Besleme pompası common
rail sistemde iki şekilde bulunabilir.
a)Besleme (transfer) pompası yüksek basınç
pompasındadır:
Yüksek basınç pompası gövdesinin arka kısmında, genelde paletli tip pompa veya
dişli tip pompa türünde olan bu besleme pompası, hareketini pompanın milinden
alır ve mekanik olarak çalışır. Bu tip sistemlerde yüksek basınç pompası ile
yakıt deposu arasında bir hava alma el pompası da bulunur. (Bu yazıda bu konu anlatılacaktır)
b)Besleme pompası bir elektrikli pompadır
ve yakıt deposunun içerinde bulunur: 12 volt elektrikle çalışan elektrikli besleme pompası,
yakıtı yüksek basınç pompasına basar. Bu sistemde yüksek basınç pompası ile
yakıt deposu arasında bir hava alma el pompası bulunmaz.
Mekanik besleme pompası (transfer pompası), yüksek basınç
pompasının gövdesinde (arkasında) bulunur, yakıt deposundan yakıtı çekerek,
yüksek basınç pompasına gönderir. Basma basıncı yaklaşık 8 bar’dır. Besleme
pompası yakıtı depodan çekebilmek için vakum oluşturur, vakum değeri yaklaşık
-0,5 bar’dır (negatif basınç=vakum).
Besleme
Pompasının Uygulama Şekilleri:
*Sadece yüksek basınç pompasında bir mekanik besleme
pompası (depoda elektrikli yakıt pompası yok). Bu sistemlerde (filtrenin yakıt
giriş hattında) hava alma el pompası bulunur.
*Hem yüksek basınç pompasında bir besleme pompası, hem de
depoda bir elektrikli yakıt pompası bulunur. Özellikle yakıt deposu, yüksek
basınç pompasından seviye olarak daha aşağıdaysa. Bu sistemlerde hava alma el
pompasına gerek yoktur.
*Sadece elektrikli besleme pompası vardır, mekanik besleme
pompası yoktur.
Besleme Pompası Çeşitleri (Tipleri):
*Dişli Tip Besleme Pompası (Bosch)
*Paletli Tip Besleme Pompası (Siemens)
*İçten Dişli Tip Besleme Pompası (Denso)
*Pistonlu Tip Besleme Pompası (Eski dizel sistemlerde)
Dişli Tip Besleme Pompasının Çalışması
Paletli Tip Besleme Pompası
İçten Dişli Tip Besleme Pompası
Ana konu (Bkz: Dizel Motor Yönetimi)
Yorumlar
Yorum Gönder