ediyor yapan mi eksik yapti baska biseymi var;arac 2010 1.4 corolla 216 bin km

    YanıtlaSil

Yorum Gönder