Rölanti Dalgalanmasının Nedenleri (Bozuk Rölanti) ve Çözümleri

BÖLÜM 1 - 2
Motorun rölantide çalışırken sürekli devirin değişmesi, rölantinin bozulması ve dalgalanması, devrin düşmesi ve motorun stop etmesi veya teklemesi durumunun benzinli motorlar için olası sebepleri aşağıda sıralanmıştır. Yapılması gereken ilk işlem Diyagnostik tekniği adımlarını sırasıyla uygulamaktır. Daha sonra olası arıza sebeplerini tek tek kontrol ederek, arıza sebebi sayısını daraltmak ve net olarak arızayı teşhis edip gerekli onarım ve değişim işlemlerini gerçekleştirmektir. 
*Buji bozuk veya buji tırnak aralığı yanlış (ayarsız).
*Ateşleme bobininin veya buji kablolarının kopuk-arızalı olması.
*Klasik ateşleme sistemine sahip bir motorsa distribütörün arızalı olması, avans ayarının bozuk olması, sente ayarının-ateşleme zamanlaması ayarının bozuk olması.
*Emme manifoldunda hava kaçağı (vakum kaçağı) olması.
*Karter havalandırma sisteminde (PCV) arıza olması, sistemdeki hortumların çıkmış-yırtılmış-delinmiş olması, kelepçelerinin gevşemiş olması.Pcv valfinin arızalı olması.
*EGR sistemi arızası. EGR valfinin bozuk olması. EGR valfinin sürekli açık konumda kalması veya sürekli kapalı konumda olması.
*Gaz kelebeğinin arızalı olması. Gaz kelebeği boğazının yağlanması-kurum kaplanması.
*Rölanti ayar valfinin bozuk olması (bu valf eski tip gaz telli gaz kelebeklerinde bulunur genellikle) 
*Fren servosu (hidrovak-westinghouse) ile emme manifoldunu birbirine bağlayan hortumun çıkmış-delinmiş-gevşemiş olması veya fren servosunun arızalı olması. Eğer böyleyse emme manifoldu buradan vakum kaçağı yapar ve rölanti bozulur.
*MAF sensörü (hava kütle ölçer) ile gaz kelebeği arasındaki hava emiş hortumunda delik-çatlak-gevşeme.
*Motorun supaplarının arızalı olması. Supap boşluk ayarının bozuk olması. Supapların erimesi (yanması). Özellikle lpg’li araçlarda olasıdır.
*Yakıt enjeksiyon sistemi arızası. Enjektör arızası, enjektörlerin tıkanmış-kirli olması.
*Motorun hararet yapmış olması.
*Hava filtresinin aşırı kirli veya tıkalı olması.
*Oksijen sensörünün arızalı olması. Oksijen sensörü motora alınan hava-yakıt karışımının ayarlanmasını sağlar. Sensör arızalı olduğunda, hava-yakıt karışımı aşırı zengin veya aşırı fakir olabilir. Fazla zengin karışım olursa motorun yakıt tüketimi artar; aşırı fakir karışım olursa rölanti devri bozulur. 
*Silindir kapak contasının arızalı olması, bu contadan kompresyon kaçağı veya yağ kaçağı veya su kaçağı olması.
*Gaz kelebeği konum sensörünün arızalı olması.

Yorumlar

  1. Merhaba nissan micra 1.2 2005 model k12 aracimda rölanti de dengesizlik var motor titreşimli çalışıyor zincirde uzama var diye tespit yaptı servis ve sanayide değiştirdim triger zincirini ama sonrasinda arıza gitmedi boğaz kelebeği dediler çıkma aldık taktik yine aynı sonuç şimdide eksantrik mil yaglayici valf arızalı diyorlar bana yardimci olurmusanız çok sevinirim saygilarimla

    YanıtlaSil
  2. Merhaba 98 model hatchback polom var yüksek hizda giderken devri düşüp yeniden devam edebiliyor yola fakat hızım düşük ken direk stop ediyor 1.ve 2 visteste teklemeler var ateşleme bobinini degistirdim ve distbrütör kapagini tevzi makarasini da degistirdim hem benzinde hem gazda ayni sorun devam ediyor araç ilk calistiktan 1 saate kadar fazla stop etme olmuyor ama daha fazla kullandikca stop etme olayi artiyor ara ara kontagida 6veya 7. Kez de aliyor simdiden tesekkurler

    YanıtlaSil
  3. Merhaba, 4x4 Dacia Duster dizel aracımda 2 yıldır devam eden rölantide tekleme sorununa bir türlü çözüm bulamadım. Birden çok yetkili servis ve özel servislere giderek şimdiye kadar bazı işlemler yapıldı ancak sonuç değişmedi. Yapılan işlemler sırasıyla şöyledir; yazılım güncelleme, enjektör kodlama, enjektör öğretme, enjektör test ve bakım, EGR temizliği, pompa basınç müşürü değişimi, Mazot sıcaklık müşürü değişimi gibi farklı zamanlarda farklı işlemler yapıldı. Araçda bugüne kadar bu arızayla ilgili hiç arıza işareti yakmadı. Konuyla ilgili olarak sizin yorumunuzu rica ediyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba aynı sorun benim Duster ımdada var sorunu çözebildinizmi

      Sil
  4. Merhabalar hocam aracım 2014 model corolla 1.6 multiderv s üzeerinde landerenzo tüp mevcut araç 88 bide sabahları aracı çalıştırdığımda rahatça marş alıyor fakat aşırı sarsıntılı çalışıyor bu sarsındıda motor ikaz işareti yanıp sönüyor sonra sürekli motor ikaz işareti yanıyor. Bilgisayara taktırdığımda 1. Ve 2. Silindir ateşleme arzası diyor bobinleri kontrol ettirdim sağlam bujiler de sağlamdı yinede değiştirdim, hava akışmetreyi temizledim, yakalşın 5 gündür aracı sadece benzinde kullanıyorum. Araçta bir değişiklik olmadı sabahları sarsıntı ve uyarı ışığı devam ediyor. Sizce neden olabirlir sizden konuyla ilgili yorumunuzu rica ediyorum hayırlı günler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aynı sorun bende de vardı. Subaplar degisecek. Benim araçta değişince sorun bitti. Bir kompresyon testi yaparsanız, sorun subaplarda ise belli olur

      Sil

Yorum Gönder