Rail Borusu Nedir? (Yakıt Galerisi - Yakıt Kütüğü - Yakıt Rampası)

Common rail yakıt sistemine ismini veren parça “common rail: ortak yakıt yolu” bu parçadır. Bu bir basınç akümülatörüdür. Tüm enjektörlere yakıtın gönderildiği ortak bir yakıt yolunu oluşturur. Yakıt galerisi, yakıt kütüğü, enjeksiyon rampası, rail borusu gibi isimlerle Türkçe’de kullanılmaktadır.
Yüksek basınç pompasından gönderilen basınçlı yakıt, rail borusuna gelir. Rail borusu, gelen basınçlı yakıtı depolar ve enjektörlere gönderir.  Yakıt pompasının yakıtı pompalaması ve enjektörlerin yakıtı püskürtmesi sırasında oluşan titreşimler, rail borusu tarafından sönümlenir.
Common rail, boru (silindir) şeklinde veya küre şeklinde olabilir.
Rail borusunun içinde yaklaşık 16 – 20cm3 yakıt bulunur.
Motorun rölantide çalışması sırasında rail borusunda yaklaşık 300-400 bar yakıt basıncı bulunur. Maksimum basınç ise 1600 – 2000 bar civarındadır.
Sistemin çalışma basıncı çok yüksek olduğundan; sistemde basınçlı yakıt varken veya motor çalışırken kesinlikle yakıt sistemi bağlantıları ve rekorları sökülmemelidir. Rail borusunun üzerinde; yakıt basınç sensörü, basınç regülatörü (yakıt basınç kontrol valfi) (çoğu tiplerde), basınç sınırlama valfi (mekanik) (bazı tiplerde) bulunur. İsimlendirmede firmalara göre farklılıklar vardır; Rail Borusu=Yakıt Galerisi=Yakıt Kütüğü=Yakıt Rampası=Ortak yakıt yolu. 
Ana konu (Bkz: Dizel Motor Yönetimi)

Yorumlar