P0380 Arıza Kodu Kızdırma Bujisi Isıtıcı Devresi Arızası - (P0382 Arıza Kodu)

P0380 Kızdırma Bujisi Isıtıcı Devresi Arızası (A)
P0380 Glow Plug/Heater Circuit "A" Malfunction
P0382 Kızdırma Bujisi Isıtıcı Devresi Arızası (B)
P0380 Glow Plug/Heater Circuit “B" Malfunction
Dizel motorlarda soğuk ilk çalıştırmada motorun kolayca çalışabilmesi için, silindirlerin içini ısıtan kızdırma bujileri devreye girer ve silindirin içini ısıtır, böylece motor tek marşta kısa sürede kolayca çalışabilir. ECU, kızdırma bujilerini devre alıp almayacağına, kızdırma bujilerini ne kadar süre çalıştıracağına, kızdırma bujisi ikaz lambasının kaç saniye sonra söndürülüp marş yapılmasına izin vereceğine karar verir. Bunun için motor soğutma suyu sıcaklık sensöründen gelen sıcaklık bilgisini kullanır. Bazı motorlarda, motor çalışınca kızdırma bujisi devreden çıkar, bazılarındaysa motor çalıştıktan sonra bir süre daha kızdırma bujileri ısıtmaya devam eder, böylece motorun beyaz duman atması ve motor gürültüsü azaltılmış olur. Dizel motordaki kızdırma bujilerinde bir arıza meydana geldiğinde, OBD sisteminde P0380 arızası hafızaya kaydedilir. (P0380 ve P0382 arızalarının açıklaması aynıdır, P0382 "B" arızası B devresini ifade eder)



P0380 Arızasının Belirtileri:
*Kontak açıldığında, gösterge panelindeki kızdırma bujisi ikaz lambası çok uzun süre sonra söner veya hiç sönmez yanık kalır.
*Soğuk havalarda ilk çalıştırmada zorluk.
*Motor ilk çalıştırıldığında aşırı gürültülü olması.
*Motor ilk çalıştırıldığında beyaz duman atması.
*Motorun sınırlı devirde arıza modunda gitmesi.
 
P0380 Arızasının Sebepleri:
*Kızdırma bujisi tesisatında kısa devre, kopukluk veya şasiye kaçak var.
*Kızdırma bujisi sigortası atmış veya rölesi bozulmuş.
*Kızdırma bujisi kontrol modülü arızalı. Bazı araçlarda ayrı bir kontrol modülü bulunabilir.
*Arızalı soğutma suyu sıcaklık sensörü (nadiren).



P0380 Arızasının Kontrolleri ve Çözümü
*Diyagnostik tekniği adımları uygulanarak arıza kodunun ve arızanın kesinleştirilmesi sağlanır.
*Kızdırma bujisi sigortası kontrol edilir, atmışsa değiştirilir ve tesisatta kısa devre olup olmadığı kontrol edilir.
*Kızdırma bujisi rölesi sağlam mı kontrol edilir. Arızalıysa değiştirilir, değişim işleminde dikkatli olunmalıdır, kızdırma bujileri kolay sökülmez ve genelde sıkışır, kırmadan sökülmelidir.
*Kızdırma bujilerinin kabloları ve soketleri gözle kontrol edilir. Korozyon, yağ, kir, temassızlık, kopukluk, kablo soyulması, kablo erimesi ve kısa devre gibi durumlar incelenir.
*Kızdırma bujilerinin kabloları-soketleri sökülür, enerjileri tamamen kesilir. Multimetre (ohmmetre) ile kızdırma bujilerinin dirençleri ölçülür, bu uç şasiye  diğer uç bujinin (+) kablosunun takıldığı orta terminaline tutulur ve direnç ölçümü yapılır. Ölçülen direnç katalog değeriyle kıyaslanarak arıza teşhisi yapılır. Katalog değeri bilinmiyorsa, aynı-benzer kızdırma bujinin sağlam olduğu bilinen başka bir örneğinde ölçüm yapılarak bu değerle kıyaslanır. Sonsuz değer (hiç değer göstermiyorsa); içindeki rezistans kopmuştur. Çok düşük değer gösteriyorsa kısa devre vardır. Çok yüksek direnç değeriyse temassızlık anlamına gelir. Standart değerin dışındaysa kızdırma bujisi değiştirilir. Genelde dirençleri 0,7 ohm civarındadır, ölçümde 1-2 ohm okunabilir, bu sağlam anlamına gelir.
*Kızdırma bujilerinin sağlam olduğu belirlenmişse; tesisat, soket, sigorta ve röle kontrol edilir.


*Sigortası kontrol edilir.
*Tesisatta 12 volt besleme geliyor mu kontrol edilir, bunun için motorun soğuk ve sistemin devrede olması gerekir. Ya da röleden bir direkt bağlantı yapılarak 12 volt gerilim geliyor mu kontrol edilir.
*Röle düzgün çalışıyor mu kontrol edilir. Sağlam röleye kumanda akımı verildiğinde “tik” “klik” şeklinde ses duyulur.
*Kızdırma bujileri sökülerek 12 volt verilir ve birkaç saniye sonra ısınıp kızardığı görülür. Aksi halde arızalıdır. Bu işlem sırasında dikkatli olunmalı, buji aşırı sıcak olacaktır.
İlgili arıza kodları: P0381

Yorumlar