Dizel Motor Enjeksiyon Yönetimi (Sürüş Durumunda Yakıt Enjeksiyonu)

Hava fazlalığıyla çalışan dizel motorlarda, motordan güç talebi gaz pedalıyla ECU’ye iletilirken, motorun çalışması ve güç miktarı da silindirlere püskürtülen yakıtın (enjeksiyon) miktarının ECU tarafından değiştirilmesiyle ayarlanır. Sürüş sırasında enjeksiyon miktarının ayarlanmasında, motor devri ve gaz pedalına basma miktarı temel olarak referans alınır. Diğer sensörlerin verileri, düzeltici sinyal olarak (hassas ayar amacıyla) kullanılır (örneğin motor suyu sıcaklığı, turbo basıncı vb.)
Dizel motorda enjeksiyon miktarının belirlenmesinde, bazı ince ayarlamalar ECU tarafından gerçekleştirilir.
Gaz pedalına aniden basılması veya aniden bırakılması durumunda sarsıntıyı önlemek amacıyla, enjeksiyon daha kademeli yükseltilip azaltılır.
Motorun çalışma ömrü boyunca, silindirlerdeki sürtünmeler farklı miktarlada etki eder, ayrıca yanma sırasında da her silindirde üretilen tork bir birine tamamen eşit olmaz. Bu durum motorun vuruntulu çalışmasına yol açar. Bunu önlemek amacıyla yakıt enjeksiyonu her bir silindir için farklı miktarlarda olmak üzere ECU tarafından ayarlanır. ECU, her silindir için çok az miktarlarda da olsa farklı miktarda yakıtın püskürtülmesini sağlar. Motor kontrol ünitesi (ECU), hangi silindirin daha fazla tork ürettiğini, hangi silindirin daha az tork ürettiğini, krank mili konum sensörünün sinyallerinden anlar. Her bir silindirde meydana gelen patlama sonrasında oluşan krankta meydana gelen dönüş hızı farkını tespit eder, buna göre enjeksiyonda küçük düzeltmeler yapılır.
Ana konu (Bkz: Dizel Motor Yönetimi)

Yorumlar