Kızdırma Bujisi – Ön Isıtma Bujileri Nedir?
Dizel
motorlarda hava-yakıt karışımı sıkıştırılarak yakıldığı için, ateşleme bujisi
bulunmaz. Piston ÜÖN’ye çıkınca sıkışan hava ısınır ve püskürtülen yakıt çok
yüksek sıcaklıktaki havaya karışınca kendiliğinden yanar (patlar). Fakat dizel
motorun soğukken ilk çalıştırılmasında, hem motor hem de emilen hava soğuk
olduğundan, sıkıştırma sonunda hava-yakıt karışımı yeterince ısınamaz ve motor
çalışmaz (ya da çok zor çalışır), bunu önlemek için dizel motorlarda kızdırma
bujileri (glow plug) kullanılır. Bu sisteme ön ısıtma sistemi denir.
Kızdırma Bujisinin
Görevi Nedir? (Ön Isıtma Bujileri Ne İşe Yarar?)
Dizel motorlu
araçlarda kullanılan kızdırma bujileri (ön ısıtma bujileri) çubuk sonda
şeklinde uçları yanma odasına bakan elektrikle çalışan rezistanslardır. Kontak açıldığında, motor
soğuksa “tık” diye röle sesi duyulur ve hemen devreye girerler, gösterge panelinde
sargı şeklindeki kızdırma bujisi ikaz lambası yanar.
Yanma odalarını ısıtan
kızdırma bujileri, dizel motoru soğukken ilk çalıştırmada çalışabilir hale
getirirler. Böylece motor tek marşla çalışır. Kızdırma bujilerine verilen
elektrik akımıyla, iç yapısında bulunan rezistans teller ısınır, kızdırma
bujisinin yanma odasına bakan ucu kızarır ve yaklaşık 700-1000 santigrat dereceye
kadar ısınır.
Kızdırma
bujileri sayesinde dizel motor soğuk ilk çalıştırmada kolay çalışır, egzoz
emisyonları azalır, sarsıntılı çalışma yok edilmiş olur.
Ön Isıtma Sisteminin
Çalışması (Kızdırma Bujisi Çalışma Prensibi)
Kızdırma
bujisinin çalışma süresi, motorun-havanın soğukluğuna bağlı olarak uzar veya
kısalır. İkaz ışığı sönmeden motor çalıştırılmamalıdır, zaten çalışmayacaktır,
bu şekilde uzun motora marş basmak akünüzü de bitirebilir.
Ön ısıtma
sistemi parçaları şunlardır: Kontak anahtarı, soğutma suyu sıcaklık sensörü,
gösterge panelinde kızdırma bujisi uyarı lambası, kızdırma bujileri, kontrol
kutusu (röle) ve elektronik kontrol ünitesi.
Motor kontrol
ünitesi, kontak anahtarı çevrildiğinde motor soğutma suyu sensöründen sıcaklık
bilgisini alır. Sıcaklık değerine göre kızdırma bujilerinin ısıtma süresi ecu
tarafından belirlenir. Örneğin motor su sıcaklığı -5 dereceyken, kızdırma
bujisi ikaz lambası 10 saniye sonra sönerken, daha düşük motor suyu
sıcaklığında bu süre uzayabilir. Motor daha sıcaksa, bu süre sıcaklığa göre
kısalacaktır. Motor kontrol ünitesi, kızdırma bujilerine akım gönderip-kesen
kumanda kutusuna (röle) sinyal göndererek, sistemi yönetir.
Gösterge
panelinde ön ısıtma ikaz lambası söndükten sonra, marşa basılıp motor
çalıştırıldıktan sonra, kısa bir süre kızdırma bujilerine akım verilmeye devam
edilir, daha sonra akım kesilir.
(kendinden ayarlı çubuk tip kızdırma bujisi)
Motor soğutma
suyu sıcaklık sensörü arızalanırsa, motor kontrol ünitesi hafızasında kayıtlı
sabit bir ısıtma süresine göre kızdırma bujilerini çalıştırır. Örneğin 20
saniye gibi.
Kızdırma Bujisi
Çeşitleri Nelerdir?
*Metal
Kızdırma Bujileri
-Standart çubuk tipi kızdırma bujileri,
-Hızlı çalıştırma kızdırma bujileri,
-QGS çubuk tipi kızdırma bujileri (Quick Glow System), (Röle
ile kumanda edilen yaygın tip)
-Kendinden ayarlı çubuk tipi
*Seramik
Kızdırma Bujileri (En iyi performansı seramik tip kızdırma bujisi verir)
(Seramik kızdırma bujisi: daha ince yapılı)
Yeni nesil dizel motorlar direkt yanma odasına enjeksiyon yapılmaktadır fakat, eski nesil motorlarla birlikte, 3 tip yanma odası kullanılır dizel motorlarda. Bunlar, Ön yanma odası, türbülans odası ve direkt enjeksiyon. Kızdırma bujilerinin konumu, motorun yanma odası tasarımına göre değişir. Aşağıdaki resimlerde kızdırma bujilerinin konumları resimlerle gösterilmiştir.
(Kızdırma Bujilerinin Konumu)
Merhaba,
YanıtlaSilİki sorum var izninizle.
Mitsubishi l300 kullanıyorum. 2.5 d. Sabah kontağı çeviriyorum, iki saniye içinde kızdırma ikaz göstergesi sönüyor. Bahar günü 10-15 saniye sonra motor civarından tık sesi geliyor, ısıtma tamamlanınca. Bu sesten sonra marşa basıyorum, 2-3 saniyede çalışıyor. İlk sorum şu, bu tık sesi çok belirgin değil, şu gösterge neyin kafasında, ki hem yanmasını biliyor, hem sönmesini ama zamansız sönüyor?
Sabah çalıştırdım, biraz gittim, durup kapattım 5-10 dakika mesela. Motor şimdi ne tam sıcak ne de soğuk. Kontağı çevirdim. 2 sn içinde kızdırma ikazı yine kafasına göre söndü o ayrı.. Ama kızdırma bujisi ya devreye hiç girmiyor -bazen o tık sesi hiç gelmiyor- ya da çabucak, 3-4 saniyede mesela tık sesi geliyor.. Ama tık sesi gelse de gelmese de marşa 10 saniye civarında basmadan çalışmıyor. Yani yarı soğuk motoru ısıtmayı beceremiyor.. İkinci sorum şu, kızdırma beynini nasıl ayarlarım? Işıklı ikazla bunları nasıl anlaştırırım?
Yaz günü kolay calisir.havalar soguyunca arac calismamaya başlar.
SilBu durumda birden
Fazla kızdırma bujisi
Arızalıdır.
Oto elektrikçi ye
Ölctür. Değiş girdiğinde sorun
Cozulecektir.
Isıtma bujilerin sigortasında sıkıntı olabilir
SilS.a benim 2.0 hdi motor berlingim vae ve ben bu aracın kozdırma ikaz lambasının yandığını hiç görmedim.bujilerimi ölçtürdüm hatta 2btanesini değiştirdim beyin ve rolede çalışıyor ama hala yanmıyor ce sabahları uzun marşta ve sarsıntılı çalışıyor,bazı ustalar bu araçların -5 derecede kızdırma bujilerinin devreye girdiğini söylüyor buda bana mantıksız geldi kontak açtığımızda bujilere hiç akım gitmiyor.bu durumda yardımcı olabilirmisiniz
YanıtlaSilmerhaba, kızdırma sisteminde her şey çalıştığına göre, belki de soğutma suyu sıcaklık sensörü arızalıdır, yani sistem motorun soğuk olduğunu algılayamıyordur. yetkili serviste bilgisayarla çalıştırma testi yapmak faydalı olabilir.
SilMerhaba benim 2.2 dizel 2010 model mazda 6 tim var kizdirma bujisi aracin neresinde Cok tskler simdiden
YanıtlaSilKolay gelsin aracım Clio2 1.5 2003 model dizel araç aracımı ilk çalıştırmada normal çalışıyor yaklaşık 10 km yol gidiyorum stop edip yaklaşık 20.25 dk sonra çalıştırırken sarsıntılı bir şekilde silkeleme yapıyor bunun sebebi ne olabilir yardımcı olursanız memnun olurum teşk.
YanıtlaSilSelam Aleyküm ustam isitma bujilerim saglamdi aracim 1.3 egea . Kutup başını sokmuştum geri taktım isitma lambasi yandi kontak acik bekledim biraz söndü ve çalıştırinca biraz daha yandi neden olabilir
YanıtlaSilMrb ısıtma bujileri arasında volt farkı var benim aracım corsa d kasa bujilerden birisi değişirken kırıldı yuvasından çıkardık ama biraz genişledi için 4.3 volt buji kullandık aynı çapta 11 volt bulamadık bujulerin 3 tanesi 11 volt 1 tanesi 4.3 volt ne gibi sıkıntılar olabilir fikri olan varmı..
YanıtlaSil