Tek bir ana püskürtme yapıldığında, püskürtülen yakıt sıcak
havanın içerisinde önce buharlaşır daha
sonra karışımın tümü aynı anda yanar, bunun sonucunda çok yüksek tepe basıncı
(silindir içi basınç) ve sıcaklık oluşur. Bu, titreşim ve çalışma gürültüsüne
sebep olur. Bu kadar yüksek basınca ve titreşime dayanması için, büyük –ağır
dökme demir motor blokları ve yapı parçaları kullanılmak zorundadır.
Common rail yakıt sisteminde, yakıt basıncının ve püskürtme
işleminin birbirinden ayrı olarak gerçekleşmesi, sistemde yüksek yakıt
basıncının her an mevcut olması ve enjektörlerin elektronik olarak çok hızlı
bir şekilde açılıp kapatılabilmesi; enjektörlerde bir iş zamanında birden çok
püskürtme yapılabilmesini sağlamıştır. (Özellikle piezo enjektörlerin
kullanılmasıyla çok hızlı ve çok sayıda enjeksiyon tek bir çevrimde
yapılabilmektedir.)
Dizel motorlarda common rail yakıt sistemi ve ön püskürtme
sayesinde, ani ve yüksek tepe basınçları önlenir, titreşim ve gürültü azalır.
Tutuşma gecikmesi süresi kısalır. Daha hafif ve küçük dizel motorların
kullanılması sağlanabilir.
Ön enjeksiyon, düşük motor yüklerinde ve rölanti devrinde
yapılır. (Örneğin yaklaşık 3000 devirden sonra yapılmaz). Ön enjeksiyon
sırasında püskürtülen yakıtın miktarı çok azdır, ana enjeksiyonda püskürtülen
yakıtın %5’i kadardır. Yani ana enjeksiyon %95, ön enjeksiyon %5 kadardır. 1
damla yakıtla, 20’den fazla ön püskürtme yapılabilir. Ön püskürtme miktarı,
yakıt basıncı arttıkça artar fakat bu artık sınırlı bir aralıktadır. Ortalama
ön püskürtme miktarı 1,5 ile 2,5 mm3 arasında değişir. Ön
püskürtme yapılması; yakıt tüketimini arttırmaz veya azaltmaz.
Ön püskürtme çok fazla miktarda olursa, egzoz çıkışında
partikül (PM) miktarı artar.
Ön püskürtme; common rail yakıt sisteminden önce, hidrolik
enjektörler de yapılabilmekteydi, bunun için enjektörlerde çift yay bulunurdu.
Common rail yakıt sistemi dışında, pompa enjektörlü (birim enjektörlü)
sistemlerde de yapılmaktadır.
Ön püskürtmenin avantajları ve faydaları:
*Yanma basıncı (tepe basıncı) ve sıcaklığı aniden ve çok yüksek değerlere çıkmaz (buna rağmen basınç, pistona daha uzun süre etkir ve performans artar), titreşim ve gürültü azalır.
*Daha düşük tepe basıncı sayesinde; daha küçük (kompakt) ve hafif dizel motorlar kullanılabilir.
*Daha düşük basınç ve sıcaklık sayesinde, zararlı egzoz emisyonu olan azot oksitlerin (NOx) oluşumu azalır.
*Yanma sırasında (iş zamanında) basınç, daha uzun süre pistona etki eder, tork artar.
(Bkz: Ard Enjeksiyon)
(Bkz: Ard Enjeksiyon)
Ana konu (Bkz: Dizel Motor Yönetimi)
Yorumlar
Yorum Gönder