Fren müşürü
nedir ne işe yarar?
Fren sensörü, fren şalteri,
fren lambası müşürü olarak da bilinen fren müşürünün görevi, frene basıldığını tespit etmektir. Sürücü
frene bastığında, fren müşürü kontakları kapanır ve elektronik kontrol
ünitesine frene basıldığı sinyali gönderilir. Fren
pedalı mekanizmasında üst kısımda bulunan yaylı anahtar biçimindeki
şalterlerdir. BPP Sensor: Brake Pedal Position Sensor: Fren pedalı pozisyon
sensörü. Bazı araçlarda iki ayrı şalter şeklinde bulunabilirler.
Fren müşürü ne
işe yarar? Nasıl çalışır?
Fren
pedalı müşür (fren pedal şalteri), yaylı olarak iki konumlu çalışan bir
elektrik anahtarıdır. İki çalışma durumu vardır ON veya OFF, bu durum pedala
basılı veya pedala basılı değil şeklinde sinyal üretir. Şalterin sinyali ECU’ye
iletilir.
Fren müşürü aslında basit bir elektrik anahtarıdır, içerisinde devreye
elektrik sinyali gönderilmesini sağlayan kontak uçları ve bir yay vardır.
Müşürün içindeki bu yay, fren pedalına basıldığında kontak uçlarını iterek
temas etmesini sağlar. Ayak fren pedalından çekildiğinde, fren pedalının yukarı
kuvveti, fren müşürünün yayını geri ittirerek kontakların açılmasını yani sinyalin kesilmesini sağlar.
Fren pedalına basıldığında,
fren müşüründen gelen sinyalle arabada şu işler yapılır;
* Fren
lambalarını yakmak,
* Hız
sabitleyiciyi (cruise control) devre dışı bırakmak,
* Yavaşlamada
Cut-off (yakıt kesme) işlemini sağlamak,
* Acil durum fren destek sistemini (BAS-EBA) çalıştırmak için.
* Acil durum fren destek sistemini (BAS-EBA) çalıştırmak için.
* Gaz pedalı
potansiyometresinin doğru çalışıp çalışmadığını denetlemek.
* Otomatik şanzımanlı araçlarda, vites kolunu P ve N konumlarına almak için gerekli olan sinyali göndermek.
Dizel Araçlarda (Common Rail Yakıt Sistemli) Fren Pedalı Konum Sensörü Sinyali Şu İşler İçin Kullanılır:
* Otomatik şanzımanlı araçlarda, vites kolunu P ve N konumlarına almak için gerekli olan sinyali göndermek.
Dizel Araçlarda (Common Rail Yakıt Sistemli) Fren Pedalı Konum Sensörü Sinyali Şu İşler İçin Kullanılır:
*Fren
lambasını yakmak
*Motorun
rölanti devrinin ayarlanmasında enjeksiyon miktarının ayarlanması.
*Rölantideyken
frene basıldığında ve vitese alındığında enjeksiyonun ayarlanması.
*Hız
sabitleme sisteminin (cruise control) çalışmasında, sistemi devreden çıkarmak
için.
*Gaz pedalı konum sensörünün doğru çalıştığının mantıksal olarak denetlenmesi amacıyla. Hem gaza hem frene aynı anda basılmayacağından, gaz pedalı konum sensörünün doğru çalışıp çalışmadığı bu şekilde denetlenir. Eğer gaz pedalı konum sensörü arızalanırsa, ECU frene basıldığında yakıtı kesecektir. Şalter arızalanırsa, yakıt miktarı azaltılır ve motor gücü düşürülür.
*Gaz pedalı konum sensörünün doğru çalıştığının mantıksal olarak denetlenmesi amacıyla. Hem gaza hem frene aynı anda basılmayacağından, gaz pedalı konum sensörünün doğru çalışıp çalışmadığı bu şekilde denetlenir. Eğer gaz pedalı konum sensörü arızalanırsa, ECU frene basıldığında yakıtı kesecektir. Şalter arızalanırsa, yakıt miktarı azaltılır ve motor gücü düşürülür.
Bazı dizel araçlarda önce
gaza, hemen ardından frene basıldığında, ecu, motorun rölantisini bir miktar
arttıracaktır.
Bazı
araçlarda iki ayrı şalter şeklinde bulunabilirler.
*Fren
lambası anahtarı
*Fren
pedalı konum sensörü olmak üzere iki adet.Fren müşürü arızası nasıl anlaşılır? Belirtileri nelerdir?
Fren pedalı müşür (fren pedal şalteri), arızalandığında arıza kodu oluşturulup OBD sistemine kaydedilir.Fren müşürü arızalandığında, arabanın fren (stop) lambaları sürekli
yanacaktır, ya da hiç yanmayacaktır, en basit olarak bu şekilde anlaşılabilir.
Fren müşürü (sensörü) arızalandığında, motor kontrol ünitesi yakıt
enjeksiyonunu azaltır, motorun çekişi düşer. Hız sabitleme sistemi (cruise control) çalışmaz.
Şalter arızalıyken fren destek sistemi çalışmaz.
Ayrıca fren müşürü arızalandığında otomatik şanzımanlı otomobillerde vites kilitlenir. Güvenlik sebebiyle otomatik arabalarda vitesi park "P" ve boş "N" konumlarına almak için, fren pedalına basma şartı konulmuştur. Eğer fren müşürü arızalıysa, kontrol ünitesi fren pedalına basıldığını algılayamaz ve vitesi kilitler, vites o an hangi konumdaysa o konumda kalır. Bu arızanın çözülmesi için vites kolunun alt kısmı açılıp kilit kolunun indirilmesi gereklidir, böylece vites kolu serbest hale gelir. Tabi ayrıca fren müşürü arızalıysa tamir edilmesi gerekir.
Şalter arızalıyken fren destek sistemi çalışmaz.
Ayrıca fren müşürü arızalandığında otomatik şanzımanlı otomobillerde vites kilitlenir. Güvenlik sebebiyle otomatik arabalarda vitesi park "P" ve boş "N" konumlarına almak için, fren pedalına basma şartı konulmuştur. Eğer fren müşürü arızalıysa, kontrol ünitesi fren pedalına basıldığını algılayamaz ve vitesi kilitler, vites o an hangi konumdaysa o konumda kalır. Bu arızanın çözülmesi için vites kolunun alt kısmı açılıp kilit kolunun indirilmesi gereklidir, böylece vites kolu serbest hale gelir. Tabi ayrıca fren müşürü arızalıysa tamir edilmesi gerekir.
Fren müşürü
neden arıza yapar?
En yaygın fren müşürü arızalarından biri, fren müşürünün yerinden
çıkmasıdır. Fren müşürü yerinden çıktığında, artık fren pedalının hareketinden
etkilenmez, yaylı olarak çalışan fren müşürüne, fren pedalı baskı
yapmadığından, sanki sürekli frene basıyormuşsunuz gibi, fren lambaları sürekli
yanacaktır. Bu durumda fren müşürünü çıktığı yere sıkıca sokup sabitlemek
gerekir.
Bunun dışında fren müşürü soket bağlantıları ve bağlantı kabloları;
gevşeme, korozyon, oksitlenme, yağlanma-kirlenme, kopma, kısadevre yapma gibi
sebeplerle arızaya sebep olmuş olabilir, kontrol edilip giderilerek tamir edilebilir.
Fren müşürü nerededir?
Nasıl Değiştirilir?
Fren müşürü fren pedalında
bulunur. Fren pedalının bağlandığı noktada, alt tarafta, fren pedalına temas
edecek şekilde monte edilmiştir. Fren müşürünü bulabilmek için zemin paspasına
eğilip fren pedalının yukarı kısmına bakmak gerekir. Aşağıdaki resimde
fren müşürünün nerede olduğu
gösterilmiştir. Fren müşürü, yuvasına klipsli olarak geçmiş olabilir ya da bir
vidayla tutturulmuş olabilir. Fren müşürü önce yerinden çıkarılır ve daha sonra
soketi çıkarılır, uygun özellikteki yeni fren müşürüne soket takılır ve yerine
oturtulur.
harika bilgiler teşekkürler
YanıtlaSilÇok teşekkürler. Faydalandım
YanıtlaSilteşekkürler. çok aydınlatıcı oldu.
YanıtlaSilEl freni müşürü nerededir acaba arac bmw e36 kasa
YanıtlaSilAllah ra i olsun cok faydali oldu kendim yaptim saygilar
YanıtlaSilMerhaba.2004 Opel Vectra C Kasa aracım var.Fren lambaları hep yanıyor.2 tane ustaya gittim.Birisi Müşürü değiştirmek yeterli dedi biriside beyninde sıkıntı olduğunu 400 tl ye garantili yapacağını söyledi.Sizce ne yapmalıyım.Teşekkür ederim.
YanıtlaSilHiç kimsenin lafına bakma elinden geliyorsa kendin sök tabirini yap tak çalışır bendede oldu kendim yaptım şuan çalışır durumda kolay gelsin iyi akşamlar
Silarkadaşlar merhaba Citroen c4 1. dizel otomatk aracım ile başıma geldi uzun yolda giderken birden otomatik vites devre dışı kaldı ve kendi vites geçişlerini yapmamaya başladı.
YanıtlaSilsonra manuele aldım aracı fakat bu seferde 3. vitesten yukarı geçmiyordu. bu sefer bir kaç ustayı arayarak sordum birisi debriyaj balatası en az 2000-3000 tl dedi sonra diğeri mekatronik basıncı ile alakalı sorun olabilir bu 3000 tl veya üstü çıkabilir dedi. baya bir soğudum araçtan sonra bir citroen özel servisine götürdüm aracı bilgisayara bağladı fren müşürü arızalı dedi ben yukarıda bahsettiğim rakamaları beklerken işcilik dahil 100 tl tutar dedi ben emin olamadım bununla sorunun çözüleceğine sonra parçayı gördüm basit bir şey usta değiştirdi. ve gerçekten sorun düzeldi. baya bir sevindim bu şekilde sorunun çözülmesine özellikle detaylar ile yazdım ben internetten araştırdım fakat bir içerik bulamadım belki bir arkadaşın başına gelir bu sayfa ve bu yorum işine yarar ama umarım kimsenin başına gelmez özellikle uzun yolda çünkü ben yaklaşık 80 km yolu 3. vites ve 50 km hız ile gitmek zorunda kaldım.
Ayni sorun bendede oldu c 4 le cok tesekkurler
SilBugün aynı olay c4 Grand Picasso da başıma geldi robot la yada baskı balata ile ilgili arıza olabileceğini düşünüyordum çok masraf çıkacağını sandım fakat ustam da sizinle aynı teşhisi koyarak fren müşürü arızası dedi sizin yorumlarınızida okuduktan sonra içim rahatladı değerli paylaşımınız için teşekkürler çok faydalı bir yorum olmuş
SilAynı sorun bende de oldu, 2008 C4 1.6 hdi, otomatik, frene bas diye araç çalışmadı, fren lambaları yanık takılı kaldı, araç yolda otomatikten manuele geçiyordu, elle 3. Vites üstüne çıkmıyordu, yeni kablosuz, araçta takılı olan gibi müşür aldım taktım olmadı, şasi numarasına göre baktılar, kablolu müşür verdiler taktım düzeldi, bu forumdan okuyarak çözdük, teşekkürler.
SilMeraba arabam da 3 fren ışığı da yanmıyor stopdan öndeki sokete kısı devre yaptım tek tek kablolar sağlam yanlız arka stopdan ön sokete gelen bi kablo 2 pinde de öttü acaba biyerde kısa devre mi var yoksa şase mi yapıyo bide müşür de sağlam dedi elektrikçi ayrıca müşürün soketünden sigorta kutusuna gelen kabloyu da kontrol ettim oda sağlam gözüktü dösemeyi acıp baktım kablolar da sıfır gibi zatn ordan kopma olacagını sanmıyom acaba sorun nedir
YanıtlaSilducato euro5 arabamın hill holder esp devre dışı kalıyor bir müddet sonra motor arıza lambası yanıyor stop edip çalıştırınca normale dönüyor motor arıza lambası yandığı için gaz yemiyor neden yapar
YanıtlaSilVerdiğiniz bu küçücük gibi görünen kısacık bilgiler aslında biz araç sahipleri için çok ama çok önemli paylaşmak çok güzel herkes e teşekkür ler
YanıtlaSilMerhaba abi benimde berlingom var aynı problem bende de var sorunu çözebildinmi abi
YanıtlaSilSlm müşğr arızası yokuş kalkış desteği ni çalışmaması ı engellermi benim araçta bu sorun var
YanıtlaSilEvet
Silotomobil teknolojisi captiva marka racımızın fren müşürü arızalı tespiti koydular fren lambaları yanıyor sönüyor sıkıntı yok ama aracın cekişi bi geliyo bir gidiyor direksiyondaki kumandalar cruz kontrol çalışmıyor sebebi bundan mı acaba
Sil2009 Punto aracım asr, esp ve hill holder arızası veriyordu, sonra otomatik vites kilitlendi. Çekici gelip aldı,serviste 5 gün kaldı. Beyin, robot, debriyaj seti, buji, bobin derken 7500 lira gitti. İki gün sonra vites arıza lambası yine yandı. Hem2n bir usta bulacağım, Eğer sorun müşür ise oturur ağlarım.
YanıtlaSilMerhaba sorun ne çıktı
SilÇizim ters olmuş , fren anahtarı NK ( NC: normaly close-kapalı) kontaktır, kısacası frene basılmadığı ortamda anahtar basılı konumda olur ve kontalar ayrılır lamba söner, fren basıldığında anahtar serbest konumundaki hale gelir ve lamba yanar. Tabi ki yeni araçlarda şanzıman vb geri beslemeler için hem NC hem NA (NO: normaly open-açık) kontaklı olarak 4 pinli olarak var her iki devrenin de kontrol edilmesi gerekir.
YanıtlaSilMerhaba,
SilFren anahtarı (bu örnekte) normalde açık anahtardır. Kontaklar yay etkisiyle açıktır (open), devre tamamlanmaz, ışık yanmaz (OFF).
Fren pedalına basıldığında, kontaklar kapanır (closed), temas gerçekleşir, ışık yanar (ON).
Çizimde bir yanlışlık yok gibi.
Adsız olarak bilgi veren arakadaşın başına gelen aynısı benim başımada geldi.2007 Citroen C4 1.6 HDI otoatik aracımda 2 gün önce yaşadım.Araç normal seyirdeyken auto dan çıktı manueldede 3. Vitesten yukarı geçmemeye başladı.Sitenizdeki yazıyı okumuştum bende kendim test ettim sorunun fren müşüründe olduğu kanaatine vardım.Ayrıça stop lambalarıda çakarlı gibi yanıp sönmeye başladı.Tamircime gittim bilgisayara bağladılar birkaç hata verdi .Fren müşünü değiştirip ayarlarını yaptılar şimdi sıkıntı yok .Sitenizdeki bilgiler için teşekkürler.Bende katkıda bulunmak istedim.
YanıtlaSilMerhaba otomatik vites aracim frene basip cektikten sonra vites bolumunden tiklama sesi geliyor ayni sey vitesi P den R ye alirkende yapiyor rolenin sesi dediler ama daha once hic duymamistim neden yapar bu sesi
YanıtlaSil2005 model yarı otomatik Mitsubishi Colt aracımın ABS ve esp lambası yanmaya başladı. Bilgisayara bağlattim fren müsuru çıktı.Yan sanayi bir musur aldım taktım lambalar söndü. Fren müsuru değişiminden yaklaşık 4 ay sonra kalkışlarda ve geri vitese şanzıman vuruntu yapmaya başladı küt küt vuruyordu. Fren müsurunu söküp denedim şanzıman da hiçbir sorun yok. Orijinal bir musur takıp deneyeceğim otomatik araçlarda dikkat edelim. Kandırılmayalim
YanıtlaSil