Common rail yakıt yüksek basınç
regülatörü, ECU kumandasında çalışan bir elektrovalftir. ECU, regülatörü kumanda etmek için PWM voltaj sinyali gönderir. Regülatör, enerji
verildiğinde kapalı konumda kalıp, basıncın yüksek kalmasını sağlamaktadır, bu
sebeple enerji verilmediğinde rail hattında yeterli yakıt
basıncı oluşamaz. Motorun çalışması
için railde
yaklaşık minimum 300 bar yakıt basıncı olmalıdır. Rail hattında yeterli yakıt
basıncı oluşmadığında, ECU bunu basınç sensörüyle
algılar ve motorun çalışmasına izin vermez.
Basınç Regülatörü Arızalandığında Ne Olur?
(Arıza Belirtileri)
*Motor çalışmaz, motor stop eder.
*Motor arıza lambası yanar.
Örneğin Bosch common rail yakıt sistemine sahip
2015 dizel toyota corolla araçta, basınç regülatörünün soketi çıkarıldığında motor stop etmekte ve bir daha
çalışmamaktadır. Arıza durumunda motor arıza lambası yanmaktadır.
Basınç Regülatörü (Basınç
Kontrol Valfi)
Arızasının Sebepleri:
*Regülatörün elektrik soketi çıkmıştır veya soket
temassızlık yapıyordur. Kir, yağ, korozyon, gevşeklik vb sebeplerle temassızlık
olmuştur.
*Regülatörün elektrik kablolarında kopukluk, kısa devre
veya şasiye kaçak vardır.
*Regülatör bozulmuştur.
*Regülatörün iç yapısında mekanik bir arıza vardır. İçinde
valf ve yaylarda sıkışıp kalma gibi bir durum söz konusudur.
Valf mekanik olarak açık pozisyonda sıkışıp kalırsa; yakıt
basıncı çok düşük olur, motor stop eder, motor çalışmaz.
Valf mekanik olarak kapalı pozisyonda sıkışıp kalırsa; yakıt basıncı çok yüksek olur, motor stop eder, motor
çalışmaz. ECU, olması gerekenden
yüksek bir basınç algılarsa sistemi kapatabilir.
Basınç Regülatörü Arızasının
Çözümü
*İlk yapılması gereken işlem diyagnostik test
cihazıyla sırasıyla Diyagnostik Tekniği Adımlarını
uygulamaktır. Regülatör arızalandığında mutlaka sistem hafızasına arıza kodu
kaydedilir.
*Sensörün kablo ve soketi kontrol
edilmelidir. Kısa devre, kopukluk, şasiye kaçak, temassızlık, gevşeklik varsa
giderilmelidir.
*Regülatörün arızalı olması durumunda, üreticiler komple rail borusuyla birlikte değiştirilmesini önermektedirler.
*Arıza giderildikten sonra, Diyagnostik
cihazıyla arıza kodları silinmeden, motorun çalışması mümkün olmayabilir, bu
sebeple onarımdan sonra arızalar silinmeli, daha sonra motor çalıştırılmalıdır.
Basınç Regülatörünün Kontrolleri
Basınç regülatörü, içinde bakır tel sargıları (bobin) olan
bir elektrovalftir. Bu sebeple bobinin
direnci ölçülerek sağlamlık kontrolü yapılabilir. Ölçülen direnç değeri, olması
gereken (katalog) değerlerle karşılaştırılır. Düşük direnç; kısa devre, yüksek
direnç; temassızlık-gevşeklik, Çok yüksek veya sonsuz direnç; kopukluk anlamına
gelir. Örneğin tipik bir regülatörün direnci 3,6 ohm’dur
(üreticinin katalog değeri referans alınmalıdır)
(Bkz: Basınç Regülatörü)
Ariza vardi giderildi ama titreme gec calisma cok yakma devam ediyor yapan mi eksik yapti baska biseymi var;arac 2010 1.4 corolla 216 bin km
YanıtlaSil