Gaz Kelebeği Nedir Ne İşe Yarar (Görevi)?
Gaz kelebeği, benzinli
motorlarda emme manifoldundan motora alınacak hava miktarını ayarlamaya yarar.
Sürücünün gaz pedalına basma miktarına bağlı olarak açılan kelebek, motora
giren hava miktarını belirler. Motora ne kadar çok hava girerse, motor devri ve
gücü o kadar artar.
Gaz Kelebeği
Nerededir?
Gaz kelebeği, hava
filtresinden sonra, emme manifoldundan önce, emme manifolduna bağlı olan genelde plastik bazen alüminyum olan hava
giriş borusu üzerinde bulunur
Elektronik Gaz
Kelebeği Nasıl Çalışır? (Elektronik Gaz Kontrol Sistemi)
Elektronik gaz kelebeğinde
gaz teli (bowden kablosu) bulunmaz, gaz pedalına basılma miktarı gaz pedalı
konum sensöründen ECU’ye bildirilir, ECU ise, elektronik gaz kelebeğine sinyal
göndererek gaz pedalına basılma miktarına uygun olarak gaz kelebeğinin
açılmasını sağlar. Elektronik gaz kelebeğinde bir elektrik motoru bulunur,
kelebeği bu motor döndürür.
Elektronik kontrol ünitesi,
gaz kelebeğinin ne kadar açılması gerektiğini çeşitli sensörlerden aldığı
sinyallerle motorun o andaki durum bilgisine göre ayarlar.
En başta gaz pedalı konum
sensöründen aldığı sinyali dikkate alır, bu esas sinyaldir.
Bunun dışında motor sıcaklığı,
rölanti devri, lambda sensörü, devir sayısı sınırlandırılması, güç
sınırlandırılması, ilk hareket durumu, katalitik konvertörün sıcaklığı gibi
durumlar da gaz kelebeği açıklığında dikkate alınır. Yani motor kontrol
ünitesi, sürücünün gaz pedalına basma miktarı dışında, sensörlerden gelen
sinyaller ve ihtiyaç doğrultusunda gaz kelebeğine müdahale eder. Bu müdahale
yakıt tasarrufu sağlanmasına da imkan verir ve egzoz emisyonlarının
azaltılmasına yardımcı olur.
(Elektronik gaz kelebeği: Toyota Corolla 2005)
Gaz teli
bulunan mekanik gaz kelebeklerinde, gaz pedalına bağlı bir çelik tel bulunur ve
gaz pedalının hareketi, gaz kelebeğine mekanik olarak iletilir. Ayrıca motor kontrol ünitesi gaz kelebeğine
müdahale edemez (rölanti dışında), bu durum motorun ideal olarak
çalıştırılmasının ve uygun tork üretmesinin önüne geçer ve yakıt sarfiyatı bu
tiplerde daha fazladır.
Ayrıca elektronik
kontrol ünitesi, Otomatik Vites, ASR (patinaj önleyici sistem) ve klima
açık/kapalı durumu ve Cruise Control (sabit hızla sürüş) sistemlerinin kontrol
edilmesinde de gaz kelebeği açıklığını ayarlar.
Örneğin
klimayı açtığımızda, gaz kelebeği biz gaz pedalına basmadan bir miktar açılır
devir yükselir. Bir başka örnek sabah soğuk motoru ilk çalıştırmada gene motor
rölanti devrinin yükseltilmesi için, bizim gaz pedalına basmamıza gerek
kalmadan ECU, elektronik gaz kelebeğine sinyal göndererek bir miktar kelebeği
açar, yakıt enjeksiyonunu da bir miktar arttırır, böylece motor daha çabuk
ısınır. Motor ısındığında, rölanti devri aynı şekilde otomatik olarak
düşürülür.
Benzinli motorların devri, motora alınan hava
miktarına bağlı olarak değişir, yani motoru kumanda etmek için, gaz pedalıyla
hava miktarını değiştiririz.
Dizel motorlarda gaz kelebeği bulunmaz (bu görevde),
dizel motorlarda motora giren hava miktarı ayarlanarak motor devri değiştirilmez;
dizellerde gaz pedalı yakıt enjeksiyonunu yani enjektörleri kumanda eder.
Benzinli motorda gaza basıldığında giren hava miktarı artarken, dizel
motorlarda gaza basıldığında, mazot enjeksiyonunu arttırmış oluruz. Benzinli ve
dizel motorların gaz kumandası açısından farkı budur.
Elektronik Gaz
Kelebeği Arızası Nasıl Anlaşılır? Belirtileri Nelerdir? (Tamiri)
Elektronik gaz kelebeği arızalandığında, sürücü gösterge panelinde arıza
lambası yanar. Motor çalışmaya devam eder fakat arıza moduna geçer. Motor gaz
pedalına tepki vermez. Motor devri sabit bir rölanti devrine ayarlanır
örn:1500-2000 devir. Bu durumda aracı servise götürebilme imkanınız olur.
Elektronik gaz kelebeği arızası genellikle soket bağlantı kablolarından
olabilir. Kablo kopuklukları kontrol edilmelidir. Ayrıca gaz kelebeği
soketinini yağlanması-kirlenmesi-gevşemesi vb. sebeplerden de gaz kelebeği
arızası alabilirsiniz, bu durumda kablo ve soketi kontrol edin, soketin temiz
olduğundan ve yerine iyi oturduğundan emin olun ve motoru tekrar çalıştırıp
deneyin.
Arıza giderildiyse, arıza lambasının sönmesi için, diyagnostik cihazıyla
arıza hafızasının silinmesi gerekebilir, cihazla bu işlemi yaptırınız.
Bkz: (Gaz Kelebeği Konum Sensörü Arızası ve Çözümleri)
Bkz: (Gaz Kelebeği Konum Sensörü Arızası ve Çözümleri)
Elektronik Gaz
Kelebeği Adaptasyonu Nedir?
Elektronik gaz kelebeği değişimi yapıldıysa, mutlaka gaz kelebeği
adaptasyonu işlemi yapılmalıdır. Bunun sebebi, yeni gaz kelebeğinin o motora
has çalışma aralıklarını belirleyebilmesidir. Gaz kelebeği çeşitli
pozisyonlardayken çalıştırılır ve elektronik kontrol ünitesine kaydedilir. Bu
işlemi (cihazı olan) yetkili serviste yaptırmanız önerilir.
(Bkz: Gaz Kelebeği Neden Kirlenir?)
Ana konu (Bkz: Aktörler)
(Bkz: Gaz Kelebeği Neden Kirlenir?)
aracım boxer euro 5 araç P2125 16 hava dozlayıcı konum pozisyon kopyalaması arızası veriyor kelebek degişti pedal degişti halen aynı ne yapmam lazım yardımcı olursanız sevinirim
YanıtlaSilMerhaba,
SilSensörlerin besleme voltajlarını kontrol edin, (5 volt olmalı-katalog değeri baz alın). kablo ve soketler sağlam mı kontrol ettiriniz.
merhaba arac kendi kendine devir yukseltır arac 1.6 siena bostayken stop edyr
YanıtlaSilhttp://otomobilteknoloji.blogspot.com.tr/2016/04/rolanti-motoru-nedir-gorevi-arizasi.html
Silarkadaşlar 87 burotvay var su birikindisinden gecerken istop eti marjı calışıyor ama havafiltresindan hafif patlama oluyor nedendir
YanıtlaSilDistribütörü ve buji yataklarını wd 40 ile iyice temizle ve yağla ondan sonra denize gir
Sils.a benim araçım hareket halindeyken komple elektiği kesiyor stop ediyor kontağı kapatıp tekrar çevirdiğide elektirk geliyor tekrar çalışıyor arıza gaz kelebeğinde n olabılır mı
YanıtlaSil