Supap Arızası Supap Arıza Belirtileri ve Supap Arıza Sebepleri


Motora temiz havanın girişini sağlayan emme supapları ve egzoz gazlarının çıkmasını sağlayan egzoz supapların motorun sağlıklı çalışmasında çok önemli rol oynarlar. Yüksek sıcaklıklarda çok hızlı çalışmak durumunda olan supaplarda zamanla arızalar meydana gelir.
Başlıca supap arızaları:
*Supap boşluk ayarının bozulması
*Supaplarda karbon birikintisi oluşması
*Supap sıkışması
*Supap yanması – supap erimesi
*Supap kırılması
*Supap aşınması


Aşağıda detayları açıklanan supap arızalarının genel belirtileri:
*Motorda çekiş-performans düşüklüğü
*Vuruntulu çalışma - tekleme
*Yakıt tüketiminin artması

SUPAPLARDA KARBON BİRİKİNTİSİ OLUŞMASI

Motorda yakıtın yanması sonucu zamanla siyah renkli karbon malzeme ortaya çıkar. Karbon birikintisi supap tablasında, supap yuvasında, supap sapında, supap kılavuzunda (gayd) meydana gelebilir.  Egzoz supaplarında, emme supaplarına göre daha fazla karbon birikintisi meydana gelir. Karbon birikintisini temizlemek için çeşitli yakıt katkıları veya karbon temizleme işlemi yapılmaktadır.
Karbon Birikintisinin Sebepleri:
*Motorun aşırı zengin karışımla çalışması,
*Ateşleme sistemi arızası (ateşleme yapmama veya yetersiz-zamansız ateşleme)
*Enjeksiyon sistemi arızası (aşırı yakıt püskürtmesi veya damlatma yapması)
*Yakıt içerisindeki katkılar,
*Motorun soğuk çalışması, uzun süre düşük devirde çalışması
*Supap kılavuzundan yanma odasına sızan motor yağı,
*Motorda yanmanın kötü gerçekleşmesi,    
*Karter havalandırma sistemi arızası
*Yanlış veya kirli motor yağı
*Yanlış yakıt kullanımı
*Motora çok tozlu ve kirli havanın girmesi



Supap Karbon Birikintisinin Sebep Olduğu Motor Arızaları
*Supap tablasında (başında), yanma odasında ve piston kafasında oluşan karbon birikintileri, motor çalışıyorken aşırı derece ısınır ve kor hale gelirler. Motorda yanma buji kıvılcımıyla başlaması gerekirken, bu kor halde karbon birikintileri zamanından önce yanmayı başlatır, böylece erken ateşleme ve vuruntu çalışma oluşur.
*Karbon birikintileri, supap başı ile supap yuvasını kaplar, böylece supap kapandığında tam olarak yerine oturamaz ve sızdırmazlık sağlayamaz. Bu durumda motor kompresyon kaçıracaktır. Supap başı ve yuvasında oluşan karbon tabaka, bu kısımların aşırı ısınmasına da sebep olur ve supap erimesi denen arıza meydana gelir.
*Supap sapı ve kılavuzunda oluşan karbon birikintisi tabakası, supapların rahat hareket etmesini önler ve supapların sıkışmasına sebep olurlar.
*Yanma odasına oluşan karbon birikintileri, ısı transferini önleyerek kapladıkları yüzeylerin aşırı ısınmasına sebep olurlar. Örneğin supap sapları veya pistonlar aşırı sıcaklıktan dolayı eriyebilir. Silindir bloğunun eğilmesine sebep olabilir.
 

SUPAP SIKIŞMASI

Supapların çalıştıkları supap kılavuzunda serbestçe hareket edememesine supap sıkışması denir. Supap sıkışmasının nedenleri:
*Supap yuvası, supap sapı ve supap kılavuzunda (gayd) karbon birikintisi oluşması.
*Supap sapının eğilip yamulması, kaçıklık meydana gelmesi.
*Supap kılavuzunun yetersiz yağlanması.
*Supap yayının eğilmesi-kırılması.
*Supap yay tablasının (yay tutucusunun) eğilmesi.
*Çok sıcak veya çok soğuk çalışması. 



SUPAP YANMASI (SUPAP ERİMESİ)

Supaplar direkt olarak yanma odasına çalıştıklarından dolayı çok fazla sıcaklığa maruz kalırlar ve bu sıcaklığa dayanmaları gerekir.  Özellikler egzoz supapları, emme supaplarına göre daha fazla ısınırlar, çünkü emme supapları emilen havanın etkisiyle daha iyi soğuyabilmektedir. Supaplardaki ısı, supap yuvası ve supap kılavuzlarından silindir kapağına iletilir, buradan da soğutma suyuna geçer.
Supap erimesi meydana geldiğinde: Motor gücü azalır, hızlanma ve çekiş düşer, motor tekler, rölanti devri dalgalanır, motor arıza lambası yanar.


Supap Yanmasının (Supap Erimesinin) Sebepleri
* Supap sapının yetersiz yağlanması
*Supapların açık kalması (askıda kalması) ve üzerlerindeki ısıyı silindir kapağına iletememeleri. Supap boşluk ayarı olması gerekenden daha azsa, supap daha uzun süre açık kalır. Supap yayının çok yumuşak olması, supapların kapanmamasına (askıda kalmasına) sebep olur. Supap başı (supap tablası) ve supap oturma yüzeyindeki şekil bozukluğu, çukurlaşma, karbon birikintisi, supapların tam olarak yerine oturmamasına, ve üzerlerindeki ısıyı atamamalarına sebep olur.
*Motorun yeterince soğutulmaması.
*Motorun fakir karışımla çalışması (fakir karışımla çalışma, sıcaklığı arttırır.)
*Erken ateşleme, vuruntulu çalışma
*Lpg’li yakıt sistemi. Lpg yakıtının yanma sıcaklığı benzine göre fazla olduğundan, supapların erimesi veya supap ayarının daha çabuk bozulması gibi sonuçlar meydana gelir. (özellikle magnezyum alaşımlı supapların erimesi çelik supaplara göre daha çabuk ve kolay gerçekleşir.

SUPAP KIRILMASI

Supap saplarının, çalışma koşullarından kaynaklanan çeşitli fiziksel etkiler sebebiyle kırılması olayıdır.
Supap Kırılmasının Sebepleri:
*Supapların aşırı sıcaklığa maruz kalması, aşırı sıcaklık malzeme yorulmasını arttırır.
*Supapların aşırı baskıya maruz kalması.
*Supap sapında oluşan korozyon.
*Supap kılavuz boşluğunun fazla olması, bu durumda supap darbeli şekilde çalışır. Supap oturma yüzeyine tam oturamaz ve bu asimetrik darbeli etki supap sapını kırabilir.
*Supap kılavuz ekseniyle, supap yuva ekseninin aynı olmaması, kaçıklık olması.
*Motorun aşırı yüksek devirde çalıştırılması.
*Supap yayının veya yay tutucusunun eğilmesi. Bu, supabın yerine tam oturamamasına sebep olur.
*Motorun vuruntulu çalışması.

SUPAP AŞINMASI

Supaplarda en fazla aşınma, supap oturma yüzeyinde ve supap sapında meydana gelir. Aşırı ısınma, yetersiz yağlanma, supap yayı arızası, supap boşluğu ayarsızlığı, erken ateşleme ve vuruntulu çalışma, gibi sebepler supaplarda aşınmaya sebep olur.
Supap aşınması meydana geldiğinde: Motor gücü azalır, hızlanma ve çekiş düşer, motor tekler, rölanti devri dalgalanır, motor arıza lambası yanar, motor sarsıntılı düzensiz ve gürültülü çalışır, egzoz çıkışından anormal ritimde ses gelir.
Supap sapı aşındığında, motor yağı conta tarafından tutulamaz ve supap kılavuzundan silindir içerisine yağ kaçağı meydana gelir; motor yağ yakar, yağ eksiltir, egzozdan mavi duman atar.
Supap oturma yüzeyi aşındığında, yanma odasının sızdırmazlığı bozulur, sıkıştırma ve iş zamanında silindirde kompresyon kaçağı oluşur; motor gücü azalır, motor sarsıntılı çalışır (özellikle soğuk ilk çalıştırmalarda).
Supap yayları arızalandığında, sertliğini kaybettiğinde, artık supapları tam olarak sıkıca kapatamazlar. Bu durumda motorda kompresyon kaçağı oluşur, motor gücü düşer.
Emme supapları aşındığında ve kompresyon kaçırdığında, ateşleme zamanında yanma emme manifolduna geçer ve geri ateşleme meydana gelir. Egzoz supapları aşındığında ve kompresyon kaçırdığında, ateşleme zamanında yanma egzoz manifolduna geçer ve egzoz hattında patlamalı bir sese sebep olur, egzoz çıkış ucunda düzensiz bir ses duyulur.

Yorumlar

  1. Selamlar gerçekten sayfanızın çok sıkı takipçisiyim. bu konu hakkında bir kaç sorum olucak cevaplarsanız çok sevınırım.

    1-(*Motorun fakir karışımla çalışması (fakir karışımla çalışma, sıcaklığı arttırır.) Dizel araçlar içinde geçerlimidir bu ? Çünkü bildiginiz gibi fakir karışımla çalışıyor dizel araçlar. Kaç bin de bir subap kontrolu yapılmalı dizel araçlarda ?


    2-("Egzoz supapları aşındığında ve kompresyon kaçırdığında, ateşleme zamanında yanma egzoz manifolduna geçer ve egzoz hattında patlamalı bir sese sebep olur"

    Benım eski aracımda catback egzoz vardı ve arada sırada 1 vites de 3000 devirde vites attıgım zaman egzozdan patlama sesi geliyordu. Bu egzoz supaplarının aşındıgı anlamına mı gelmiş oluyordu ?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba,
      1) evet dizel motorlar her zaman fakir karışımla çalışır. Fakat mazotun yanması sonucu oluşan sıcaklık, benzininkinden daha azdır. Ayrıca silindire daha fazla hava alındığından bu da soğumaya yardımcı olur. Supap kontrolü için net bir aralık yok, firmaların kataloglarına bakılabilir, bunun dışında arıza belirtisi olduğunda ayarlanabilir.

      2) hayır. Supapların aşınmasının bir çok belirtisi vardır, arıza var diyebilmek için bu belirtilerin aynı anda görülmesi gerekir. Sizdeki patlama sesi egzoz sistemiyle alakalı olabilir.

      Sil
  2. Motorun mavi duman atması yani yağ yakması probleminin sekmanlardan yada sübap lastiklerinden kaynaklandığını anlamanın bir yolu varmı?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba,
      Segmanlardan kaynaklanıyorsa, bu performansı da düşürür. Supap lastiklerindense ilk başta performans düşmez, ama zamanla supaplarda ve piston kafasında kurum oluşturup çok ciddi hasarlara sebep olur (supap erimesi ve piston delinmesi), vuruntulu çalışma ve ciddi performans düşüklüğü.

      Sil
    2. Mavi dumanı sadece araç yokuş aşağı vites de gaza basmadan bir süre yol aldıktan sonra ilk gaza bastığım anda görüyorum.Bu olay bize arıza hakkında ipucu verirmi?
      Teşekkürler

      Sil
  3. Merhaba benim aracımda subap kpağı yağ kaçağı var ve araçta çekiş gücü azaldı.Ayrıca ilk çalışmada beyaz duman atma var. Ancak daha sonra araba ısınınca bu duman seffaf oluyor. Sizce beyaz duman atması subaplardan mı kaynaklanıyor ?

    YanıtlaSil


  4. Mavi dumanı sadece araç yokuş aşağı vites de gaza basmadan bir süre yol aldıktan sonra ilk gaza bastığım anda görüyorum.Bu olay bize arıza hakkında ipucu verirmi?
    Teşekkürler

    YanıtlaSil
  5. Merhaba 1.5 dci motor da gaza yüklenince şıkırtı vardı ama yüklenmeyince bir problem yok enjektör dediler gittim baktılar hatta başka bir aracın enjektörünü taktılar ses yine var sebebi ne olabilir

    YanıtlaSil
  6. Merhaba,
    2016 model Pejo 301 1,6 HDİ aracım var. bir süre önce yokuşlarda (yükte) yüksek viteste gaz yememe titreme tekleme ve güçten düşme hissettim. lakin bu tespitlerimi her yokuşta yada yük bindiğinde yapmıyordu. zamanla bu problem arttı ve daha belirgin bir hal aldı. 1 özel - 1 yetkili servise giderek problemi anlattım, her ikiside aracı önce makineye bağlayarak, sonra sürerek kontrol ettiler. araç beyninde her hangibir hata mesajı görülemedi, aracı tecrübe ederkende tespit edemediler. gelinen süreçte arıza daha ilerledi ve düz yollarda 4. ve 5. viteslerde de yapmaya başladı. sabah arabayı ilk çalıştırdığımda ekranda stop yazıp kayboluyor, hata/arıza sesi vermesine rağmen kalıcı birşey olmuyor. bu hafta içerisinde yeniden yetkili servise götürüp makineye bağlattım yine arıza okunamadı/tespit edilemedi. ricalarım sonucu usta başıyla birlikte makineye bağlı vaziyette çevreyoluna uzunca bir teste çıktık. düz yolda 4 - 5. viteslere çıkmasıyla birlikte "sonunda" hatayı/arızayı fark etti. makinede herhangi bir arıza kodu oluşmamasına rağmen bunun bir "subap sıkışması" olduğunu söyledi. ekrandan verdiği komutlarla hem subap, enjektör ve partikül filitrelerine "alıştırma" yaptı. çevre yolunda 2.-3. ve 4. viteslerde arabayı sıkıştırarak (3500 - 5000 devir arası sürekli zorlayarak) yarım saate yakın kullandı. bu işlemi yapan usta problemin belirgin ölçüde gittiğini ama hala var olduğunu, birkaç gün daha benzer şekilde zorlayarak kullanmamı, eğer geçmezse üst kapağın sökülerek subap aralarının temizlenmesi gerektiğini belirtti. dün ilkkez bir yokuşta deneme fırsatım oldu, herhangi bir gaz yememe, titreme yada güç kaybı hissetmedim. lakin problemin devam etmesi durumunda üst kapağı söktürüp - subap araları temizliği? yapılmalımıdır kararsızım. cevabınız ve yardımınız için şimdiden teşekkür ederim.
    selamlar, saygılar...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba,
      Supap sıkışması veya karbon birikmesinden kaynaklanmış olabilir, bu konu yukarıda detaylı olarak açıklanmıştır. Her iki durum da supapların düzgün çalışmasını bozar ve motorun çalışmasını olumsuz etkiler.
      Bilgisayardan komutlarla, enjeksiyon ayarı-kalibrasyonu yapılabilir, partikül filtresi temizliği yapılabilir. Fakat supaplarla ilgili bir işlem yapılamaz. Fakat servistekiler bilgisayardan verileri inceleyerek yorum yaptıkları için, en doğru yorumu yapmışlardır.
      Zorlayarak kullanılmasını önermesinin sebebi, yüksek sıcaklıkla karbon birikintilerinin kendiliğinden yanmasını sağlamak olabilir. Eğer öyleyse bu bir iyileşme sağlamış olabilir, kalıcı olup olmadığı zamanla görülür. Tekrarlarsa yetkili servisteki ustanın önerilerine uymak iyidir, supapların mekanik olarak incelenmesi, temizlenmesi sorunu giderir (başka bir sebep yoksa).

      Sil
  7. Merhaba, birkaç ay önce Renault broadway marka aracıma motor yaptırdım. Ancak araç bir türlü performans veremedi. Motor açılır diye bekledik ama sanırım sorun sübap yaylarında. Çünkü tek marşla çalışıyor, rolantide sıkıntı yok, tatlı gazla giderken sıkıntı yok. Ne zaman gazı köklüyorum o zaman araba höööö diye bağırmaya başlıyor. Ve çekişi de hiç iyi değil, otobanda düz yolda gazı köklüyorum maksimum 120 km hıza çıkıyor. Benzin/lpg her ikisinde de durum aynı. Ayrıca araca yüksek devirde gaz verince karbüratör boğazından patır patır yukarı veriyor. Bu da bize şunu düşündürüyor: emme sübabının yayı, gaza yüklenince gerekli sıkıştırmayı yapamıyor ve kaçırıyor. Böylece gaza yüklenince hem böğürtü yapıyor hem de performans düşürüyor. Normal tatlı gaz verince sıkıntı olmuyor ama yüklenince bişeyler ters gidiyor. Ne dersiniz, yorumunuz ne olur? Bu arada Aracın egzozu yeni, sente ayarı tam. Karbüratör ve gaz ayarları tam. Kompresyon testi yaptık o da mükemmel. Sübap kaçırsa kompresyonda belli olur dediler ama kompresyonu marşa basarak yapıyoruz, gazı kökleyip yüke bindirerek yapmıyoruz.

    Teşekkürler, saygılar.

    YanıtlaSil
  8. Hayırlı çalışmalar ustalarım aracım 2014 odel corolla 1.6 landernzo tüp mevcut sabahları ilk çalışmada sarsıntı devir dalgalanması ve motor arza lambası yanıyor. Gün boyu normal çalışıyor. Km 90 bin de .Bujileri değiştirdik bobinleri kontrol ettik sorun subaplarda mı aceba.

    YanıtlaSil
  9. Motor tektliyor 1.4 benzinli lpg li egzoz cikisindan aceyip bir pirilti ses geliyor tıp tıp tıp diye buji bobin sente kontol edildi. Ve sonuc olarak siboblar dan şüphelenerek silindir kapagi söküldü sadece 2.gözde buji enjeksiyon krozyana maruz kalmis ve yağlı islak sekilde 1 3 4 temiz sadece 2.numara yagli sorun sibob lastiginden veya iticilerden mi kaynakli siboblar guzel kapaniyor erime kirilma yok.tessukerler

    YanıtlaSil
  10. Ustam opel astra aracım var 6 aydır ilkte çalışmıyor ikinci ve üçüncü seferde çalışıyor Ogün hiç sorun çıkarmıyor ancak 24 saat geçtimi yine aynı şekilde yapıyor bu subap arızası mı acaba

    YanıtlaSil
  11. Merhaba yazida okuduğum sorunlar aracimda olabilirmi acaba

    1.benzin ve lpg de siyah duman var.ancak gaza sabit basili tuttugumda örnegin 4 bin 5 devirde siyah duman yok.fakat kesik kesik gaz verdigimde aragazi gibi o zaman siyah duman çikiyor.benzin log farketmiyor.

    2.bujilerimi degistirdim.söktügüm bujiler kurum içindeydi.herhangi bir yaglanma yoktu.

    3.yakitim çok fazla artti.ve çekişim düşük.

    4.rölantide yüksek devirde gaz verdigimde egsozdan poofff diye ses geliyor.bazen

    Sizce bu belirtiler hangi arizaya işaret etmektedir.

    YanıtlaSil
  12. Merhaba. Aracım 1.4 benzin+lpg önce benzinde başlayan zamanla lpg de de devam eden bir tekleme sorunu ile aracı sanayiye götürdüm. Bujiler, bobin, enjektör hepsi kontrol edildi ama sorun bunlardan kaynaklı değil. En son usta supaplardan şüphelendi ve onları söktü supapların ktom tuttuğunu söyledi, bu durum motorda teklemeye sebep oluyordur dedi. Şimdi değişim olacak ama bu durum supaplardan kaynaklanır mı? Yoksa boşuna mı masraf ediyorum. Bu arada belirtiler: düşük devirlerde gaz yememe ve tekleme, araçta performans düşüklüğü, gürültülü motor çalışması, başlarda rolantide dalgalanma hatta stop etme.

    YanıtlaSil
  13. Merhabalar adım Ramazan
    Mondial superboy motorum var cg diyede geçiyor
    Akşamları veya soğuk havalarda çalışmıyor mars alıyor ama çalışmıyor ayak marş tek seferde çalışırken el marş cogukez çalışmıyor bunun sebep sipop olma ihtimali nedir veya çözümü teşekkür ederim

    YanıtlaSil

Yorum Gönder