Kızdırma Bujisi Kırılırsa Nasıl Sökülür Ne Yapılır? Sıkışan (Kaynayan) Kızdırma (Isıtma) Bujisi Kırmadan Nasıl Sökülür?
Dizel motorlarda soğuk ilk çalıştırmada motorun kolayca çalışabilmesini sağlayan kızdırma bujileri zamanla arıza yapabilir. Kızdırma bujileri uzun yıllar silindir kapağında yüksek sıcaklıklara maruz kaldığından (zaten kendisi bir rezistans ısı kaynağıdır) ve pas-korozyon gibi sebeplerle, bulundukları yerde sıkışırlar, buna kızdırma bujisinin kaynaması da denir. Bir arıza durumunda kızdırma bujilerinin sökülmesi, motorculukta gerilim dolu anların yaşanmasına sebep olur ve bazen sökülürken kırılabilirler. Isıtma (kızdırma) bujisi kırıldığında, yarısı (vidalı kısmı ve ucu) silindir kapağında kalır ve diğer yarısı koparak, bujinin sökülemez hale gelmesine sebep olur.
Kızdırma bujisi kırılmış ve yarısı içeride kalmışsa, kırık parçanın çıkarılması için işin ehli bir ustaya gitmek gerekir. Yanlış bir işlemle kızdırma bujisinin silindir kapağındaki dişleri bozulabilir, kırılan parçalar silindirin içine düşebilir, bu durumda silindir kapağını sökmek gerekir.
Kızdırma Bujisi Kırılırsa Nasıl Çıkartılır?
Kızdırma bujisi kırılırsa sanayide yapılan yöntem genellikle şöyledir: Motor-silindir kapağı sökülmez, indirilmez veya duruma çok ağırsa kapak sökülmesi gerekebilir. Matkapla kırık ısıtma bujisinin üst kısmı çürütülür, parçalanıp temizlenir, bu işlem sırasında buji yuvasındaki dişler kesinlikle zarar görmemeli. Halen daha içeride kalan kısmını çıkarmak için, kılavuzla kalan kısmın içine ters diş açılır ve özel bir çektirmeye yerinden çıkarılır. Bu işlemler sırasında çalışılan kısımdaki demir tozları ve çapaklar basınçlı hava ile temizlenmelidir, silindirin içine metal parçaları düşmemelidir. Sökülen kırık bujinin yuvası (deliği) uygun şekilde temizlenmelidir. Eğer bu şekilde çıkmazsa veya tekrar kırılırsa silindir kapağının sökülmesi gerekebilir.
Sıkışan (Kaynayan) Kızdırma Bujisi Kırmadan Nasıl Sökülür?
1) Sökerken Aşırı Güç Uygulanmaz
Isıtma bujisini sökerken aşırı güç uygulanırsa, buji kırılır. Sökme işlemi sırasında torkmetre kullanılır ve katalog değerden daha fazla tork uygulanmaz. Bu işlem için üreticinin katalog değerleri referans alınır. Örneğin; M8 20Nm, M9 30Nm, M10 40Nm, M12 50Nm sökme tork değerleridir. Torkmetre uygun tork değerine getirilip sökme işlemi denenir, daha fazla zorlanmaz. Sökülemezse;
2) Kızdırma bujilerinin dibine bir miktar yağ dökülür ve aracın 1 hafta bu şekilde kullanılması sağlanır. Dökülen yağ, sıkışan kısma nüfuz eder sökme işlemi kolaylaşır.
3) Kızdırma bujisi sökülürken motorun normal çalışma sıcaklığında olması (80-90 derece) olması sağlanır. Sıcaklık sayesinde metal biraz daha genleşir ve malzeme yumuşar. Yine torkmetre ile uygun torkda sökme işlemi gerçekleştirilir.
Ana konu: (Bkz: Kızdırma Bujisi Nedir?) (Bkz: Kızdırma Bujisi Arızası)
Yorumlar
Yorum Gönder