Motora temiz
havanın girişini sağlayan emme supapları ve egzoz gazlarının çıkmasını sağlayan
egzoz supapların motorun sağlıklı çalışmasında çok önemli rol oynarlar. Yüksek
sıcaklıklarda çok hızlı çalışmak durumunda olan supaplarda zamanla arızalar meydana
gelir.
Başlıca supap
arızaları:
*Supap boşluk ayarının bozulması
*Supaplarda
karbon birikintisi oluşması
*Supap
sıkışması
*Supap
yanması – supap erimesi
*Supap
kırılması
*Supap aşınması
Aşağıda detayları açıklanan supap arızalarının genel belirtileri:
*Motorda çekiş-performans düşüklüğü
*Vuruntulu çalışma - tekleme
*Yakıt tüketiminin artması
SUPAPLARDA KARBON BİRİKİNTİSİ OLUŞMASI
Motorda
yakıtın yanması sonucu zamanla siyah renkli karbon malzeme ortaya çıkar. Karbon
birikintisi supap tablasında, supap yuvasında, supap sapında, supap kılavuzunda
(gayd) meydana gelebilir. Egzoz
supaplarında, emme supaplarına göre daha fazla karbon birikintisi meydana
gelir. Karbon birikintisini temizlemek için çeşitli yakıt katkıları veya karbon
temizleme işlemi yapılmaktadır.
Karbon Birikintisinin Sebepleri:
*Motorun aşırı
zengin karışımla çalışması,
*Ateşleme
sistemi arızası (ateşleme yapmama veya yetersiz-zamansız ateşleme)
*Enjeksiyon
sistemi arızası (aşırı yakıt püskürtmesi veya damlatma yapması)
*Yakıt
içerisindeki katkılar,
*Motorun
soğuk çalışması, uzun süre düşük devirde çalışması
*Supap kılavuzundan
yanma odasına sızan motor yağı,
*Motorda yanmanın
kötü gerçekleşmesi,
*Karter
havalandırma sistemi arızası
*Yanlış veya
kirli motor yağı
*Yanlış yakıt
kullanımı
*Motora çok
tozlu ve kirli havanın girmesi
Supap Karbon Birikintisinin Sebep
Olduğu Motor Arızaları
*Supap
tablasında (başında), yanma odasında ve piston kafasında oluşan karbon birikintileri,
motor çalışıyorken aşırı derece ısınır ve kor hale gelirler. Motorda yanma buji
kıvılcımıyla başlaması gerekirken, bu kor halde karbon birikintileri zamanından
önce yanmayı başlatır, böylece erken ateşleme ve vuruntu çalışma oluşur.
*Karbon birikintileri,
supap başı ile supap yuvasını kaplar, böylece supap kapandığında tam olarak
yerine oturamaz ve sızdırmazlık sağlayamaz. Bu durumda motor kompresyon
kaçıracaktır. Supap başı ve yuvasında oluşan karbon tabaka, bu kısımların aşırı
ısınmasına da sebep olur ve supap erimesi denen arıza meydana gelir.
*Supap sapı
ve kılavuzunda oluşan karbon birikintisi tabakası, supapların rahat hareket
etmesini önler ve supapların sıkışmasına sebep olurlar.
*Yanma
odasına oluşan karbon birikintileri, ısı transferini önleyerek kapladıkları
yüzeylerin aşırı ısınmasına sebep olurlar. Örneğin supap sapları veya pistonlar
aşırı sıcaklıktan dolayı eriyebilir. Silindir bloğunun eğilmesine sebep
olabilir.
SUPAP SIKIŞMASI
Supapların
çalıştıkları supap kılavuzunda serbestçe hareket edememesine supap sıkışması
denir. Supap sıkışmasının nedenleri:
*Supap
yuvası, supap sapı ve supap kılavuzunda (gayd) karbon birikintisi oluşması.
*Supap
sapının eğilip yamulması, kaçıklık meydana gelmesi.
*Supap
kılavuzunun yetersiz yağlanması.
*Supap
yayının eğilmesi-kırılması.
*Supap yay
tablasının (yay tutucusunun) eğilmesi.
*Çok sıcak
veya çok soğuk çalışması.
SUPAP YANMASI (SUPAP ERİMESİ)
Supaplar
direkt olarak yanma odasına çalıştıklarından dolayı çok fazla sıcaklığa maruz
kalırlar ve bu sıcaklığa dayanmaları gerekir.
Özellikler egzoz supapları, emme supaplarına göre daha fazla ısınırlar,
çünkü emme supapları emilen havanın etkisiyle daha iyi soğuyabilmektedir.
Supaplardaki ısı, supap yuvası ve supap kılavuzlarından silindir kapağına
iletilir, buradan da soğutma suyuna geçer.
Supap erimesi
meydana geldiğinde: Motor gücü azalır, hızlanma ve çekiş düşer, motor tekler,
rölanti devri dalgalanır, motor arıza lambası yanar.
Supap Yanmasının (Supap Erimesinin)
Sebepleri
* Supap
sapının yetersiz yağlanması
*Supapların
açık kalması (askıda kalması) ve üzerlerindeki ısıyı silindir kapağına
iletememeleri. Supap boşluk ayarı olması gerekenden daha azsa, supap daha uzun
süre açık kalır. Supap yayının çok yumuşak olması, supapların kapanmamasına
(askıda kalmasına) sebep olur. Supap başı (supap tablası) ve supap oturma
yüzeyindeki şekil bozukluğu, çukurlaşma, karbon birikintisi, supapların tam
olarak yerine oturmamasına, ve üzerlerindeki ısıyı atamamalarına sebep olur.
*Motorun
yeterince soğutulmaması.
*Motorun
fakir karışımla çalışması (fakir karışımla çalışma, sıcaklığı arttırır.)
*Erken
ateşleme, vuruntulu çalışma
*Lpg’li yakıt
sistemi. Lpg yakıtının yanma sıcaklığı benzine göre fazla olduğundan,
supapların erimesi veya supap ayarının daha çabuk bozulması gibi sonuçlar
meydana gelir. (özellikle magnezyum alaşımlı supapların erimesi çelik supaplara
göre daha çabuk ve kolay gerçekleşir.
SUPAP KIRILMASI
Supap
saplarının, çalışma koşullarından kaynaklanan çeşitli fiziksel etkiler
sebebiyle kırılması olayıdır.
Supap Kırılmasının Sebepleri:
*Supapların
aşırı sıcaklığa maruz kalması, aşırı sıcaklık malzeme yorulmasını arttırır.
*Supapların
aşırı baskıya maruz kalması.
*Supap
sapında oluşan korozyon.
*Supap
kılavuz boşluğunun fazla olması, bu durumda supap darbeli şekilde çalışır.
Supap oturma yüzeyine tam oturamaz ve bu asimetrik darbeli etki supap sapını
kırabilir.
*Supap
kılavuz ekseniyle, supap yuva ekseninin aynı olmaması, kaçıklık olması.
*Motorun
aşırı yüksek devirde çalıştırılması.
*Supap
yayının veya yay tutucusunun eğilmesi. Bu, supabın yerine tam oturamamasına
sebep olur.
*Motorun
vuruntulu çalışması.
SUPAP AŞINMASI
Supaplarda en
fazla aşınma, supap oturma yüzeyinde ve supap sapında meydana gelir. Aşırı
ısınma, yetersiz yağlanma, supap yayı arızası, supap boşluğu ayarsızlığı, erken
ateşleme ve vuruntulu çalışma, gibi sebepler supaplarda aşınmaya sebep olur.
Supap
aşınması meydana geldiğinde: Motor gücü azalır, hızlanma ve çekiş düşer, motor
tekler, rölanti devri dalgalanır, motor arıza lambası yanar, motor sarsıntılı
düzensiz ve gürültülü çalışır, egzoz çıkışından anormal ritimde ses gelir.
Supap sapı
aşındığında, motor yağı conta tarafından tutulamaz ve supap kılavuzundan
silindir içerisine yağ kaçağı meydana gelir; motor yağ yakar, yağ eksiltir,
egzozdan mavi duman atar.
Supap oturma
yüzeyi aşındığında, yanma odasının sızdırmazlığı bozulur, sıkıştırma ve iş
zamanında silindirde kompresyon kaçağı oluşur; motor gücü azalır, motor
sarsıntılı çalışır (özellikle soğuk ilk çalıştırmalarda).
Supap yayları
arızalandığında, sertliğini kaybettiğinde, artık supapları tam olarak sıkıca
kapatamazlar. Bu durumda motorda kompresyon kaçağı oluşur, motor gücü düşer.
Emme
supapları aşındığında ve kompresyon kaçırdığında, ateşleme zamanında yanma emme
manifolduna geçer ve geri ateşleme meydana gelir. Egzoz supapları aşındığında
ve kompresyon kaçırdığında, ateşleme zamanında yanma egzoz manifolduna geçer ve
egzoz hattında patlamalı bir sese sebep olur, egzoz çıkış ucunda düzensiz bir
ses duyulur.
Selamlar gerçekten sayfanızın çok sıkı takipçisiyim. bu konu hakkında bir kaç sorum olucak cevaplarsanız çok sevınırım.
YanıtlaSil1-(*Motorun fakir karışımla çalışması (fakir karışımla çalışma, sıcaklığı arttırır.) Dizel araçlar içinde geçerlimidir bu ? Çünkü bildiginiz gibi fakir karışımla çalışıyor dizel araçlar. Kaç bin de bir subap kontrolu yapılmalı dizel araçlarda ?
2-("Egzoz supapları aşındığında ve kompresyon kaçırdığında, ateşleme zamanında yanma egzoz manifolduna geçer ve egzoz hattında patlamalı bir sese sebep olur"
Benım eski aracımda catback egzoz vardı ve arada sırada 1 vites de 3000 devirde vites attıgım zaman egzozdan patlama sesi geliyordu. Bu egzoz supaplarının aşındıgı anlamına mı gelmiş oluyordu ?
Merhaba,
Sil1) evet dizel motorlar her zaman fakir karışımla çalışır. Fakat mazotun yanması sonucu oluşan sıcaklık, benzininkinden daha azdır. Ayrıca silindire daha fazla hava alındığından bu da soğumaya yardımcı olur. Supap kontrolü için net bir aralık yok, firmaların kataloglarına bakılabilir, bunun dışında arıza belirtisi olduğunda ayarlanabilir.
2) hayır. Supapların aşınmasının bir çok belirtisi vardır, arıza var diyebilmek için bu belirtilerin aynı anda görülmesi gerekir. Sizdeki patlama sesi egzoz sistemiyle alakalı olabilir.
Motorun mavi duman atması yani yağ yakması probleminin sekmanlardan yada sübap lastiklerinden kaynaklandığını anlamanın bir yolu varmı?
YanıtlaSilMerhaba,
SilSegmanlardan kaynaklanıyorsa, bu performansı da düşürür. Supap lastiklerindense ilk başta performans düşmez, ama zamanla supaplarda ve piston kafasında kurum oluşturup çok ciddi hasarlara sebep olur (supap erimesi ve piston delinmesi), vuruntulu çalışma ve ciddi performans düşüklüğü.
Mavi dumanı sadece araç yokuş aşağı vites de gaza basmadan bir süre yol aldıktan sonra ilk gaza bastığım anda görüyorum.Bu olay bize arıza hakkında ipucu verirmi?
SilTeşekkürler
Merhaba benim aracımda subap kpağı yağ kaçağı var ve araçta çekiş gücü azaldı.Ayrıca ilk çalışmada beyaz duman atma var. Ancak daha sonra araba ısınınca bu duman seffaf oluyor. Sizce beyaz duman atması subaplardan mı kaynaklanıyor ?
YanıtlaSil
YanıtlaSilMavi dumanı sadece araç yokuş aşağı vites de gaza basmadan bir süre yol aldıktan sonra ilk gaza bastığım anda görüyorum.Bu olay bize arıza hakkında ipucu verirmi?
Teşekkürler
Merhaba 1.5 dci motor da gaza yüklenince şıkırtı vardı ama yüklenmeyince bir problem yok enjektör dediler gittim baktılar hatta başka bir aracın enjektörünü taktılar ses yine var sebebi ne olabilir
YanıtlaSilMerhaba,
YanıtlaSil2016 model Pejo 301 1,6 HDİ aracım var. bir süre önce yokuşlarda (yükte) yüksek viteste gaz yememe titreme tekleme ve güçten düşme hissettim. lakin bu tespitlerimi her yokuşta yada yük bindiğinde yapmıyordu. zamanla bu problem arttı ve daha belirgin bir hal aldı. 1 özel - 1 yetkili servise giderek problemi anlattım, her ikiside aracı önce makineye bağlayarak, sonra sürerek kontrol ettiler. araç beyninde her hangibir hata mesajı görülemedi, aracı tecrübe ederkende tespit edemediler. gelinen süreçte arıza daha ilerledi ve düz yollarda 4. ve 5. viteslerde de yapmaya başladı. sabah arabayı ilk çalıştırdığımda ekranda stop yazıp kayboluyor, hata/arıza sesi vermesine rağmen kalıcı birşey olmuyor. bu hafta içerisinde yeniden yetkili servise götürüp makineye bağlattım yine arıza okunamadı/tespit edilemedi. ricalarım sonucu usta başıyla birlikte makineye bağlı vaziyette çevreyoluna uzunca bir teste çıktık. düz yolda 4 - 5. viteslere çıkmasıyla birlikte "sonunda" hatayı/arızayı fark etti. makinede herhangi bir arıza kodu oluşmamasına rağmen bunun bir "subap sıkışması" olduğunu söyledi. ekrandan verdiği komutlarla hem subap, enjektör ve partikül filitrelerine "alıştırma" yaptı. çevre yolunda 2.-3. ve 4. viteslerde arabayı sıkıştırarak (3500 - 5000 devir arası sürekli zorlayarak) yarım saate yakın kullandı. bu işlemi yapan usta problemin belirgin ölçüde gittiğini ama hala var olduğunu, birkaç gün daha benzer şekilde zorlayarak kullanmamı, eğer geçmezse üst kapağın sökülerek subap aralarının temizlenmesi gerektiğini belirtti. dün ilkkez bir yokuşta deneme fırsatım oldu, herhangi bir gaz yememe, titreme yada güç kaybı hissetmedim. lakin problemin devam etmesi durumunda üst kapağı söktürüp - subap araları temizliği? yapılmalımıdır kararsızım. cevabınız ve yardımınız için şimdiden teşekkür ederim.
selamlar, saygılar...
Merhaba,
SilSupap sıkışması veya karbon birikmesinden kaynaklanmış olabilir, bu konu yukarıda detaylı olarak açıklanmıştır. Her iki durum da supapların düzgün çalışmasını bozar ve motorun çalışmasını olumsuz etkiler.
Bilgisayardan komutlarla, enjeksiyon ayarı-kalibrasyonu yapılabilir, partikül filtresi temizliği yapılabilir. Fakat supaplarla ilgili bir işlem yapılamaz. Fakat servistekiler bilgisayardan verileri inceleyerek yorum yaptıkları için, en doğru yorumu yapmışlardır.
Zorlayarak kullanılmasını önermesinin sebebi, yüksek sıcaklıkla karbon birikintilerinin kendiliğinden yanmasını sağlamak olabilir. Eğer öyleyse bu bir iyileşme sağlamış olabilir, kalıcı olup olmadığı zamanla görülür. Tekrarlarsa yetkili servisteki ustanın önerilerine uymak iyidir, supapların mekanik olarak incelenmesi, temizlenmesi sorunu giderir (başka bir sebep yoksa).
Merhaba, birkaç ay önce Renault broadway marka aracıma motor yaptırdım. Ancak araç bir türlü performans veremedi. Motor açılır diye bekledik ama sanırım sorun sübap yaylarında. Çünkü tek marşla çalışıyor, rolantide sıkıntı yok, tatlı gazla giderken sıkıntı yok. Ne zaman gazı köklüyorum o zaman araba höööö diye bağırmaya başlıyor. Ve çekişi de hiç iyi değil, otobanda düz yolda gazı köklüyorum maksimum 120 km hıza çıkıyor. Benzin/lpg her ikisinde de durum aynı. Ayrıca araca yüksek devirde gaz verince karbüratör boğazından patır patır yukarı veriyor. Bu da bize şunu düşündürüyor: emme sübabının yayı, gaza yüklenince gerekli sıkıştırmayı yapamıyor ve kaçırıyor. Böylece gaza yüklenince hem böğürtü yapıyor hem de performans düşürüyor. Normal tatlı gaz verince sıkıntı olmuyor ama yüklenince bişeyler ters gidiyor. Ne dersiniz, yorumunuz ne olur? Bu arada Aracın egzozu yeni, sente ayarı tam. Karbüratör ve gaz ayarları tam. Kompresyon testi yaptık o da mükemmel. Sübap kaçırsa kompresyonda belli olur dediler ama kompresyonu marşa basarak yapıyoruz, gazı kökleyip yüke bindirerek yapmıyoruz.
YanıtlaSilTeşekkürler, saygılar.
Hayırlı çalışmalar ustalarım aracım 2014 odel corolla 1.6 landernzo tüp mevcut sabahları ilk çalışmada sarsıntı devir dalgalanması ve motor arza lambası yanıyor. Gün boyu normal çalışıyor. Km 90 bin de .Bujileri değiştirdik bobinleri kontrol ettik sorun subaplarda mı aceba.
YanıtlaSilMotor tektliyor 1.4 benzinli lpg li egzoz cikisindan aceyip bir pirilti ses geliyor tıp tıp tıp diye buji bobin sente kontol edildi. Ve sonuc olarak siboblar dan şüphelenerek silindir kapagi söküldü sadece 2.gözde buji enjeksiyon krozyana maruz kalmis ve yağlı islak sekilde 1 3 4 temiz sadece 2.numara yagli sorun sibob lastiginden veya iticilerden mi kaynakli siboblar guzel kapaniyor erime kirilma yok.tessukerler
YanıtlaSilUstam opel astra aracım var 6 aydır ilkte çalışmıyor ikinci ve üçüncü seferde çalışıyor Ogün hiç sorun çıkarmıyor ancak 24 saat geçtimi yine aynı şekilde yapıyor bu subap arızası mı acaba
YanıtlaSilMerhaba yazida okuduğum sorunlar aracimda olabilirmi acaba
YanıtlaSil1.benzin ve lpg de siyah duman var.ancak gaza sabit basili tuttugumda örnegin 4 bin 5 devirde siyah duman yok.fakat kesik kesik gaz verdigimde aragazi gibi o zaman siyah duman çikiyor.benzin log farketmiyor.
2.bujilerimi degistirdim.söktügüm bujiler kurum içindeydi.herhangi bir yaglanma yoktu.
3.yakitim çok fazla artti.ve çekişim düşük.
4.rölantide yüksek devirde gaz verdigimde egsozdan poofff diye ses geliyor.bazen
Sizce bu belirtiler hangi arizaya işaret etmektedir.
Merhaba. Aracım 1.4 benzin+lpg önce benzinde başlayan zamanla lpg de de devam eden bir tekleme sorunu ile aracı sanayiye götürdüm. Bujiler, bobin, enjektör hepsi kontrol edildi ama sorun bunlardan kaynaklı değil. En son usta supaplardan şüphelendi ve onları söktü supapların ktom tuttuğunu söyledi, bu durum motorda teklemeye sebep oluyordur dedi. Şimdi değişim olacak ama bu durum supaplardan kaynaklanır mı? Yoksa boşuna mı masraf ediyorum. Bu arada belirtiler: düşük devirlerde gaz yememe ve tekleme, araçta performans düşüklüğü, gürültülü motor çalışması, başlarda rolantide dalgalanma hatta stop etme.
YanıtlaSilMerhabalar adım Ramazan
YanıtlaSilMondial superboy motorum var cg diyede geçiyor
Akşamları veya soğuk havalarda çalışmıyor mars alıyor ama çalışmıyor ayak marş tek seferde çalışırken el marş cogukez çalışmıyor bunun sebep sipop olma ihtimali nedir veya çözümü teşekkür ederim