Ard enjeksiyonun yapılabilmesi için belirli şartların
yerine gelmiş olması gerekir, örneğin; motor sıcaklığı, motor yükü/devri
vb. Ard enjeksiyonun sayısı ve
zamanlaması, değişik marka ve nesillere sahip yakıt sistemlerinde farklılık
gösterebilir.
Dizel partikül filtresi (DPF) bulunan dizel araçlarda (Euro
5’den itibaren zorunlu), partikül filtresi zamanla kurumlarla (partiküllerle)
dolup tıkanabilir. Partikül filtresinin dolma miktarı, bir egzoz gazı basınç
farkı sensörü ile algılanır ve ECU’ye bildirilir. Partikül filtresinin doluluk
oranı belirli bir seviyenin üzerine çıktığında, sürüş sırasında ECU partikül
filtresi yenileme işlemi – DPF Rejenerasyon” işlemini başlatır, bunu sürücü
hissetmez. Dizel partikül filtresinin temizlenmesi prosedüründe, ard enjeksiyon
yapılır.
DPF temizleme işlemi sırasında ana enjeksiyondan sonra (iş
zamanında) bir ya da iki kez “ard enjeksiyon” yapılır. Böylece motorun egzoz
gazı sıcaklığı yükselir ve partikül filtresindeki partiküller yanmaya başlar ve
temizlenir.
2 kez ard enjeksiyon yapılması durumunda, ilk ard
enjeksiyona “erken ard enjeksiyon” ikinci ard enjeksiyona “ikinci-gecikmeli ard
enjeksiyon” denir.
Bazı sistemlerde (Renault dizel) enjeksiyon zamanlaması da
geciktirilir, yani ön ve ana enjeksiyon artık daha geç gerçekleşir; ana
enjeksiyon iş zamanında gecikmeli olarak gerçekleştirilir. Buradaki amaç,
yanmanın egzoz gazında devam etmesini sağlamaktır, böylece egzozdaki sıcaklık artar, partikül
filtresi temizlenir.
Tek Ard Enjeksiyonun Yapılması ve Meydana
Gelen Süreçler
İş zamanının sonlarında doğru ard enjeksiyon
gerçekleştirilir. Bu anda püskürtülen yakıt yanmaz fakat buharlaşır. Egzoz
hattına geçen, egzoz gazı-yakıt karışımı; önce oksidasyon katalizörüne giriş
yapar, oksidasyon (yanma) işlemi burada gerçekleşir ve sıcaklık daha da artar, burada artan alev
gazları, dizel partikül filtresi (DPF) içindeki kurumların (partiküllerin)
yakılması için kullanılır.
Yakıt sistemlerinin türüne göre 1 veya 2 kez ard (sonradan) enjeksiyon (püskürtme) yapılabilir.
İlk Ard Enjeksiyon:
Ana enjeksiyondan hemen sonra, iş zamanında yapılan ilk ard
(sonradan) enjeksiyondur. Ard enjeksiyonda püskürtülen yakıtın da yanmasyla,
egzoz gazı sıcaklığı arttılır ve partikül filtresinin temizlenmesi sağlanır.
İkinci Ard Enjeksiyon:
İş zamanının sonlarına doğru, piston AÖN’ye yaklaştığında
gerçekleştirilen ikinci sonradan püskürtmedir. İkinci ard enjeksiyonda
püskürtülen mazot yanmaz, fakat sıcaklıktan dolayı buharlaşır. Buharlaşan mazot
egzoz hattına geçer. Egzoz gazları içerisinde bulunan buharlaşmış yanmamış
mazot, oksidasyon katalizörüne girer ve burada yanar. Bu durum, oksidasyon
katalizörünün (katalitik konvertörün) sıcaklığını arttırır ve bu da partikül
filtresinin parkülleri yakarak temizlenmesini iyileştirir. Tek bir ard enjeksiyon
yapılması durumunda da bu süreçler gerçekleşir.
(Bkz: Ön Enjeksiyon)
(Bkz: Ön Enjeksiyon)
Ana konu: (Bkz: Dizel Motor Yönetimi (Common Rail))
Yorumlar
Yorum Gönder