Enjektörlerin fabrikada üretimleri sırasında; yay sertliği,
delik büyüklüğü vb. işlemlerde çok küçük farklar (üretim toleransı)
oluşabileceğinden, yüksek basınç altında çalışan enjektörlerin püskürtme
miktarlarında farklar meydana gelir. Üretilen her enjektör fabrikada test
edilerek yakıt püskürtme özelliğine göre bir kalibrasyon kodu oluşturulur ve
enjektörün üzerine basılır. Bu koda, kalibrasyon kodu denir.
Üretimden kaynaklı olarak enjektörün çalışmasında “mekanik
sapmalar” ve “elektriksel sapmalar” meydana gelir. Bu sepele enjektörde
“enjektör miktar dengelemesi” ve “enjektör gerilim (voltaj) dengelemesi”
yapılmalıdır. Enjektör üzerindeki kalibrasyon kodu her iki sapma için de
düzeltme işlemini sağlar.
Enjektörün mekanik (miktar) sapmalarının düzeltilmesine IMA
( IMA-Injector Menge Abgleichung (Injector Quantity Offset:Enjektör
miktar sapması) dengelemesi denir.
Enjektörün elektriksel (gerilim) sapmalarının
düzeltilmesine ISA( Injector Voltage Adjustment:Enjektör voltaj
ayarlaması) denir. Enjektörün elektriksel toleransı düzenlenir (Piezo
enjektörlerde).
Enjektör değişimlerinde veya ECU değişiminde, bu kodun
aracın Motor ECU’süne ateşleme sırasına göre tanıtılması gerekir. Bunun için
diyagnostik test cihazı kullanılır. Kalibrasyondan sonra enjektörler aralarında
yer değiştiremezler.
Enjektör kalibrasyon kodu girilmezse ne olur?
*Motor rölantisi düzensizleşir, (yüksek rölanti devri)
*Motor zor çalışabilir.
*Motor siyah duman atar.
*Egzoz emisyonları artar.
*Motor gücü düşer.
Bazı enjektörlerde kalibrasyon kodu bulunmaz. Bunların
elektrik soketlerine bir direnç elemanı yerleştirilmiştir. ECU, bu direnç
değerini okur ve kalibrasyonu otomatik olarak gerçekleştirir. Bu tür bir
sistemde enjektörler kendi aralarında yer değiştirebilirler.
Enjektör Kalibrasyonu Nasıl Yapılır?
Enjektörler veya ECU değiştiğinde veya enjektörlerin yerleri değiştirildiğinde, enjektörlerin kalibrasyon kodları sırasıyla sisteme tanıtılmalıdır. Bunun için aracın diyagnostik yazılımı kullanılır, enjektör kalibrasyon menüsünden sırayla 1-2-3-4 enjektörlerdeki kalibrasyon kodları girilir ve kaydedilir.
Üst konu (Bkz: Dizel Enjektör Çeşitleri ve Yapıları)
Ana konu (Bkz: Dizel Motor Yönetimi-Common Rail)
Yorumlar
Yorum Gönder