P0380 Glow
Plug/Heater Circuit "A" Malfunction
P0382
Kızdırma Bujisi Isıtıcı Devresi Arızası (B)
P0380 Glow
Plug/Heater Circuit “B" Malfunction
Dizel
motorlarda soğuk ilk çalıştırmada motorun kolayca çalışabilmesi için,
silindirlerin içini ısıtan kızdırma bujileri devreye girer ve silindirin içini
ısıtır, böylece motor tek marşta kısa sürede kolayca çalışabilir. ECU, kızdırma
bujilerini devre alıp almayacağına, kızdırma bujilerini ne kadar süre
çalıştıracağına, kızdırma bujisi ikaz lambasının kaç saniye sonra söndürülüp
marş yapılmasına izin vereceğine karar verir. Bunun için motor soğutma suyu
sıcaklık sensöründen gelen sıcaklık bilgisini kullanır. Bazı motorlarda, motor
çalışınca kızdırma bujisi devreden çıkar, bazılarındaysa motor çalıştıktan
sonra bir süre daha kızdırma bujileri ısıtmaya devam eder, böylece motorun
beyaz duman atması ve motor gürültüsü azaltılmış olur. Dizel motordaki kızdırma
bujilerinde bir arıza meydana geldiğinde, OBD sisteminde P0380 arızası hafızaya
kaydedilir. (P0380 ve P0382 arızalarının açıklaması aynıdır, P0382 "B" arızası B devresini ifade eder)
P0380
Arızasının Belirtileri:
*Motor arıza lambası yanar.
*Kontak
açıldığında, gösterge panelindeki kızdırma bujisi ikaz lambası çok uzun süre
sonra söner veya hiç sönmez yanık kalır.
*Soğuk
havalarda ilk çalıştırmada zorluk.
*Motor ilk
çalıştırıldığında aşırı gürültülü olması.
*Motor ilk
çalıştırıldığında beyaz duman atması.
*Motorun
sınırlı devirde arıza modunda gitmesi.
P0380
Arızasının Sebepleri:
*Kızdırma
bujisi tesisatında kısa devre, kopukluk veya şasiye kaçak var.
*Kızdırma
bujisi sigortası atmış veya rölesi bozulmuş.
*Kızdırma
bujisi kontrol modülü arızalı. Bazı araçlarda ayrı bir kontrol modülü
bulunabilir.
*Arızalı
soğutma suyu sıcaklık sensörü (nadiren).
P0380
Arızasının Kontrolleri ve Çözümü
*Diyagnostik tekniği adımları uygulanarak arıza kodunun ve arızanın kesinleştirilmesi
sağlanır.
*Kızdırma
bujisi sigortası kontrol edilir, atmışsa değiştirilir ve tesisatta kısa devre
olup olmadığı kontrol edilir.
*Kızdırma
bujisi rölesi sağlam mı kontrol edilir. Arızalıysa değiştirilir, değişim
işleminde dikkatli olunmalıdır, kızdırma bujileri kolay sökülmez ve genelde
sıkışır, kırmadan sökülmelidir.
*Kızdırma
bujilerinin kabloları ve soketleri gözle kontrol edilir. Korozyon, yağ, kir,
temassızlık, kopukluk, kablo soyulması, kablo erimesi ve kısa devre gibi
durumlar incelenir.
*Kızdırma
bujilerinin kabloları-soketleri sökülür, enerjileri tamamen kesilir. Multimetre
(ohmmetre) ile kızdırma bujilerinin dirençleri ölçülür, bu uç şasiye diğer uç bujinin (+) kablosunun takıldığı
orta terminaline tutulur ve direnç ölçümü yapılır. Ölçülen direnç katalog
değeriyle kıyaslanarak arıza teşhisi yapılır. Katalog değeri bilinmiyorsa,
aynı-benzer kızdırma bujinin sağlam olduğu bilinen başka bir örneğinde ölçüm
yapılarak bu değerle kıyaslanır. Sonsuz değer (hiç değer göstermiyorsa);
içindeki rezistans kopmuştur. Çok düşük değer gösteriyorsa kısa devre vardır.
Çok yüksek direnç değeriyse temassızlık anlamına gelir. Standart değerin
dışındaysa kızdırma bujisi değiştirilir. Genelde dirençleri 0,7 ohm
civarındadır, ölçümde 1-2 ohm okunabilir, bu sağlam anlamına gelir.
*Sigortası
kontrol edilir.
*Tesisatta
12 volt besleme geliyor mu kontrol edilir, bunun için motorun soğuk ve sistemin
devrede olması gerekir. Ya da röleden bir direkt bağlantı yapılarak 12 volt
gerilim geliyor mu kontrol edilir.
*Röle
düzgün çalışıyor mu kontrol edilir. Sağlam röleye kumanda akımı verildiğinde
“tik” “klik” şeklinde ses duyulur.
*Kızdırma
bujileri sökülerek 12 volt verilir ve birkaç saniye sonra ısınıp kızardığı
görülür. Aksi halde arızalıdır. Bu işlem sırasında dikkatli olunmalı, buji
aşırı sıcak olacaktır.
İlgili arıza kodları: P0381
İlgili arıza kodları: P0381
Ana konu: (Bkz: Kızdırma Bujisi) (Bkz: Kızdırma Bujisi Arızası)
(Bkz: Tüm Arıza Kodları)
Yorumlar
Yorum Gönder